Ilmastointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Onko kellään kokemusta manuaalisesta ilmastoinnista?
Onko parempi kuin tuo automaatti vastaava?
Olen ostamassa tonnaria jossa on tuo manuaali.
Myyjä sanoi, että olisi manuaali varmempitoiminen.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No onhan siinä vähemmän vikaantuvaa elektroniikkaa...mm. sisätilanhaistelija ja ilmaläppien säätömoottorit puuttuu, jotka ACC:stä tuppaa joskus hajoilemaan...Muuten itse kylmäpiiri lienee täsmälleen sama. Itse kyllä ostaisin mieluummin ACC-vehkeen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Ei nyt suoranaisesti ketjun aloittajan kysymykseen liity, mutta en viitsisi ilmastoinnista aloittaa taas uutta ketjua joten jatkan tähän:

Itsellä kevät talvella huomasin ilmastoinnin toimimattomuuden (pyöri muttei tullut kylmää) syynä löytyi irronnut/irrotettu johto kylmäkoneen päällä. Auto seisoi nyt kolme viikkoa paikallaan ulkomaan matkan takia eikä enään sen jälkeen ole tullut kylmää koneesta ei sitten millään..

Kylmäkone kyllä lähtee mielestäni normaalisti käymään, mutta juurikaan eroa ei ole ilmassa oli ACC päällä tai pois. Outoa on myös mielestäni kierrosten jääminen korkealle hetkeksi vaihdetta vaihtaessa taikka joskus tyhjäkäynnin nousua ACC ollessa päällä.

Ilmastointi kauppaan?

(9000CC T16 -87)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ota akvaarion suojaläppä irti ja kurkkaa se vaijerin pää, joka säätää kennon läppää. Onko vaiska paikoillaan. Jos ei, niin lämmön säätö ei toimi.
Siitä puuttuu sitten semmoinen 1€ osa. Kiristysprikka.

Viisaammat saa kertoa tuosta sähköpuolesta sitten...
Haku on kanssa kova sana :D

-H-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi se lämmönsäätövaijeri (teräslanka) pysyä paikallaan ilman lukkoprikkaakin, minulla ainakin nyt viimeiset viisi vuotta. Pitäisi ennemminkin kurkata sinne akvaarioon todetakseen onko lämmönsäätöläpän vipu poikki ja toimiiko lämmityksensäätö.

http://www.quasimotors.com/images/blowe ... rolrod.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/album ... vipu1.html

Pyöriikö se kompressori, siis myös hihnapyörän sisäosa, vai ainoastaan se ulkokehä?
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Pyöriikö se kompressori, siis myös hihnapyörän sisäosa, vai ainoastaan se ulkokehä?
Kyllä ihan koko kompura pyörii. Tänään kun lämpötila oli taas hieman korkeampi niin oli pakko testailla ilmastointia ja hieman viileämpää ilmaa kuin ulkoilma sieltä tulee.. :? Täytyypä mennä tsekkaileen toi lämmönsäätovaijeri josko olis niin helppo vika..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Enpä avaa minäkään uutta aihetta vaan kysäisen näin että millainen homma olisi lisätä tuo manuaali-ilmastointi tonnariin?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Joo tuossa minunkin autossa pyörii kompura mutta ei työnnä kuin lämmintä ilmaa mutta voi olla ettei ole kylmäaineita laitteistossa kun on kaikki ilmastoinnin letkut jo vaihdettu ja edellisen omistajan toimesta ja sen omistajan kertoman mukaan ilmastointi on kunnossa kun laittaa vaan kylmäaineet laitteiston sisään mutta se sitten on jonkun liikkeen hommia joka osaa täyttää laitteen....
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
IJI
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 20:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja IJI »

Laitanpa minäkin kommenttini, jos vaikka jollekin apuja. Ilmastointi toimi ajoon lähdettäessä n. 5 min. Sen jälkeen ei kylmää enää tullut. Järjestelmä imettiin tyhjäksi ja täytettiin uuudelleen. Ei kylmennyt kuin vähän aikaa. Vika oli jäähdyttimen tuulettimen releessä. Tuuletin ei kytkeytynyt päälle ja ilmastoinnin kompura kytkeytyi pois päältä.
Taas toimii. Auto on -98 CS 2,0t.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Ajattelin kans kirjottaa tähän topiciin avaamatta uutta. Ongelma on sellainen että kun autolla ajelee ilmastointi päällä ja muutaman tunnin seisonnan jälkeen käynnistää uudelleen niin autoon tulee todella kosteaa ilmaa pari sekunttia, monesti jopa tuulilasikin huurustuu. Mikähän perkule? :roll: Toinen probleema oli se että tänään körötin ruuhkassa noin 20km/h about puoli tuntia ja yhtäkki acc ei enään jäähdyttänyt yhtään! Sit kun ajelin pari minuuttia itäväylää 80km/h niin taas rupes pelittää. Ylikuumeneminen? :roll:

Edit: Jäähdytysnesteet ei ole vähentynyt.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

olli9000CDturbo kirjoitti:Ajattelin kans kirjottaa tähän topiciin avaamatta uutta. Ongelma on sellainen että kun autolla ajelee ilmastointi päällä ja muutaman tunnin seisonnan jälkeen käynnistää uudelleen niin autoon tulee todella kosteaa ilmaa pari sekunttia, monesti jopa tuulilasikin huurustuu. Mikähän perkule? :roll: Toinen probleema oli se että tänään körötin ruuhkassa noin 20km/h about puoli tuntia ja yhtäkki acc ei enään jäähdyttänyt yhtään! Sit kun ajelin pari minuuttia itäväylää 80km/h niin taas rupes pelittää. Ylikuumeneminen? :roll:

Edit: Jäähdytysnesteet ei ole vähentynyt.
Käyppäs tarkastuttamassa se kylmä aineen määrä.

Ja sitten tuohon alkuperäiseen kysymykseen,
Manuaali on manuaali, eli saat kabiiniin kiekosta säätämällä melkein
halutun lämpötilan, mutta tämä lämpötila tuppaa muuttumaan matkan
edetessä ja joudut säätämään lämpötila säädintä useasti.

Automaatti taas pitää kabiinissa halutun lämpötilan, eli säätää itsenäisesti
ilmaläppiä lämpötilan mukaan, automaatti jopa noteeraa auringon
lämpösäteilyn.
Ja muistaakseni automaatissa on jopa erilaiset ikkunat kuin tavallisissa
malleissa ( korjatkaa jos olen väärässä ).

Mutta kumpikin toimii sekä manuaali ja automaatti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Mitä sanoo arvon raati tähän. Ilmastointi on täytetty ja ei vuotoja, mutta kompura ei lähde pyörimään. Mikäli antaa virtaa suoraan kompuralle, niin toimii ja puhaltaa kylmää. Elikkä kyseessä on sähkövika mutta missä? Jokin anturi ei pelaa vai voisiko acc taulussa olla vikaa??? Vikakoodeja ei tule ja sulakkeet ovat ehjät. :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

olli9000CDturbo kirjoitti:Ongelma on sellainen että kun autolla ajelee ilmastointi päällä ja muutaman tunnin seisonnan jälkeen käynnistää uudelleen niin autoon tulee todella kosteaa ilmaa pari sekunttia, monesti jopa tuulilasikin huurustuu. Mikähän perkule?
Varsin normaalia. Varsinkin jos ajat pitkän matkan ilmastointi päällä, niin kennon ulkopinnalle kertyy kosteutta. Paikallaan ollessa tämä näkyisi, kun vesi valuu poistoputkesta auton alle. Tuo kosteus imeytyy myös raitisilmasuodattimeen, joten suosittelen seuraavaa...

1: Vaihda autoon tuore raitisilmasuodatin.
2: Ennen kuin saavut perille, ota ilmastointi pois päältä, yleensä n. 5 minuuttia aikaisemmin riittää. Tämä auttaa kuivattamaan kennoston, eikä kosteus jä muhimaan erinäisiin paikkoihin. Tämä estää myös haitallisen bakteerikannan kasvua ja hajuhaittoja.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

G-mies kirjoitti:
olli9000CDturbo kirjoitti:Ongelma on sellainen että kun autolla ajelee ilmastointi päällä ja muutaman tunnin seisonnan jälkeen käynnistää uudelleen niin autoon tulee todella kosteaa ilmaa pari sekunttia, monesti jopa tuulilasikin huurustuu. Mikähän perkule?
Varsin normaalia. Varsinkin jos ajat pitkän matkan ilmastointi päällä, niin kennon ulkopinnalle kertyy kosteutta. Paikallaan ollessa tämä näkyisi, kun vesi valuu poistoputkesta auton alle. Tuo kosteus imeytyy myös raitisilmasuodattimeen, joten suosittelen seuraavaa...

1: Vaihda autoon tuore raitisilmasuodatin.
2: Ennen kuin saavut perille, ota ilmastointi pois päältä, yleensä n. 5 minuuttia aikaisemmin riittää. Tämä auttaa kuivattamaan kennoston, eikä kosteus jä muhimaan erinäisiin paikkoihin. Tämä estää myös haitallisen bakteerikannan kasvua ja hajuhaittoja.

Matti
Tattis! pitää käydä ostamassa uus suodatin.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

9000CD23T kirjoitti: Käyppäs tarkastuttamassa se kylmä aineen määrä.
Normaalisti kyllä puhaltaa pirun kylmää. Voisko silti syy olla aineen vähyys? :roll:
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Vastaa Viestiin