Saabisti vai volvisti?
Saabisti vai volvisti?
Tulipa sitten tänään ostettu se toisen merkkinen ruotsinrauta. -92 vuoden 740 7-hengen farkku, jopa sillä 2,3 ruiskulla varustettuna. Syynä tähän heräteostoon oli vain 219tkm mittarissa, täydellinen huoltokirja jne jne...
Eli nyt saisi ne, kenellä kokemusta tuollaisesta Volvosta, laittaa vikalistan siitä mitä joutuneet korjaamaan...
Muutama huomio korjattavien asioiden listaan tuli jo 50km kotimatkalla:
-renkaat uudelleen tasapainotettava/ostaa ei pinnoitetut
-takajouset ehkä uusittava
Ja pitkä miinus tuli turbottomuudesta, eihän tuolla ehdi minnekään..
Iso plussa pitkistä välityksistä...
Tämän kesän ajelen tuolla Volvolla (Saab saa uutta peltiä kesän aikana), jos ei miellytä, niin syksyllä saa joku ostaa herraskaisen kartanovolvon itselleen...
Eli nyt saisi ne, kenellä kokemusta tuollaisesta Volvosta, laittaa vikalistan siitä mitä joutuneet korjaamaan...
Muutama huomio korjattavien asioiden listaan tuli jo 50km kotimatkalla:
-renkaat uudelleen tasapainotettava/ostaa ei pinnoitetut
-takajouset ehkä uusittava
Ja pitkä miinus tuli turbottomuudesta, eihän tuolla ehdi minnekään..
Iso plussa pitkistä välityksistä...
Tämän kesän ajelen tuolla Volvolla (Saab saa uutta peltiä kesän aikana), jos ei miellytä, niin syksyllä saa joku ostaa herraskaisen kartanovolvon itselleen...
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Re: Saabisti vai volvisti?
No ei tosiaan Mahtavat tehot revitty irti monipisteruisku 2,3-motista, olikos se nyt 116hp, eikä sitä vääntöäkään mitenkään liikaa ole-bandit- kirjoitti:Ja pitkä miinus tuli turbottomuudesta, eihän tuolla ehdi minnekään..
Ittellä oli tuollainen automaattina, niin ei tosiaankaan mennyt yhtään mihinkään.
Katsastukseen jouduin alapallonivelen ja ulomman raidetangon pään vaihdattamaan + jotain muuta pientä. Jos perä ei vielä ulise eikä mörise, niin kannattaa vaihtaa öljyt ellei oo tiedossa että on oikeasti hiljattain vaihdettu (Nm. 0 takavetoista Volvoa, jonka perä olisi ollut täysin kunnossa).
Ruostumaan noi ei herkkiä ole, että jotain hyvääkin
Nopeusmittari tosiaankin alkaa huojumaan enemmän kuin auto itse yli 120kmh nopeuksissa, mutta yli senhän ei saa Suomessa ajaa...
Ensi viikolla menossa huoltoon tuo kulkine, moottoriöljyt + suodin, peräöljyjen vaihto todennäköisesti samoin tulpat ja piuhat.
Mukavat kyydithän tuolla, jos tykkää löllyvistä aavikkolaivoista...
Lisäksi Volle pitää imuroida vielä kertaalleen, edellisen omistajan koirat jättäneet muistomerkkejä pitkin autoa, samoin lapset jättäneet hiukan toista kiloa tahmaantuneita ja liiskaantuneita karkkeja takapenkin alle, mutta yhtään rahaa sieltä ei ainakaan vielä löytynyt...
Ja bensa tuntuu maistuvan... se oli jo ennalta tiedossa...
Hmm... mieleen tuli vaihtaa turbon tekniikka keulalle, jos budjetti antaa myöten...
Ensi viikolla menossa huoltoon tuo kulkine, moottoriöljyt + suodin, peräöljyjen vaihto todennäköisesti samoin tulpat ja piuhat.
Mukavat kyydithän tuolla, jos tykkää löllyvistä aavikkolaivoista...
Lisäksi Volle pitää imuroida vielä kertaalleen, edellisen omistajan koirat jättäneet muistomerkkejä pitkin autoa, samoin lapset jättäneet hiukan toista kiloa tahmaantuneita ja liiskaantuneita karkkeja takapenkin alle, mutta yhtään rahaa sieltä ei ainakaan vielä löytynyt...
Ja bensa tuntuu maistuvan... se oli jo ennalta tiedossa...
Hmm... mieleen tuli vaihtaa turbon tekniikka keulalle, jos budjetti antaa myöten...
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Itsellä on 940 Sedan '93, eli pintapellit ny on vähän erilaiset, muutenhan se on sama tekniikka. 2.3i
Ajettu joku 370000, itsellä viimeiset 60000.
Mitä nyt tulee itse suoritettuja korjauksia mieleen, niin kalleimmat on olleet etupyörien laakerit (olikohan jotain vähän alle satasen / puoli) ja bensapumput (en muista tarkalleen, alle parisataa kuitenkin ne). Muuten sitten normaali huoltotoimenpiteet, tulpat, öljyt, suodattimet, nesteet jne.
Venttiilit alko rallatteleen tuossa 350000 kohdalla, eli pitäisi käydä säädättämässä (palasäätöset).
Takajousia saattaa vanhemmiten napsua, itselläkin ollut toiselta puolen poikki koko sen ajan kun auto on ollut.
Kulutus on suhteellista, 9-10 l voi laskea maantiepainotteisessa ajossa - satkun luokkaa. Toisaalta se ei siitä juuri lisäänny vaikka laittas vähän tavaraakin kyytiin. Joskus mittailin kun perässä oli 1600 kg ja takakontti täynnä romua - kulutus 11,1.
Ajettu joku 370000, itsellä viimeiset 60000.
Mitä nyt tulee itse suoritettuja korjauksia mieleen, niin kalleimmat on olleet etupyörien laakerit (olikohan jotain vähän alle satasen / puoli) ja bensapumput (en muista tarkalleen, alle parisataa kuitenkin ne). Muuten sitten normaali huoltotoimenpiteet, tulpat, öljyt, suodattimet, nesteet jne.
Venttiilit alko rallatteleen tuossa 350000 kohdalla, eli pitäisi käydä säädättämässä (palasäätöset).
Takajousia saattaa vanhemmiten napsua, itselläkin ollut toiselta puolen poikki koko sen ajan kun auto on ollut.
Kulutus on suhteellista, 9-10 l voi laskea maantiepainotteisessa ajossa - satkun luokkaa. Toisaalta se ei siitä juuri lisäänny vaikka laittas vähän tavaraakin kyytiin. Joskus mittailin kun perässä oli 1600 kg ja takakontti täynnä romua - kulutus 11,1.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Jos olisi ollut -90 mallinen ja sedan niin olisin kysynyt rekkaria että onko yhden mun tuntemani tyypin entinen. Siinäkin oli nimittäin täydellinen huoltokirja 70:een asti jo melkein uutena. Joku tuttu taisi olla volvolla töissä
Se vaan huvitti että kun se alunperin arvioi myyvänsä auton pois sitten kun tuo 70tkm on täynnä niin sitten tulikin ongelma kun hän olisikin halunnut myydä sen jo 25tkm aikaisemmin.
Sen verran fiksu oli kuitenkin että ei alkanut NIIN täydellisellä huoltokirjalla varustettua autoa myymään vaan ajeli sillä niin kauan että 70 oli oikeasti mittarissa. Joku sai siitä täyd.hk. Volvon joka ei ollut merkkihuoltoa koskaan nähnytkään..
Se vaan huvitti että kun se alunperin arvioi myyvänsä auton pois sitten kun tuo 70tkm on täynnä niin sitten tulikin ongelma kun hän olisikin halunnut myydä sen jo 25tkm aikaisemmin.
Sen verran fiksu oli kuitenkin että ei alkanut NIIN täydellisellä huoltokirjalla varustettua autoa myymään vaan ajeli sillä niin kauan että 70 oli oikeasti mittarissa. Joku sai siitä täyd.hk. Volvon joka ei ollut merkkihuoltoa koskaan nähnytkään..
9000CS 2,3
Eihän noista huoltokirjoista voi todellakaan aina tietää missä ja miten huollatettu, niitä leimasimia saa kaupasta ostettua tai tutulta... Tässä tuli mukana reilun kymmenen vuoden ajalta katsastuskonttorin kaikki laput, nekin voi olla itse väsättyjä, jos oikein epäileväinen haluaa olla...
Samapa tuo, vaihteeksi saa Volle tarjota kyydit töihin ja takaisin...
Kunhan loma jo alkaisi ja kesälomareissu tehtynä, saisi aloittaa hitsaamisurakan...
Samapa tuo, vaihteeksi saa Volle tarjota kyydit töihin ja takaisin...
Kunhan loma jo alkaisi ja kesälomareissu tehtynä, saisi aloittaa hitsaamisurakan...
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Tuollapa hyvinkin tullut oltua nyt muutama ilta(yö) ja selailtua sivuja, vinkkiä jos jonkinlaista saanut ja löytänyt.volvo kirjoitti:Vink
http://www.volvolandia.com/SVF
Tämä nyt menee vielä enemmän aiheesta OT:ksi, mutta jotensakin selkeämmät nämä kotoisat Saab-klubin sivut... johtuneeko siitä että aikaa tullut vietettyä täällä enemmän kuin mitä vaimo aina hyväksi katsoo...
9-3 -08 sc 1,9tids at
9-3 -98 2,0 T
9-3 -98 2,0 T
Mahtuispa Saabin diezelit budjettiin niin ei tarttis näin ikävistä aiheista keskustella..
Onko tietoa kuinka paljon 2,4 litranen td 740/760 hörppii satasella, ja mikä ero noilla kahdella mallilla edes on? Toisena vaihtoehtona parin tonnin putjetissa on vagin 1,9td:t, lähinnä seatit. Niissä kammostuttaa muunmuassa ne rimat, jotka on a-pilarien paikalla...
Onko tietoa kuinka paljon 2,4 litranen td 740/760 hörppii satasella, ja mikä ero noilla kahdella mallilla edes on? Toisena vaihtoehtona parin tonnin putjetissa on vagin 1,9td:t, lähinnä seatit. Niissä kammostuttaa muunmuassa ne rimat, jotka on a-pilarien paikalla...
Jos en väärin muista niin oma 740 td hörppi jotain 8-10 litraa (tämähän on pumpun säädöistä kiinni, sai sen kulkemaan alle 7:n mutta ei se mihinkään sitten liikkunut). Pumppuahan on näissä tosi helppo säätää, katsastusasento ja käyttöasento
Varustelueroja noissa varmaan on ja sitten jonkin verran tehoeroa, 760 on intercoolerilla varustettu ja 740:ssä sitä ei ole.
Tai siis näin oli omassa tapauksessani, vuosimalli -90 taisi olla ja tutulla oli tuo 760 saman ikäinen sitten.
Rami
Varustelueroja noissa varmaan on ja sitten jonkin verran tehoeroa, 760 on intercoolerilla varustettu ja 740:ssä sitä ei ole.
Tai siis näin oli omassa tapauksessani, vuosimalli -90 taisi olla ja tutulla oli tuo 760 saman ikäinen sitten.
Rami
****
VAG
VAG