Mitsu TD-04 viheltää TODELLA kovaa?
Mitsu TD-04 viheltää TODELLA kovaa?
Mikähän voisi olla kun Mitsu TD-04 alkoi viheltämään tosi kovasti jo pienilläkin ahdoilla, varmasti siis puskee ilmaa jostain välistä mutta mistä voisin sitä lähteä tarkistelemaan? Kun seuraavat kohteetkin on jo tarkastettu:
-Turbolta lähtevä paineletku OK (eli siis koko matka turbolta IC:lle ja siitä imusarjaan pitää 2 barin paineet kompuralla testattuna)
-Pakosarjan pultit kiristetty, sekä kannen että ahtimen puolelta
-Hukkaportin kello OK (kestää sekin painetta kompurasta)
Mikä tuossa nyt voisi olla? Mun järjen mukaan ainoa vuotokohta voi enää olla itse ahdin. Ahtimen pesiä on käännetty hölläämällä sitä keskipantaa, eihän vaan ole mahdollista että se olisi jäänyt jotenkin löysälle?
-John
-Turbolta lähtevä paineletku OK (eli siis koko matka turbolta IC:lle ja siitä imusarjaan pitää 2 barin paineet kompuralla testattuna)
-Pakosarjan pultit kiristetty, sekä kannen että ahtimen puolelta
-Hukkaportin kello OK (kestää sekin painetta kompurasta)
Mikä tuossa nyt voisi olla? Mun järjen mukaan ainoa vuotokohta voi enää olla itse ahdin. Ahtimen pesiä on käännetty hölläämällä sitä keskipantaa, eihän vaan ole mahdollista että se olisi jäänyt jotenkin löysälle?
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Tarkistappa ilmansuttarin kunto, meinaan ettei olisi mennyt jotain rojua ahtimen läpi. Toinen on tietty turbiinisiipi, etenkin garreteissa halkeili pakopesä(8 venttaalisissa myös pakosarja) ja sieltä irtosi sitten aikanaan muruja jotka veivät siivistä kulmat mennessään.. sit vihelti.
Eli tarkista molemmat siivet ja ahtimen laakerivälys.
Eli tarkista molemmat siivet ja ahtimen laakerivälys.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kuinkahan huolissaan kannattaa olla ku oman garretin kompressorinsiivet on vähän ottanu kans osumaa ja ahdin meinaa viheltää varsinkin siinä nollapaineen molemmin puolin. Suorituskykyä tuo ei ainakaan lisänne? 

Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Kun ei ole noita ennustajan lahjoja suotu... mut vähimmillään lyhentää hieman ahtimen laakerien elinikää koskapa lienee ainakin vähän epätasapainossa, pahimmillaan siipi räjähtää/akseli katkeaa millä tahaansa täyskaasukiihdytyksellä. Hyvällä tuurilla ei vaikuta suorituskykyyn, huonolla tuurilla jonkinverran.. jos se paljon vaikuttaisi, niin huomaisit sen varmaan ajossakin.Frostwind kirjoitti:Kuinkahan huolissaan kannattaa olla ku oman garretin kompressorinsiivet on vähän ottanu kans osumaa ja ahdin meinaa viheltää varsinkin siinä nollapaineen molemmin puolin. Suorituskykyä tuo ei ainakaan lisänne?
Varmin olisi käyttää ahdin huollossa ja laittaa siihen uusi siipi(ja tarvittaessa kotelo), mut voi kestää tuollaisenaan pitkäänkin. Jos käytät huollossa, niin samalla sit uudet laakerit, ellei ahdin ole ihan uudenkarhea/remontoitu vastikään. Pelkkä laakerointihan onnistuu melkein keneltä vaan hiemankin mekaanisten laitteiden kanssa ropanneelta, mut jos siipi vaihtuu, niin se tasapainotus..
Omia kokemuksia kärsineistä ahtimista: Kestäneet jokainen yksilö kymmeniä tuhansia kilometrejä, vaikka pahimmissa on turbiinipuolen siivikosta hävinnyt jokaisesta siivestä kulmista ainakin neljäsosa pikkusormen kynnen pinta-alasta.
Kaverin(Esan) kokemus: GT28:ista akseli poikki kun yks tollo nakkasi tupakantumpin ilmanottoon kaljapäissään(testailuja pajan pihalla ilman suodatinkapselia keskeneräisellä imuputkistolla).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nyt ei oikein hyvältä näyttäny... otin turbolle tulevan ilmaputken irti ja katsoin ahtimen sisälle... siivistä oli lähtenyt pieniä paloja pois ja ne siipien kärjet oli vääntyneen näköisiä. Pyöritettäessä ei tuntunut osuvan mihinkään mut ihankuin se turbon "tunneli", siis missä se siipi pyörii, ois naarmuuntunu samoista kohdista mistä ne siivet on ottanu osumaa.
Mitäs nyt? Ahtimena tosiaan siis Mitsu TD04 johon ilmeisesti korjaussarjat maksaa ihan kivasti?
Mitäs nyt? Ahtimena tosiaan siis Mitsu TD04 johon ilmeisesti korjaussarjat maksaa ihan kivasti?
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
No se "pakokaasujarru" takavasempaan ja GT28RS tai jotain vastaavanlaista tilalle, niin siitä portatusta kannestakin rupeaa olemaan jo jotain hyötyä.johniemi kirjoitti: Mitäs nyt? Ahtimena tosiaan siis Mitsu TD04 johon ilmeisesti korjaussarjat maksaa ihan kivasti?
Juu, elämä on..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Eh, auto ei ole edes Saab
mutta ajattelin kysyä kanssasaabistien mielipidettä koska saabistit tunnetusti ovat etevää porukkaa
Ei mun saabissa mitään vikaa ole, sehän käy ja kukkuu T3 trim60:lla, mut jos jotakuta kiinnostaa niin turbovikainen auto on Nissan 200sx, ja tehotavoite 300hp. Lastutusaika ois ollu kahden viikon päästä jolloin noihin tehoihin ois ollu tuolla ahtimella realistiset tavoitteet (samalla setupilla kellotettu 290-320hp noin keskimäärin). Mut se siitä sitten. Onneks Saab toimii ku junan vessa vaikka mikä ois ni on edes joku auto millä ajella.
Toi Nissanihan on sikäli surkuhupaisa että viime kesänä ajoin sillä hulppeat 550km ennenkuin alakerran laakerit poksahti. Nyt sain sen kuntoon kuukausi sitten ja ajelin 750km ja nyt meni turbo. Mitähän seuraavaksi?


Ei mun saabissa mitään vikaa ole, sehän käy ja kukkuu T3 trim60:lla, mut jos jotakuta kiinnostaa niin turbovikainen auto on Nissan 200sx, ja tehotavoite 300hp. Lastutusaika ois ollu kahden viikon päästä jolloin noihin tehoihin ois ollu tuolla ahtimella realistiset tavoitteet (samalla setupilla kellotettu 290-320hp noin keskimäärin). Mut se siitä sitten. Onneks Saab toimii ku junan vessa vaikka mikä ois ni on edes joku auto millä ajella.
Toi Nissanihan on sikäli surkuhupaisa että viime kesänä ajoin sillä hulppeat 550km ennenkuin alakerran laakerit poksahti. Nyt sain sen kuntoon kuukausi sitten ja ajelin 750km ja nyt meni turbo. Mitähän seuraavaksi?

Ruotsalais-japanilaista turbopoweria


-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria