Jälkiasennusmittareiden valoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Jälkiasennusmittareiden valoista

Viesti Kirjoittaja 900S »

Tälläviikolla saan Autogaugen ahtomittarin, sekä volttimittarin. Rupesin tutkimaan että mistä saan virrat niiden valoille, ja tuhkakupin valostahan sen saa mainiosti. Ainoa asia mikä ihmetyttää on, että sille tuhkiksen valolle tulee 2 johtoa ja molemmat näyttää 12 volttia maita vasten?? Miten tuo on mahdollista? Eikö tuollaiset 12v:n lamput tarvitse maadoitusta lainkaan?
Noissa tulevissa mittareissa on kuitenkin 2 johtoa, niin uskallanko liittää ne suoraan noihin tuhkakupin valon johtoihin, vai otanko vain toisen virrallisen piuhan käyttöön ja toinen johto maihin?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ruskee/valkoinen pitäis olla +12V, musta menee rattiakselin luona olevaan maapisteeseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

...2 johtoa ja molemmat näyttää 12 volttia maita vasten?? Miten tuo on mahdollista? Eikö tuollaiset 12v:n lamput tarvitse maadoitusta lainkaan?
Ei se olekkaan mahdollista. Mutta kytkentä on vähän hämärä. Sinne tulee kolme johtoa. Kaksi mustaa ja yksi ruskea/valkoinen. Mustat on maita ja ruskea/valkoinen +-johdin

Tarkistappa vielä mittauksesi.

EDIT: Mertmi näköjään jo kerkisi vastata samalla kun itse kirjoitin.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ai se on noin.. Täytyypä tosiaan vielä katsoa missä se ruskeavalkoinen on. Kiitokset teille!!!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ei tuonne kyllä kolmea johtoa tule. Ruskeavalkoinen ja keltainen, ei muita.
Homma on nyt kondiksessa, että ei siinä sen enempää, mutta ihmettelin vain, kun puhuttiin että sinne tulisi 3 johtoa... Mahdettiinko siinä sekoittaa tupakansytytin tuohon tuhkakupin valoon? Sytyttimelle varmaan meneekin 3 piuhaa.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Olet kyllä oikeassa. Kytkentäkaavion mukaan tulee 3 johtoa, mutta kolmas johto (maattojen haaroitus) on jossakin kojelaudan sisällä.

Mutta virheellinen ohje, pahoittelen.

Lopputulos varmaankin pääasia: toimii! :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuli itekkin laitettua ahtopainemittari satkuun. Perinteisesti "eihän tää ole ku 1/2 tunnin homma" kesti melkein pari tuntia kun ei viittiny vääntyä rautakauppaan hakeen jäykkää rautalankaa :roll:

Ainoa ongelma on vielä että mihin ton mittarin ny laittais...kojelaudan päällä on ainaskin ahdasta ja a-pilarissa ei oikeen miellytä silmää.

Vielä pitää varmaan siirtää letku kulkemaan pienemmän läpiviennin kautta ja isomman läpiviennin kautta vetää apc:n piuhat (harmaa boksi...ei viitsi laittaa moottoritilaan) kunhan löydän ic:n :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ei ole muuten kovin helppoa keksiä hyvää mittarinpaikkaa og satkuun. Itsekin tein aikamoisen virityksen (harmi kun en osaa laittaa kuvia nettiin/tänne). Otin tuhkakupin alta irti sen "kynäkotelon" ja tein siihen sellaisen peitelevyn, johon kiinnitin mittarit. Se osoittautui mielestäni hyväksi paikaksi siinäkin mielessä, että siitä ihan vierestä sai virtaa mittareiden valoille ja ahtomittarin letku oli helppo vetää ja se jäi pois näkyviltä.
Minkä kokoinen mittari sulla "Maikki" on ja mistä läpiviennistä veit sen letkun konetilaan? (uteliaisuuttani vain kysyn)
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Autogaugen mittari ja equus:in kotelo.

Jarrutehostimen alapuolella on 2 läpivientiä: iso ja pieni. Tein reiän isomman läpiviennin tulpaan ja siitä läpi...sai hyvin räplättyä kun otti kaiuttimen ritilän irti. Tai no hyvin ja hyvin ilman sitä rautalankaa...ensin tietysti tulppa irtos kun sen paikallaan ollessa yritin painaa reikää ja tietysti tulppa oli laitettu paikalleen sisäpuolelta. Pienoisen etsiskelyoperaation jälkeen eiku reiän tekoon ja tällä kertaa tulppa paikalleen moottoritilan puolelta...letkun sentään tajusin vetää tulpan läpi ennen sen paikalleennysväystä :D

Näistä sais hyvän juttusarjan: "tumpelot autonnysvääjät vauhdissa...välillä on vaikeempaa ku aina" :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Eihän og900S:ään tarvitse vetää ahtoletkua konehuoneesta asti :? . Itse ainakin aikoinaan haaroitin ahtomittarin letkun ylipainekatkaisijan letkusta. Ei ollut iso homma eikä tarvinnut kuin poistaa polvipaneeli ja keskikonsoli. Ja tosiaan se tuhkakupin tila on hyvä paikka mittarille. 8) Löytyy sähköt ja vaatii vain lyhyen letkun ahtomittarille ylipainekatkaisijalta.

Mielestäni on ajan haaskausta vetää uusi letku konehuoneesta ahtomittarille... 8O
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

andelin kirjoitti:Eihän og900S:ään tarvitse vetää ahtoletkua konehuoneesta asti :? . Itse ainakin aikoinaan haaroitin ahtomittarin letkun ylipainekatkaisijan letkusta. Ei ollut iso homma eikä tarvinnut kuin poistaa polvipaneeli ja keskikonsoli. Ja tosiaan se tuhkakupin tila on hyvä paikka mittarille. 8) Löytyy sähköt ja vaatii vain lyhyen letkun ahtomittarille ylipainekatkaisijalta.

Mielestäni on ajan haaskausta vetää uusi letku konehuoneesta ahtomittarille... 8O
Kiitti andelin tuosta tiedosta!! On kai se pirun helppo siitä haaroittaa. Sitä vaan ihmettelen, että miksi keskikonsolin irroitit?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

900S kirjoitti:
Sitä vaan ihmettelen, että miksi keskikonsolin irroitit?
Niin keskikonsoli pitää poistaa alta jos haluat polvipaneelin irroittaa. Tietenkin se haaroittaminen onnistuu jotenkin myös irroittamatta polvipaneelia, mutta mielestäni ko. osan poisto helpottaa kaikkien johtojen vetämistä kojelaudan alla ja muutenkin tulee tilaa työskennellä. :)
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Vastaa Viestiin