Auton vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Auton vaihto

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos nyt leikitellään ajatuksella että täytyisi uudistaa kalustopa niin mihin saabiin päätyisitte ja miksi ? Vai pysyykö OG900 mutta vähän ajetuissa yksilöissä ?

Tuli vaan mieleen kun eilen rappasin ilmastointilaitteen pumpun laakerin siskon 9 3 Saabiin ja oli tosi kenkkumainen auto rapata ku tilaa ei tuntunut olevan ja muoveja sai riipiä edestä saman aikaa kuin meni itse laakerinvaihtoon eli ei todellakaan mikään TE-miehen unelma.

Eli kannattaako haaveilla uudemmasta mallista vai pysyykö vanhoissa , oikeissa Saabeissa.

Eilisen koko illan koeajon perusteella 9 3 Saabissa on hyvät kyytit eli alusta toimii ja mukava ajella muutenki muutenki mutta.... ei taho nähä ku pilarit edessä ja se huollettavuus....

Mielipiteitä ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eiköhän se ole käytöstä yms. kiinni.
OG 900 on helppo ja edullinen ylläpidettävä, muttei tarjoa sellaista mukavuutta kuin uudemmat.
# 419 Vesa Pohjalainen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ajaisin uudella pakasta vedetyllä autolla jos en olisi köyhä ja rahaa olisi hukattavaksi muutama kymppitonni parin vuoden välein autonvaihtoon (uusi pirssi aina ennen takuuajan umpeutumista).
Koska en ole rikas ja pankkikin kinuaa kerran kuussa leijonan osan palkasta lainalyhennyksinä kämpästä, ajan vanhoilla, huoltokuluiltaan edullisilla autoilla.
Tarinaa eiliseltyä:
Tuli röistä lähtiessä automaagisatkuun käyttökatko, eli sammui n. kolmen metrin ajon jälkeen, eikä avaimen kääntäminen auttanut mitn (syttyvirrat tuli, mutta startti ei inahtanutkaan). Muistinpa siinä sitten, että oli akun piuha jääny kirraamatta, joten pelti auki, piuha kunnolla paikoilleen ja matka jatkui. Kotia päin sompaillessa pohdiskelin, että minkähänlaisen kojelaudan valoshown, limp-home-safety-moden ja merkkihuollon testerissäkäynti/nollausruljanssin moinen akkukontaktin heikkous olisi aikaansaanut viimeisen päälle varustetussa nykyautossa ja sen turvalaitteissa?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kyllähän tuollaista 9-3 viggeniä on tullu haaveiltua, mutta eipä sellaisiin oo varaa. Noissa uusissa miellyttää se, että uusien varaosien ja lisävarusteiden saanti on huomattavasti helpompaa kuin näihin vanhoihin rautoihin. Muutenkin kaikki on kehittyneempää ja etenkin se surullisen kuuluisa vaihdelaatikko taitaa olla jo hitusen kestävämpi. Mutta onhan tuo vanha satku paljon ropaajaystävällisempi, kuten tuossa onkin jo mainittu. Ja ennenkaikke hinta/laatu-suhde on satkussa kohdillaan. :wink:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos nyt ei niin rahasta olisi kiinni mutta käytännössä ajattelin vaan ite autoja.
Ite ei viistis joka vuosi tuhansia euroja kantaa merkkiliikkeeseen jo pelkästään normi huolloista eli siinä jo syytä miksi en aja tuliterällä autolla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Auton vaihto

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Tuolla vanhalla satkullani jatkaisin vaikka maailman tappiin, jollei tarvitsisi ilmastointia koirien takia. :(
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, rahahan menee joka tapauksissa johonkin ja kun löysin vanhat Saabit, saattoimme sen autoihin menevän rahan tuhlata nyt johonkin muuhun. Elämä on valintoja. Itse pidän erityisesti tupliksista ja siedän näköjään myös satkuja ja koska ne ovat niin käyttökelposia, en edes kaipaa uudempaa. Olen joskus vitsinä heittänyt, että jos voittaisin lotossa, ostaisin vielä vanhemman Saabin 8)

Niin, ja se vituttaa kaksin verroin enemmän, jos uuteen autoon tulee joku vika, sillä vanhemmat on aina yksilöitä ja uudemmistakin löytyy maanantaikappaleita :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Uusia autoja ei paljoa korvakuulolta säädellä, eikä muutenkaan pajoteta.
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Niin. Taidan ajaa seuraavatkin
puolimilliä vanhalla satkulla ku nyt on saanut jo sen varran lasiin. Laittaa sitte seisomaan ku on Miljoona kilsaa mittarissa.
Itellä ei oo niin rahasta kiinni tuo ettei uudempiin sekaantus mutta....
Noista uudemmista puuttuu se "jokin".
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Jep, uudemmat autot on persoonattomia muovihökötyksiä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Uusia autoja ei paljoa korvakuulolta säädellä, eikä muutenkaan pajoteta.
Eipä niissä ole mitään, mitä edes tarvitsisi säätää. Motronic tai Marelli säätää ennakon, seokset ja joutokäynnin ihan itsestään oikeiksi. Öljynpaine säätää venttiilit ja jarrutkin säätyvät (yleensä) ihan itsekseen.

Ja sitten kun tulee vikaa, auto kertoo asentajalle, mitä korjata. (Edellyttäen, että asentaja osaa hommansa ja osaa tulkita testerin vikailmoitukset.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin