käynnistys vaikeuksia!
käynnistys vaikeuksia!
mulla on saab 9000 3 litra v6 vm.95 ja nyt on ollut vähänaikaa nykimistä ja tyhjäkäynti on seilannu, nyt se sitten tänään hyytyi ja eikä käynnisty. olisiko hyviä vika vihjeitä?
Viimeksi muokannut mark, Ti Kesä 19, 2007 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: käynnistys vaikeuksia!
Bensapumppu?mark kirjoitti:mulla on saab 9000 3 litra v6 vm.95 ja nyt on ollut vähänaikaa nykimistä ja tyhjäkäynti on seilannu, nyt se sitten tänään hyytyi ja eikä käynnisty. olisiko hyviä vika vihjeitä?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
onko moottoriöljyä?
en tiedä tuosta kutosesta, että missä di-kasetti on edes, mutta siellä on sellaista öljyn kaltaista ainetta puolissa jäähdykkeenä.. ettei vaan ois sytytys hukassa..
en tiedä tuosta kutosesta, että missä di-kasetti on edes, mutta siellä on sellaista öljyn kaltaista ainetta puolissa jäähdykkeenä.. ettei vaan ois sytytys hukassa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Ei muistaakseni V6 ollut DI:llä.turkkaki kirjoitti:onko moottoriöljyä?
en tiedä tuosta kutosesta, että missä di-kasetti on edes, mutta siellä on sellaista öljyn kaltaista ainetta puolissa jäähdykkeenä.. ettei vaan ois sytytys hukassa..
Vaikka bensapumppu ois hetki sitten uusittu, niin silti se voi olla p*skana. Bensanpaineet kannatais mitata.mark kirjoitti:Bensapumppu on vaihdettu jokin aika sitten!![]()
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
HÄ oikeen tosi... seuraavaksi tietysti kerrotte että kutosessa on kärjet... uskomatonta, ja sorry about the OTolli9000CDturbo kirjoitti:Ei muistaakseni V6 ollut DI:llä.turkkaki kirjoitti:onko moottoriöljyä?
en tiedä tuosta kutosesta, että missä di-kasetti on edes, mutta siellä on sellaista öljyn kaltaista ainetta puolissa jäähdykkeenä.. ettei vaan ois sytytys hukassa..
EDIT: townsend tosiaan puhuu motronicista...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Terve,
sanotaas muutama sana vaikken mistään mitään ymmärräkään. V6 ohjausjärjestelmä on Motronic 2.8.1. Moottorinohjausjärjestelmän käsikirjassa todetaan seuraavaa:
"Vianetsintä: polttoainepumpun rele / pumppu
Vian oireet: moottori ei käynnisty
Toimenpiteet:
1. Tarkista varoke 14 (polttoainepumppu)
2. Tarkasta pumpun toiminta. Syötä jännite pumpulle tekemällä kytkentä varokkeen 10 ja 14 välille. Kuuntele toimiiko pumppu.
Jos toimii ks. kohta 3, jos ei ks kohta 4.
3. Laske relekeskus alas ja irrota polttoainepumpun rele. Virtalukko asennossa ON. Tee kytkentä releen kanavassa navan 30 ja 87 välille. Jos pumppu toimii, vaihda rele. Jos ei toimi tarkasta jännite navan 30 ja varman maadoituskohdan välille, kun virtalukko käännetään asentoon ON. Jos lamppu ei pala, tarkasta pumpun releen navan 30 ja jakorasian 230 välinen johdin. Jos koelamppu palaa, tarkasta pumpun releen navan 87 ja varokkeen 14 välinen johdin.
4. Tarkasta polttoainepumppu. Avaa liitinkpl H4-4 pumpun vieressä. Paksuilla johtimilla varustettu liitin on oikea. Toinen on kytketty määräanturiin. Kytke koelamppu 4-napaisen urosliittimen napojen 1 ja 2 välille. Käytä käynnistysmoottoria ja tarkasta tuleeko pumpulle jännite. Koelampun pitää palaa.
Jos koelamppu palaa, vaihda pumppu.
Jos ei pala, tarkasta ja tarvittaessa korjaa navan 2 ja maadoituskohdan G5 välinen johdin, ja toissijaisesti navan 1 ja varokkeen välinen johdin"
Siinäpä sitä onkin tarkistelemista, onnea vian paikallistamiseen. Ja vielä jottei soppa ainakaan selkenisi:
"Ilmajärjestelmän ilmavuoto antaa epätasaisen joutokäynnin lähinnä kylmäkäynnistyksen jälkeen sekä nykimistä ajettaessa hyvin kevyellä kuormalla"
ystävällisin terveisin
sanotaas muutama sana vaikken mistään mitään ymmärräkään. V6 ohjausjärjestelmä on Motronic 2.8.1. Moottorinohjausjärjestelmän käsikirjassa todetaan seuraavaa:
"Vianetsintä: polttoainepumpun rele / pumppu
Vian oireet: moottori ei käynnisty
Toimenpiteet:
1. Tarkista varoke 14 (polttoainepumppu)
2. Tarkasta pumpun toiminta. Syötä jännite pumpulle tekemällä kytkentä varokkeen 10 ja 14 välille. Kuuntele toimiiko pumppu.
Jos toimii ks. kohta 3, jos ei ks kohta 4.
3. Laske relekeskus alas ja irrota polttoainepumpun rele. Virtalukko asennossa ON. Tee kytkentä releen kanavassa navan 30 ja 87 välille. Jos pumppu toimii, vaihda rele. Jos ei toimi tarkasta jännite navan 30 ja varman maadoituskohdan välille, kun virtalukko käännetään asentoon ON. Jos lamppu ei pala, tarkasta pumpun releen navan 30 ja jakorasian 230 välinen johdin. Jos koelamppu palaa, tarkasta pumpun releen navan 87 ja varokkeen 14 välinen johdin.
4. Tarkasta polttoainepumppu. Avaa liitinkpl H4-4 pumpun vieressä. Paksuilla johtimilla varustettu liitin on oikea. Toinen on kytketty määräanturiin. Kytke koelamppu 4-napaisen urosliittimen napojen 1 ja 2 välille. Käytä käynnistysmoottoria ja tarkasta tuleeko pumpulle jännite. Koelampun pitää palaa.
Jos koelamppu palaa, vaihda pumppu.
Jos ei pala, tarkasta ja tarvittaessa korjaa navan 2 ja maadoituskohdan G5 välinen johdin, ja toissijaisesti navan 1 ja varokkeen välinen johdin"
Siinäpä sitä onkin tarkistelemista, onnea vian paikallistamiseen. Ja vielä jottei soppa ainakaan selkenisi:
"Ilmajärjestelmän ilmavuoto antaa epätasaisen joutokäynnin lähinnä kylmäkäynnistyksen jälkeen sekä nykimistä ajettaessa hyvin kevyellä kuormalla"
ystävällisin terveisin
Hyllystä lytyy: Saab 9000 3.0 V6 Griffin -95, Saab 9-5 3.0 Tid wagon -02, Saab 9-3 1.8t wagon -05
varastossa olleet
9-5 SE -00, 900 - 94, 900 GLS -80, 99 -72
varastossa olleet
9-5 SE -00, 900 - 94, 900 GLS -80, 99 -72
Emännän koslan kanssa oli tuota ongelmaa joskus taannoin kun venttilikopasta valuskeli öljyä tulpille. Vikaa haettiin tovi ruiskun boksista, maadoituksista ja ties mistä.mark kirjoitti:Soitin tänään jyväskylän "asiantuntialle" ja kerroin ongelmasta ja se kovasti väitti että jos vettiilikopan tiiviste vuotaa ja tulpat on öljyssä niin nykiminen ja käynnistys ongelmat johtuvat siitä. varsinkin kun bensatumppu on vaihdettu vähän aikaasitten. onko jollain kokemusta tästä?
Ei ole iso vaiva kokeilla putsata ne jutskat siitä öljystä ja vaikka vielä vaihtaa se tiiviste?
#2274
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
- Paikkakunta: Los Pargas
Ja yksi vaihtoehto huonolle käynnistyvyydelle sekä seilaavalle tyhjäkäynnille on se, että sytytysboksiin on päässyt jotain kautta vettä. Itselläni kävi näin. Boksi on juuri sopivasti pissapojanletkujen lähellä ja kun letkussa oli murtuma josta lensi pesuneste boksin päälle. Boksin saumaukset oli syystä tai toisesta avonaiset ja vesi pääsi sieltä sisälle. Mitään vahinkoja ei syntynyt ihme ja kumma, ainoastaan oireina oli noi yllämainitut. Samaiseen boksiin päätyi myös auton pesu- ja huuhteluvesi, mikä aiheuttikin hieman enemmän kuin paljon ihmettelyä aina auton pesun jälkeen. Hapettumaa oli ainoastaan liittimissä ja sekin riittää jo ihan hyvin sekopäiseen käyttäytymiseen. Juhannusta ja hyviä ajokelejä kaikille...
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa