Mistä T16:seen kestävämpi kytkin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lärtsä
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 24, 2005 22:08
Paikkakunta: Haukipudas

Mistä T16:seen kestävämpi kytkin?

Viesti Kirjoittaja Lärtsä »

Ostin vasta viritetyn T16:sen ja kytkin ei oikein pidä. Otin kytkimen auki ja näytti olevan aika heikolla hapella. Paljonko tehoa kestää se 215mm kytkin?
Kannattaako ostaa uutta vakio kytkintä vai laitetaanko suoraan järeämpi?
Ja jos näin ni mikä se mahdollisesti ois (kupari?) ja mistä sais?
Tehoa pitäis olla entisen omistajan mukaan 243hv, mut en oo vielä penkittäny joten en tiedä varmasti. Mut kyllä se liikkuu. 8)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uskoisin normaalikäytössä turbon vakiokytkimen pelittävän. Jos kehtaa hommata niin Sachs Race Engineering paineasetelma ja vakiolevy niin kestää heti korkeampaa vääntöä.

http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... /25674.pdf

Tuolta löytyy lisäinfoa. Sivu 217 ja tuotenumero 88 3082 999 737 kohdassa 900I 2.0 Turbo-16, S ja S CAT.

Ko. paineasetelmalle suurimmat vääntömomentit (Nm) ovat orgaanisella levyllä 335 Nm (ilm. vakio), spesiaalilevyllä 390 Nm ja sintterilevyllä 430 Nm. Näillä levyjen arvoilla asetelma EI vielä luista.

Lisämatskua sivulta http://www.sachs-race-engineering.de/ow ... 00000.html
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

haulla voisi ehkä löytyä tietoa isomman 9000 turbon kytkimen käytöstä. Siitä tietty vuosimalli menee tuohon t16 90-93 vauhtipyörään ja on kooltaan isompi, kuin 900T16 vakio kytkin. Jos ei satu tuota vauhtipyörää olemaan, niin 9000:n vauhtipyörän voi vaihtaa tilalle, kunhan vaan merkkaa sytkän ajoitusmerkit uudestaan. Ne ovat valitettavasti eri kohdassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mertmi kirjoitti:haulla voisi ehkä löytyä tietoa isomman 9000 turbon kytkimen käytöstä. Siitä tietty vuosimalli menee tuohon t16 90-93 vauhtipyörään ja on kooltaan isompi, kuin 900T16 vakio kytkin. Jos ei satu tuota vauhtipyörää olemaan, niin 9000:n vauhtipyörän voi vaihtaa tilalle, kunhan vaan merkkaa sytkän ajoitusmerkit uudestaan. Ne ovat valitettavasti eri kohdassa.
Haulla löytyy joo, mutta myös virheellistä tietoa. Isompi (uudempi) 228mm asetelma vaatii toisen vauhtipyörän. Kaikki 9000 2,0l tais sopii vauhtipyörältään. OG900 vm.90-93vauhtipyörä on sama ja ajoitusmerkeiltään oikein, mutta vaikea löytää.

Vanha kytkin: asetelma ja levy 215mm
Uusi vm.90 alkaen asetelma 228mm ja levy 215mm tai 228mm !!!

Eli itse sain Motonetista täyden HQ:n 228mm paketin, kun taas paikallinen varaosaliike toimitti Sachs 215mm levyn. Ja kyse oli nyt nimenomaan uudemmasta kytkimestä. Kun kyselin keväällä vinkkejä 228 laittoon niin joku kirjoitti, että uusi levy menee myös vanhaan 215mm asetelmaan. Kokeilin ja ei tod. mennyt. Myöhemmin sitten tosiaan selvisi, että "uutta" levyä toimitetaan kummallakin halkaisijalla. Eli uudemmalla varaosanumerolla saa siis ehkä myös 215mm levyn.

Tonnarin vauhtipyörä on heittää kiinni kunhan laittaa TDC:n ja ennakkomerkin kohdille. Numeroita en raapustanut. Lovet vaan oikeille kohdille. Kierrelukitetta kehiin ja momenttiin. Muista TARKISTAA vahtipyörän silmälaakerin kunto! Itse en tuota tajunnut kattoa, ja se maksoi mulle yhden kytkinlevyn ja ainetta synkroista :evil:

Eli isompi asetelma on kait parempi ja on kait se uus levykin vaikka nyt onkin 215mm. Ei muuta kuin vaihteleen.

Lisäys: Kyllä noi tehot (väännöt) selvittää ilman mitään ihmeellisiä virityksiä. Laatikko vois vähän dissata kuparista :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillekin 900S -92:een paketissa tuli ensin tuo 215mm levy, mutta mie en sitä hyväksynyt vaan vaadittiin 228. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin se kytkinpaketti oli väärä. Se oli vanhempaan turboon ja 16-venaiseen vapariin käypäinen paketti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mertmi kirjoitti:Meillekin 900S -92:een paketissa tuli ensin tuo 215mm levy, mutta mie en sitä hyväksynyt vaan vaadittiin 228. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin se kytkinpaketti oli väärä. Se oli vanhempaan turboon ja 16-venaiseen vapariin käypäinen paketti...
Minäkin menin lankoja pitkin firmaan kun himassa avasin ton paketin, mutta vannoivat olevan oikealla osanumerolla. Niin sitä vaan pitäis tietää kaikki kun jotain ostaa. Ihan sama, hyvin toimii kun budgetti ja aikataulutkin painaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Lärtsä
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 24, 2005 22:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Lärtsä »

Kiitoksia kaikille vinkeistä, kaikki on kirjattu ylös jatkoa varten. :D Tällä kertaa päädyin laittaan uuden T16 vakio kytkimen (sachs) ja hyvin pitää ainakin toistaiseksi... :wink:
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

kytkin

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

katselin kytkimiä elkpartista, eli tuolta http://www.elkparts.com/index.php/cPath/21_676_851
ja olisi näköjään hiukan erilaisia eri vuosimalleihin tarjolla

mistä sopiva & enempi vääntöä kestävä asetelma? vuoden -85 turboon (T16) jostain spesiaaliasetelmasta tuossa aiemmin mainittiin
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

juuri tulin tallilta, t16 satkuun laitettiin äsken -86 turbotonnarista vauhtipyörä, levy ja asetelma. työsylinteri ja painelaakeri satkusta.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa kun aiemmin sanottiin, ettei 228mm levy mee vanhemman mallin astelmaan (85-89). Mie sen vaan sinne lykkäsin. Levy on otettu 900S -92:sta ja laitoin sen tohon vm -85 koneeseen. Semmonen tapaus se. Olisiko kytkinlevymerkeikkien välillä jopa eroja? En kuollaksenikaan muista, minkämerkkinen toi mun 228mm levy on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

vaparin kytkinlevy

Viesti Kirjoittaja a9000 »

tietäiskö joku kertoa, onko vaparin (-89 kaasarisatku) ja -85 turbosatkun kytkinlevy sama? 215mm vissiin kummassakin, kai vai, mutta entä materiaali tms. kestävyyteen vaikuttavat asiat?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

T8 kytkilevy on isompi, kuin vaparissa. T8 levy on sama, kuin iivari16:ssa. T16 levy on taasen isompi kuin tuo t8 (i16). Mie survaisin tosiaan T16:n kytkinlevyn tohon 8-tappisen asetelmaan ja hyvin se sinne sopi. Liekkö ollu tuuria vai? 8-tappisen asetelmat menee mielestäni ristiin, eli jos kattoo kytkinpaketteja, niin se vuosimallimuutos mikä tuli tossa noin -85 johtuu painelaakerista enemmänkin (sylkky+painelaakeri päivittyi tossa -85).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä noissa kytkinpaketeissa on muutaki ku osien sopivuus. En väitä etteikö niitä voi asentaa ristiin silloin, kun puhutaan saman kokoisista kytkimistä. Esim. mulla 99:ssä Sachsin kytkin joka on tarkoitettu T8-saabeihin, niin 99 kuin 900. Sachsilta ku ei löydy enään ku muutamia osia joista tehdään paketit. Nytkyttimessä on siis 215mm levy ja muina tietoina voin mainita vakiokytkimeen erona tuhdimman levyn (paksummat keskiön jouset jne.) ja pirun paljon jäykempi paineasetelma. Vakio kytkinkin olisi 215mm levyllä, kun alkuperäinen on muistaakseni ollut 208mm.

Sen verran voin lisätä tuohon kytkinasiaan, että painelaakerista puhuttaessa ei painelaakeria "sidota" kytkimeen vaan kytkimen työsylinteriin. Jos on vanhan mallinen työsylinteri niin kuin esim. mulla oli niin sitten otetaan se vanha laakeri ja taas uuteen malliin uusi. Sama kytkin ku toimii molemmilla painelaakereilla. Näin minulle on opastettu, näin toimin ja niin se kytkinkin toimii.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti: Sen verran voin lisätä tuohon kytkinasiaan, että painelaakerista puhuttaessa ei painelaakeria "sidota" kytkimeen vaan kytkimen työsylinteriin. Jos on vanhan mallinen työsylinteri niin kuin esim. mulla oli niin sitten otetaan se vanha laakeri ja taas uuteen malliin uusi. Sama kytkin ku toimii molemmilla painelaakereilla. Näin minulle on opastettu, näin toimin ja niin se kytkinkin toimii.
Niin, siis se vaan näyttää varaosakatalogeista katottuna, että kytkinpaketeiss a on jotakin eroa vuosimalleissa ennen -85 ja sen jälkeen. Eron tekee vain tuo painelaakeri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin