CRC Radiator Cleaner, kokemuksia?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

CRC Radiator Cleaner, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ostinpa alennuksesta muutaman pullon otsikon mukaista jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta. Tuommonen puteli: http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDi ... AUTOMOTIVE

Homma toimii niin, että lasketaan koneesta nesteet pois, puhdasta vettä ja tuo litku sisään ja kone lämpimäksi, taas vedet ulos ja sitten uudet nesteet sisään. Pitäisi putsata kalkin, ruosteen yms. pois jäähdyttimestä ja lämppäristä ja varmaan tietysti samalla koneen vesikanavista.

Vaan onko jollain kokemuksia kyseisestä aineesta? Putsaako, tukkiiko, parantaako vai pilaako jäähdytyssysteemin?

Kertyykö auton jäähdytysjärjestelmään yleensä paljon töhkää ajanmyötä ja miten suositeltua ja hyödyllistä tuommonen putsaaminen on?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Juuri tuosta aineesta ei ole kokemusta, mutta se oli joku vastaava, jonka piti poistaa kaikki töhnä jäädytysjärjestelmästä. Ei vaan taida liuottaa kattilakivee noin lyhyellä käsittelyllä.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei kylläkään Saabiin, mutta -70 luvun autoon, joka alkoi potea lämpöongelmia tuli juurikin CRC:n litkua kokeiltua huvikseen. Aluksi kokeilin putsailla ihan vedellä, kun nesteet oli laskettu pois, eli huuhtelua syyläristä yms. ja sitten vedet koneeseen ja käyntiin ja kuumaksi ja taas pois, ei juurikaan ollut vaikutusta, vesi meni ehkä vähän sameaksi. Turautin tuota puhdistuslitkua ja sama homma kuumaksi käyttämisineen, alkoi moskaa irrota jostain, vesi oli ihan ruskeaa ja hiutaleista 3 kertaa, ennekuin alkoi kirkastua seuraavilla kerroilla.

No osoittautui, että imusarja oli kiero ja yksi pytty pääsi laihalle ja kuumeni siltä osin, joten ongelma ei puhdistuksella ratkennut :wink: , mutta uskallan väittää että hyvin jotain moskaa sai irtoamaan pelkän veden sijaan.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Itse olen syyläreitä putsannut etikka vedellä, hyvin tehoaa kattilakiveen. :D
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
TapaniT
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 18:44
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja TapaniT »

Anthuan kirjoitti:Itse olen syyläreitä putsannut etikka vedellä, hyvin tehoaa kattilakiveen. :D
Millasella suhteella olet käyttänyt etikka-vettä?
Saab 900 Turbo 16i -84
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

TapaniT kirjoitti:
Anthuan kirjoitti:Itse olen syyläreitä putsannut etikka vedellä, hyvin tehoaa kattilakiveen. :D
Millasella suhteella olet käyttänyt etikka-vettä?
Pari desiä etikkaa ja loput lämmintä vettä ja antaa reagoida, hätäisempi voi käyttää etikkaa enemmänkin.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: CRC Radiator Cleaner, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti: Kertyykö auton jäähdytysjärjestelmään yleensä paljon töhkää ajanmyötä ja miten suositeltua ja hyödyllistä tuommonen putsaaminen on?
itseänikin kiinnostaisi kokeilla tuollaista. kyllä olen yhdestäkin satkusta laskenut alavesiletkusta niin hurjan näköistä kuraa ettei mitään rajaa. mulla aikanaan tuplaysissä lämppärin kennosto huuhdeltiin juoksuttamalla kylmää vettä siitä läpi, ja tuntui että se teki autosta talvella huomattavasti lämpimämmän.
sama operaatio tehtiin aikanaan sunbeam avengerin kennostoon hyvin tuloksin, tosin ilmeisesti järjestelmästä siirtyi lisää roinaa takaisin kennostoon kun auto oli kuin sauna vain kahden viikon ajan.

ai niin, vaihdoin tohon mun uusimpaan jälkiruoka-tuplikseen vesiletkuja, ja vesipumpun ja imusarjan välisessä kanavassa n. kynnen kokoinen mutta kapeampi metallilastu kanitti siellä vesipumpun kanavan suuaukossa poikittain!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin