9000TA DI/APC -89 ei anna bensapumpulle sähköä. Bosch kahden pumpun systeemi.
Virrat päällä pumpun sulakkeen kannasta (nro. 14) mitattuna ei löydy sähköä. Releboksi avattuna LH:n päärele (nro. 229) kyllä vetää, kun virrat laittaa päälle, mutta viereisen bensapumpun releen (nro. 102) jalka 85 ei vedä ja näinollen rele ei välitä sähköä sulakkeelle 14 ja siitä pumpulle. Oikokytkennällä pumppu kyllä pyörähtää. Jalka 85 näyttää menevän rimaan (nro. 200), joka ilmeisesti on LH:n ohjausyksikkö.
Mitä näillä oireilla pitäisi tehdä seuraavaksi? Kiitos
Hatara muistikuva jostain ohjeesta, että pumpulle pitää pakkosyöttää kytkemällä jotain. Tiedä sitten, josko tuo ohje liittyisi samaan ongelmaan, josta nyt on kyse... ei voi muistaa.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ti Touko 22, 2007 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitkä mahtavat olla LH-boksin toiminnallisuudet virrat päällä pinnin 17 (joka on kytköksissä pumpun releen 85:een) suhteen. Tämä kun säätelee sitä, saako bensapumppu sähköä. Liittyykö tähän esimerkiksi kierroksenrajoitin? Onko tässä mallissa vain yksi kierroksentunnistin (hihnapyörän luona?)?
Kuinka todennäköistä olisi, että LH-boksi on vain hajalla?
jus kirjoitti:Ei sen bensapumpun releen kuulukaan vetää virrat päällä. Ilmeisestikin moottorin pitää pyöriä (kierroslukutieto), jotta bensapumppuja pyöritettäisiin.
Ongelmat alkoivat jurnuttavaa ääntä pitäneellä bensapumpulla (ääni auton takaosasta) sekä huonolla tyhjäkäynnillä ja nykivällä ajolla. Sammutuksen jälkeen ei enää luvannut käytiin.
Tämän jälkeen vaihdettiin vähän käytetty ruiskupumppu. Sähköpuolen ihmettelyn jälkeen (josta tämä ketju alkoi) ollaan tavallaan lähtöpisteessä.
Starttaa kyllä ja kone pyörii. Ehkä hiukan jopa lupaa, mutta ei käynnisty. Bensa kyllä haisee koneen luona, itseasiassa kastelee vähän jopa pakosarjalle asti. Kokeiltu toisella toimivalla DI-kasetilla samoin tuloksin.
Tässä mallissa yleisimpiä tälläisten oireiden aiheuttajia ovat lukemieni ketjujen mukaan olleet bensapumppu, DI-kasetti ja kampiakselin asentoanturi. Nuo kaksi ekaa pitäisi nyt olla suljettu pois ja eikö asentoanturikin ole kunnossa, koska pumppu saa mitä ilmeisimmin signaalia, koska kastelee koneen?
Ihmetyttää vain, että kun probleemat niin selvästi alkoivat jurisevasta pumpusta, mutta nyt tilanne on tämä...?
Just vaihdoin cc:hen asentoanturin ja ongelma oli juuri se että bensaa tuli mutta ei sytyttänyt. Jopa kierroslukumittari hyppi startatessa mutta DI-vaatii juuri oikean signaalin jotta antaisi kipinää. Asentoanturi eli Hall-anturi voi rikkoutua niin että antaa signaalia mutta ei ole annettujen arvojen sisällä. Olisko ollut niin että kun metalli on anturissa niin pitäisi antaa joitain millivoltteja ja ns. auki asennossa 6volttia tms. joku osaa varmaan kertoa nuo tarkat arvot.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
jus kirjoitti:89-mallisessa kampiakselin testausohjeissa käsketään mittaamaan ISATilla boksin 15 ja 23 välinen jännite, joka pitää olla 0 Volttia vauhtipyörän 20 asteen merkin kohdalla ja 5 Volttia vauhtipyörän 0 asteen kohdalla.
Pyörität moottoria manuaalisesti hitaasti ja mittaat anturin jännitettä boksin liittimeltä.
Tähänastisissa käynnistysyrityksissä on kummastuttanut välillä esiintyvä jumahtaminen, eli startti kyllä naksahtaa, mutta pyörähdys loppuu kuin seinään. Tähän asti olen pistänyt tuon Motonetin startin ja luulon mukaan heikon akun piikkiin. Tätä tapahtui jo myös silloin, kun ensimmäistä kertaa koitin startata autoa huutaneeseen pumppuun loppuneen käynnin jälkeen (elikkä tulvi jo silloin).
Tänään tarkemmassa syynissä selvisi, että 2. sylinteri oli männän päältä niin täynnä bensaa, että se jumautti startin. Kuivatuksen jälkeen bensapumpun sulake irti (hetken irti myös LH:n sulake) lähti käymään tukkoisesti, käynti parani sitä mukaan, kun bensanpaine laski, kunnes sammui kuivana. Pumpun sulake kiinni alkaa heti tulvimaan. Tällä kertaa 1. vähemmän ja 2. sylinteri enemmän märkänä. Uusista tulpista katsottuna 2. ja 3. sylinteri eivät käytännössä käy ollenkaan, muut jättävät tulpat edes vähän sytyttäneen näköisiksi. DI-kasetti ei haise, mutta avattuna 3. syliterin puolan ulkorengas on muista valkoisista poiketen keltainen. Toisella kasetilla viimeksi testatessa käytös ei muuttunut, mutta silloin se saattoi johtua tulvivista sylintereistä. Tällä hetkellä ei pääse testaamaan varmasti toimivalla kasetilla.
Kun kuitenkin muistetaan lähtökohtana jurnuttanut bensapumppu, voisiko kuitenkin jokin muu kuin DI-kasetti aiheuttaa moista? Jos jurnutus johtuikin siitä, että pumppu ei jaksanut työntää bensaa liikaa auki olevalle suuttimelle? Tulva kuitenkin vaihtelee sylinteristä toiseen. Toimivatko tämän suuttimet niin, että virrattomana on (jousikuormitteisesti?) kiinni ja aukeaa virralla?
"- nappasin heti 30sek käytön jälkeen tulpat irti, 1 ja 4 normaalit, 2-3 uivat bensassa, kaikista pytyistä kuitenkin leijailee selvä bensan höyry, eli sen pohjalta kipinää löytyy kaikilta tulpilta, mutta ilmeisesti liikkaa 2-3:lle."