Ensimmäiseksi ahtopaineista, laitoin autogagen mittarin jonka mukaan ahtaa 0,7-0,8 mutta samantien kun ahdot nousee huippuunsa niin rupeaa laskemaan sen jälkeen. Ensin nopeasti 0,5 ja siitä hitaasti 0,3:n. Onko vika by-bassissa vai mankkuvenassa? Vai etsiäkö vikaa jostain muualta?
Toinen kysymys koskee tyhjäkäyntiä. Eli tyhjäkäynti huitelee 2000rpm pintaan. Välillä on normaali 800rpm mut pääsääntöisesti tuolla 2000 hujakoilla. Ilmastoinnin kompura kun alkaa pyörimään kierrokset putoaa 1500rpm. Ilmamäärä mittari sekaisin vai onkohan jossain imuvuoto`?
Olen yrittänyt etsiä tietoa foorumilta mutta onko sit vika etsijässä vai missä mutta en ole löytänyt haluaamani vastausta. Eli miten toimisi jos tuon muovisen By-bass venttiilin tilalle vaihtasi Dump Valven tai mäntätoimisen by-bassin? Onko käytännön kokemuksia tästä kellään?
Muutama kysymys tonnarista!
Muutama kysymys tonnarista!
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti
- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti
- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Re: Muutama kysymys tonnarista!
Ensinnäkin, älä laita dumppia ilmamassamittarilla olevaan koneeseen, se vain sekoittaa seokset. Mikäli tyhjäkäynnillä ahtomittari menee selkeästi valkoiselle eli alipaineen puolelle, bypass on oletettavasti kunnossa. Ilmeisesti ainakin sinulla ovat peruspaineet liian alhaiset, niiden pitäisi olla n. 0,4. Kohdallaan oleva peruspaine on yksi... noh, perusasioista
Yleensä mankkuvenan viat ilmenevät ahtopaineen karkailuna. Oikein toimiva APC-järjestelmä pudottaa ahtoja kierrosten noustessa. Sinuna säätäisin ensin peruspaineen oikeaksi ja tarkastaisin kaikkien letkujen kunnon mahdollisten vuotojen varalta. Tyhjäkäyntiongelmaan auttaa yleensä tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus. TK-venttiili on tuossa vuosimallissa imusarjan päällä, otat irti ja ruiskuttelet sisään jotain puhdistusainetta kunnes pahimmat liat lähtevät ja katsot miten kävi.

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
tuohon dumppi passi valintaan ei käy kuin yksi vastaus: Koeta kuinka pelaa sun autossas
Vanhassa -91 vuosimallin CDssä (2.3 turbo, immullinen) toimi dumppi moitteetta, pari kertaa meinannut sammua mutta kertaakaan ei ole sammunut ja yleensä ei ongelmia ole. Ja kaverin (nimimerkki suapisti) 900 ässä, oli kokeillu bypassin muuttamista dumpiksi hyvillä tuloksilla (takaiskuventtiilin lisäämällä oli sammumis ongelmat kadonnu).
Joten saattaa pelata, tai sitte ei pelaa.. henki maailman juttuja
minkä vuosimallin auto, ilmeisesti 2 litrainen?
tyhjäkäynti venttiilin putsaus kannattaa tehdä, useasti auttaa tuohon tyhjäkäynti vikoiihin...

Vanhassa -91 vuosimallin CDssä (2.3 turbo, immullinen) toimi dumppi moitteetta, pari kertaa meinannut sammua mutta kertaakaan ei ole sammunut ja yleensä ei ongelmia ole. Ja kaverin (nimimerkki suapisti) 900 ässä, oli kokeillu bypassin muuttamista dumpiksi hyvillä tuloksilla (takaiskuventtiilin lisäämällä oli sammumis ongelmat kadonnu).
Joten saattaa pelata, tai sitte ei pelaa.. henki maailman juttuja

minkä vuosimallin auto, ilmeisesti 2 litrainen?
tyhjäkäynti venttiilin putsaus kannattaa tehdä, useasti auttaa tuohon tyhjäkäynti vikoiihin...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 
