Elekroninen ohjaus yksikkö etc.
Voisiko...
olla, että kaasuläpän sisäinen läppä on mennyt yli nolla-asentonsa. Tämä on täysin mahdollista, mikäli läppäkoteloa on paineltu sisältä sen ollessa auki. Tällöin läppä toimii ikäänkuin väärinpäin, muttei sulje aukkoa enää oman jousensa varassa kiinni saakka. Eli tällöin läppä tulisi painaa sormella yli kynnyksen takaisin. Olen kerran todistanut korkean tyhjäkäynnin syyksi tämän (1500 rpm), tosin tuolloin autolla ei erikseen ajettu, vaan koneen kasauksen jälkeinen käynnistys. Vikaa haettiin kuulema älyttömän kauan.
Hanaa hillitysti!
Ei vaikutusta täälläkäänMyrkky kirjoitti:...Mulla ei laske edes mainitsemasi letku ruttuun puristaen tyhjäkäynti normaaliksi...

Kokeilimme tukkia koko huohottimen, ei vaikutusta ei myöskään huohottimen irroituksella venttiili kopasta.Myrkky kirjoitti:...Tuli vaan mieleen, että kun mulla laskee tyhjäkäynti sitä huohotinpilliä puristamalla, niin imisköhän se sit ilmaa jostain kampikammion kautta.. kokeiles sinäkin Anthuan, että vaikuttaako se ohut huohotinletku jos sen tukkii(vai onko 2.3L koneessa sitä? Ja vaparihan sulla oli?).

Vaparihan tuo on (onneksi ei ole oma


9-5 Wagon -07 900 T16 -91

Toimi tosin vain puolisen tuntia,

Nyt voisi etsiä vikaa "testerillä" mutta pistoke on hukassa, tai pistoke kyllä löytyy konehuoneesta muttei siinä ole johtoja koskaan ollutkaan


9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Olisiko jollain tietoa tai kuvaa LH-jetronic 2.4.2 ECUn navoista, lähinnä siitä että mikä on tuon diagnostiikan napa?
Kuten sanottu testeri pistokkeelle joka on ECU-boksin vieressä kone huoneessa ei tule johtoja (tuleeko muilla?) ja apparin penkin alta löytyy 3-napainen pistoke jossa 2-johtoa joka saattaa olla testerille.
Näillä eväillä ei uskalla maadoitella mitä sattuu johtoja, käsittääkseni 2.4.2:sesta pitäisi kuitenkin saada koodit ulos kuten muissakin 2.4.x:sissä?
Kuten sanottu testeri pistokkeelle joka on ECU-boksin vieressä kone huoneessa ei tule johtoja (tuleeko muilla?) ja apparin penkin alta löytyy 3-napainen pistoke jossa 2-johtoa joka saattaa olla testerille.

Näillä eväillä ei uskalla maadoitella mitä sattuu johtoja, käsittääkseni 2.4.2:sesta pitäisi kuitenkin saada koodit ulos kuten muissakin 2.4.x:sissä?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Ruiskuboksin napa 16 on 89-92-autoissa johdotettu punavihreällä johdolla sekä konepellin saranan vieressä olevalle testiliittimelle että penkin alla olevalle testiliittimelle (napa 2)Anthuan kirjoitti:Olisiko jollain tietoa tai kuvaa LH-jetronic 2.4.2 ECUn navoista, lähinnä siitä että mikä on tuon diagnostiikan napa?
Ruiskuboksin napa 16 on 93-autossa johdotettu punavihreällä johdolla ainoastaan penkin alla olevalle mustalle testiliittimelle (napa 2)
http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onko sytytys EZK vai DI? Mikä on valmistenumeron vuosimallia osoittava kirjain, N=1992, P=1993?Anthuan kirjoitti:Taitaa olla tuo tonnari joku välimallin patostus kun on pistoke ainoastaan tuolla penkin alla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anthuan kirjoitti:...penkin alla olevalle pistokkeelle tulee vain kaksi paksuhkoa johtoa navoille 1&3, musta ja punainen joista musta menee maihin ja punainen ties minne muttei mittausten mukaan ainakaan ECUlle tai ruiskuboksille, lienee jokin virtapistoke...
Löytyihän se testipistokekin viimein, vieläpä sieltä missä jus sen kertoi olevan


Vika koodeissa ilmoittaa käyvänsä laihalla ja lambdan oppimisvikaa, oskilloskoopin mukaan ainakin lambda on sökö, (toimii satunnaisesti, tietysti myös viimeksi mittaillessa.



9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Lambda vaihdettu ei vaikutusta, tänään vaihdettiin ruotsista tilattu käytetty mutta toimivaksi väitetty ilmamassamittari sillä seurauksella että oireet muuttuivat, tyhjäkäynti pysyttelee tonnin tienoilla ja "nykii" välillä terävästi parisataa ylös alas välillä taas sytyttelee CE-valoa koodi vieläkin 12223=laiha seos.
Katsastuksessa pakokaasun happi arvo oli koholla, inssi epäili ettei jokin sylinteri saisi tyhjäkäynnillä kipinää, mitähän tuostakin ajattelisi?
Kevennyksenä mainittakoon että paikallinen Saab liike olisi pyytänyt IMMusta 800€

Katsastuksessa pakokaasun happi arvo oli koholla, inssi epäili ettei jokin sylinteri saisi tyhjäkäynnillä kipinää, mitähän tuostakin ajattelisi?

Kevennyksenä mainittakoon että paikallinen Saab liike olisi pyytänyt IMMusta 800€


9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Onnittelut ja hatunnosto sitkeän vianmetsästyksen tuottamasta tuloksesta
Kerrotko vielä raadille, kuinka suuresta vuodosta oli kyse, ts. oliko koko imusarja löysällä, vai puuttuiko tiivisteesta palasia, ja jos, niin minkä kokoisia?
Itsellä ollut tuon katittoman turbo-cc:n kanssa aika pitkälti samoja ongelmia (kohonnut ja "yskähtelevä" tyhjäkäynti, hienoinen nykiminen moottorijarrutuksessa). Joitain kohtia testailin aikani yksi kerrallaan, mutta päädyin sitten "tarkastamaan kaikki" ja lähtemään perusteista.
Tuli siis käytettyä kansi irti, plaanattua, uusittua&liimattua venttiilivarren kumit (4kpl irti), puhdistettua, pestyä, kiillotettua ja kasattua koko hökötys uudelleen. Huomoita ja kommentteja matkan varrelta:
-imusarjan irrotus on v-mäistä
-ahtoputket ja kaasuläppä kosteita öljystä
-jako oli epäilyksistä (ja toiveista) huolimatta kohdallaan.
-nostinten puhdistaminen on aikaavievää. Siis liotus, purku, öljyn poisto kammiosta kuulaventtiilin takaa, kammion huuhteleminen bensalla 2-3 kertaan, kammion 3/4 täyttö (=ilmaus) uudella öljyllä. Tarkoitus oli jättää kammioihin ilmaa niin että painin pysyy pehmeänä eikä säädy pöydällä liikaa ja jätä sitten asennuksen jälkeen venttiilä kantamaan!! Lyhentää kuitenkin toivonmukaan sitä rapina-aikaa ekan startin jälkeen...
-turbon painepuoli puhdas, IC:n sisällä ei hölskynyt, vaan siellä oli sama kosteus kuin ahtoputkissa. Ruokalusikallinen tuli IC:sta öljyä sen seisottua yön "kulmallaan". Ahdin siis iskussa!
IC:n pesu ja huuhtelu...
-imusarjasta, 3. ja 4.-pytyn välistä lähtevä alipaineletku ihan muodoton, halkaisijan mittaaminen vaikeaa, valo paistoi juuri ja juuri läpi... (Yksi) syy "kosteaan huohotukseen"
-imusarja on v-mäinen irrottaa.
-osa imusarjan pulteista varsin löysällä...
-imusarjan tiiviste murtunut poikki 1.-pytyn imukanavan kohdalta, ja roikahtanut. Paloja ei puuttunut, mutta murtuman kohdalta n.6mm x tiivisteen paksuus-kokoinen yhteys ulkoilmaan.
-varmasti imenyt ilmaa sen ilmaletku-vesiputki-huohotusletkuyhdistelmän haarasta, missä vesiputki puskee letkusta ulos
ylimääräinen klemmari, tiivistysainetta ja kiristys...
-IMM likainen vaparisuodattimen takia, mutta lanka ehjä ja arvot "järkevät". Saanut myös aina säädettyä pakokaasuarvot kohdilleen.
IMMun pesu, putsarikotelo romikselta ja paperisuodatin tästä lähin; yksi ahtoputkien tiskaus riittää, kiitos...
-kaasuläpän anturi toimii OK, muutin läpän "kiinni-asentoa" hieman tiiviimmäksi (kulunut?) ja säädin anturin uudelleen.
-imusarjan irrotus on v-mäistä.
-Aikanaan tulpattu EGR-benttiili oli yhä imusarjan alla, tihkui öljyä ja oli epämääräinen
irti, reikään kierteet, tiivistysainetta ja umpipultti.
-uudet holkit huohottimen ja imusarjan letkulähtöihin
-kaiken muun mahdollisen putsaus, tarkastus ja kiristys
-imusarjan kiinnitys ei ole juurikaan sen hauskempaa kuin irrotus...
Jos oireet näillä konsteilla hävisivät, en tiedä mikä auttoi!
Jos eivät, alkaa olla konstit vähissä... Jaa miksen tiedä? No, pakosarja turboineen on vielä lattialla; saan auton ekaa kertaa tulille vasta tänään tai huomenna... Loppuraporttia voin laittaa jos kiinnostuneita riittää!

Itsellä ollut tuon katittoman turbo-cc:n kanssa aika pitkälti samoja ongelmia (kohonnut ja "yskähtelevä" tyhjäkäynti, hienoinen nykiminen moottorijarrutuksessa). Joitain kohtia testailin aikani yksi kerrallaan, mutta päädyin sitten "tarkastamaan kaikki" ja lähtemään perusteista.
Tuli siis käytettyä kansi irti, plaanattua, uusittua&liimattua venttiilivarren kumit (4kpl irti), puhdistettua, pestyä, kiillotettua ja kasattua koko hökötys uudelleen. Huomoita ja kommentteja matkan varrelta:
-imusarjan irrotus on v-mäistä
-ahtoputket ja kaasuläppä kosteita öljystä
-jako oli epäilyksistä (ja toiveista) huolimatta kohdallaan.
-nostinten puhdistaminen on aikaavievää. Siis liotus, purku, öljyn poisto kammiosta kuulaventtiilin takaa, kammion huuhteleminen bensalla 2-3 kertaan, kammion 3/4 täyttö (=ilmaus) uudella öljyllä. Tarkoitus oli jättää kammioihin ilmaa niin että painin pysyy pehmeänä eikä säädy pöydällä liikaa ja jätä sitten asennuksen jälkeen venttiilä kantamaan!! Lyhentää kuitenkin toivonmukaan sitä rapina-aikaa ekan startin jälkeen...
-turbon painepuoli puhdas, IC:n sisällä ei hölskynyt, vaan siellä oli sama kosteus kuin ahtoputkissa. Ruokalusikallinen tuli IC:sta öljyä sen seisottua yön "kulmallaan". Ahdin siis iskussa!

-imusarjasta, 3. ja 4.-pytyn välistä lähtevä alipaineletku ihan muodoton, halkaisijan mittaaminen vaikeaa, valo paistoi juuri ja juuri läpi... (Yksi) syy "kosteaan huohotukseen"

-imusarja on v-mäinen irrottaa.
-osa imusarjan pulteista varsin löysällä...
-imusarjan tiiviste murtunut poikki 1.-pytyn imukanavan kohdalta, ja roikahtanut. Paloja ei puuttunut, mutta murtuman kohdalta n.6mm x tiivisteen paksuus-kokoinen yhteys ulkoilmaan.
-varmasti imenyt ilmaa sen ilmaletku-vesiputki-huohotusletkuyhdistelmän haarasta, missä vesiputki puskee letkusta ulos

-IMM likainen vaparisuodattimen takia, mutta lanka ehjä ja arvot "järkevät". Saanut myös aina säädettyä pakokaasuarvot kohdilleen.

-kaasuläpän anturi toimii OK, muutin läpän "kiinni-asentoa" hieman tiiviimmäksi (kulunut?) ja säädin anturin uudelleen.
-imusarjan irrotus on v-mäistä.
-Aikanaan tulpattu EGR-benttiili oli yhä imusarjan alla, tihkui öljyä ja oli epämääräinen


-uudet holkit huohottimen ja imusarjan letkulähtöihin
-kaiken muun mahdollisen putsaus, tarkastus ja kiristys
-imusarjan kiinnitys ei ole juurikaan sen hauskempaa kuin irrotus...
Jos oireet näillä konsteilla hävisivät, en tiedä mikä auttoi!



Jos eivät, alkaa olla konstit vähissä... Jaa miksen tiedä? No, pakosarja turboineen on vielä lattialla; saan auton ekaa kertaa tulille vasta tänään tai huomenna... Loppuraporttia voin laittaa jos kiinnostuneita riittää!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)