Tasapainoitus pielessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Ongelma ratkaistu:
-ostin käytetyt Saab alut uudehkoilla renkailla. Vanteissa ei ole yhtään kanttikiven pusua eikä muita kolhuja. Renkaat eivät enää täristele...

Nyt sitten vaan jää tehtäväksi selvittää:
- Good Year renkaiden korkeusheitot -> eli oliko vika renkaissa vai vanteissa

Josko viikon ajelisi ennen kuin jatkaisi etsivätyötä vanhojen renkaiden kanssa.

Ajattelin käydä Klaukkalassa yhden rengaspajan luona, jossa on pätevä ja viitseliäs rengasmies. Josko hänen voimin selviäisi vanhojen alujeni, Good year renkaiden ja yksien Sunburstien kohtalo/kunto :=) Ehdin tässä välissä testailemaan Good Yeareja vanhoilla sunbursteilla, mutta ei kyyti niidenkään kanssa ollut tärinätöntä (syy voi olla renkaassakin, koska edellinen sunburstien omistaja kertoi vanteiden toimineen hänellä hyvin).

Hyvvee helleheinäkuuta kaikille! ,-)

-Make
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Uudet kesäkumit autoon ja tärinä vaivaa. 225 /45 17 saabin originaali vanteilla. Vanteet testattu ei grammaakaan heittoa niissä. auto on 90tkm ajettu että tuskin laakeritkaan vielä kuluneet ja talvirenkailla vasta koetettuna ei täristänyt(tosin n.100km/h vauhteja testattu). Renkaat eivät meinanneet mennä tasapainoon asennettaessa ja äijät käänteli niitä vanteella moneen kertaan.

Lähdin liikkeestä ja voi helv. tärisee. edelliset vaihdatin juuri tärinän takia pois (ne olivat oikeasti vialliset) no soitto ja sovittiin uusi aika. Taas sama ruljanssi. vanteilta pois, kahdella eri painotus koneella tarkisti, pyöritteli vaikka miten ja silti jäi epäilys. nyt tärinä on siirtynyt 120km/h nopeuksiin ja ei ole niin paha kuin edellisellä kerralla. Jotenki epäilyttää tuo homma, en ole missään nähnyt tuota renkaitten kääntelyä tuossa mittakaavassa. joka rengasta varmasti sen 2krt käänsivät vanteella. Nyt kun uudestaan soitin kaveri epäili autoa ja halusi itse testata. Tärinä ei mahdoton enää ole, mutta periaatteesta en halua viallisia kumeja ja haluan kunnolista jos ostan. ja tietysti selvittää mahdollisuus onko vika muualla. tosin talvikiekot ei täristäneet. Mitähän tässä tekisi?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mitkä renkaat laitettiin alle?
Ja vanteet ovat varmasti suorat?
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vanteet ovat SAAB:in originaalit ja olettaisin olevan suorat. tasapainotus koneessa silmällä katsoen ei heittoa ja saman totesi paikan pitäjäkin. painotuksessa 0gr heittoa vanteissa. tai ainakin toleransseissa. en oikein usko, että vanteissa olisi vikaa. alkp. vanteet ovat yleensä aika lujaa tekoa eikä niissä ole jälkiä osumista.

Renkaat ovat Hankook ventus prime k105, eli ei premium merkki, mutta ei varmasti heikoimmatkaan. Mietin toiseen paikkaan viemistä kun alkaa jo vi**tamaan tämmönen homma, mutta taas jos ei sielläkään onnistu on vika rengaissa (tai autossa mitä en usko) ja rahaa palaa. takuussahan nuo nyt ovat. Pakkohan se on sinne mennä vielä kerran ja antaa ukon itse nähdä asia. Korpeaa niin perkeleesti aina järkätä aika töistä sinne arpomaan. Äijä kiroili viimeksi että vammaset vanteet kun ei meinaa kumit istua tai nousta vanteille (en muista tuota ammatti termiä nyt). En ole kyllä kuullut vanteista joihin ei kumeja saa.

Soitin uudestaan ja sovin että katsotaan vielä sitten vaihtuu kumit joko toisiin samanlaisiin tai kallimpaan sarja ja välin maksan itse(mielellään jos vika kumeissa). uskomatonta touhua.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Kylläpä koettelee, tasapainotuskone paskana ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Käyttivät toisessa koneessakin. Jotenkin alkoi itsellä se touhu jo vähän hirvittää jos äijät käyttää 2 koneessa ja kääntävät jokaisen renkaan 2krt vähintään niin ei tuo minusta ihan normi homma ollut. Mietin toisessa paikassa käyttämistä, mutta kulut jää itselle. Vika voi tulla kyllä kuntoon, mutta sitten kun menee viallisesta sarjasta valittamaan niin eipä mene takuuseen kun toinen firma on sen "rikkonut". tietysti sitä tarvi mainita että on käyttänyt muualla, jos ei onnistukaan.

kyllä voi niin kornia tämä homma. Jotenkin tämä homma ei ihan täsmää. Jos kotipuolessa asuisin vielä, niin ei tarvitsisi miettiä minne veisin, mutta ulkopaikkakuntalaisena ei osaa valita. On kotoa kokemusta kellarifirmoista ja niiden työnlaadusta. Tässä tapauksessa liike kuuluu tunnettuun ketjuun, mutta muuten ei enää niin vakuuta. Tuossa toisessa ketjussa tuli kyllä hyvin selväksi firmojen väliset erot. En tiedä, pitäisikö käyttää toisessa paikassa?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Voisiko olla likaa jarrulevyn ja pyörännavan välissä tms. paikassa jolloin vanteeseen tulee heittoa paikalleen asennettuna? Jos paikkakunnalta löytyy välineitä niin kokeile alla tasapainotusta.
Itselleni sattui kerran tulemaan aivan uudet rengasliikkeen myymät Wolfrace Voodoo -merkkiset vanteet joissa oli yli sentti pystyheittoa. Käsittämätöntä...
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

No kaikkihan mahdollista on.. Pitäisi ammattilaisen osata katsoa miten vanteet kiinnittää. aika tiukalla sovituksella nuo vanteet istuu paikoilleen. Hyvin ovat osanneet nuo vanteet tehdä. ei heittoa painoissa, sovitus on just. rasvalla saa laittaa paikoilleen. Jos täällä ei vehkeitä ole niin ei ole koko suomessa. Nykyään kun asun helsingissä. kysymys onkin että mistä tiedän minne mennä ja toinen probleemi on aika saada järjestymään. Nyt kieltämättä olis hyvä saada vihjettä sellaiseen firmaan jossa todella osataan ja tuo paikallaan painotus kiinnostaisi erityisesti. Miten se muuten tehdään käytännössä?
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla vatkaa kans n.100km/h nopeudessa mutta lähinnä pinta kaasulla...ja ainaskin toi sisä ja ulkoreunojen suurempi kuluminen suhteessa muuhun renkaaseen vaikuttaa asiaan huonossa mielessä...eli mitä kuluneempi sisältä ja ulkoa niin enempi vatkaa...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ihme hommia. Eilen ihmettelin kun ei auto niin pahasti vatkannut ja tänään aamulla töihin mennässä tuntui ettei tärinää ole enää nimeksikään. Pieni on edeleen, mutta sekään ei enää iske sormille. Ohjaustehostimen pumppu ja nesteet vaihtui liikkeessä eilen, ja mietin nyt ovatko ne voineet vaikuttaa asiaan. En ihan heti uskoisi. Toinen voi olla, että renkaat ovat alkaneet istua vanteille. Rajumpi ajo, jarrutus, lämpö mikä vaan sattunut sopivasti. Onko tämä nyt mahdollista? Liikkeessä kun kävin ja käytiin koeajolla niin nolona täytyi todeta ettei tämä nyt juuri vatkaa.. kaveri tuumasi vain että onhan se mahdollista. Renkaita oli ilmeisesti vaihdettu edelliskerralla ja toiset olivat myyty eikä seuraava asiakas valittanut. Vika on joko vanteissa tai autossa (tai miehessä). Hulluksi tässä tulee.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Myrkky kirjoitti:Rengasliikkeistä kun puhetta oli, niin mainittakoon erään joensuulaisen halpana tunnetun liikkeen taidonnäyte: Ostin käytetyt kitkat(5tkm ajetut) ja sovittiin asennus, menen asennukseen ja etuset vaihtoi kiroillen kun pulttikone p*lluili ja mutterit eivät olleet ihan niin herkät että käsin olisivat pyörineet. Välillä CRC:tä pulttikoneeseen ja takasten kimppuun, taistelua noin vartti voimasanojen kera.. meuhkasi välillä vasarankin kanssa jotain(itse oli juomassa kahvia niin en läheltä nähnyt, yhden pinnapultin kyllä karkuutti ja kierteet paskana "halvasta" inca-vanteen mutterista).
Jne... Huhhuh!
Minä kun riisikippoon kävin asennuttamassa kumet vähän kärsineitten aluvanteitten päälle, ja sitten renkaat autoon, ei asentaja voimasanoja päästelly. Vähän kyllä oli asentajalla fiilis että vois vaihteeks jotain muutaki hommaa tehä. Ilmeisesti kyrsi se kun tullaan huonojen vanteiden kanssa ja varastossa säilytettyjen kumien kanssa eikä osteta puljusta uusia vanteita ja kumeja. Vaan eipä valittanut ja esitti rentoa tyyppiä.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Tasapainoitus pielessä

Viesti Kirjoittaja Petter »

Itse ostin vastikään Hankookin renkaat, niitä ei saanut tasapainoitettua tärinättömiksi ollenkaan, eivät olleeet pyöreät. Piti vaihtaa uudet, siiryin samalla nokialaisiin. Väitti kiven kovaa myyjä, että vika on vanteissa. Piti käydä hakemassa "lausunto" toisesta liikkestä, ennen kuin suostui myöntämään, että vika oli renkaissa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tasapainoitus pielessä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jännä juttu kun ei mullakaan noi vanteet ihan täysin suorat oo ja siliti on tasapainotettu kunnolla...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Tasapainoitus pielessä

Viesti Kirjoittaja peinu »

eikös sen renkaan runkovikaisuuden saa helposti selville kun
a) tasapainottaa vanteet erikseen.
b) olikos ne vanteet tasapainossa vanhoilla renkailla?
c) pyöräyttää rengasta vanteella puolikierrosta ja kokeilee, mihin kohtaan ne tasapainot nyt tulee?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin