Pitäis illalla vielä päästä Jyväskylään, mutta pommi teki tenät =) 9000 2.3T TCS m91 on kyseessä ja bensapumpunvaihtoprojekti.
Eilen vaihdoin uuden Walbron pumpun ämpäriin ja ei enää startannu sen jälkeen. Lupaili kovasti ja välillä hörähteli tai jopa käynnisty, mutta sammu parin sekunnin päästä. IMMu irti pysyy tyhjäkäynnillä, mutta käy pirun rikkaalla. Ja sammuu heti kun edes hipaisee kaasua. Meno- ja paluuletkut ovat oikeinpän, kuulaventtiili on uusi ja toimii, pumppu surisee ja pumppaa bensaa, jakotukille tulee bensaa, paluuletkusta tulee bensaa. Eli bensansyötössä ei ole ongelmaa.
Bensanpaineet? Ei saatu kaverin kanssa mittaria mihinkään järkevään paikkaan kiinni, joten niitä ei ole saatu mitattua. Mutta IMMu irti kuitenkin käy monta minuuttia tyhjäkäynnillä. Tulpat on vaihdettu uusiin NGK oikean mallisiin. DI-kasettia en ole vielä kokeillut, mutta jotenki ei jaksa uskoa että siinä on vika, kun kuitenkin käy ilman IMMua.
Saan ehkä illalla vielä uuden bensanpaineensäätimen, mutta entäs jos senkään jälkeen ei starttaa? Onko rousku raahattava Laakkoselle et pojat kattois piuhalla missä vois olla vikaa. Mikä tuolta olis edes voinu mennä rikki? Autossa on kyllä TCS, joka helposti olis voinu mennä sekaisin. Mutta IMMu kiinni lupailee vähäsen ja starttaakin normaalisti, mut sammuu heti. IMMu irti käy tyhjäkäynnillä hyvin (joskin tulee bensa savua ulos ja ei sekään kiltisti starttaa).
Kellään hienoja ideoita? Vielä olis jokunen tunti yrittää saada toimimaa, ennenku pitää bussilla lähteä =)
Ps. jos jollakulla on Lahden alueella edes lainata bensanpaineensäädintä, niin olisin kiitollinen.
bensapumppu vaihdettu, ei starttaa *ratkaistu*
bensapumppu vaihdettu, ei starttaa *ratkaistu*
Viimeksi muokannut jpjk, Su Kesä 17, 2007 02:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Nyt on viikko eletty vara-autolla ja siitä pitää luopua sunnuntaina. Vika jatkuu edelleen ja epätoivo alkaa hiipimään kulman takaa. Bensanpainemittari ei sano sanaaka (on kyllä rikki, näyttää 1bar liian vähän, silti pitäis jotain näkyä). Filtterin vaihdoin ja mittasin paineet heti sen jälkee -> ei eloakaan viisarissa. Bensa virtaa konehuoneeseen saakka tukin läpi, mutta paluuputkesta ei tullu mitään kun käytin pumppua ulkoisella virralla. Vaikuttaako bp-säädin miten toimintaan, kun auto ei ole käynnissä (eli ei oo alipainetta imusarjan puolesta)?
Jos kellään on minkäänlaista ideaa, niin kaikki on tervetulleita
Jos kellään on minkäänlaista ideaa, niin kaikki on tervetulleita

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Kiinni jumittunut bensanpaineensäädin saattaisi aiheuttaa sen että paluuputkesta ei tule ainetta.
Tarkkailitko paluuputkea konehuoneessa vai tankilla?
Se, että bensanpainemittari ei näytä mitään, ei taas sovi ollenkaan kuvaan, jumittavalla paineensäätimellä paineen pitäisi nousta niin kovaksi kuin pumppu ikinä pystyy painamaan.
Auki jumittunut paineensäädin taas antaisi liian vähän bensanpainetta, liikaa bensaa päästettäisiin paluuputkeen.
Minkä kulmaliittimen (kuulaventtiili) vaihdoit, onko takaiskuventtiili oikeassa paikassa oikeaan suuntaan ja vai siellä missä kuuluu olla?
Miten päädyit vaihtamaan pumpun, mitkä oireet?
Tarkkailitko paluuputkea konehuoneessa vai tankilla?
Se, että bensanpainemittari ei näytä mitään, ei taas sovi ollenkaan kuvaan, jumittavalla paineensäätimellä paineen pitäisi nousta niin kovaksi kuin pumppu ikinä pystyy painamaan.
Auki jumittunut paineensäädin taas antaisi liian vähän bensanpainetta, liikaa bensaa päästettäisiin paluuputkeen.
Minkä kulmaliittimen (kuulaventtiili) vaihdoit, onko takaiskuventtiili oikeassa paikassa oikeaan suuntaan ja vai siellä missä kuuluu olla?
Miten päädyit vaihtamaan pumpun, mitkä oireet?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bensanpaineensäädintä on vaihdettu edestakas kahden välillä, toinen oli vanha ja toimiva, uus taasen pitäis olla 90% varmuudella toimiva. Tarkkailin paluuputkea tankista, eihän sitä saa konehuoneesta mistään järkevästä kohtaa auki. Tukin päästä siis kyllä tulee bensaa bp-säätimen jälkeen.
DI-kasettia en ole vaihtanu, mutta se ei ole ongelma, koska auto kävi ilman immua tyhjäkäynnillä, eikä sitä bensaaka tule nyt tarpeeksi. Sit kun bensanpaineet on kohdallaa, niin voi siirtyä kokeilemaan toista kasettia (kontissa toimiva).
En saanut Motonetistä uutta mittaria, mutta kaverin mittari saatiin ähellettyä liittimiin. Olen just menossa tallille kokeilemaan kaverin mittarilla, että mitä se sanoo.
Letkut ämpärin kannessa ovat oikeinpäin, on niin monta kertaa tarkistettu. Eli se valkonen kuulalla ja jousella varustettu liitin lähtevässä ja tapillinen tulevassa (pitäiskö sen tapin olla tiukka, vai kuuluuko heilua sisään ja ulos vapaasti?).
Ahtopaineongelmat ja puutuminen täyskaasulla ohitettaessa ja ahdoilla pistivät pumpunvaihtoon.
DI-kasettia en ole vaihtanu, mutta se ei ole ongelma, koska auto kävi ilman immua tyhjäkäynnillä, eikä sitä bensaaka tule nyt tarpeeksi. Sit kun bensanpaineet on kohdallaa, niin voi siirtyä kokeilemaan toista kasettia (kontissa toimiva).
En saanut Motonetistä uutta mittaria, mutta kaverin mittari saatiin ähellettyä liittimiin. Olen just menossa tallille kokeilemaan kaverin mittarilla, että mitä se sanoo.
Letkut ämpärin kannessa ovat oikeinpäin, on niin monta kertaa tarkistettu. Eli se valkonen kuulalla ja jousella varustettu liitin lähtevässä ja tapillinen tulevassa (pitäiskö sen tapin olla tiukka, vai kuuluuko heilua sisään ja ulos vapaasti?).
Ahtopaineongelmat ja puutuminen täyskaasulla ohitettaessa ja ahdoilla pistivät pumpunvaihtoon.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Auto käy ja kukkuu =) Suu muikeana ajelin, kun valehtelematta 1 bar täyskaasulla on 30hp lisää tehoa. Sen verran reippaammin pommi kulkee ja pitää ahdot kurissa. Ei oo nykimisestä/puutumisesta tietoakaan.
Ratkaisu ja ongelman syy:
Tulin bensanpainemittarin kanssa ruiskulta kohti tankkia liitos kerrallaan ja koko ajan näytti 0.6 bar ulkoisella pumpun virralla. Otin ämpärin pois tankista ja ruiskulle lähtevästä kannen liitoksesta edelleen 0.6 bar -> vika ämpärissä. No ämpärissä ei oo liian montaa osaa, mikä voi mennä rikki tai olla väärin. Kokeilin sitten Boschin ja Walbron ämpärin osia sekaisin, että mikä toimii ja mikä ei. Mulla oli siis Boschin kansi ja walbron pohja, T-liitos on näkyvin erilainen osa.
Kokeilin piruuttani kiertää Boschin T-liitoksen ja laitoin haarasta ämpärin paluuletkun Walbron ämpärin pohjassa olevaan liittimeen ja kappas, 4 bar painemittari lämähti kerrasta tangenttiin, eli yli 5 bar paineet puski heti. No sitten otin ne pienet venttiilit ämpärien pohjalta irti ja vertailin, niin eri osanumero O_o. En tiennytkään että Walbron ja Boschin ämpäreissä on niin suuri ero. Puhaltamalla selvisi heti, missä ongelma oli.
Boschin supistajaventtiilissä on pienempi virtaus kun Walbron vastaavassa. Itselläni oli Boschin kansi ja Walbron pohja. Tällöin Boschin T-liitos oli pumpulta läpivirtaava takaisin ämpäriin ja vastassa oli liian iso supistaja (Walbro) -> ei nostanut paineita. Laitoin Walbron ämpärin pohjaan Boschin supistajan ja heti nousi paineet 3 bar ulkoisella virransyötöllä. Ero Boschin ja Walbron ämpäreissä on se, että Boschissa T-liitos on läpivirtaava takaisin ämpäriin ja Walbrossa se on läpivirtaava ruiskun suuntaan. Eli T-haara on eri päin ko. ämpäreissä. Ei todellakaan käyny mielessäkään =)
Nyt oon ajanu autolla parin tunnin aikana toista sataa kilometriä ja hyvin toimii. Ahdot pysyy ja kiihtyy ku pieni eläin. Melkoinen ero oli kyllä pumppujen syötössä. Eka testiajo tehtiin ilman takapenkkiä ja hirveä imu kävi pumpulla ku ahdot tuli mukaan =)
Mitä tästä opimme: Jos vaihdat bensapumpun, vaihda vain ja ainoastaan bensapumppu!! Jos jostain syystä pitää ämpäri vaihtaa, älä sekoita ämpärin osia keskenään! Tuolla supistajalla on näköjään melko oleellinen asema bensanpaineiden tuottamisessa. Se oikeastaan on se venttiili, joka "määrää" miten pumppu nostaa paineet ruiskulle. Jos tulee ongelmia bensansyötön kanssa, kannattaa se supistajaventtiili tarkistaa tukoksien varalta.
Btw. bensapumpulla oli melkoinen vaikutus ahtopaineisiin. Kakkosella meinaa laskea ahdot 0.5 bar tuntumiin täyskaasulla (nakuttaa?), mutta kolmosella ja nelosella pysyy melko tarkasti 1.0 bar. Aikaisemmin puutu täysin 1.0 bar ahdoilla, meno helpotti vasta kun nosti hieman kaasua. Lisäksi mittasin Boschista 3.5 bar paineen, kun samalla kokoonpanolla testisaavissa uudella Walbrolla tuli todennäköisesti yli 5 bar (vaikea sanoa kun mittari loppui neljään
).
3pv urakka, melkoinen määrä osia vaihdettuna, pari tupakkiaskia lähempänä keuhkosyöpää, kädet bensasta kuivana ja kestopäänsärky kannatti =)
Ratkaisu ja ongelman syy:
Tulin bensanpainemittarin kanssa ruiskulta kohti tankkia liitos kerrallaan ja koko ajan näytti 0.6 bar ulkoisella pumpun virralla. Otin ämpärin pois tankista ja ruiskulle lähtevästä kannen liitoksesta edelleen 0.6 bar -> vika ämpärissä. No ämpärissä ei oo liian montaa osaa, mikä voi mennä rikki tai olla väärin. Kokeilin sitten Boschin ja Walbron ämpärin osia sekaisin, että mikä toimii ja mikä ei. Mulla oli siis Boschin kansi ja walbron pohja, T-liitos on näkyvin erilainen osa.
Kokeilin piruuttani kiertää Boschin T-liitoksen ja laitoin haarasta ämpärin paluuletkun Walbron ämpärin pohjassa olevaan liittimeen ja kappas, 4 bar painemittari lämähti kerrasta tangenttiin, eli yli 5 bar paineet puski heti. No sitten otin ne pienet venttiilit ämpärien pohjalta irti ja vertailin, niin eri osanumero O_o. En tiennytkään että Walbron ja Boschin ämpäreissä on niin suuri ero. Puhaltamalla selvisi heti, missä ongelma oli.
Boschin supistajaventtiilissä on pienempi virtaus kun Walbron vastaavassa. Itselläni oli Boschin kansi ja Walbron pohja. Tällöin Boschin T-liitos oli pumpulta läpivirtaava takaisin ämpäriin ja vastassa oli liian iso supistaja (Walbro) -> ei nostanut paineita. Laitoin Walbron ämpärin pohjaan Boschin supistajan ja heti nousi paineet 3 bar ulkoisella virransyötöllä. Ero Boschin ja Walbron ämpäreissä on se, että Boschissa T-liitos on läpivirtaava takaisin ämpäriin ja Walbrossa se on läpivirtaava ruiskun suuntaan. Eli T-haara on eri päin ko. ämpäreissä. Ei todellakaan käyny mielessäkään =)
Nyt oon ajanu autolla parin tunnin aikana toista sataa kilometriä ja hyvin toimii. Ahdot pysyy ja kiihtyy ku pieni eläin. Melkoinen ero oli kyllä pumppujen syötössä. Eka testiajo tehtiin ilman takapenkkiä ja hirveä imu kävi pumpulla ku ahdot tuli mukaan =)
Mitä tästä opimme: Jos vaihdat bensapumpun, vaihda vain ja ainoastaan bensapumppu!! Jos jostain syystä pitää ämpäri vaihtaa, älä sekoita ämpärin osia keskenään! Tuolla supistajalla on näköjään melko oleellinen asema bensanpaineiden tuottamisessa. Se oikeastaan on se venttiili, joka "määrää" miten pumppu nostaa paineet ruiskulle. Jos tulee ongelmia bensansyötön kanssa, kannattaa se supistajaventtiili tarkistaa tukoksien varalta.
Btw. bensapumpulla oli melkoinen vaikutus ahtopaineisiin. Kakkosella meinaa laskea ahdot 0.5 bar tuntumiin täyskaasulla (nakuttaa?), mutta kolmosella ja nelosella pysyy melko tarkasti 1.0 bar. Aikaisemmin puutu täysin 1.0 bar ahdoilla, meno helpotti vasta kun nosti hieman kaasua. Lisäksi mittasin Boschista 3.5 bar paineen, kun samalla kokoonpanolla testisaavissa uudella Walbrolla tuli todennäköisesti yli 5 bar (vaikea sanoa kun mittari loppui neljään

3pv urakka, melkoinen määrä osia vaihdettuna, pari tupakkiaskia lähempänä keuhkosyöpää, kädet bensasta kuivana ja kestopäänsärky kannatti =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82