Käynnistymättömyys (oli: Bensapumpun rele)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Käynnistymättömyys (oli: Bensapumpun rele)

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hei.

9000TA DI/APC -89 ei anna bensapumpulle sähköä. Bosch kahden pumpun systeemi.

Virrat päällä pumpun sulakkeen kannasta (nro. 14) mitattuna ei löydy sähköä. Releboksi avattuna LH:n päärele (nro. 229) kyllä vetää, kun virrat laittaa päälle, mutta viereisen bensapumpun releen (nro. 102) jalka 85 ei vedä ja näinollen rele ei välitä sähköä sulakkeelle 14 ja siitä pumpulle. Oikokytkennällä pumppu kyllä pyörähtää. Jalka 85 näyttää menevän rimaan (nro. 200), joka ilmeisesti on LH:n ohjausyksikkö.

Mitä näillä oireilla pitäisi tehdä seuraavaksi? Kiitos :)

Hatara muistikuva jostain ohjeesta, että pumpulle pitää pakkosyöttää kytkemällä jotain. Tiedä sitten, josko tuo ohje liittyisi samaan ongelmaan, josta nyt on kyse... ei voi muistaa.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ti Touko 22, 2007 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jatketaan tähän lisäkysymyksillä.

Mitkä mahtavat olla LH-boksin toiminnallisuudet virrat päällä pinnin 17 (joka on kytköksissä pumpun releen 85:een) suhteen. Tämä kun säätelee sitä, saako bensapumppu sähköä. Liittyykö tähän esimerkiksi kierroksenrajoitin? Onko tässä mallissa vain yksi kierroksentunnistin (hihnapyörän luona?)?

Kuinka todennäköistä olisi, että LH-boksi on vain hajalla?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei sen bensapumpun releen kuulukaan vetää virrat päällä. Ilmeisestikin moottorin pitää pyöriä (kierroslukutieto), jotta bensapumppuja pyöritettäisiin.

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/Saab9000BensaRele.pdf

Onko sinulla ylipainekatkaisin kytkettynä - meneekö siitä virta läpi niin kuin kuuluu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Ei sen bensapumpun releen kuulukaan vetää virrat päällä. Ilmeisestikin moottorin pitää pyöriä (kierroslukutieto), jotta bensapumppuja pyöritettäisiin.

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/Saab9000BensaRele.pdf

Onko sinulla ylipainekatkaisin kytkettynä - meneekö siitä virta läpi niin kuin kuuluu?
Kiitos tiedoista!

Ylipainekatkaisin on ok.

Eikö tässä mallissa pumppujen pidä pyörähtää edes hetkeä virran päällekytkennän yhteydessä paineennostossa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jatketaan tähän lisää...

Ongelmat alkoivat jurnuttavaa ääntä pitäneellä bensapumpulla (ääni auton takaosasta) sekä huonolla tyhjäkäynnillä ja nykivällä ajolla. Sammutuksen jälkeen ei enää luvannut käytiin.

Tämän jälkeen vaihdettiin vähän käytetty ruiskupumppu. Sähköpuolen ihmettelyn jälkeen (josta tämä ketju alkoi) ollaan tavallaan lähtöpisteessä.

Starttaa kyllä ja kone pyörii. Ehkä hiukan jopa lupaa, mutta ei käynnisty. Bensa kyllä haisee koneen luona, itseasiassa kastelee vähän jopa pakosarjalle asti. Kokeiltu toisella toimivalla DI-kasetilla samoin tuloksin.

Tässä mallissa yleisimpiä tälläisten oireiden aiheuttajia ovat lukemieni ketjujen mukaan olleet bensapumppu, DI-kasetti ja kampiakselin asentoanturi. Nuo kaksi ekaa pitäisi nyt olla suljettu pois ja eikö asentoanturikin ole kunnossa, koska pumppu saa mitä ilmeisimmin signaalia, koska kastelee koneen?

Ihmetyttää vain, että kun probleemat niin selvästi alkoivat jurisevasta pumpusta, mutta nyt tilanne on tämä...?

Pitääpä kuivatella.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Just vaihdoin cc:hen asentoanturin ja ongelma oli juuri se että bensaa tuli mutta ei sytyttänyt. Jopa kierroslukumittari hyppi startatessa mutta DI-vaatii juuri oikean signaalin jotta antaisi kipinää. Asentoanturi eli Hall-anturi voi rikkoutua niin että antaa signaalia mutta ei ole annettujen arvojen sisällä. Olisko ollut niin että kun metalli on anturissa niin pitäisi antaa joitain millivoltteja ja ns. auki asennossa 6volttia tms. joku osaa varmaan kertoa nuo tarkat arvot.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 486#182486
jus kirjoitti:89-mallisessa kampiakselin testausohjeissa käsketään mittaamaan ISATilla boksin 15 ja 23 välinen jännite, joka pitää olla 0 Volttia vauhtipyörän 20 asteen merkin kohdalla ja 5 Volttia vauhtipyörän 0 asteen kohdalla.
Pyörität moottoria manuaalisesti hitaasti ja mittaat anturin jännitettä boksin liittimeltä.

Tuolla on enemmän tarinaa asentoanturin mittaamisesta, ei tosin DI-autoa koskien joten mittausnavat on eri, mutta teksti yleisesti varmaan pätee: http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tarina jatkuu.

Kiitos viimeisistä vinkeistä!


Asentoanturi on nyt mitattu ja se toimii.

Tähänastisissa käynnistysyrityksissä on kummastuttanut välillä esiintyvä jumahtaminen, eli startti kyllä naksahtaa, mutta pyörähdys loppuu kuin seinään. Tähän asti olen pistänyt tuon Motonetin startin ja luulon mukaan heikon akun piikkiin. Tätä tapahtui jo myös silloin, kun ensimmäistä kertaa koitin startata autoa huutaneeseen pumppuun loppuneen käynnin jälkeen (elikkä tulvi jo silloin).

Tänään tarkemmassa syynissä selvisi, että 2. sylinteri oli männän päältä niin täynnä bensaa, että se jumautti startin. Kuivatuksen jälkeen bensapumpun sulake irti (hetken irti myös LH:n sulake) lähti käymään tukkoisesti, käynti parani sitä mukaan, kun bensanpaine laski, kunnes sammui kuivana. Pumpun sulake kiinni alkaa heti tulvimaan. Tällä kertaa 1. vähemmän ja 2. sylinteri enemmän märkänä. Uusista tulpista katsottuna 2. ja 3. sylinteri eivät käytännössä käy ollenkaan, muut jättävät tulpat edes vähän sytyttäneen näköisiksi. DI-kasetti ei haise, mutta avattuna 3. syliterin puolan ulkorengas on muista valkoisista poiketen keltainen. Toisella kasetilla viimeksi testatessa käytös ei muuttunut, mutta silloin se saattoi johtua tulvivista sylintereistä. Tällä hetkellä ei pääse testaamaan varmasti toimivalla kasetilla.

Kun kuitenkin muistetaan lähtökohtana jurnuttanut bensapumppu, voisiko kuitenkin jokin muu kuin DI-kasetti aiheuttaa moista? Jos jurnutus johtuikin siitä, että pumppu ei jaksanut työntää bensaa liikaa auki olevalle suuttimelle? Tulva kuitenkin vaihtelee sylinteristä toiseen. Toimivatko tämän suuttimet niin, että virrattomana on (jousikuormitteisesti?) kiinni ja aukeaa virralla?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Suuttimet on kiinni ellei tule virtaa. Jatkuvalla virralla pitäisi suuttimesta tulla 110 ml 30 sekunnissa. Jokaisesta suuttimesta saman verran.

Pitäisikö mitata bensanpaineet (bensanpaineensäädin jumissa? Paluuletkussa ei taida tässä mallissa olla takaiskuventtiiliä)?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitos taas kerran.

Bensanpaineensäädin on tällä hetkellä vahvin ehdokas.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... s%E4%E4din

"- nappasin heti 30sek käytön jälkeen tulpat irti, 1 ja 4 normaalit, 2-3 uivat bensassa, kaikista pytyistä kuitenkin leijailee selvä bensan höyry, eli sen pohjalta kipinää löytyy kaikilta tulpilta, mutta ilmeisesti liikkaa 2-3:lle."

Sopii juuri tähän.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Henkka #2283 kirjoitti:Bensanpaineensäädin on tällä hetkellä vahvin ehdokas.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 652#270652
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Bensanpaineensäädinhän siinä oli vikana.

Uusi kolmen barin palikka Bosch-huollosta 90€. Saabilla ois ollu yli 200€.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin