Leima tuli, mutta korjauskehoitus vakaajan kumeista, onko helppo vaihtaa ja mistä saa uudet kumit?
Myös käsijarrun kiristys huomautuksena, mistä kiristetään?
Vakaajan kumit ja käsijarrun kiristys
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vakaajan kumit ja käsijarrun kiristys
Tarkoittanet takapään kallistuksenvakaajan runkokiinnityksen kumeja, kontin pohjasta tulevien linkkivipujen päässä. Motonetista saa alkuperäisen tapaisia kumeja.9000 cs -94 kirjoitti:korjauskehoitus vakaajan kumeista, onko helppo vaihtaa ja mistä saa uudet kumit?
Kallistuksenvakaajan runkokumi (1/puoli, koriin). . . . . . 18-1004 4.04
Tyypillisesti tosin vakaajatanko on sen verran kulunut kumin kohdalta että uusi kumikin jää tuosta lähes yhtä väljäksi kun vanhallakin kumilla. Eikä orkkis-Saab-kumikaan ole sen parempi. Tilannetta voi korjata simppelisti laittamalla kumin kiinnittävän pannan alle koko pannan levyisen suikaleen esim. 1 mm muovilevyä, ruostumatonta peltiä tms. Välttämättä ei tarvitse edes kumia vaihtaa.
Vaihtotyö on helppo jos vaan sattuu pultit aukeamaan. Linkkivivun alapäästä on syytä ottaa tukeva ote jollain sopivalla aputyökalulla pulttia auki kääntäessä, niin vipu ei turhaan väänny kieroksi. Tai vanhimman ruosteisen tontun tapauksessa murru poikki...
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.php
Tuning-puslia saa mm. Pro-Carservicestä http://www.pro-carservice.com/
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_ch_bus_9000.shtml
Satulassa oleva automaattisäätö ei toimi jos käsijarrua joutuu kiristelemään. Tarkista, että vaijerin liikuttama vipu satulassa palautuu millin välyksellä stopparitappiin (vaijeri ei saa olla liian kireällä, vaijerin säätö kahvan luota). Sen jälkeen säädä peitetulpan alta kuusiokoloruuvista palat lähemmäksi (kierrä ruuvi kiinni asti ja siitä hiukan takaisin päin).Myös käsijarrun kiristys huomautuksena, mistä kiristetään?
http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hätpikaa vaihdoin takakumit, ja tosiaan se vakaajatanko on kumin kohdalta niin hoikentunut että tilanne ei uudella Scantechin laatukumiosalla muutu miksikään, ja itse päädyin ratkaisemaan asian niin, että leikkasin kumin halkio-osasta veitsellä reilun millin pois että kumi ympäröi tangon tiukemmin, ja 3mm kumilevystä tein puslan ja linkkitangon väliin sopivat tallat.
Kumi kiristyi tässä tapauksessa juuri sopivasti ja pikaisella soratietestillä tuli todettua että erheellisesti kuuntelemani "jarrusatuloiden kolinat" olivat kadonneet.
Kumi kiristyi tässä tapauksessa juuri sopivasti ja pikaisella soratietestillä tuli todettua että erheellisesti kuuntelemani "jarrusatuloiden kolinat" olivat kadonneet.
Hmmh,
Voisko tuollaista tankoa, siitä ohentuneesta kohdasta, hitsata niin, että täyttäisi ohentuneen kohdan ja sitten lentävän lamellilaikalla hioisi sen taas saman paksuiseksi, mitä pitäisi olla???
Minusta kanssa tuntuu, että persdynoon tulee pientä kolinaa, kun ajaa esim hiekkatiellä, missä kuoppia.
-H-
Voisko tuollaista tankoa, siitä ohentuneesta kohdasta, hitsata niin, että täyttäisi ohentuneen kohdan ja sitten lentävän lamellilaikalla hioisi sen taas saman paksuiseksi, mitä pitäisi olla???
Minusta kanssa tuntuu, että persdynoon tulee pientä kolinaa, kun ajaa esim hiekkatiellä, missä kuoppia.
-H-