Nykii, sammuu, ei käynnisty
Nykii, sammuu, ei käynnisty
Sain ajan korjaamolle vasta kahden viikon päähän, jossa tarkoitus ainakin lukea vikakoodit. Odotellessa voisi etsiä vikaa, jos jotain pystyisi ilman korjaamovälineitä tekemään. Auto on 9-5 2.0t -99 ajettu 217 tkm.
Oireena on voimakasta nykimistä sekä lämpimällä että kylmällä moottorilla. Tyhjäkäyntiä käy huonosti ja sammuilee. Polttoaineen syöttö tuntuu toimivan, koska bensa haisee. Välillä käynnistyy ja kulkee aivan normaalisti, tosin pakokaasu haisee samalle kuin 80-luvun autoissa (katti jo särkynyt?). Tyhjäkäynti alkaa hieman seilata ennen sytytyksen katkomista.
Minkä osan/osien vika voisi aiheuttaa em. oireita?
Oireena on voimakasta nykimistä sekä lämpimällä että kylmällä moottorilla. Tyhjäkäyntiä käy huonosti ja sammuilee. Polttoaineen syöttö tuntuu toimivan, koska bensa haisee. Välillä käynnistyy ja kulkee aivan normaalisti, tosin pakokaasu haisee samalle kuin 80-luvun autoissa (katti jo särkynyt?). Tyhjäkäynti alkaa hieman seilata ennen sytytyksen katkomista.
Minkä osan/osien vika voisi aiheuttaa em. oireita?
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
DI-kasetti tai kampiakselin asentoanturi, ensinmainitusta on aika helppo aloittaa. Molemmista löytyy haulla aika paljon tekstiä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kokeilin lainaksi saamaani OPD2 testeriä tarkoituksena lukea vikakoodit. Laitteen pitäisi käydä -99 malliseen 9-5:een, mutta laitteella ei saanut yhteyttä autoon, kehoitti tarkastamaan kaapelin ja kytkemään sytytysvirran. Voisiko trionic-boxin vika em. aiheuttaa yhteysongemia?
Kiinnostaisi myös asentoanturin vastuksen raja-arvot. Vastuksen ollessa yli 1000 ohmia kuuma kone ei käynnistynyt. Hiukan jäähtyneenä, vastus n. 850, käynnistyi normaalisti. Ei kai noin pienellä vastuksen muutoksella pitäisi olla vaikutusta.
Olisi helpointa etsiä vikaa vaihtamalla osia ehjästä autosta, mutta eipä ole ketään tuttua jolla on samanlainen auto.
Kiinnostaisi myös asentoanturin vastuksen raja-arvot. Vastuksen ollessa yli 1000 ohmia kuuma kone ei käynnistynyt. Hiukan jäähtyneenä, vastus n. 850, käynnistyi normaalisti. Ei kai noin pienellä vastuksen muutoksella pitäisi olla vaikutusta.
Olisi helpointa etsiä vikaa vaihtamalla osia ehjästä autosta, mutta eipä ole ketään tuttua jolla on samanlainen auto.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Ehjän anturin vastus on 860 +-90 ohmia. Tuo anturivika ei kyllä välttämällä vastusmittauksella selviä vaan siihen tarvitaan oskilloskooppi. Viallinen anturi saattaa oireilla aluksi vain lämpimänä (teräviä nykäisyjä ajossa). Kun kunto edelleen huononeen pahenee käyntiongelmat samalla. Anturin hinta on n. 100 euroa eikä vaihto ole kummoinen operaatio.
Mulla samat oireet, eli ei käynnisty kuumana. Starttaa kyllä iloisesti mutta ei merkkiäkään siitä että käynnistyisi. Sitten kun on jäähtynyt niin lähtee heti. Soitin metro-autoon ja kysyin kampiakselin asentoanturia. Löytyy hyllystä ja hinta vaatimaton 125 euroa!
Ei kai se muu auta kuin ostaa ja vaihtaa. DI-kasetinkin jo nappasin irti ja totesin että on vaihdettu ja koodi on G....
t. Mika

Ei kai se muu auta kuin ostaa ja vaihtaa. DI-kasetinkin jo nappasin irti ja totesin että on vaihdettu ja koodi on G....
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Soitappa Pro Car Servicelle Jyväskylään, saat varmasti sopivasti sieltä. Itse ainakin tilasin aikanaan Viggeniin tuon anturin ja oli huomattavasti edullisempi kuin merkkiliikkeessä!mikan kirjoitti:Mulla samat oireet, eli ei käynnisty kuumana. Starttaa kyllä iloisesti mutta ei merkkiäkään siitä että käynnistyisi. Sitten kun on jäähtynyt niin lähtee heti. Soitin metro-autoon ja kysyin kampiakselin asentoanturia. Löytyy hyllystä ja hinta vaatimaton 125 euroa!![]()
Ei kai se muu auta kuin ostaa ja vaihtaa. DI-kasetinkin jo nappasin irti ja totesin että on vaihdettu ja koodi on G....
t. Mika
Juurikin samanlaisilla oireilla alkoi mullakin noin vuosi sitten. Pätkimistä, sammuilua, huonoa käyntiinlähtöä jne.. Syy viallinen Trionic boksi. Alkupään vitosissa ollut takaisinkutsunakin. Omassa saksaanmyydyssä jostain syystä oli vaihtamatta. Purkaamolta 2001 boksilla ongelmat poistu hintaan parisataa+ euroa. Mukana hinnassa vielä ulosvetäjä tuulilasinpyyhkijän varsille.... 

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
PCS:llä anturi oli noin 70 euroa, joten säästin useita kymppejä metro-auton hintaan verrattuna (kiitos vinkistä!). Boschin numero oli eri kuin mitä vanhassa. Vaihtaminen oli sitten oma tappelunsa. Ei mahdu käsi, ei mahdu työkalut, eikä edes näe kunnolla. Pikkujuttuun tuhrautui varmaan tunti ja yks siideri.
Mutta anturin vaihdon jälkeen on toiminut moitteettomasti, ei minkäänlaisia oireita. Kop-kop!
t. Mika

Mutta anturin vaihdon jälkeen on toiminut moitteettomasti, ei minkäänlaisia oireita. Kop-kop!
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero