vastuussa olen...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

vastuussa olen...

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

...siitä että naisystävä osti ysitonnisen vm.-92.
Ja minähän sitä tietysti joudun laittelemaan jos jotain tulee.
Moottorin kannatinkumit,tai mitä puslia tai vaimentimia ne Saabissa onkaan on melkein vaihtoa vaille,mutta se oli tiedossa.
Mutta kun on muutakin: onko siinä 2.3 16V koneessa tyyppivikana kannentiivisteen meno tai kannen halkeamat? 357000km ajettu.
Olis pitänyt "harjoitella" muutamassa liikkeessä auton ostoa,kun semmosta ei ole pitkään aikaan joutunut tekemään,ja nyt tais unohtua pari asiaa...

Eli jäähdytysnesteen seassa on mustaa "hitua", öljyä,ei ole vielä tiedossa,että onko se aikaisemmasta vauriosta jäänyt kanaviin,vai pääseekö tässä kansiremonttiin.

Alkaa vaan näitä juttuja lukiessa tuntumaan,että ei tullutkaan sellaista "naisystävällistä autoa mikä oli tarkoitus. Pommi?
Jatkuvaa laittoa vaille?
Kaikkeen sitä sortuu : )
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Heh.. Mistäs luulet että lempinimi " tonnipommi" tulee :lol: :lol: :lol: :lol:

No, siitä että on pommi ja kaikki laittaminen maksaa vähintään tonnin.

Äh, kiva auto ajella :lol:

Kaide
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kannentiiviste, eihän se nyt mikään "tyyppivika" mielestäni ole. Enemmän ehkä 8venttiilisissa. Hajoaahan ne välillä näissäkin mutta harvemmin kuitenkin. Kannen halkeamat vielä harvinaisempia. Vaihda vaikka nesteet ja seuraa tilannetta, jos ei näin heti ole ilmeistä.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Kaide kirjoitti:Heh.. Mistäs luulet että lempinimi " tonnipommi" tulee :lol: :lol: :lol: :lol:

No, siitä että on pommi ja kaikki laittaminen maksaa vähintään tonnin.

Äh, kiva auto ajella :lol:

Kaide
mulla ei ole mikään auto kestänyt näin kauaa laukeamatta! Toiseks kestävin oli 500tkm ajettu 9000 cd turbo, mut rupes olee pellit paperia.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

No joo...

Kyllä se ihan oikeasti öljyä on, viimeksi näin samanlaisen paisuntasäiliön siskonmiehen laittamassa 929 Mazdassa. Se oli kahdesta koneesta kasattu ja toinen oli ollut kansivikainen. Eli siellä se oli vanhoilta jäljiltä ehjässä koneessa,mut kannattaisko tässä kumminkin epäillä muuta?
Ajan kanssa keksin sen itsekin,mut neuvoja?
Siis ei se ole siellä pinnassa öljynä,vaan sellaisina "hituina" Paperin kun kastaa,niin huomaa sen,että öljyä se on.
Lieksan reissu olis edessä,ja jos se sinne matkalle hyytyy niin...
Auton omistajalla on/oli se luulo,et nyt pääsee kaikista rahaa vievistä paskoista eroon...

Tunnustan,että 405:sta pösöä ehdotin vm94 ,mut kuitenkin myönnyin kun toinen tunsi niin "omakseen" tän Saabin.
Kaikkeen sitä sortuu : )
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Onko öljytikussa valkoista tahnaa? kupliiko paisari käydessä? Katooko nesteet?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
YSITONTTU79
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 09:25
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja YSITONTTU79 »

No niin, pientä respektii innovatiivisinta autoyritystä kohtaan...
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

En tiedä,että onko näissä Saabin kansissa sama "tyyppivika2 kuin Sierran Doch:ssa? Eli vikaa ei ole kuin penkin ja ratin välissä :)
Niistä ne väitti,et kansi menee,mutta eipähän mene jos on vähänkin järkeä päässä.
Lämpösellä koneella voi sit vaikka "polkea" eikä se siitä mitään tiedä,ja samaten muistaa sitten pihaan tullessa malttaa ainakin se minuutti,miel. enemmän.
Tupakka miehenä se tosin on mennyt ihan sujuvasti : )
Kaikilla autoillahan se pitäis muistaa esi-ja jälkikäyttö,et lämmöt tasaantuu, mut erityisesti turbo-ja doch koneilla.
Kaikkeen sitä sortuu : )
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Multakin kypsyi kansipahvi 300tkm kohdalla '89 turbotonnarissa. Ajoin kyllä sitä ennen semmosta 240km/h (suljetulla alueella tietenkin, kuten aina). Ei ehtinyt pääsemään silloin edes öljyä jäähdytysnesteisiin. Paisuntasäiliö vain porisi mukavasti.

Eihän tuo kansipahvin vaihto vapariin kovin paha homma ole kun ei ole turboja sun muita tiellä. Yläpään tiivistesarjakin kustantaa alle satasen.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Ei sillä öljyn seassa ainakaan tikusta katsoen vettä ole,eikä tule paineita paisuntasäiliöön ainakaan sylintereistä,mutta voi se silti työntää öljykanavasta ykspuolisesti jäähdytysnestekanavaan,kun ne paineet taitaa olla aika erilaiset?

Eli kokemuksia kaipaan asiasta,eli pitääkö olla tosissaan huolissaan vai ei?
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Eihän se paha kustannus se 100 euroa tai alle kansiremontista ole,mutta auton omistajalle on,ja ainakin tässä tilanteessa.
Vasta ostettu osamaksulla,kovahintanen kasko rahoitusyhtiön puolelta pyörii koko ajan+osamaksut.
Ja entinen auto mitä ei ole edes myyty vielä (golf 1.3-87) "söi" rahaa aika mahdottomasti
Aina jotain vikaa...
Ja enkä minä ollut silloin laittamassa.

Mut onhan se tonninen oikein hyvä ajaa jne. : )
Vääntöä on vähän toisella tavalla kuin golfissa :D
Ja sitä "potkuakin" ,vaikkei se teho/painosuhde niin ihmeellinen olekaan.

Itsellä kyllä haaveena cossu sierra,mut toisaalta olis kyllä kiva joskus koittaa vaiks turbo aeroa. Kunnollisella alustalla. Eihän sitä tiedä jos vaikka mieli muuttuis...
Se olis kumminkin aikas paljon halvempi,ja ei jäis osto niin kauas tulevaisuuteen.
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Nämä minun kysymykseni saattavat tuntua siltä,et; "tyhmiä kyselee"
Mut olen kumminkin vähän utelias,ja ajelenhan minä tolla.kun muuta autoa ei taloudesa kohta ole. Ja sitä paitsi tykkäsin kovasti :)

Miks tosta tonnisesta on mennyt laatikko? Ajotyyli vai mikä syynä?
Hinnasta päätellen on vaihdettu ihan uus tilalle,tosin markka-aikaan (8500mk kuitti)

Edellinen omistaja on kyllä luultavasti pitänyt autosta huolta ihan kiitettävästi,kun huoltopäiväkirja on 285t asti.

Kiitoksia muuten foorumin neuvoista yleensäkin,alkaa pikkuhiljaa olemaan tuntumaa,että minkälaisen vehkeen kanssa oikeastaan on tekemisissä.

Mut silti:se on pari päivää ollut tossa kilometrejä meidän osalta alle kaks sataa,eli ihmettelyä vielä riittää 8O
Kaikkeen sitä sortuu : )
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re:

Viesti Kirjoittaja Raser »

tippitappi kirjoitti:Eihän se paha kustannus se 100 euroa tai alle kansiremontista ole,mutta auton omistajalle on,ja ainakin tässä tilanteessa.
Missäpäin saa kansiremontteja tuohon hintaan? Voisin viedä auton vähän kauempaakin laitettavaksi...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raser kirjoitti:
tippitappi kirjoitti:Eihän se paha kustannus se 100 euroa tai alle kansiremontista ole,mutta auton omistajalle on,ja ainakin tässä tilanteessa.
Missäpäin saa kansiremontteja tuohon hintaan? Voisin viedä auton vähän kauempaakin laitettavaksi...
Uskoisin että tuossa tarkoitetaan tiivistesarjaa, plaanausta ja paljon omaa työtä. Itse tehden ei paljon tuon kalliimmaksi tule, kunhan ei laske omalle työpanokselle hintaa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: vastuussa olen...

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eiköhän tässäkin se tasapainoketju ole yhdenlainen tyyppivika.

Kannenpulttien löystyminen taitaa olla enemmän NG900 mallissa ?

Kantsii varmaankin valmistautua korjaamaan ahkerasti, lunastamaan auto itsellesi tai vaihtamaan naista.
Vastaa Viestiin