Turbon vaihto ja huohotinongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Turbon vaihto ja huohotinongelmat

Viesti Kirjoittaja scoop »

Moi

Otsikon mukaisista aiheista on ollut paljonkin keskustelua, mutta kun en saanut niistä selkeitä johtopäätöksiä vedettyä, kyselen ihan erikseen.

Pari päivää sitten kävi seuraavasti: kiihdytyksen jälkeen isommalle vaihtaessani pöllähti putkesta hervoton savupilvi. Seuraavaksi huomasin, etten vitosella saanut puhtia koneeseen lisää - ei kiihtynyt. Vaihdoin pienemmälle, ja taas sama pöllähdys. Ei muuta kun aika huoltoon. Sinne ajaessani huomasin, että äärimmäisen rauhallisessa ajossa ei ilmennyt mitään, mutta vähänkin enemmän kiihdytettäessä ja vaihtaessa esiintyy mainittua savuttamista. Hetki sitten ilmoittivat, että ahtimessa vika, eli vaihtoon, ja että kannattaisi vaihtaa huohotinpalikat samalla.

Aiempien kokemusten vuoksi olen vähän herkillä noihin analyyseihin. Ei ole aina mennyt putkeen, ja sitten onkin ollut hankala penätä oikeuksia jälkikäteen. Olen ihan noviisi alalla, mutta palstan tekstien mukaan ihan ehjäkin turbo voi päästää öljyjä läpi, jos huohotin on tukossa. Onko näin? Eli lienee ihan perusteltua vaatia myös evidenssiä siitä, että turbo itsessään on gone?

Entäs takuut? Kyseessä on täydellisen huoltokirjan omaava 99-vuoden 2:n litran wagon, ja kilometrejä vasta 97000. Laajennettua moottooritakuuta olisi vielä voimassa peräti neljä päivää. Eikö sellainen huohotinpäivitys olisi pitänyt hoitaa jo aiemmin, että nykyiseltä ongelmalta (mikäli on enemmänkin huohotintukko kuin vain turbo) olisi voitu välttyä? Onko tässä mitään mikä kuuluisi takuuseen?

Nyppii lähinnä siksi, että autoon on tähän asti korjattu/vaihdettu kutakuinkin kaikki mahdollinen, ja mielestäni aika vähillä kilometreillä: kannen tiiviste, vesipumppu, jakopää, hihnat, hihnapyörät, laturi...you name it....
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Re: Turbon vaihto ja huohotinongelmat

Viesti Kirjoittaja scoop »

9-5T kirjoitti:
scoop kirjoitti:Eikö sellainen huohotinpäivitys olisi pitänyt hoitaa jo aiemmin, että nykyiseltä ongelmalta (mikäli on enemmänkin huohotintukko kuin vain turbo) olisi voitu välttyä?
Ainakin itse olisin hoitanut mutta jokainen tekee kuin parhaaksi arvelee.
Niin, asiasta tietämättömän on vaikea jotakin pyytää/vaatia. Pointtini lähinnä oli, että eikö tuollainen päivitys olisi kuulunut osaksi Saabin moottoriongelmiin liittyvää huolto-ohjelmaa, ja siten merkkihuollon hoidettavaksi ilman erillistä pyyntöä?
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Re: Turbon vaihto ja huohotinongelmat

Viesti Kirjoittaja scoop »

9-5T kirjoitti:
scoop kirjoitti: Pointtini lähinnä oli, että eikö tuollainen päivitys olisi kuulunut osaksi Saabin moottoriongelmiin liittyvää huolto-ohjelmaa, ja siten merkkihuollon hoidettavaksi ilman erillistä pyyntöä?
Käsittääkseni niitä ei ole eikä vaihdettu ennakoivasti(poikkeuksia tietenkin on) eikä olisi kuulunutkaan.
Ok. Jäin sitten joidenkin viestien perusteella väärään käsitykseen. Hyvä tietää.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllähän tuo huohotinongelma on ollut tehtaalla tiedossa jo alkuvuodesta 1999 sillä ensimmäinen huohotinpäivitys tuli markkinoille lokakuussa 1999.
(kampanjakyltti B5)
Toinen "isompi" päivitys tuli 2002.

Suomessa ei vain ole huollot / maahantuoja olleet oikein asialla.

Ehdottaisin sinua vaatimaan korjaukset takuuna jos ongelmasi johtuu huohotin murheista.

Kyllä täydellinen huoltokirja ja 97000 km riittää siihen.

Pysy kovana asiassa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

valtteri kirjoitti:Kyllähän tuo huohotinongelma on ollut tehtaalla tiedossa jo alkuvuodesta 1999 sillä ensimmäinen huohotinpäivitys tuli markkinoille lokakuussa 1999.
(kampanjakyltti B5)
Toinen "isompi" päivitys tuli 2002.

Suomessa ei vain ole huollot / maahantuoja olleet oikein asialla.

Ehdottaisin sinua vaatimaan korjaukset takuuna jos ongelmasi johtuu huohotin murheista.

Kyllä täydellinen huoltokirja ja 97000 km riittää siihen.

Pysy kovana asiassa.
Kiitos kommentista. Täytyy yrittää. Tietämätöntä on vain niin helppo huijata, kun ei ole välineitä kyseenalaistaa esitettyjä argumentteja...
Vastaa Viestiin