Onko 16- ja 8-venaisten kierroslukumittarissa eroa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Onko 16- ja 8-venaisten kierroslukumittarissa eroa?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onkos noissa kierroslukumittareissa jotakin eroa keskenään?
Laitoin tuossa C:hen juuri ajankuluna 16-tappisen kierroslukumittarin ja mielestäni näyttää prosentuaalisesti vähän vähemmän, kuin mitä kierroksia on koneessa. Tyhjäkäynnillä osuu aika lähelle, mutta mitä enemmän antaa kierroksia, sen kauemmas mittari jää, ainakin äänestä päätellen..Vaikea kuitenkin sanoa, kun aikaisemmin ei varvikelloa ole ollut.
Paljonkos kierrosten taas tuolla seiskan enskalla pitikään olla 80 ja 100km/h vauhdeissa? Siinähän sen saisi testattua, jos kukaan ei tiedä mittareissa olevan eroa.

Entäpä sitten ero tuon vanhan ja uuden kiekkamittarin välillä? Ovatko itse mittarit samanlaisia, mutta kalvo takapuolella on eri? Valothan ovat vähän eri järjestyksessä vanhemmissa, mutta nuo symbolithan ovat kiinni itse mittarirungossa eivätkä siinä varsinaisessa kello-osassa.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole eroa. Samoja ne kaikki kierroslukumittarit ovat (paitsi vanhimmissa on asteikko 8krpm asti, mutta silti sähköisesti samanlaisia).

Eiköhän kyse ole vain siitä että se kaasari mölyää niin älyttömästi olemattoman äänieristyksensä johdosta että kuulostaa kuin kiekkoja olisi enemmän. :lol:

Mittariston kalvoissa on eroa, jos valot ovat eri kohdilla, joten vanha ja uusi eivät käy ristiin ilman muutostöitä.

Vitosvaihteella 7:n enskalla 100km/h kierroksia pitäisi olla 2500rpm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jcarlson kirjoitti:Ei ole eroa. Samoja ne kaikki kierroslukumittarit ovat (paitsi vanhimmissa on asteikko 8krpm asti, mutta silti sähköisesti samanlaisia).

Eiköhän kyse ole vain siitä että se kaasari mölyää niin älyttömästi olemattoman äänieristyksensä johdosta että kuulostaa kuin kiekkoja olisi enemmän. :lol:

Mittariston kalvoissa on eroa, jos valot ovat eri kohdilla, joten vanha ja uusi eivät käy ristiin ilman muutostöitä.

Vitosvaihteella 7:n enskalla 100km/h kierroksia pitäisi olla 2500rpm.
Kiitoksia. Kyllä se varmaan tuo ääni sitten tekee, kun ei kaasarikoneella aiemmin ole kierroksia nähnyt ja kuullut samalla..;)
2,1 mouruaa aika nätisti kierroksillakin, ajossa tosin en vielä ole koitanut.. :lol:

Mittari on samanikäisestä autosta, joten varoitusvalotkin ovat samat molemmissa. Sähköjen osalta pitäisi siis olla oikein.

Vaan huomennahan tuon näkee aamulla ajaessa. Jos satasen vauhdissa kierrokset on 2500rpm, niin sehän toimii loistavasti..:D
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

miksi?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin miksiköhän noissa vanhemmissa kierroslukumittareissa on sitä asteikkoa 8000 rpm asti ja uudemmissa 7000 rpm?

Tosin jos oikein ajatellaan niin normaalikäytössä ja siinä käytössä mihin autonvalmistaja autonsa suunnittelee on myös toi tuhannen kierroksen punainen alue tarpeeton.

Mittarihan vois olla kokonaisuudessaa 6000 rpm asti.

Ite ajattelisin että tossa vanhemmassa versiossa on ehkä ainakin turboissa ajateltu isomman asteikon lisäävän urheilullisempaa vaikutelmaa.

Niin ja on varman ajateltu että jos jok haluu virittää taikka jotain kilpakäyttöä niin on sitten jätetty vähän asteikkoa. Vai olisko ny sentään niin ajateltu.
SAAB
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä kai se on alkuun ajateltu näyttävän urheilulliselta ja myöhemmin ehkä pikemminkin naurettavalta. Vaikea uskoa, että jotain viri- tai kilpakäyttöä varten olisi tuo lisätila ajateltu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä se näyttää toimivan.:D 2500rpm se näyttää satasen vauhdissa.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Vastaa Viestiin