Ilmastointi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niin , yksi kikka tuli vielä mieleen... nyt kun avaat sen raitisilmasuodattimen kotelon ja otat suodattimen pois, sinulla on erinomainen tilaisuus imuroida varovasti suodatinkotelo kaikesta liasta. Voit käyttää myös jotain pehmeää harjaa irroittamaan likaa. Sitten kaupasta joku ilmastoinnin desinfiointiin tarkoitettu paukkupullo, mielellään sellanen kohteeseen ruiskutettava ja annat vaikuttaa. Pitäisi puhdistua ainakin hivenen lisää ja yleensä tuo eliminoi hajuhaittojakin, jotka aiheutuvat mikrobikasvustosta kennon pinnalla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:kyseessä on sähkövika mutta missä? Jokin anturi ei pelaa vai voisiko acc taulussa olla vikaa??? Vikakoodeja ei tule ja sulakkeet ovat ehjät. :?
Mittaa antaako ACC-yksikkö jännitteen painekatkaisijalle -> jäätymissuojakytkimelle -> kompressorin releelle -> kompressorille.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40952
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/9000- ... tointi.pdf
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/SAAB9 ... a87-88.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

olli9000CDturbo kirjoitti:körötin ruuhkassa noin 20km/h about puoli tuntia ja yhtäkki acc ei enään jäähdyttänyt yhtään! Sit kun ajelin pari minuuttia itäväylää 80km/h niin taas rupes pelittää. Ylikuumeneminen?
Ainakin 96-autossa kompressori pysähtyy jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 119 asteen. Samoin kompressori pysähtyy jos kylmäaineen paine ylittää 27 bar. Joissakin malleissa on lisäksi kompressorissa lämpökytkin joka suojaa ylikuumenemiselta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

jus kirjoitti:
olli9000CDturbo kirjoitti:körötin ruuhkassa noin 20km/h about puoli tuntia ja yhtäkki acc ei enään jäähdyttänyt yhtään! Sit kun ajelin pari minuuttia itäväylää 80km/h niin taas rupes pelittää. Ylikuumeneminen?
Ainakin 96-autossa kompressori pysähtyy jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 119 asteen. Samoin kompressori pysähtyy jos kylmäaineen paine ylittää 27 bar. Joissakin malleissa on lisäksi kompressorissa lämpökytkin joka suojaa ylikuumenemiselta.
Auto 95. Tuliko noi kaikki turvasydeemit vasta 96?

Edit: Kannattaako ostaa tuollainen aktiivihiili suodatin vai perinteinen? Onko kokemuksia?
Viimeksi muokannut olli9000CDturbo, To Kesä 07, 2007 09:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

olli9000CDturbo kirjoitti:Auto 95. Tuliko noi kaikki turvasydeemit vasta 96?
Painekatkaisin on kaikissa tonnarin ilmastoinneissa. Jäähdytysnesteen lämpötilasta katkaisu tuli ehkä Trionicin myötä.

Lisäksi kaikissa on höyrystimen jäätymissuojakytkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

olli9000CDturbo kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Käyppäs tarkastuttamassa se kylmä aineen määrä.
Normaalisti kyllä puhaltaa pirun kylmää. Voisko silti syy olla aineen vähyys? :roll:
Kun paahdetaan baanalla niin moottorin kierrosnopeus on aivan erilainen
kuin "paahdettaessa" kahtakymppiä..
Ja mitä kovemman kierrokset niin sen kovemmin neste/kaasu virtaa.
Ja jos se aine on vähenemään päin niin pienillä kierroksilla se ei enää
yksinkertaisesti riitä.

Puhaltaako se auto kylmää tyhjäkäynnillä..?

Omassa ex tontussa oli ongelmia tyhjäkäynnillä kun kylmäaine oli
vähissä, huomasin aineen vähyyden kun katselin siinä kuivaimen päällä
olevaa "silmää"

Kuvassa näkyy tämä "silmä" tuossa kuivaimen keskellä.
( kuva EI OLE SAABista )


Tyhjäkäynnillä näkyi pelkkää vaahtoa, kun taas kierroksilla vaahto hävisi
ja "silmässä" näkyi kirkas neste.Kuva
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Kesä 07, 2007 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
olli9000CDturbo kirjoitti:körötin ruuhkassa noin 20km/h about puoli tuntia ja yhtäkki acc ei enään jäähdyttänyt yhtään! Sit kun ajelin pari minuuttia itäväylää 80km/h niin taas rupes pelittää. Ylikuumeneminen?
Ainakin 96-autossa kompressori pysähtyy jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 119 asteen. Samoin kompressori pysähtyy jos kylmäaineen paine ylittää 27 bar. Joissakin malleissa on lisäksi kompressorissa lämpökytkin joka suojaa ylikuumenemiselta.
Ja eikös siinä kompuran päässä ole ylipaineventtiili..
Olisko sen avautumispaine siellä 30bar:n kantturoissa.
Ja kun tämä venttiili ON toiminut niin se sinettikin on sitten hävinnyt
venttiilin päästä.

Ja jos olet onnellinen Sandenin omistaja niin.....
http://www.sanden.com/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

sanokaapas mikä on acc1 vikakoodi 3U ???
tämmösen lykkäs mulle eteeni... sisätilan aistin vaihdettu vuosi sitten ja testattu kahdella toimivalla ohjainyksikölläkin!
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Lisää vikaa löysin omastani.. :? Kun lähdin tänään työpaikan pihasta, jossa auto oli seissyt päivän auringossa ja lähdin ikkunat auki ja ilmastointi päällä, niin huomasin, että kovaa kiihdyttäessä 1. ja 2. vaihteella ilmastoinnin kompura (?) päästää "rääkäisyn" kaasusta päästettäessä.. Vika kuitenkin korjaantuu kun painaa economyn päälle, joten olettaisin sen tulevan ilmastoinnin kompurasta..

Jollain ollut joskus vastaavia ongelmia ?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

mangizzle kirjoitti:Lisää vikaa löysin omastani.. :? Kun lähdin tänään työpaikan pihasta, jossa auto oli seissyt päivän auringossa ja lähdin ikkunat auki ja ilmastointi päällä, niin huomasin, että kovaa kiihdyttäessä 1. ja 2. vaihteella ilmastoinnin kompura (?) päästää "rääkäisyn" kaasusta päästettäessä.. Vika kuitenkin korjaantuu kun painaa economyn päälle, joten olettaisin sen tulevan ilmastoinnin kompurasta..

Jollain ollut joskus vastaavia ongelmia ?
Mielenkiintoista, tämä samanlainen rääkäisy kuuluu myös mun tonnarissa ja tosiaan olettaisin sen tulevan kylmäkoneesta.

Toinen juttu: Se huurun heittäminen lasille käynnistettäessä tuntuis olevan ihan ominaisuus kun kertynyt kosteus pukkaa ulos. Justiinsa kattelin mun tonnaria ja se kondenssiveden poistoputki oli tukkeessa. Katotaan nyt auttaako kun putsasin tuon röörin

Kaide
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Kaide kirjoitti:
mangizzle kirjoitti:Lisää vikaa löysin omastani.. :? Kun lähdin tänään työpaikan pihasta, jossa auto oli seissyt päivän auringossa ja lähdin ikkunat auki ja ilmastointi päällä, niin huomasin, että kovaa kiihdyttäessä 1. ja 2. vaihteella ilmastoinnin kompura (?) päästää "rääkäisyn" kaasusta päästettäessä.. Vika kuitenkin korjaantuu kun painaa economyn päälle, joten olettaisin sen tulevan ilmastoinnin kompurasta..

Jollain ollut joskus vastaavia ongelmia ?
Mielenkiintoista, tämä samanlainen rääkäisy kuuluu myös mun tonnarissa ja tosiaan olettaisin sen tulevan kylmäkoneesta.

Toinen juttu: Se huurun heittäminen lasille käynnistettäessä tuntuis olevan ihan ominaisuus kun kertynyt kosteus pukkaa ulos. Justiinsa kattelin mun tonnaria ja se kondenssiveden poistoputki oli tukkeessa. Katotaan nyt auttaako kun putsasin tuon röörin

Kaide
Missäs se postoputki sijaitsee?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

olli9000CDturbo kirjoitti: Missäs se postoputki sijaitsee?
Lähtee siitä raitisilmasuodattimen alapuolelta

Kaide
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Mielenkiintoista, tämä samanlainen rääkäisy kuuluu myös mun tonnarissa ja tosiaan olettaisin sen tulevan kylmäkoneesta.
Toimiiko muuten normaalisti ?
Gsus
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 09, 2007 21:14

Viesti Kirjoittaja Gsus »

Terve foorumille. Viikon ollut elämäni ensimmäinen 9000 alla ja hyvin kulkee 8) Ilmastoinnin kanssa on sitten ollutkin ongelmia. Ostaessa myyjä sanoi, että suhautteli keväällä viimeset kylmät. Käytin sitten myyjän neuvosta "vain" täyttämässä uuudet aineet. Huoltaja kertoi, että siellä aineet näyttäis pysyvän ja että kaikki toimii vaikkei täysin kylmää ilmaa puhaltanutkaan. Tänään ei enää tullut yhtään kylmää. Kompressori lähtee pyörimään mutta jäähytinputki ei tunnu edes kylmälle. Yritin kalibroida acc:n muttei sekään toiminut manuaalin ohjeitten mukaan. Vinkkejä? Onko Lahden lähellä muuten fiksuja Saab - huoaltamoita? Ja mallihan oli 9000 cd 2.3i vm90.
agi-
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 19:08
Paikkakunta: JKL

Mulla

Viesti Kirjoittaja agi- »

Ilmastointi kävi huollossa, mutta silti vaan vähän aikaa puhaltaa kylmää ja sitten alkaa hönkimään sellaista kosteaa pahanhajuista ilmaa. Raitisilmansuodatin on vaihdettu enkä tiedä mitä vikaa siinä nyt sitten vielä vois olla...
Vastaa Viestiin