Lastutus? Digituning lastu poistettu!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

V-M kirjoitti:
peinu kirjoitti: Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.
Totta turiset!
Mutta taisi vain yksi näistä ongelma tapauksista ollut testannut tuon asian?
V-M
Noniin, eli sekin vaihtoehto on sitten poissuljettu. Löytyisiköhän joltakin vielä kenties ehdotuksia, rupeaa olemaan kaikki vaihtoehdot käyty läpi, ja kyllähän ne loput paineetkin voisi käyttöön ottaa... 8)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

sepe2000 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
peinu kirjoitti: Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.
Totta turiset!
Mutta taisi vain yksi näistä ongelma tapauksista ollut testannut tuon asian?
V-M
Noniin, eli sekin vaihtoehto on sitten poissuljettu. Löytyisiköhän joltakin vielä kenties ehdotuksia, rupeaa olemaan kaikki vaihtoehdot käyty läpi, ja kyllähän ne loput paineetkin voisi käyttöön ottaa... 8)
jos sulla on T7 kiesi niin tarkista letkut imusarjalta by-passille ja erityisesti se vena siinä välissä. Huhujen mukaan vuodot siellä saattaa aiheuttaa melko erikoisia ilmiöitä.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

JouniCSE kirjoitti:
sepe2000 kirjoitti:
V-M kirjoitti: Totta turiset!
Mutta taisi vain yksi näistä ongelma tapauksista ollut testannut tuon asian?
V-M
Noniin, eli sekin vaihtoehto on sitten poissuljettu. Löytyisiköhän joltakin vielä kenties ehdotuksia, rupeaa olemaan kaikki vaihtoehdot käyty läpi, ja kyllähän ne loput paineetkin voisi käyttöön ottaa... 8)
jos sulla on T7 kiesi niin tarkista letkut imusarjalta by-passille ja erityisesti se vena siinä välissä. Huhujen mukaan vuodot siellä saattaa aiheuttaa melko erikoisia ilmiöitä.
Joo yksikin vuoto T7:ssa imusarjan ja magneettivenojen välisissä liitoksissa ja ei varmasti kulje vaix ois stage5
9-3.1972
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

teho vs. suorituskyky ,Saab 9-5 Wagon manuaali

Viesti Kirjoittaja Niko »

Tilastotiedot poimittu Saabin virallisilta kotisivuilta (Saab 9-5 Wagon manuaali):

suoritus\hv 150 185 220 260
0-100 10,2 8,8 8,3 7,3
60-100 IV 10,4 8,7 8,2 6,9
80-120 V 16,3 14,1 12,2 9,8
huiput 210 220 230 245

Tätä taulukkoa voi käyttää karkeasti arvioimaan oman 9-5 Wagonin saavutettuja teholisäyksiä (jos penkkitulosta ei ole tehty). Tai vastaavasti tästä saa suuntaa/realistisia odotuksia sille, että minkälaista suorituskykyeroa on oletettavissa lastun laiton jälkeen.
Toki eri lastuilla on erilaiset vääntökäyrät, jotka toki vaikuttavat tuloksiin.
Lisäksi arvioisin, että 260hv:n Aeron lähtöpaino poikkeaa hieman
150hv:n perusversiosta.. Mutta ei oteta tätä liian vakavasti :)
Viimeksi muokannut Niko, Ma Touko 14, 2012 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

lastutus digi tuning.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.minun auto on lastutettu kyseisessä paikassa kevät talvella ja huomasin että ero on pieni ja tulee vasta ihan moottorin yläpään kierroksilla kun softa steg 1:nen ei nosta ahtoja yli 0.6 bar.eron huomaa vain kovassa vedätyksessä,.autoni 2.0 turbo vm.98.kyllä ne muuten siellä homman osaa lastutetaanhan siellä suurin osa kaikista kilpautoista esim.sprint sportti käyttää kyseistä paikkaa ja sax speed joka vuokrannu autoja esim.rovanperä,teiskonen,jussi välimäki,räikkönen,nieminen ym.mm myöten.asia selviää kun laitatte auton rullille.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Eikös tuolla DT:n sivuilla mainita kyseiselle lastutukselle maksimiväännöksi 310 nm. En ole tuota lastutusta koeajanut, mutta luulisi tuommoisen väännön lisäyksen tuntuvat vähän matalammillakin kierroksilla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Vääntö

Viesti Kirjoittaja Niko »

Saab-man kirjoitti:Eikös tuolla DT:n sivuilla mainita kyseiselle lastutukselle maksimiväännöksi 310 nm. En ole tuota lastutusta koeajanut, mutta luulisi tuommoisen väännön lisäyksen tuntuvat vähän matalammillakin kierroksilla.
Kyllä pitäisi. Nimenomaan alakierrosväännön pitäisi parantua ja +30hv/+60NM:n parannuksen pitäisi olla tunnettavissa selkeästi heti. Eli jos ei tunnu, niin jotain pielessä.

Eihän tuo parannus autosta rakettia tee, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä lastuttaa, jos se ei missään tuntuis?

Hienoja mainoslauseita, joissa asiaa korostetaan:
www.digituning.com kirjoitti: ...
Kiihtyvyys 0-100km/h paranee yleensä 1,5 - 4s. Ohituskiihtyvyys (esim. 60-100km/h) paranee yleensä 1,5 – 6 s. Huippunopeus kasvaa yleensä 5 - 25km/h verrattuna alkuperäiseen. Annetut muutosarvot ovat vain yleisiä keskiarvoja ja ne voivat olla todellisuudessa pienempiä tai suurempia riippuen ajoneuvomallista ja optimoinnin laajuudesta eli ns. viritysasteesta.
...
Tuntuuko moottorioptimointi huomattavana muutoksena ajoneuvossa?

Kyllä. Vääntömomentin voimakkaan kasvun (jopa 35 % turbollisissa ajoneuvoissa) johdosta tuntee eron jo matalilla kierroksilla parantuneena moottorin vireytenä, eli auto on selkeästi kuin ”uudestisyntynyt”. Myös ohituskiihtyvyydessä saavutetaan yleensä useiden sekuntien parannus alkuperäiseen. Lisäksi tietenkin huippunopeus kasvaa ja monissa autoissa on mahdollista poistaa myös nopeudenrajoitus ohjelmoinnin yhteydessä.
...

Veinu Siekkinen kirjoitti:Moi.minun auto on lastutettu kyseisessä paikassa kevät talvella ja huomasin että ero on pieni ja tulee vasta ihan moottorin yläpään kierroksilla kun softa steg 1:nen ei nosta ahtoja yli 0.6 bar.eron huomaa vain kovassa vedätyksessä,.autoni 2.0 turbo vm.98.
Tsekkaappa tää 'mainos-teksti':
www.digituning.com kirjoitti: DIGITUNING vs. ”TEHOBOKSIT & CO”

Miten Digituning-ohjelmointi on parempi tai suositeltavampi kuin markkinoilla olevat lisäboksit?

Digituning-ohjelmoidussa ajoneuvossa saadaan lisäteho myös osakuormitusalueille, jossa sitä tarvitaan. Eli normaaliin maantieajoon ja turvallisempien ja nopeampien ohitusten takaamiseksi ilman suurempaa vaihdekepin ”hämmennystä”. Tähän taas ei päästä mitenkään tehoboksien avulla, sillä osakuormitusalueilla (lue: alemmat kierrosalueet) ovat tehoboksilla viritetyt autot kuin vakioita koska siellä paljon rummutettu ilmaylijäämä on olematon ja siten moottori on kykenemätön polttamaan lisäpolttoainetta. Suurin osa tehobokseista vaikuttaa todella tehoja nostavasti vasta 70-80% moottorikuormituksella. Sääli itse asiassa, sillä pääasiassahan autoillakin ajetaan vajaalla moottorinkuormituksella ns. pintakaasulla ja tälle alueelle ei tehobokseista yleensä apuja saada. Käytännössä mikäli halutaan nauttia lisätehosta tyypillisellä boksituunatulla autolla on ”pedal-to-the-metal” (”kaasu pohjassa”) ajotapana ainoa vaihtoehto.
8O
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Voi räkä, mitä mainospuheita saabistin korviin.., että miten paljon parempi on tuo digituning prommaus vs muut (saab) lastutukset.

Saabin kohtalla ihankun olisi niin hirveästi eroa prommata se piiri sinne trionic purkkiin heidän työpöydällä, kun joku muu vastaava (nordic, maptun..) prommaisi sen siellä ruottissa ja lähettäisi tänne purkin, jonka jälkeen lähetät vanhan sinne vaihdossa, kun uusi toimii...

Niin. Itseasiassa heidän mainoslauseissa on kyllä totuuden perä siltäosin, että saabiakin voi PERIAATTEESSA virittää enemmän ja vähemmän huonolla toimivuudella myös "unichip" tyylisillä chipeillä, jotka huijaavat moottorinohjausyksikköä antamalla väärää tietoa mm. ahtopaineesta, ilmamassamittarin virtauksista yms. eli tällälailla pystyy periaatteessa saamaan koneesta enemmän tehoa ulos.
Haittapuolena tälläisessä anturihuijauksessa on check engine valon palaminen, sekä huomattavasti suurempi riski rikkoa kone, kun trionic elää väärässä uskossa antureiden suhteen ja "älykkäänä" järjestelmänä pyrkii monintavoin kojaamaan/kompensoimaan tilanteen normaaliksi, mikäli pystyy ja tietää mikä on normaali.

Muistan 3v takaa erään Trionic 5 auton, joka oli lastutettu unichipillä ja yksi kone oli vasta porsinut seoksien heittelyn takia, vaikka suhtkoht stage 3 tason autosta oli kyse, eli välttäkää näitä unichip huijaus tyylisiä ratkaisuja oppivien moottorinohjauksien kanssa. :!:

... Minun mittapuun mukaan autossa on pahasti jotain vialla, jos täydet tehot koneesta tulee jo puolikaasulla puhumattakaan pintakaasulla, eikä vasta pedaalia pohjaan painaessa. Oleellisinta on että tehoja pystyy suht lineaarisesti annostelemaan sillä polkimella. Tätä ongelmaa ei näissä saabin purkeissa juuri ilmene, kun ahto/ilmamassa kartat yleensä väännetään uusiksi koko kierros ja pedaaliasento rekisterin alueelta viri softissa..

:idea: Summasummarum. Heidän mainospuheesa pitää kyllä paikkansa, kun verrataan heidän käyttämäänsä menetelmää unichip huijauksiin, mutta verrattuna tunnettuihin saab-viriputkiin ovat tässä asiassa ihan samalla viivalla.. Paitsi että heille saabin on vain yksi merkki muiden joukossa ilman erikoistumista trionic maailmaan.. (ihankuin noi ruotsalaiset viripuljutkaan sitä niin hyvin uber hyvin hallitsisi :roll: )
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
justus82
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 11:10

Re: Lastutus? Digituning lastu poistettu!

Viesti Kirjoittaja justus82 »

Tervehdys

digituningiin liittyen omia kokemuksia..

autona tosin v70 2.5awd..

lastutetu nyt 4 kertaa..

välillä ahdot oli 1.5bar.välillä 0.3

huiput ollut koko aika sen 210.. siihen ei ole saatu korjausta..

rahat takaisin takuu ei pelaa..koska toi huippujen veto ei ihan joka paikassa onnistu..eli lastutuksesta jo aikaa..

palvelu on aina ollut hyvää..pisteet siitä.
Vastaa Viestiin