Ei kai vaan ylätukivarsi ole napsahtanut poikki? On meinaan satkun tyyppivika, ruostuvat moottoritilan päästä piilossa pirullisesti ja saattaa napsahtaa ajossa tai sitten jousien kanssa painiessa, näin on käynyt..Huikko kirjoitti:ja toinen pyörä ei ole edes keskellä pyöränaukkoa.
Jousipuristimia lainaksi Tampereen seudulta? (Susi korjattu)
Satkussa on jousi ahtaammassa kolossa kuin 99/90;ssä.
Käännetäänpä veistä haavassa. Olisiko kannattanut maksaa 15€ rahtikuluja .... Jouset olis vaihdettu 5 min / puoli
Hei tää oli vitsi , ei vittuilua !
Käännetäänpä veistä haavassa. Olisiko kannattanut maksaa 15€ rahtikuluja .... Jouset olis vaihdettu 5 min / puoli

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Pitää tutkia...luulisi, että olisin sen huomannut ajossa ohjauksessa tai äänenä edestä, jos se poikki olisi mennyt. Mistä kohti se yleensä menee?Ei kai vaan ylätukivarsi ole napsahtanut poikki? On meinaan satkun tyyppivika, ruostuvat moottoritilan päästä piilossa pirullisesti ja saattaa napsahtaa ajossa tai sitten jousien kanssa painiessa, näin on käynyt..
Jos se on poikki, niin nämä rahareiät jotka ovat koko ajan paskana jostakin kohtaa laitetaan kuntoon ja myydään eteenpäin.
Palaan kiltisti tuonne Volvo-maailmaan, jossa asiat toimii. Tää on kuin Renaultin kanssa painisi. Joka paikassa on joku ikioma saab-ratkaisu, joka vaatii oman työkalun ja pitkän saabin lukemisen.
Eikä ehjä auto vuoda noin paljoa öljyä, kuin kaikkien mielestä saabeissa on normaalia. Tääkin oli vitsi

----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
No mä lainasin joltakin paikalliselta saab-kuninkaalta sellaiset puristimet, joissa on se kiristyskara siinä keskellä. >Niilläkin kuulemma menee vartissa tuo homma. No ei mennyt ainakaan ensikertalaisella.toms kirjoitti:olisiko kannattanut maksaa 15€ rahtikuluja .... Jouset olis vaihdettu 5 min / puoli![]()
![]()
![]()
Tähän mennessä en ole korjannut tuosta autosta vielä mitään, ettei jotakin muuta valmiiksi hajonnutta löydy samalla tai vaan "mene rikki"...Miten te jaksatte näitä vuotavia pystyyn ruostuvia vehkeitänne? Mulla alkaa mennä aika vaikeaksi jaksaa.
Jos on tosiaan vähän huono korjaamaan vanhoja autoja niin kannattaisi ehkä siirtyä esim. uuteen puntoon kun ne ei paljon maksaHuikko kirjoitti:No mä lainasin joltakin paikalliselta saab-kuninkaalta sellaiset puristimet, joissa on se kiristyskara siinä keskellä. >Niilläkin kuulemma menee vartissa tuo homma. No ei mennyt ainakaan ensikertalaisella.toms kirjoitti:olisiko kannattanut maksaa 15€ rahtikuluja .... Jouset olis vaihdettu 5 min / puoli![]()
![]()
![]()
Tähän mennessä en ole korjannut tuosta autosta vielä mitään, ettei jotakin muuta valmiiksi hajonnutta löydy samalla tai vaan "mene rikki"...Miten te jaksatte näitä vuotavia pystyyn ruostuvia vehkeitänne? Mulla alkaa mennä aika vaikeaksi jaksaa.

Faktahan se on että 80-luvun autot ruostuvat järjestäin niiinkuin huonosti pidetelly pellille on tapana tapahtua.
Turha itkeä jos jotain hajottaa tai ei osaa.. Eikä herneitä eikä tämä ollut yksintään sinulle tarkoitettu
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
ei auton kuulu koskaan vuotaa eikä syödä öljyä...
ne vaan tekee sitä, ja eipä nuo volletkaan nyt mitään riemukkaita ruuvattavia ole.
jos ei halua painia auto-ongelmien kanssa koskaan, pitää jättää tuunaukset tekemättä ja ajella tosiaan vaikka uudella puntolla..
ne vaan tekee sitä, ja eipä nuo volletkaan nyt mitään riemukkaita ruuvattavia ole.
jos ei halua painia auto-ongelmien kanssa koskaan, pitää jättää tuunaukset tekemättä ja ajella tosiaan vaikka uudella puntolla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kyllä tosiaan olisit huomannut jos poikki olisi, mutta tarkasta kuitenkin varmuuden vuoksi. Se vaan pisti silmään kun kirjoitit että pyörä ei ole keskellä pyöränaukkoa. Konehuoneen puolelta näet ne tukivarsien kiinnitysakselit, seuraa kopeloimalla ja vaikka taskulampulla kurkistellen että molemmat tukivarren aisat ovat ehjät, menee yleensä noin 5-10cm konehuoneesta ulospäin poikki, jostakin syystä. Näkee sinne muistaakseni pyöränkotelostakin.Huikko kirjoitti:
Pitää tutkia...luulisi, että olisin sen huomannut ajossa ohjauksessa tai äänenä edestä, jos se poikki olisi mennyt. Mistä kohti se yleensä menee?
No joopa...hiukan huono olen ainakin saabeja korjaamaan. Pari Volvoa olen entisöinyt nollasta kuntoon ja parit jenkit on läpi käyty.
Jotenkin vain tää ideat/toteutukset ei mun ja saabin insinöörien päässä natsaa yksiin. Enkä ole tottunut poikkiruostuviin tukivarsiin tyyppivikana
Hauskinta tässä on se, että tuokin classic joka nyt aiheuttaa murhetta on uusin auto millä olen koskaan ajellut...tai no oli tuossa emännän nimissä hetken aikaa Twingo jota sai myöskin korjata koko ajan
Mutta 13 vuotta uudempi käyttöauto on nyt alla ja 12 vuotta uudempi harrasteauto, kun vaihdoin volvon ja oldsmobilen noihin kahteen saabiin...
Kai tää tästä. Minä en koskaan myy rikkinäistä autoa eteenpäin, enkä mä romiksellekaan aio tuota ajaa, että pakko se on kai taas purkaa atomeiksi ja tutkia mikä siellä mättää. Inspiraatio on nyt vain aivan nollassa.
On kai se niin, että menee tovi että pääsee kiinni miten mitäkin merkkiä laitetaan ja korjataan. *tuttaa vaan kun on työkaluja talli täynnä ja aina puuttuu joku saab-erikoistyökalu
Jotenkin vain tää ideat/toteutukset ei mun ja saabin insinöörien päässä natsaa yksiin. Enkä ole tottunut poikkiruostuviin tukivarsiin tyyppivikana

Hauskinta tässä on se, että tuokin classic joka nyt aiheuttaa murhetta on uusin auto millä olen koskaan ajellut...tai no oli tuossa emännän nimissä hetken aikaa Twingo jota sai myöskin korjata koko ajan

Kai tää tästä. Minä en koskaan myy rikkinäistä autoa eteenpäin, enkä mä romiksellekaan aio tuota ajaa, että pakko se on kai taas purkaa atomeiksi ja tutkia mikä siellä mättää. Inspiraatio on nyt vain aivan nollassa.
On kai se niin, että menee tovi että pääsee kiinni miten mitäkin merkkiä laitetaan ja korjataan. *tuttaa vaan kun on työkaluja talli täynnä ja aina puuttuu joku saab-erikoistyökalu

- nalleolut
- "TosiSaabisti"
mie oon jo 8v pärjännyt normityökaluilla ja nekin halvimmat mitä löytyy.
on korjattu 96,99ja900 malleja,. nyt vasta olen huomannut että pikkuapuvälineet helpottavat työn sujuvuutta.
eli normi 19 ja 17mm lenkeillä tekee ihmeitä. ja torx avaimilla purkaa 9satkua jo aika pitkälle...
on korjattu 96,99ja900 malleja,. nyt vasta olen huomannut että pikkuapuvälineet helpottavat työn sujuvuutta.
eli normi 19 ja 17mm lenkeillä tekee ihmeitä. ja torx avaimilla purkaa 9satkua jo aika pitkälle...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
045-2698659
Tuohon kyllä otan kantaan, että vika on korjaajassa jos ei onnistu... Hyvin olen pilipali -motonet jousen puristimella... Homma ei mennyt kyllä 12h edes ekalla kerrallaHuikko kirjoitti:No joopa...hiukan huono olen ainakin saabeja korjaamaan. Pari Volvoa olen entisöinyt nollasta kuntoon ja parit jenkit on läpi käyty.
Hauskinta tässä on se, että tuokin classic joka nyt aiheuttaa murhetta on uusin auto millä olen koskaan ajellut...tai no oli tuossa emännän nimissä hetken aikaa Twingo jota sai myöskin korjata koko ajanMutta 13 vuotta uudempi käyttöauto on nyt alla ja 12 vuotta uudempi harrasteauto, kun vaihdoin volvon ja oldsmobilen noihin kahteen saabiin...

Kyllä varmaan perustyökaluillakin pärjää, mutta esim. tuon jousen kanssa niin mitä järkeä on tuhrata puoli päivää puolen tunnin homaan vain siksi, että joku on suunnitellut etujousituksen niin ettei olemassaolevilla kolmella erilaisella jo työkalupakista löytyvällä jousipuristimella ja yhdellä lainatulla tule hommasta mitään kuin käsin vääntelemällä.
Muutenkin tuo hihnapyörät tulipeltiä vasten - ei tilaa tehdä yhtään mitään järkevässä asennossa tai kätevästi alkaa ottaa ihan oikeasti päähän.
Jos verrataan ihan käytännön ratkaisuja, niin volvoihin tottuneelle tää on aikamoinen pudotus. Jakopään remmin, joka sinällään on huonompi ratkaisu kuin ketju, vaihtoon meni volvossa maksimissaan tunti, jos piti taukoja ja oikoi selkää välillä.
En edes halua ajatella kuinka kauan vaihdan tuota ketjua, joka pitäisi vaihtaa tuohon classiciin. Ei vaan huvita sukellella tuolla ahtaassa kolossa siksi, että joku keksi rakentaa asian näin.
Sitten ajattelin, että nappaan koko koneen pois laatikkoineen päivineen tuolta, mutten keksinyt mistä kiinnittäisin moottorin tuohon pukkiin, jossa olen roikottanut sentään noin viittätoista eri moottoria.
Pitäisi olla joku saab-mies tallilla auttamassa, että tajuaa miten asiat on tehtaalla ajateltu tehtäviksi, kun mulla tosiaan ei vaan leikkaa vaikka kuinka katson jonkin insinöörin taidonnäytettä. Tai sitten pitäisi "unohtaa" mitä tietää vahojen autojen peusteella ja opetella tätä saabismia ihan tyhjään päähän
Muutenkin tuo hihnapyörät tulipeltiä vasten - ei tilaa tehdä yhtään mitään järkevässä asennossa tai kätevästi alkaa ottaa ihan oikeasti päähän.
Jos verrataan ihan käytännön ratkaisuja, niin volvoihin tottuneelle tää on aikamoinen pudotus. Jakopään remmin, joka sinällään on huonompi ratkaisu kuin ketju, vaihtoon meni volvossa maksimissaan tunti, jos piti taukoja ja oikoi selkää välillä.
En edes halua ajatella kuinka kauan vaihdan tuota ketjua, joka pitäisi vaihtaa tuohon classiciin. Ei vaan huvita sukellella tuolla ahtaassa kolossa siksi, että joku keksi rakentaa asian näin.
Sitten ajattelin, että nappaan koko koneen pois laatikkoineen päivineen tuolta, mutten keksinyt mistä kiinnittäisin moottorin tuohon pukkiin, jossa olen roikottanut sentään noin viittätoista eri moottoria.
Pitäisi olla joku saab-mies tallilla auttamassa, että tajuaa miten asiat on tehtaalla ajateltu tehtäviksi, kun mulla tosiaan ei vaan leikkaa vaikka kuinka katson jonkin insinöörin taidonnäytettä. Tai sitten pitäisi "unohtaa" mitä tietää vahojen autojen peusteella ja opetella tätä saabismia ihan tyhjään päähän

- nalleolut
- "TosiSaabisti"
[quote="
ketjun vaihto helpolla= eturengas ilmaan,koppa auki,vanha ketjupoikki,uus liittimellä vanhaan,rengasta vaihdepäällä pyörittämällä uus paikoilleen ,kasaus ja ajoa. mutta kysyn miksi haluat vaihtaa ketjun???
ketjun vaihto helpolla= eturengas ilmaan,koppa auki,vanha ketjupoikki,uus liittimellä vanhaan,rengasta vaihdepäällä pyörittämällä uus paikoilleen ,kasaus ja ajoa. mutta kysyn miksi haluat vaihtaa ketjun???
#1171 klubin jäsen
045-2698659
045-2698659
koska se kalisee ja metelöi edelleenkin. Olen puhdistellut nuo venttiilikupit ja ääni ei tule sieltä. Ehkä ketju on vain löysällä?mutta kysyn miksi haluat vaihtaa ketjun???
Mutta tosiaan, kun ei ole yhtään apumiestä tallilla, joka tajuaisi saabeista mitään, niin kaikki pitää opetella alusta. Tulee aika noviisi olo, kun ei tiedä yhtään mistä aloittaa edes.
Ainoa paikka mistä saa apua tai voi kysyä on täältä. Tyypillinen vastaus on etsi haulla tai että se on ihan helppo juttu, vartti menee...Tässäkin annan pisteet volvolandian suuntaan. Siellä homma toimii.
Ja ei niitä herneitä teillekään...

Viimeksi muokannut Huikko, Ke Kesä 20, 2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.