Apua! Kiire! Griffin!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

http://www2.blocket.se/view/2193793.htm?l=0&c=1&city=0
Tossa ilmoituksessa kombilla tarkoitetaan farkkua, ei viistoperää niinku Suomessa combi-Saabeista puhuttaessa. Kelpais kaverille näemmä B*W ja M*sedeskin. 8O

Koskaan en oo CSE Griffinistä kuullu, mut olin kyllä ihmeissäni ku ekaa kertaa näin CSE 3,0 V6:n. Luulin ettei sellaistakaan olisi :oops: Hesassa näin ko. auton joka oli Sveitsin kilvissä. Olikohan vain Suomessa toi moottori rajattu CD koriin :?:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hieroin taannoin kauppoja -96 mallisesta V6 CSE:stä joka oli ihan alkuperäinen suomiauto.

Noita V6 Tonnareita on pirun vähän, niin kuin on myös V6 NG900:akin... ei sinänsä ihme koska 2.3 litranen nelonen on huomattavasti parempi moottori, mutta kyllä se V6 vaan käy niin nätisti...

-J-
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jussi kirjoitti:Noita V6 Tonnareita on pirun vähän
Hyvinkäällä bongattu yksi hopeanharmaa V6 Griffin 2.5.2004. En valitettavasti ottanut rekkaria ylös.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Viesti Kirjoittaja sappi »

Sanokaas, jos nyt olisi käytettävissä vaikka 7000e, niin kannattaisiko edes harkita hakevansa saksasta? jos auto maksaisi sellaiset 3000~ + verot, entäpä muut kulut? esim. matkat?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

No, ite hain -92 2.3T kaikil mausteil ja veroineen tuli maksaan 6700 e. Haku kustannuksissa olisin päässy n. 500 euroon super fastilla, mutta kun oli emäntä mukana ja en edes viitsinyt laskea. N.tonni hakuja meni mulla.

Hae, jos saabbia hakemassa, niin ruotsista. Haku kustannukset olemattomat.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
sappi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 25, 2004 21:24

Viesti Kirjoittaja sappi »

Sabo kirjoitti:No, ite hain -92 2.3T kaikil mausteil ja veroineen tuli maksaan 6700 e. Haku kustannuksissa olisin päässy n. 500 euroon super fastilla, mutta kun oli emäntä mukana ja en edes viitsinyt laskea. N.tonni hakuja meni mulla.

Hae, jos saabbia hakemassa, niin ruotsista. Haku kustannukset olemattomat.
No nyt alkoi kiinnostaa, mistäköhän löytäisi lisää tietoa? paljonko veroja tulee kun hakee ruotsista? valikoima varmaan aika laaja? jotain mobile.de:n tyylistä sivua? paljon kysymyksiä, tiedän. ;)
Majoituskin löytyisi tuolta ruottin puolelta. :P
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Veroja tulee saman verran kuin muualtakin hakiessa. Pelkästään tukholman alueella lyötyy ihan mitä vaan, melkein mihin hintaan vaan.

Noista netti sivuista... niitä kylläon tän foorumin sivuilla jossain, täältä mäkin niitä kattelin. Jos joku hakkeri tyyppinen ratkaisu vois laittaa niitä linkkejä tänne, kun mä en osaa muuta kun surffata saab ja poke sivuilla.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

sappi kirjoitti:
Sabo kirjoitti:No, ite hain -92 2.3T kaikil mausteil ja veroineen tuli maksaan 6700 e. Haku kustannuksissa olisin päässy n. 500 euroon super fastilla, mutta kun oli emäntä mukana ja en edes viitsinyt laskea. N.tonni hakuja meni mulla.

Hae, jos saabbia hakemassa, niin ruotsista. Haku kustannukset olemattomat.


No nyt alkoi kiinnostaa, mistäköhän löytäisi lisää tietoa? paljonko veroja tulee kun hakee ruotsista? valikoima varmaan aika laaja? jotain mobile.de:n tyylistä sivua? paljon kysymyksiä, tiedän. ;)
Majoituskin löytyisi tuolta ruottin puolelta. :P
Verot ihan samat kuin saksasta haettaeessa
Tässä sivuja ruotsiin:
http://www.bilsajt.com/index2.php
http://www.annonsdirekt.se/
http://www.autobytel.se/docs/usedcars/d ... cid=243851
http://www.bilannonser.se/
http://www.webcar2000.com/countries/swe ... ndex.phtml
http://www.bilformedlingen.com/
http://www2.blocket.se
http://www.fynd.nu/
http://www.gulabilen.com/
http://www.saabforum.nu/marknad/index.asp
http://www.bytbil.com/index.cgi?kommun=ejvald
http://www.bilweb.se/
http://www.annonstorget.se/search.asp
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... bdbb26f2df
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

ei ruostetta

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Olisko jollain nyt "varmaa" tietoa tuosta sinkityksestä. Itselläni vm-92 CS, ainakaan ei ole ruostetta yhtään... tosin on saksasta tuotu.


Jussi kirjoitti:Eiköhän korinosia ole fosfatoitu iänkaiken. Fosfatointi ei ole mikään korroosionesto käsittely vaan simppeli esikäsittely ennen pohjamaalausta, jolla pohjamaalin tartuntaa parannetaan.

Fosfatointimenetelmän muuttuminen -91 voisi pitää paikkansa, koska noihin aikoihin muuttuivat myös maalit ympäristöystävällisempään suuntaan koko euroopassa. Sillä ei kyllä sinänsä ole varmaankaan merkittävää vaikutusta korroosioherkkyyteen. Sinkitys yleistyi muutamaa vuotta myöhemmin kun havaittiin sen olevan tehokkain ja halvin menetelmä... sinkityshän ei auton koreissa ole olemassa loppukäyttäjän parasta ajatellen vaan puhtaasti esikäsittelynä maalille.

-J-
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ei ruostetta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

900cm kirjoitti:Olisko jollain nyt "varmaa" tietoa tuosta sinkityksestä. Itselläni vm-92 CS, ainakaan ei ole ruostetta yhtään... tosin on saksasta tuotu.
Kaikki CS:t ovat sinkittyjä.
CD:t alkaen vuodesta -95.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ei ruostetta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9-5T kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Kaikki CS:t ovat sinkittyjä.
CD:t alkaen vuodesta -95.
Varmakintieto?
Esim. etu pyöräkotelossa oleva palkki vuosimallissa -92 osanumero 9275793 on kaikissa korimalleissa sama (CC, CD ja CS) onko se sinkitty vain silloin kun se on hitsattu CS versioon? En usko.
Ensin sitä Warmaa tietoa:
CS:än tulleet uudet, näkyvät ja maalattavat peltiosat ovat sinkittyjä. Näitä osia ovat ainakin ovet, lokasuojat, konepeitto, katto ja takaluukku. Esimerkiksi CC:n katon varaosanumero muuttuu -91 lopulla samaksi kuin CS:n, 40 09 965 ->69 74 026. Koska muoto ei muutu, niin ainoa muutos lienee materiaaleissa tai käsittelyssä (tämä viimeisin on valistunut arvaus, ei tieto :wink: ). Vastaavasti voidaan kysyä miten CD:n ovet muuttuvat 94->95. Varaosanumerot ainakin muuttuvat.

Sitten omia kokemuksia, mielipiteitä ja käsityksiä:
Viime kesänä korjuutin tonnaristani lokarit ja ovet. Ne olivat todella huonosti suojattuja. Mutta esimerkiksi mainitsemasi vahvike ja muut piilossa olevat kantavat rakenteet olivat ruosteettomia. Silmämääräisesti, ja muistinvaraisesti, sanoisin niiden olevan erilaista seosta, joka kestää korroosiota tosi hyvin. Niinpä valmistajan ei ole tarvinnut päivittää niitä paremmiksi, toisin kuin mainitsemiani ulkoisian osia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ei ruostetta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9-5T kirjoitti:En käsittänyt että kyse olisi VAIN ulkopelleistä.
Tuo tarkennus korin ulkoisista osista heti alussa olisi säästänyt monelta väärinkäsitykseltä.
9-5T kirjoitti:94/95 ovet muuttuivat, en tiedä miksi mutta epäilen muuttuneen listan kiinnitys reikiä.
Voi olla, en tiedä. Mutta vuodesta -95 alkaen CD:N ja CS:n ovet ovat samoja. Epäilen sinkitystä. :wink:
9-5T kirjoitti:Jos kerran katto on sama CC ja CS korissa loppuvuonna -91 meinaatko että ne ei ole kaikki samalla tavalla käsiteltyjä? Minä väitän(arvaus ei tieto) että kaikki samat osat korimallista riippumatta on käsitelty samalla tavalla kun taas täällä meinataan että vain CS on sinkitty.

Tarkoitan, että CC:n katto on sinkitty alkaen loppuvuodesta -91, ja se (sinkitys) näkyy varaosanumeroinnin muutoksena. Koska lokareiden, ovien jne. numerointi ei muutu, ovat ne edelleen samalla tavalla käsiteltyjä kuin aiemminkin, eli ilman CS:n tyyppistä galvanointia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Joo, ei ole sen kummemmin sinkitty kun muitakaan tuon ikäisiä tonnarieta. Tosin voisi olettaa että tuon hintaista autoa on edelliset omistajat pitäneet paremmin kuin vastaavanikäistä perustonnaria. Ainakin omalla kohdallani entinen omistaja oli ruostesuojannut auton joka toinen vuosi ensimmäisen 6 vuoden aikana! Eipä ole siis ilmennyt kukintaa missään...

Varusteita tosiaan on sen verran että riittää. Griffiniin sai valita joko nahkapenkit tai puuvillapenkit. Noita villapenkkejä ei ollut saatavilla mihinkään muuhun malliin. Etuistuimet sähkösäädöllä, teitenkin. Pähkinäpuuta on sekä ovissa että kojelaudassa. Kattoluukku on ollut valinnaisvaruste jota ei kaikista, ei myöskään omastani löydy.

Takaluukun heijastinpaneli on lähes poikkeuksetta parhaat päivänsä nähnyt. Jos haluaa uuden alkuperäisen panelin niin kannattaa toimia suhteellisen ripeästi, on kuulemma poistuva tuote varaosalistalta.
Kyllä varmaan. Mulla on 9000 CD vm -90 ja nyt pitäis ostaa takapaneeli, onx sulla tietoo mistä vois ostaa edullisemman kuin 327 euroa jota ne pyytelee merkkiliikkeessä ???

Mahtava auto etenkin maantiellä. Ja kone kyllä kestää kun vaan siitä huolehtii. Tasapainoakseli-remppa taitaa tosin olla itsellänikin edessä...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Selviääköhän tuo sinkityskysymys noista varaosanumeroista varmasti?

Joku varmaan on joskus joutunut katselemaan paljaalla pellillä olevaa uudemman kuin 91-mallin CC:n kattoa... sieltä saattaisi löytyä vastaus.

Tehtaalla korit yleensä (luultavasti myös Saabilla) sinkitään kokonaisina, eli kattopelti on korissa kiinni sinkityksessä. Koko hommassa ei oikein olisi mitään tolkkua jos peltiaihiot sinkittäisiin erikseen ja hitsattaisiin sen jälkeen raakakoriksi.

Siihen että varaosa numero on CS:lle ja CC:lle sama johtanee kaksi syytä: 1. Logistiikka ja 2. Kustannukset. Kyseessä ei ole kulutusvaraosa vaan varaosa, jota tarvitaan todella harvoin. Kahden fyysisesti samanlaisen, mutta pintakäsittelyltään erilaisen, nimikkeen pitäminen listoilla maksaa rahaa. Saabinkin kohdalla tehdas varmaan velvoittaa maahantuojia pitämään yllä jonkinlaista varaosavarastoa ja maahantuojat eivät varmasti ota hyvällä turhanpäiväistä varastonimikkeiden lisäämistä.

Jos nyt kuitenkin sattuisi olemaan niin että CC:n kattopelti on ollut -91 jälkeen sinkitty niin kyllä se on sitten koko raakakori. Eiköhän tuon ikäisiä tonnareita ole jo niin moni joutunut hitsaamaan tai oikomaan että tuohon asiaan luulisi olevan olemassa ihan varmakin tieto.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: ei ruostetta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

9-5T kirjoitti: Elikkä olet samaa mieltä kanssani siitä että samat osat ovat kaikissa sinkittyjä? -95 alkaen listat on samoja.
Voisitko olla panematta sanoja suuhuni?

Olen ollut koko ajan, ja olen edelleen, seuraavaa mieltä:
CS:n ulkoiset korinosat ovat sinkittyjä alusta asti.
CD:n ulkoiset korinosat ovat sinkittyjä -95 alkaen.
CC:n ulkoiset korinosat eivät ole sinkittyjä pois lukien katon alkaen loppuvuodesta -91.

Olen valmis muuttamaan käsityksiäni, mikäli jostain löytyy faktaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin