99in ruostesuojaus
99in ruostesuojaus
Vinkkejä/ infoa kaivataan...
Tarkoitus olisi ruostesuojata oma 99 (vm82) uudestaan, viiemksi edellinen omistaja teettänyt käsittelyn n. v95.
Vaikkei talviajoa enää tule ja museointi suunnitelmissa mitä kannattaisi tämän asian suhteen tehdä että auto säilyisi mahd. hyvin?
Ensin putsaus & pesu ja sitten mömmöä peliin... mutta mitä?
Ovet ja kotelot, takaluukku, konepelti, takakontin pohja etc.
Käyttikö Saab 99eissä samaa ruostesuojamateriaalia kun viimeisissä 96sissa, eli PVC pohjainen massaus, joka pidemmän päälle ei ollut hyvä ratkaisu => ruoste kukoisti.
Onko esim. nyt vm82 99 jotenkin ongelmallinen?
Tarkoitus olisi ruostesuojata oma 99 (vm82) uudestaan, viiemksi edellinen omistaja teettänyt käsittelyn n. v95.
Vaikkei talviajoa enää tule ja museointi suunnitelmissa mitä kannattaisi tämän asian suhteen tehdä että auto säilyisi mahd. hyvin?
Ensin putsaus & pesu ja sitten mömmöä peliin... mutta mitä?
Ovet ja kotelot, takaluukku, konepelti, takakontin pohja etc.
Käyttikö Saab 99eissä samaa ruostesuojamateriaalia kun viimeisissä 96sissa, eli PVC pohjainen massaus, joka pidemmän päälle ei ollut hyvä ratkaisu => ruoste kukoisti.
Onko esim. nyt vm82 99 jotenkin ongelmallinen?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
Kannattaa soittaa asiantuntevaan ruostesuojaamoon että mitä tehdään ja millä aineilla.En usko että mikään liike ottaa tuota käsittelyyn,tai ainakaan ei anna työlle takuuta.Tun ikäisessä autossa on ihan väkisin ruostetta jossain,ja jos siihen laittaa massakalvon päälle,on tuho valmis.Ruoste etenee massan alla,ja lopuksi on pohja massalla kasassa.Näitä on nähty.
Koteloihin ja rakoihin. reilusti esim. dinitrolin ML:ää,ja samaa pohjaan vanhan terveen massan päälle.Pohjaa pitää uusintakäsitellä varmasti vuosittain.
Koteloihin ja rakoihin. reilusti esim. dinitrolin ML:ää,ja samaa pohjaan vanhan terveen massan päälle.Pohjaa pitää uusintakäsitellä varmasti vuosittain.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Luulisi myöskin, että näissä joissa on ollut pohja massalla kasassa niin on jo valmiiksi ollut todella ruosteessa. Kyllä se ruoste sieltä itsensä näyttää, jos pienen ruosteen päälle menet kiveniskumassaa laittamaan ja ruoste leviää.Suppari kirjoitti:Kannattaa soittaa asiantuntevaan ruostesuojaamoon että mitä tehdään ja millä aineilla.En usko että mikään liike ottaa tuota käsittelyyn,tai ainakaan ei anna työlle takuuta.Tun ikäisessä autossa on ihan väkisin ruostetta jossain,ja jos siihen laittaa massakalvon päälle,on tuho valmis.Ruoste etenee massan alla,ja lopuksi on pohja massalla kasassa.Näitä on nähty.
Koteloihin ja rakoihin. reilusti esim. dinitrolin ML:ää,ja samaa pohjaan vanhan terveen massan päälle.Pohjaa pitää uusintakäsitellä varmasti vuosittain.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Ehjä massa ei kerro mitään, omassani oli täysin ehjä ja ropeltamaton massaus pohjassa ja nyt on kohta viikko hitsattu takapäätä
Koputtele pohja kunnolla läpi ja harkitse vasta sitten kannattaako sinne tuhlata rusteenestoaineita, ruosteita ei kannata suojata vaan ehkäistä.
Yleensä näköjään esim. taka-akseli on niin mädäntynyt että se kannattaa irrottaa ja hiekkapuhaltaa/elektrolyysikäsitellä ja kasata uusilla osilla.

Koputtele pohja kunnolla läpi ja harkitse vasta sitten kannattaako sinne tuhlata rusteenestoaineita, ruosteita ei kannata suojata vaan ehkäistä.
Yleensä näköjään esim. taka-akseli on niin mädäntynyt että se kannattaa irrottaa ja hiekkapuhaltaa/elektrolyysikäsitellä ja kasata uusilla osilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pariin firmaan otettu yhteyttä, mutta tuleekohan siitä kuitenkaan toivottua lopputulosta. Yksi firma suositteli jonkinmoista täydennyskäsittelyä toinen täysin kattavaa suojausta. Kallista on, reippaasti yli 300egee.
Pohja pitää pestä jotta näkee sen oikean kunnon, ruostetta on varmasti jossain vaikka auto ollutkin lämpimässä tallissa 20 ed. vuotta.
Mutta onkohan tuon vm82 pohjamassa sitä PVC kalvoa, eli jos siihen tulee halkeama lähtee koko kuorrutus irtoamaan jne...?
Pohja pitää pestä jotta näkee sen oikean kunnon, ruostetta on varmasti jossain vaikka auto ollutkin lämpimässä tallissa 20 ed. vuotta.
Mutta onkohan tuon vm82 pohjamassa sitä PVC kalvoa, eli jos siihen tulee halkeama lähtee koko kuorrutus irtoamaan jne...?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
Kattava ruostesuojaus 300 e on mielestäni halpahinta! Mutta auton pohja olisi käytävä lävitse piilevien ruosteiden varalta. Parhaanpaan lopputulokseen pääsee kun itse tarkistaa pohjan ja suorittaa ruosteiden poiston/ pohjamaalaukset x3 näihin paikkoihin ja vielä ML käsittely. Ja tämän jälkeen asiansa osaavaan sekä luotettavaan alustasuojaamoon täydelliseen käsittelyyn. Valitettavasti Suomessa on nämä ruotesuojaukset uudehkoihin autoihin hyvin suurelta osin laiminlyöty jo sillon 80-90 luvuilla ja jälki näkyy!!! Läpi ruostuneita Saabeja on pilvin pimein jä yllätys: nämä kalliimmat versiot kuten 900og Aerot ovat useimmin olleet läpilahoja!? On varmaan ajateltu kun tuota Aeroa en nyt montakaan vuotta pidä niin mitä sitä rahojaan moisiin ruotesuojauksiin laittaisi. En väitä etteikö hyvinkin pidettyjä Aeroja löytyisi mutta omakohtainen näkemykseni on edelläkuvatun kaltainen. Mynämäellä on liike EM-korros joka tekee myös peltitöitä jos tarve vaatii: suosittelen!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Harva varmaan 1980-luvulla on omalla rahalla ostanut uutta Aeroa, ne on ostettu yritysten nimiin työsuhdeautoiksi, pitoajaksi on ensimmäinen käyttäjä suunnitellut maksimissaan kolme vuotta.J.V.A kirjoitti:Läpi ruostuneita Saabeja on pilvin pimein jä yllätys: nämä kalliimmat versiot kuten 900og Aerot ovat useimmin olleet läpilahoja!? On varmaan ajateltu kun tuota Aeroa en nyt montakaan vuotta pidä niin mitä sitä rahojaan moisiin ruotesuojauksiin laittaisi.
Ysiysiä, ysikymppiä, ja kaasarisatkua on mennyt kaupaksi myös yksityishenkilöille, joten ei ole ollenkaan yllättävää, että vähänajettuja ja uutena massattuja löytyy nimenomaan niistä, jos jostain.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Omani on suojattu uutena Dinitrol-käsittelyllä ja sittemmin käsittely on uusittu 3 kertaa (ainakin dokumenttien mukaan). Lopputuloksena liian paksu massakerros joka on ilmeisesti niin painava että lähtee irti pellistä ja alla mätää. Massa on notkeaa eikä ole halkeillut ja voi hyvin, samaa ei voi sanoa pelleistä 
Eli hyväkään hoito ei auta, kannattaa siis koputella pohja läpi, itse laitoin adjutantin ostamaan autoani ja hän oli vain silmämääräisesti todennut pohjan ehyeksi (jollaiselta se näyttikin).

Eli hyväkään hoito ei auta, kannattaa siis koputella pohja läpi, itse laitoin adjutantin ostamaan autoani ja hän oli vain silmämääräisesti todennut pohjan ehyeksi (jollaiselta se näyttikin).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
oma og satku -79 on alusta alkaen suojattu pelkästään Dinitrol ML-aineilla n. 10 kertaa edellisen omistajan toimesta, eli aika ohutta tavaraa käytetty joka paikkaan. Onhan siinä esim. pyöränkotelot melko paljaana ja alttiina kiveniskuille, mutta ruostetta löytyy hyvin vähän missään.
Tuon tuloksen rohkaisemana tullut samoja aineita käytettyä muutamaan autoon, ei niillä ihmeitä tehä jos vähänkään on ruostetta ennestään, mutta hitusen hidastaa ruostumista. Ennen käsittelyä tietty perusteellinen pesu ja sen jälkeen annan auton kuivua päivän-pari. Yleensä olen valinnut sellaisen ajankohdan että on pidempään kuivaa ja lämminta, niin ei jää kosteutta minnekään piilemään ennen käsittelyä.
Tuon tuloksen rohkaisemana tullut samoja aineita käytettyä muutamaan autoon, ei niillä ihmeitä tehä jos vähänkään on ruostetta ennestään, mutta hitusen hidastaa ruostumista. Ennen käsittelyä tietty perusteellinen pesu ja sen jälkeen annan auton kuivua päivän-pari. Yleensä olen valinnut sellaisen ajankohdan että on pidempään kuivaa ja lämminta, niin ei jää kosteutta minnekään piilemään ennen käsittelyä.
#961
minulla on ollut kunnia nähdä lyhyen ajan sisällä jo kaksi vanhaa (78 & 80) saabia jotka on olleet vain yhdellä omistajalla, ja niitä on ilmeisesti ruostesuojattu lisää omistusaikana.
molemmissa autoissa täsmälleen sama havainto: pohjalevy säilynyt hämmästyttävän hyvänä, helmat helman sauma, tunkinkorvakkeet, jopa vetarin tunnelit hyvin asiallisessa kunnossa. mutta: pyöränkotelot ja -kaaret lähes katastrofimaisen ruosteiset.
johtopäätös: ruostesuojaus on tehty vain pohjalevyyn, ei pyöränkoteloihin! onkohan tällainen käytäntö edelleen voimassa ruostesuojausfirmoissa?
molemmissa autoissa täsmälleen sama havainto: pohjalevy säilynyt hämmästyttävän hyvänä, helmat helman sauma, tunkinkorvakkeet, jopa vetarin tunnelit hyvin asiallisessa kunnossa. mutta: pyöränkotelot ja -kaaret lähes katastrofimaisen ruosteiset.
johtopäätös: ruostesuojaus on tehty vain pohjalevyyn, ei pyöränkoteloihin! onkohan tällainen käytäntö edelleen voimassa ruostesuojausfirmoissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)