Tuontiauton ajaminen ostomaan kilvillä suomessa
Tuontiauton ajaminen ostomaan kilvillä suomessa
Olin kuulevinani jossain uutisissa että tähän olisi tulossa jotain muutosta niin että suomalaista siirtolupaa ei tarvittaisi heti satamassa, pitääköhän paikkaansa ?
Re: Tuontiauton ajaminen ostomaan kilvillä suomessa
Suomelle on tullut vasta muistaakseni EY-tuomioistuimen edeltävästä asteesta tähän nootti.wesku kirjoitti:Olin kuulevinani jossain uutisissa että tähän olisi tulossa jotain muutosta niin että suomalaista siirtolupaa ei tarvittaisi heti satamassa, pitääköhän paikkaansa ?
Enivei, vaikka se olisikin jo tuomio (en muista enkä ehdi nyt tarkistaa), niin voi odotella vielä muutaman vuoden ennenkuin noin oikeasti tapahtuu, kyllä siihen joku jippo aina keksitään ettei tarvitse heti totella.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=137108 löytyy melko seikkaperäinen kirjoitus aiheesta. Lyhykäisyydessään voidaan sanoa, että julkisasiamies on asiaa puntaroituaan todennut Suomen siirtolupakäytännön olevan EU-oikeuden vastainen.
Mutta tämähän oli vasta julkisasiamiehen kanta. Ja vaikka se yleensä on sama kuin EU-tuomioistuimen lopullinen päätös, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun Suomen valtio ei tee mitään ennen oikeudenpäätöstä. Ja siihen menee kuukausia - Siilinin tapauksessa taisi mennä puolitoista vuotta.
Mutta tämähän oli vasta julkisasiamiehen kanta. Ja vaikka se yleensä on sama kuin EU-tuomioistuimen lopullinen päätös, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun Suomen valtio ei tee mitään ennen oikeudenpäätöstä. Ja siihen menee kuukausia - Siilinin tapauksessa taisi mennä puolitoista vuotta.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Yle tekstitv:Pekka Valtanen kirjoitti:Mutta tämähän oli vasta julkisasiamiehen kanta. Ja vaikka se yleensä on sama kuin EU-tuomioistuimen lopullinen päätös, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun Suomen valtio ei tee mitään ennen oikeudenpäätöstä. Ja siihen menee kuukausia - Siilinin tapauksessa taisi mennä puolitoista vuotta.
Yle Teksti-TV Sivu 113/1
KOTIMAA YLE24 TORSTAI
Suomelle tuomio siirtokilpi-jutussa
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin on
tuominnut Suomen käytännön vaatia
Suomeen tuoduilta käytetyiltä autoilta
siirtokilvet.
Tuomioistuimen mukaan vaade on EU:n
perussopimuksen vastainen.
Käytännössä Euroopan yhteisöjen
tuomioistuin toteaa, että Suomi on
jättänyt noudattamatta artikloja EY 28
ja EY 30, kun se on vaatinut toisessa
jäsenvaltiossa laillisesti
rekisteröidylle ja käytetylle
ajoneuvoille siirtolupaa, jotta niitä
voidaan käyttää Suomessa.
Eli turpiin tuli tuontiautoihin liittyen eurorosiksessa vaihteeksi. Saanks mä ny takasin sen 15€+ korot jotka meni 2003 keväällä sen 3kk ajoluvan hankkimiseen Saksassa hyväksytysti katsastettuun tonnariin
Ja tuossa vielä Tuulilasista koko tuomioistuimen päätös:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 336&page=1
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
En pidättelisi hengitystä rahoja odotellessa. YLE:n teksti-tv:stä luin, että valtionvarainministeriö aikoo tuomiosta huolimatta noudattaa voimassa olevia siirtolupien menettelysäännöksiä.V.J.S kirjoitti:Eli turpiin tuli tuontiautoihin liittyen eurorosiksessa vaihteeksi. Saanks mä ny takasin sen 15€+ korot jotka meni 2003 keväällä sen 3kk ajoluvan hankkimiseen Saksassa hyväksytysti katsastettuun tonnariin
Ministeriö perustelee asiaa sillä, että päätös siirtolupa-asiassa koskee vain lyhyitä 7 päivää kestäviä lupia, mutta koska nykylain mukaan Suomessa voidaan siirtolupa myöntää 3 kuukaudeksi, päätös ei koske näitä pitempiä lupia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No ei jotenkin yllätä pätkääkään ministeriön asennePekka Valtanen kirjoitti:
En pidättelisi hengitystä rahoja odotellessa. YLE:n teksti-tv:stä luin, että valtionvarainministeriö aikoo tuomiosta huolimatta noudattaa voimassa olevia siirtolupien menettelysäännöksiä.
Ministeriö perustelee asiaa sillä, että päätös siirtolupa-asiassa koskee vain lyhyitä 7 päivää kestäviä lupia, mutta koska nykylain mukaan Suomessa voidaan siirtolupa myöntää 3 kuukaudeksi, päätös ei koske näitä pitempiä lupia.
Eli vastakin joudut Suomeen autoa tuodessasi maksaa ensimmäiseltä kuukaudelta tuplavakuutuksen. Ainakin omalla kohdalla ADACilta Saksassa hommattuun vakuutukseen kuukausi oli minimiaika, hintahan oli n. neljäsosa Suomalaisen liikennevakuutuksen VUOSImaksusta (muistaakseni n. 80€) muutaman kymmenen prosentin bonuksilla. Saksan siirtokilvet (punaiset, ei keltaiset) oli muistaakseni ainakin sen 3kk voimassa.
Millähän liikenneministeri Leena "Lahjus" Luhtanen perustelee sen, että niin kauan kun autoa ei rekisteröidä Suomeen, on tuo ulkomainen vakuutus ja ajolupa voimassa, mutta heti jos erehtyy aloittamaan tullauksen/rekisteröintiprosessin, lakkaa näiden voimassaolo? Käytännössähän tuossa voi / kannattaa ajella ostomaasta hommatut kilvet ja vakuutus "loppuun" ja vasta sitten aloittaa tullaus / rekisteröintiprosessi, eikö?
Melko järjenköyhää touhua, vaihteeksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kun vain saisikin...... jokunen kuitti tallessaMimmi kirjoitti:Sittenhän minä saan siirto"kilpi"rahani takaisin. Paljonkohan tuolle 15€:lle tulee korkoa (jos sitä rupeaisi elämään koroilla )?
Ei suomen valtiota koske mikään autoilun verotukseen koskeva päätös joka eu:sta tulee.... "turpaan" on tullut jo monta kertaa ja mitä on tapahtunut
nytkin valtionvarainministeriö kirjoittaa näin
EY-tuomioistuimen ratkaisu ajoneuvojen siirtoluvista
15.03.2007 | Tiedote 28/2007
Euroopan yhteisöjen tuomioistuin on 15.3.2007 antanut ratkaisun Suomea koskevassa asiassa C-54/05. Se koski velvollisuutta hankkia rajanylityspaikalla siirtolupa ajoneuvolle, jota käytetään Suomessa liikenteeseen tilapäisesti ennen ajoneuvon Suomeen rekisteröintiä ja verotusta.
Yhteisöjen tuomioistuin toteaa, että Suomi ei ole noudattanut EY 28 artiklan mukaisia velvoitteitaan, koska se edellyttää ajoneuvojen rekisteröinnistä annetussa asetuksessa säädetyn kaltaista siirtolupaa toisessa jäsenvaltiossa laillisesti rekisteröityjen ja käytettyjen ajoneuvojen käyttöön ottamiseksi Suomessa. Siirtoluvilla varustetut ajoneuvot ovat tilapäisesti vapaita rekisteröinti- ja verovelvollisuudesta Suomessa.
Ratkaisu ei rajoita Suomen oikeutta rekisteröidä ja verottaa ajoneuvot, joita on tarkoitus ryhtyä käyttämään pysyvästi liikenteeseen sen alueella. Siten Suomella on oikeus vaatia, että esimerkiksi toisesta EU:n jäsenvaltioista käytettynä maahantuotava ajoneuvo rekisteröidään Suomeen ja että siitä kannetaan autovero ja vuotuinen ajoneuvovero Suomessa.
Kysymys on ainoastaan siitä, että siirtolupamenettely, erityisesti jos siihen liittyy harkinnanvaraisuutta, ei ole yhteensopiva tavaroiden vapaan liikkuvuuden kanssa.
Ratkaisussa kuitenkin todetaan, että verovalvonnan tehokkuuden varmistamiseksi Suomi voi soveltaa valvontamenettelyä, jossa on mahdollista todeta, mitkä ajoneuvot voidaan tilapäisesti vapauttaa veroista ennen ajoneuvon rekisteröintiä ja verottamista. Verovalvonnan varmistamiseksi maahantuotavasta ajoneuvosta voidaan edelleen vaatia ilmoitus, jonka perusteella viranomaisilla on mahdollisuus yksilöidä verottamaton ajoneuvo ja sen omistaja tai haltija sekä määrittää varmasti se päivämäärä, jolloin ajoneuvon veroton tilapäinen käyttö alkaa.
Tuomioistuimen ratkaisu edellyttää maahan tuotavien ajoneuvojen rekisteröintiin ja verotukseen liittyvien menettelysäännösten tarkentamista niissä tilanteissa, joissa ajoneuvoa halutaan käyttää liikenteeseen ennen rekisteröintiä ja verotuksen toimittamista. Toistaiseksi kuitenkin noudatetaan voimassa olevia siirtolupaa koskevia menettelysäännöksiä.
Tuomioistuimen ratkaisu koskee enintään 7 päivän pituista siirtolupaa. Sanottua määräaikaa pidetään tuomiossa liian lyhyenä. Suomen nykyisen lainsäädännön mukaan siirtolupia voidaan kuitenkin myöntää käytettyjen autojen yksityistuojille 3 kuukauden pituiseksi ajaksi.
Lisätietoja antaa neuvotteleva virkamies Merja Sandell, puh. (09) 160 33061
että silleen... ollaan eu-jäseniä mutta.......
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Ihmeiden aika ei ole ohi EU- tai ETA-valtiossa rekisteröidyn ajoneuvon kilvet voimassa myös suomessa
http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... _31922.jsp
http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... _31922.jsp
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Tarkoittaako tuo nyt käytännössä sitä sitten, että säästytään siitä tarrakilpien maksusta mutta kaikki muu menee tutun tavan mukaisesti..? Siis eihän sitä ajeta kuitenkaan ruotsalaisilla vakuutuksilla ja auto pidettävä siellä "i trafik"?valtteri kirjoitti:Ihmeiden aika ei ole ohi EU- tai ETA-valtiossa rekisteröidyn ajoneuvon kilvet voimassa myös suomessa
http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... _31922.jsp
Saa9-5T kirjoitti:Saako ruotsista vientikilpiä ?
Ei ole kokemuksia.ja jos onko käytännön kokemusta saako ne heti tai ?
Vägvärketin sivuilta lukemani perusteella he...in hankala systeemi ja pitäisi olla myös osoite ruotsissa minne kilvet/rek.ote postitetaan.
tuolta löytyy ohjetta ruotsiksi http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx
ja hakulomake
http://www.vv.se/filer/Blanketter/201021.pdf
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Ja suomeksivaltteri kirjoitti:tuolta löytyy ohjetta ruotsiksi http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____5224.aspx
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Nykyinen on tuotu juuri Ruotsista vientikilvillä. Kilvet tulivat vajaassa viikossa. Hakemus (ja vanhat kilvet) tiistain postiin, niin paketti oli koossa seuraavana perjantaina. Toimitusosoitteena käytettiin myyjän kotiosoitetta.9-5T kirjoitti:Saako ruotsista vientikilpiä ja jos onko käytännön kokemusta saako ne heti tai ?
Ei nyt niinkään vaikeaa, kun täytti muutamat laput ja sai käyttää myyjän osoitetta ja muutakin hyvää apua ja järjestelyä.
Suomessa taas ei tällä hetkellä tunnu olevan kellään mitään hajua, miten noiden kanssa pitäisi toimia. Nämä siis vakuutusyhtiö, katsastuskonttori ja tulli.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Pari tuntia vanhaa kokemusta aiheesta:
Tullin mennessä ilmoittaa että haluaa tehdä normaalien verojuttujen lisäksi "ilmoituksen ajoneuvon käyttöönotosta".
Tämän pystyy tekemään jos auto on edelleen rekisterissä ulkomailla ja liikennevakuutus on kunnossa (tai on hyvä valehtelemaan).
Tuolla ilmoituksella tulee autoon ajoaikaa 3kk, ja vapaa käyttöoikeus ts. sillä saa ajaa kuka tahansa.
Siirtokilpiä ja niistä aiheutuvaa "veroluontoista" maksua ei siten tarvitse maksaa
Tullin mennessä ilmoittaa että haluaa tehdä normaalien verojuttujen lisäksi "ilmoituksen ajoneuvon käyttöönotosta".
Tämän pystyy tekemään jos auto on edelleen rekisterissä ulkomailla ja liikennevakuutus on kunnossa (tai on hyvä valehtelemaan).
Tuolla ilmoituksella tulee autoon ajoaikaa 3kk, ja vapaa käyttöoikeus ts. sillä saa ajaa kuka tahansa.
Siirtokilpiä ja niistä aiheutuvaa "veroluontoista" maksua ei siten tarvitse maksaa
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ajoaikaa tuolla ilmoituksella tulee vain 5 vrk. Lisäaika edelyttää veroilmoituksen tekemistä ym. (kts tullilomake nro 83-07 (http://www.tulli.fi > Oikopolkuja, Lomakkeet > Autoverolomakkeet > Ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta).MacTurbo kirjoitti:Pari tuntia vanhaa kokemusta aiheesta:
Tullin mennessä ilmoittaa että haluaa tehdä normaalien verojuttujen lisäksi "ilmoituksen ajoneuvon käyttöönotosta".
Tämän pystyy tekemään jos auto on edelleen rekisterissä ulkomailla ja liikennevakuutus on kunnossa (tai on hyvä valehtelemaan).
Tuolla ilmoituksella tulee autoon ajoaikaa 3kk, ja vapaa käyttöoikeus ts. sillä saa ajaa kuka tahansa.
Siirtokilpiä ja niistä aiheutuvaa "veroluontoista" maksua ei siten tarvitse maksaa
Onko kokemusta tekeekö tulli jotain kyselyjä sellaisissa tapauksissa joissa ilmoitus käyttöönotosta on tehty mutta veroilmoitusta ei tehdä ?