Saab 900i, NOLO bensa loppu.....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Saab 900i, NOLO bensa loppu.....

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Terve arvoisat saabistit. Ostin pari päivää sitten ensimmäisen Saabini 900Glsi -84 (410000km) johon on vaihdettu -90 saabin 8venttiilinen ruiskukone (jolla ajettu 300000km). Minulla on tuo pätkimis ongelma tasakaasulla, ja moottori käy todella huonosti tyhjäkäynnillä. Esim, jos laittaa tuulettimen täysille saattaa auto sammua. Olen tarkistanut maadoitukset syylärin alta, onko muualla vielä tärketiä maadoituksia :?: Kierroslukumittari ei toimi, paitsi joskus. Kannataisiko ostaa motonetistä kaikki sytytysjärjestelmän osat ja ilmanputsarit ja muut roippeet, ne maksaisivat vain 100euroa... Ja kertokaa olun seudun paras halvin huoltamo mikä voisi vaihtaa tuon hall-anturin ja pyörijän, jotka ovat varmaankin liian vaikeita asentaa amatöörille :oops:.

11-0831 Bosch SuperPlus WR7DC+ "1+" 3.50 4 14.00
10-4715 Pyörijä mm PSA/Opel/Saab/VAG 2.86 1 2.86
10-4419 Vj kansi mm BMW/Ford/Saab/VW 4.50 1 4.50
0-8002 Sytytysmoduli Bosch/Hall 17.90 1 17.90
10-9045 Hall-anturi VAG --1.5 Bosch 39.00 1 39.00
15-1527 Öljynsuodatin Saab=GM 9144445 5.89 1 5.89
16-1774 Ilmansuodatin Saab 75--90 5.50 1 5.50

Kiitoksia avusta jo etukäteen :!: ....

Ja meinasi unohtua sanoa vielä etää syylärin tuuletin ei pyöri, testaan sen huomenna ottmalla suoraan akusta virtaa siihen. :oops:
Viimeksi muokannut Joni900, Pe Kesä 29, 2007 17:53. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Perusaioistahan se kait olisi viisain aloittaa, uusia tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi sekä pyörijä, puolanjohto.. tietty voisi katsoa ajoituslampulla, ettei sytkäennakko heittele suuntaan ja toiseen useita/kymmeniä asteita, josko vaikka olisi alipainesäätimen varsi irti jakajasta taikka keskipakosäädin jakajasta kappaleina.

Jos epäilet jakajaa/hall-anturia, niin eiköhän saabisteista löytyne joku joka lainaa tiedetysti ehjää jakajaa testiin.. minäkin voin lainata, mut joutus varmaan asioimaan postin välityksellä kun täällä joensuussa asustan.

Ihan kyllä kuullostaisi, kun seokset olisivat liian laihalla.. toisaalta taas se, että liittyykö kierroslukumittarin toimimattomuus itse auton toimintahäiriöihin.. vaikea sanoa tutkimatta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Joo huomisen päivän omistan Saabille. Jos joku voi tulla auttamaan tuon sytkäennakon kanssa joku päivä, kun minulla ei ole mitään ajoituslamppua tai muuta. Asun Jäälissä 15km Oulusta ja auttaja saa palkkioksi hirvenlihasäilykkeitä :D
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuo kierroslukumittarin toimimattomuus ja pätkiminen viittaisi, siihen sytkäpäätteeseen vahvasti. Eli se kannattaisi vaihtaa, Sijaitsee sielä kuskipuolen lokarissa ajovalon takana.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Joni900 kirjoitti:Joo huomisen päivän omistan Saabille. Jos joku voi tulla auttamaan tuon sytkäennakon kanssa joku päivä, kun minulla ei ole mitään ajoituslamppua tai muuta. Asun Jäälissä 15km Oulusta ja auttaja saa palkkioksi hirvenlihasäilykkeitä :D
Sytytysennakon säätäminen ei vanhoissa autoissa aina onnistu kuin korvakuulolta ja testiajoilla. Jos lähdet sitä virranjakajaa irroittelemaan, on syytä merkata alkuperäinen kiinnityskohta hyvin.

Oman ruiskusaabin viimeisimmät ongelmat - tyhjäkäyntikierrokset pieneni koko ajan ja auto ei enää pysyny käynnissä, pätki, eikä lähteny kunnolla käyntiin, johtui ilmavuodosta.
Vuotokohta löytyi suihkuttelemalla käynnistyssprayta alipaineletkuihin, kiinnityskohtiin ym. auto käynnissä ja kuuntelemalla, josko kierrokset nousis. Ja pakosarjaan päin ei kannata suihkutella, ettei polta koko autoa...
OG900i -88
VW 1300 -70
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Monasti on jo todettu, että sytytysosien kanssa ei kannata pihtailla; ainakin jakajan kansi, pyörijä ja ennakon alipainesäädin pitää olla boschin tekeleitä, vaikka ne maksaakin.

Boschin nelikärkiset tulpat toimii K-jetronicin kanssa mainiosti, suosittelen.

Määränsäätimessä on hyvä tarkistaa lautasen keskitys ja mahdollinen öljyisyys.

Tyhjäkäyntiin vaikuttaa olennaisesti lisäilmaventtiilin toiminta (vai mikä sen nimi on....)

Suuttimet alkaa olla jo melkoisessa kunnossa noilla kilometreilla, joten forte-käsittely vois olla paikallaan.

Ja bensansuodatin kannattaa vaihtaa.

Syylarin flektin toimimattomuuteen todennäköinen syy on lämpötilatunnistin, joka kytkee flektin päälle/pois, ei ole kallis osa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

ajn kirjoitti:Syylarin flektin toimimattomuuteen todennäköinen syy on lämpötilatunnistin, joka kytkee flektin päälle/pois, ei ole kallis osa...
Missä tämä osa sijaitsee?

Ja kiitos kaikille avusta, menenpä sotkemaan käteni saabin sisälmyksiin :D .
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Joni900 kirjoitti:
ajn kirjoitti:Syylarin flektin toimimattomuuteen todennäköinen syy on lämpötilatunnistin, joka kytkee flektin päälle/pois, ei ole kallis osa...
Missä tämä osa sijaitsee?

.
muistankohan oikein että 84 vuosimallin satkussa se sijaitsee syylärin yläreunassa lähempänä kuskin puolen ajovaloa, se on vähän piilossa sen muovisen ilmanottoputken alla. siihen menee kaksi johtoa abigoliittimillä kiinni ja ne on usein hapettuneet tms.

itse flektin voi todeta ehjäksi kun meisselillä yhdistää ne kaksi johtoa, silloin pitäs flekti käynnistyä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Joo flektin juttu ainaki oli paskana. Ja kun otin ilmanputsarin irti niin siellä oli öljyä :( Onko tuo nyt ihan normaalia, lisäksi ilmanputsari oli niin paskassa että 8O viimekesäset horsman höytyvät näkyivät vielä :D Pitääpä ostaa ainaki uusi ilmanputsari... Oli muuten vaikiassa paikassa tuo ilmanputsari, piti repiä siitä päältä se kaasari vai mikä nyt onkaa pois :x
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Joni900 kirjoitti:Joo flektin juttu ainaki oli paskana. Ja kun otin ilmanputsarin irti niin siellä oli öljyä :( Onko tuo nyt ihan normaalia, lisäksi ilmanputsari oli niin paskassa että 8O viimekesäset horsman höytyvät näkyivät vielä :D Pitääpä ostaa ainaki uusi ilmanputsari... Oli muuten vaikiassa paikassa tuo ilmanputsari, piti repiä siitä päältä se kaasari vai mikä nyt onkaa pois :x
ilmanputsarin seassa on tuon ikäisessä autossa normaalisti hieman öljyä siellä lautasen pohjalla, ei siitä tarvitse vielä huolestua (viisaammat tarkentakoon). ilmanputsarin koteloon käsiksipääseminen on tosi hankalaa tuossa automallissa, eniten pitänee varoa sitä, ettei riko muovisia polttoaineen suihkutusputkia siinä päällä, ne 4 kpl. onnittelut jos olet onnistunut rikkomatta mitään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

lucaf kirjoitti:
Joni900 kirjoitti:Joo flektin juttu ainaki oli paskana. Ja kun otin ilmanputsarin irti niin siellä oli öljyä :( Onko tuo nyt ihan normaalia, lisäksi ilmanputsari oli niin paskassa että 8O viimekesäset horsman höytyvät näkyivät vielä :D Pitääpä ostaa ainaki uusi ilmanputsari... Oli muuten vaikiassa paikassa tuo ilmanputsari, piti repiä siitä päältä se kaasari vai mikä nyt onkaa pois :x
ilmanputsarin seassa on tuon ikäisessä autossa normaalisti hieman öljyä siellä lautasen pohjalla, ei siitä tarvitse vielä huolestua (viisaammat tarkentakoon). ilmanputsarin koteloon käsiksipääseminen on tosi hankalaa tuossa automallissa, eniten pitänee varoa sitä, ettei riko muovisia polttoaineen suihkutusputkia siinä päällä, ne 4 kpl. onnittelut jos olet onnistunut rikkomatta mitään.
Selvisin säikähyksellä, ei onneksi ollu mittään rikki :oops:
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Syy huonoon käyntiin selvisi. http://img529.imageshack.us/my.php?image=kuva124mt0.jpg .Otin tuon johodon irti mikä imee jotain, mutta se reikä mistä se imee on ilmeisestikkin tukossa ja siksi kone kävi huonosti 8O . Mikähän tuo mahtaa olla, mikä sen tarkoitus on ja onko siitä haittaa kun se on irti. :oops:

Nyt vielä tuuletin reilaan nii kyllä lähtee!

Tuossa kuva vielä sabasta niin näette potilaan http://img110.imageshack.us/my.php?image=kuva118rm2.jpg

Mikähän muuten tuossa voisis olla vikana kun kierroslukumittari eikä mottorinlämpötilamittari toimi. Kello menee omia aikojaan nopetetulla tahdilla :roll:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin onko tuo katillinen kun on -90 tekniikka?

tuo letku on huohotuksen letku. ei ainakaan sovi pitää letkun päätä avoinna koska imee siitä mittaamatonta ilmaa koneseen ja menee laihalle ja suurin osa huohotuksesta tapahtuu tuon letkun kautta.

en millään uskoisi että tuo vian aiheuttaa, jostain muusta se on kiinni mutta tuo jotenkin sitä sitten hämää.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

mikkoimp kirjoitti:niin onko tuo katillinen kun on -90 tekniikka?

tuo letku on huohotuksen letku. ei ainakaan sovi pitää letkun päätä avoinna koska imee siitä mittaamatonta ilmaa koneseen ja menee laihalle ja suurin osa huohotuksesta tapahtuu tuon letkun kautta.

en millään uskoisi että tuo vian aiheuttaa, jostain muusta se on kiinni mutta tuo jotenkin sitä sitten hämää.
Ei ole kattia.

Voikohan se huohotusletkun pytyn puoleinen liitoskohta olla jotenkin tukossa? Jos koittaisi puhaltaa kompuralla sen auki, onkohan tästä mitään haittaa?

Tilasin uudet sytytyksen osat ja muut roippeet. Pitää koittaa vaihtaa niitä vanhoja osia ja jos se sillä korjautuisi.
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Voisikohan joku ottaa moottoritilasta (8v ruiskusta) eri kulmista kuvia niin katsoisin että kakki on oikeilla paikoilla?

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu...
Vastaa Viestiin