Onko sinulla Citroen?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
citroeni
Citroeni ehkä mainettaan parempi auto vai onko.kaverilla pikasso ja hdi xsara vm.2000 ja 2004.kumassakin virtalukko reistaili korjaus kumpaankin osa yli 400e ja työt päälle.tempuili lähtee käyntiin ei lähde tyyliin.sähkövikoja yleisesti ei päivääkään että ei jotain sähkö juttuja.moottorissa huohotus ogelmia vts tai mikä olikaan 150tkm kohdalla paljon konerikkoja,takaripustukset ei kestä.c5 ajovakautus järjestelmä syö takarenkaat kun ois kulmat pielessä on kuulema ominaisuus.ym.ym.minusta ainut sitikka on iso vanha kissa jos on hyvä kyyti ei täristä persuuksiin.
Yhden ainoan ja viimeisen kerran . Kotkasta Helsinkiin ajoin ja malli oli joku 90-luvun puolivälin ax tai dx (vai mitä niitä nyt onkaan) farkku. Pehmeä kuin mikä. Joka mutkassa sai pelätä sen kaatuvan. Uudemmat varmasti parempia mutta sen verran persoonallisia (lue rumia), ettei hirveästi houkuttele.
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Eka auto Citroen 2cv6 Dyane -75
sitten hurahti mieli citikoihin,
tuli toinen Dyane -74, sitten aito 2cv4,
sitten Gsa pallas -82 (btw kesti 4 päivää...)
Sitten Gsa Special
parhaimmillaan pihalla oli 4 sitikkaa, joista 1-2 toimi...
sitten tajusin siirtyä saabeihin. eli eka oma oli 900i -86/87 special
(vieläkin on tallella yks Dyane joka tehtiin kahdesta...en ole vielä päättänyt kumpi se on... -74 vai -75, koska runkonumero on poppareilla kiinni rungossa ja toiseen kohtaan ei ole meistetty numeroa...)
sitten hurahti mieli citikoihin,
tuli toinen Dyane -74, sitten aito 2cv4,
sitten Gsa pallas -82 (btw kesti 4 päivää...)
Sitten Gsa Special
parhaimmillaan pihalla oli 4 sitikkaa, joista 1-2 toimi...
sitten tajusin siirtyä saabeihin. eli eka oma oli 900i -86/87 special
(vieläkin on tallella yks Dyane joka tehtiin kahdesta...en ole vielä päättänyt kumpi se on... -74 vai -75, koska runkonumero on poppareilla kiinni rungossa ja toiseen kohtaan ei ole meistetty numeroa...)
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Vastasin "en ikinä", vaikka ei siitä niin varma voi olla. Ennen tätä nykyistä Saavia kaikki autoni ovat olleet sitikoita: Rättäristä Bx:n ja Xm:n kautta Xsaraan. Nyt vaan lopulta kyllästyin surkeaan vaihtoarvoon ja päädyin hyvin arvonsa säilyttävään Saabiin....
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Työautona ollut, timanttinen Jumper, josta löytyi sähköpeileistä CD-soittimien kautta kauko-ohjattavaan keskuslukkoon ja radion säätimiin ohjauspyörässä, muttei ABS-jarruja, joten talvella oli melko lysti peli ajella Sen verta oli sähkövikoja, ettei ihan ekaks tuon perusteella citikkaa hankkis. Ja ah, lamppujen vaihto se vasta helmeä oli!
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Omat sitikkakokemukset rajoittuvat yhteen emännän äidin 2005-mallin C5:llä tehtyyn helsingin reissuun, enkä ainakaan kaasunestejousitettua sitikkaa ikinä tule tuon ajon seurauksena omistamaan.Henke kirjoitti:Vastasin "en ikinä", vaikka ei siitä niin varma voi olla. Ennen tätä nykyistä Saavia kaikki autoni ovat olleet sitikoita: Rättäristä Bx:n ja Xm:n kautta Xsaraan. Nyt vaan lopulta kyllästyin surkeaan vaihtoarvoon ja päädyin hyvin arvonsa säilyttävään Saabiin....
Auto on aivan hirveä ajettava, perä heiluu kuin iskarit olisivat ihan loppu, tuuliherkkyys on ärsyttävällä tasolla eikä ohjaustakaan voi millään tavalla kehua. Ikäänkuin kaikki jämäkkyys puuttui autosta kokonaan. Tietäkään ei juuri tuntenut, ja ohjaustunnon ollessa puutteellinen oli ajaminen todella haasteellista. Ihan oikeasti, mutkaisella osalla vanhaa ykköstietä, jossain lohjan nurkilla nopeusrajoituskin tuntui liian kovalta vauhdilta C5:lle
Emäntäkin sanoi seuraavana päivänä, kun oli edellisenä iltana ajanut Helsingistä takaisin ja mentiin saabilla Muurlaan, että onpas tämä kiva ajaa (siis saabista) kun tekis mieli laittaa vaan lisää vauhtia muttei uskalla enää (ajaa aika reippaasti) Saabista tuo sitikan heilunta, epävakaus ja epäloogisuus puuttuu täysin.
Vaikka molemmat merkit ovat omalla tavallaan persoonallisia ja sympaattisia, arvostan silti 9000:ssa ja 9-5:stäkin löytyvää jämäkkyyttä ja vakautta. Kuskinpenkistä pitää vaan olla tuntuma tiehen.
Ptää käydä varmaan koeajamassa uusi C6 ja korjata mielipiteitä. Sen jousitus sai ainakin tekniikan maailmalta kehuja
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Kannattaa käydä kokeilemassa, ihan vain kokemuksen kannalta... ei se mikään vaihtoehto 9-5:lle ole, "hinnat alkaen"-mallin hinnalla saa kaksi "hinnat alkaen" 9-5:sta2.3i-16 kirjoitti:Ptää käydä varmaan koeajamassa uusi C6 ja korjata mielipiteitä. Sen jousitus sai ainakin tekniikan maailmalta kehuja
Mehujousisissa Citikoissa hydraulijärjestelmän kunnolla (ennen kaikkea jousipallojen paine) on iso vaikutus ajettavuuteen ja ikävä kyllä hydraulijärjestelmän huolto on yleensä laiminlyöty vaikka auto olisi huollettu merkkihuollossa. Palloissa pysyy typpi sisällä n. 4 v, jonka jälkeen ne pitäisi tarkastaa ja täyttää tai vaihtaa. Uudempien Citikoiden kohdalla myyntimiehet uskottelevat että niiden tuplakalvopallot ovat ikuisia, joka johtaa siihen että niistä ei huolehdita ennen kuin auto alkaa tuntumaan Opelilta. Vastaavasti myös kuvitellaan ettei hydraulinesteitä tarvitsisi vaihtaa ja järjestelmää huuhdella ja näihin hommiin ryhdytään vasta kun tulee ongelmia vastaan, eli liian myöhään. Yksinkertaisia ja halpoja huoltotoimenpiteitä, mutta sen verran tavallisuudesta poikkeavia että jäävät tekemättä... silti kukaan tuskin kuvittelee että tavalliset iskarit olisivat ikuisia
Perheautokokoluokan Citikoissa on vielä sekin puoli että ne ovat melko halpoja autoja, joten ne päätyvät todennäköisesti autoilijoille jotka eivät ole autoistaan erityisen kiinnostuneita... hieno ja erikoinen tekniikka ja huolimaton autoilija ei oikein sovi yhteen.
Itse en osaa laittaa isoja Citikoita samalle viivalle esim Saabin kanssa... kyse on aivan täysin erilaisista autoista ja suunnitteluun on lähdetty täysin erilaisista lähtökohdista. Isot Citikat on laitteita, joilla ajetaan kovaa ja pitkiä matkoja, ne on painajaismaisia laitteita kaupungissa ja soratiellä, niillä ei nautiskella ajamisesta mutkaisella asvaltilla. Yksi niiden tärkeimpiä ominaisuuksia on juuri se että tuntumaa tiehen ei ole ja sitä ei myöskään tarvita... istutaan nojatuolissa ja määrätään suunta ja nopeus... ajamiseen jossa tarvitaan välitön tuntuma tiehen isot ruotsalaiset ja saksalaiset on paljon parempi vaihtoehto.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Alkupään C5 sai kovasti moitteita ajo-ominaisuuksistaan autolehtien koeajoissa, mutta uuteen malliin alustan viat korjattiin ja kehuja rupesi kertymään samoilta lehdiltä.2.3i-16 kirjoitti:Omat sitikkakokemukset rajoittuvat yhteen emännän äidin 2005-mallin C5:llä tehtyyn helsingin reissuun, enkä ainakaan kaasunestejousitettua sitikkaa ikinä tule tuon ajon seurauksena omistamaan.:
Itse olen ohjastanut kaverin uudehkoa Xsaraa farmarimallisena ja 2-ovisena sekä daamin -86 CX:ää. Xsara nyt ei juurikaan eronnut vastaavista muunmerkkisistä, siinähän on ihan rautajouset eikä hydrauliikkaa. CX sisälsi yllättävän monta heppoista ja halvantuntuista ratkaisua, vaikka aikanaan olikin keskiluokkaa parempi kulkine. Meno oli kyllä suorastaan ylellisen hiljaista ja mukavaa, myös routavaurioisella ja mutkaisella tiellä.
Uudessa C5-farmarissa olen ainoastaan istunut kyydissä (mukavaa sekin), joten sen ajotuntumasta en tiedä, muttei sitä ainakaan omistaja ole haukkunut. Kuulemma kumminkin ihan eri luokkaa kuin edellinen omistamansa vanhempi C5.
NG 900S 3d 2.3i -98
-
- "Saabisti"
- Viestit: 148
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
- Paikkakunta: stadi
Vastasin "en ikinä", mutta täytyy tunnustaa, että harkitsin patonkia autokuumeessa. Menköön sen piikkiin. Tulin järkiini ja ostin Saabin.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
Allekirjoitan tämän. Alkuviikosta ajeltua Xantialla reilu 800 km. Auto kulki suomalaisella moottoritiellä kuin TGV. Suoraan, pehmeästi ja ennenkaikkea äänettömästi. Suurin melu 120 vauhdissa oli ajoviiman suhina peileissä ja radioantennissa.Jussi kirjoitti: Itse en osaa laittaa isoja Citikoita samalle viivalle esim Saabin kanssa... kyse on aivan täysin erilaisista autoista ja suunnitteluun on lähdetty täysin erilaisista lähtökohdista. Isot Citikat on laitteita, joilla ajetaan kovaa ja pitkiä matkoja, ne on painajaismaisia laitteita kaupungissa ja soratiellä, niillä ei nautiskella ajamisesta mutkaisella asvaltilla. Yksi niiden tärkeimpiä ominaisuuksia on juuri se että tuntumaa tiehen ei ole ja sitä ei myöskään tarvita... istutaan nojatuolissa ja määrätään suunta ja nopeus... ajamiseen jossa tarvitaan välitön tuntuma tiehen isot ruotsalaiset ja saksalaiset on paljon parempi vaihtoehto.
Siirtyminen keskiviikkoaamuna 99:iin tuon kokemuksen jälkeen oli jopa hienoinen järkytys.
99 on Xantiaan verrattuna kuin karski varhaiskeskiajan viikinkisoturi verrattuna hienostelevaan hajuvedentuoksuiseen renesanssiajan muskettisoturiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
No niin, vanha suola alkoi janottaa eli lupauduin ostamaan 2cv:n vuosimallia 1963....Red Dragon kirjoitti:Eka auto Citroen 2cv6 Dyane -75
sitten hurahti mieli citikoihin,
tuli toinen Dyane -74, sitten aito 2cv4,
sitten Gsa pallas -82 (btw kesti 4 päivää...)
Sitten Gsa Special
parhaimmillaan pihalla oli 4 sitikkaa, joista 1-2 toimi...
sitten tajusin siirtyä saabeihin. eli eka oma oli 900i -86/87 special
(vieläkin on tallella yks Dyane joka tehtiin kahdesta...en ole vielä päättänyt kumpi se on... -74 vai -75, koska runkonumero on poppareilla kiinni rungossa ja toiseen kohtaan ei ole meistetty numeroa...)
kaappari ovet ja 12hv:n kone....
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina