Tällainen tapaus: 900 Turbo '83

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tulpat näytti kaikki samanlaisilta ja ihan ok väriltään. Kun en enää muuta keksinyt, niin käänsin virranjakajaa korvakuulolta ja nykimiset katosivat kokonaan. No, ajoin vain pienen lenkin, mutta kuitenkin. Vastaa kaasuun ja lähtee kuin raketti :D

Kuva

Tupliksen vein eilen säilöön ja arvatkaas mitä? Tupliksessa oli bougicordit, jotka laitoin tähän ja päinvastoin. Kylläpä oli epämieluisaa nykimistä nyt tupliksessa, joten ne tulpanjohdotkin, vaikka kuulemma uudet on, olivat yksi vian aiheuttaja.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

En tarkoita että sinun tapauksessa näin olisi käynyt, mutta mainitsempa että miten itselle kävi T8:n kanssa ja korvakuulolta säädetyllä ajoituksella.

Autossa aluperin oli vikana että ruisku jostain syystä jätti liian laihalle kiihdyttäessä. Mikä tahansa tässä olikin vikana, niin uskoin saavani asian kuntoon kun säädin sytytystä. Nykimiset katosi ja tehoa tuntui piisaavan. Säädön jälkeen kävin kertaalleen seokset säädättämässä Saabilla ja sanoivat että moottori käy liian laihalla ja sytytys on liian aikaisella. Säätivät sytytyksen kohdilleen ja omasta mielestä nykimiset palasi ja merkkihuollon sedät hoiti homman päin P:tä. Säädin sytytyksen taas korvakuulolta "kohdilleen".

Sitten paloi pakoventtiili ihan normaalissa ylämäkeen vedätyksessä. Noh kansi auki ja uutta pakoventtiiliä hiomaan. Pari viikkoa remontin jälkeen taas paloi pakoventtiili normaali kaupunkiajossa.. Senpä jälkeen ostinkin sitten varaosa T8:n ja vaihdoin kaikki k-jettiin liittyvän kansiremontin yhteydessä. Sytytyksen säädin sen jälkeen ajoituslampulla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps. Suosittelen hommaamaan ajoituslampun, ei maksa nykyään juuri mitään ja on paljon hyötyä vanhempien autojen kanssa. Sen 30€ tienaa melko pian takaisin jo pelkästään polttoainekuluissa kun sytkä on kohdallaan. :)

Erittäin laiha tai rikas seos palaa hitaammin jolloin ennakkoa pitää olla enemmän, joten voi hyvin olla että tilanne on nyt juuri se, että seos on laiha mutta reilulla ennakolla kulkee hyvin. Vaparin alipainekello pahentaa tilannetta vielä ahdoilla, melko varmasti vähän korkeammilla ahtopaineilla kilisee T8:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiitos vinkeistä. Käänsin virranjakajaa vastapäivään, joten eikös se silloin mene myöhäsemmälle? Jos käännän taasen seosruuvista puoli kierrosta myötäpäivään eli ymmärtääkseni rikkaammalle, niin se ei pysy enää käynnissä. Ei uudella eikä vanhalla sytkäennakolla. Sen sijaan ainakin tyhjäkäynti kasvaa, jos käännän laihemmalle.

Joo joo, tiedänhän ettei näitä mutu-tuntumalla sais säätää, mutta utelias luonne kun on, niin haluaa kokeilla ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Se virranjakaja pitää kääntää vastapäivään ihan tappiin asti ja tekisi mieli kääntää vieläkin. Ei liene ihan normaalia?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:Se virranjakaja pitää kääntää vastapäivään ihan tappiin asti ja tekisi mieli kääntää vieläkin. Ei liene ihan normaalia?
Ja alipainenletku oli irti jakajasta kun tuota testailit?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tetammi kirjoitti:
jariha kirjoitti:Se virranjakaja pitää kääntää vastapäivään ihan tappiin asti ja tekisi mieli kääntää vieläkin. Ei liene ihan normaalia?
Ja alipainenletku oli irti jakajasta kun tuota testailit?
Oisko pitänyt olla? Eihän se nyt niin paljon se liikkumavara ole, että kyllä se letku yltää olla kiinni...

Tuossa seossäätö ja ajoitussäätö kokeiluissa eilen illalla oli lähinnä vain huonoja tuloksia. Eli nyt toimii jälleen nykimättä kun jakaja on käännetty liikkumavaransa puitteissa äärimmilleen vasemmalle (siis vastapäivään). Alunperin oli noin liikkumavaransa keskikohdassa. Alkaa myös kuulua säksätysääntä, kun virranjakajan palauttaa alkuperäisasentoonsa. Toisin sanoen, sellaista hienoista säksätystä(kään) ei enää kuulu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
jariha kirjoitti:Se virranjakaja pitää kääntää vastapäivään ihan tappiin asti ja tekisi mieli kääntää vieläkin. Ei liene ihan normaalia?
Ja alipainenletku oli irti jakajasta kun tuota testailit?
Oisko pitänyt olla? Eihän se nyt niin paljon se liikkumavara ole, että kyllä se letku yltää olla kiinni...
Lähinnä meinasin että jos oot lampun kanssa säädelly niin toi perusennakko mitataan letku irti.

Lampun kanssa näkee myös hyvin että muuttuuko ennakko kun alipainekelloa imee tai puhaltaa.

Omassa ässässä oli rikkinäistä by bassia kompensoitu runsaalla ennakolla mutta tuossa sitä ei varmaan ees ole vaan joku muu alipainevuoto voi olla joka tekee kiusaa jolloin toi korvalla säätäminen ei oikein ota onnistuakseen.

Jos käytät tuota seosmittauksessa niin kokeilemisen arvoinen asia on myös tuupata siihen ohjauspainesäätimeen ylipainetta ja kattoa että seos rikastuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

En oo vielä lampulla kattonu, ihan korva- ja perstuntumalla. Pitää toki lampulla varmistaa, että ennakot on oikein ja tutkia sitten tarkemmin syöttöpuolen vuotoja tms ongelmia. Mutta nyt ainakin perstuntuma kertoo kaiken olevan kunnossa..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt vähän hävettää, mutta ei se mitään. Näin sitä oppii :oops:. Kävin nimittäin matkahuollosta APC-boksin ja rupesin laittaa paikalleen, niin huomasin, ettei tää liitin käy tähän ensinkään. Sitten vasta tajusin, että sehän boksi onkin tuolla verhoilujen alla piilossa. Se irtonainen liitin taitaa kuuluakin cd-boksille tms. Kaiken varmuuden saamiseksi kävin nostaa magneettiventtiilin liittimen irti ja kokeilin ahtoja ja niinhän ne pysyi kurissa. Liitin takaisin kiinni ja ahdot nousee punaisen rajalle. Ai että tuntuu hyvältä, kun kaikki toimii :D

Tässä vaiheessa voin todeta, että kaksikymmentä päivää hankinnan jälkeen auto on täydessä käyttökunnossa ja uskallan näillä näkymin lähtä tällä torstain työreissulle. Eihän tää virheetön tosiaan ole, mutta mitä siitä. Säilyypähän kunnioitus autoa kohtaan, kun ei liian huoleton voi olla...

Mitähän sitä keksisikään seuraavaksi? Ai niin, pesu ja vahaus 8)


EDIT: Pari videota nappasin viikonloppuna, jos jotakuta kiinnostaa: video01.avi ja video02.avi. Parikyt megaa kipale.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitää kommentoida muutamaa juttua. Seoksen säätö korvakuulolta:

Laitetaan moottorin käydessä 3mm kuusiokoloavain seosruuviin. Käännetään ruuvia vastapäivään niin pitkälle, kunnes kone alkaa köhiä ja meinaa sammua. Painetaan mieleen tuo asento. Sitten tehdään sama rikkaallepäin. Kun rajakohdat on saatu selville, käännetään ruuvi noiden kahden pisteen puoliväliin. Tämä on perussäätö. Min ja max välimatka on riippuen tapauksesta 0,5-1kierrosta. Jos seossäädon vaikutusta aikoo kokeilla, miten se vaikuttaa, niin sitä ruuvia kannattaa kääntää korkeintaan 5minuuttia kellon asteikolla, eli 30astetta kerrallaan. Se on todella herkkä. Jari käänsit ruuvia kerralla puolikierrosta. Ihme, ettet saanu konetta tukehtumaan bensaan. :wink:

Sytytyksen säätely korvakuulolta kuuluu vain vapaastihengittävien kanssa kikkailuun. Turbokoneen kanssa meikäläisenkin kaltainen autoharrastaja luottaa vain ajoituslamppuun. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Jari käänsit ruuvia kerralla puolikierrosta. Ihme, ettet saanu konetta tukehtumaan bensaan. :wink:
Mikko, löysin siten ne rajat. Tänään kävin 320 km tien päällä ja puolessa välissä käänsin hieman rikkaammalle. Täytyy kyllä sanoa, että on se iloinen maantiekulkija :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Taisitpa tulla eilen vastaankin siinä yheksän pintaan illalla, olikohan jossain nuottijärven kiska +- 1km. Olin itte sellasella punasella farmariautolla liikenteessä. Hienolta näytti satku, olitpa sitten sinä tahi kuka muu sitten lienee :D
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jorppe kirjoitti:Taisitpa tulla eilen vastaankin siinä yheksän pintaan illalla, olikohan jossain nuottijärven kiska +- 1km. Olin itte sellasella punasella farmariautolla liikenteessä. Hienolta näytti satku, olitpa sitten sinä tahi kuka muu sitten lienee :D
Kajaanissa olin vähän jälkeen yhdeksän, joten mitä todennäköisemmin minä se olin..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eilisen reissun jäljiltä jaan vielä kiitokseni tiheälle laatikolle. Liekö normaalia, että kierrokset on 3000 satasen vauhdissa 5-vaihteella? Kun esim. tupliksessa ne on 2400. Joka tapauksessa, juuri tuo kierrosalue tekee autosta erittäin iloisen, sporttisen ja valmiin hyökkäämään ohituksiin. Mitä siitä, vaikka se vähän huutaa tai kuluttaa hieman enemmän löpöä, mutta ajonautinnon vuoksi sen pitää juuri noin ollakin :D

Keskuslukko ei ole vielä herännyt täysin talviunestaan. Alkuun kangerteli vasen takaovi, nyttemmin oikea etuovi. Nimen omaan lukkoon laitettaessa nappi jää ylös, aina ovat kerrasta auenneet. Onko tuolle tehtävissä jotain?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin