Kuulemma isoisän 900S vm-90 oireilee pyörän laakerista, vaihtaa pitäs. No, itse en ole vielä tuota vikaa ehtinyt tutkimaan, huomenna olisi tarkoitus mennä katsomaan.
Mitähän tuohon nyt kannattaa varata mukaan jotta saa laakerin vaihdettua?
Niin, en siis tiedä onko siinä edes laakerivikaa ja jos on niin missä nurkassa autoa mutta ajattelin nyt kysyä etukäteen että tiedän kerätä tarvittavat työkalut mukaan kun en ole aiemmin noita pyörän laakereita vaihtanut. Toki ajaahan sillä pitää sitten ensin, kuulemma kurvissa kuuluu rahiseva ääni.
Käsijarrut siinä kuitenkin kaipaavat säätöä, satulat ovat uudet mutta olivat jättäneet viime kesänä palat niin kauaksi levyistä ettei pelaa, tai luulevat ainakin. Tämäkin selviää huomenna.
Rami
pyörän laakerin vaihto
pyörän laakerin vaihto
****
VAG
VAG
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Perus työkalusetti, ja jokin ulosvetotyökalu... kyllä sen laakerin kampeamallakin saa irti, mutta siitä tulee sitten ranettamista.
Laakerivamman ääni muistuttaa ainakin omasta mielestäni ulinaa, ja se alkaa vasta tietyn nopeuden ylittyessä, riippuen siitä kuinka pitkälle sairaus on edennyt. Äänen paikallistaminen ei liene vaikeaa kun se alkaa.. Tai sitten nostaa tunkilla pyörää ylös, kuin olisit vaihtamassa rengasta, ja kokeilee onko siinä klappia kun siitä ottaa kinni ja ravistaa....
Hommassa ei teoriassa mene kauaa, mutta meillä vierähti kerran siinä lähemmäs neljä tuntia, kun ruuveja ei oltu herkistetty varmaan vuosikymmeneen.. Ja jarrunesteet siinä tulisi vaihtaa, koska jarrusatulaa joudutaan siirtämään... Alfamerin korjausopas, tms, on kullanarvoinen apuri tässä rupeamassa.
Laakerivamman ääni muistuttaa ainakin omasta mielestäni ulinaa, ja se alkaa vasta tietyn nopeuden ylittyessä, riippuen siitä kuinka pitkälle sairaus on edennyt. Äänen paikallistaminen ei liene vaikeaa kun se alkaa.. Tai sitten nostaa tunkilla pyörää ylös, kuin olisit vaihtamassa rengasta, ja kokeilee onko siinä klappia kun siitä ottaa kinni ja ravistaa....
Hommassa ei teoriassa mene kauaa, mutta meillä vierähti kerran siinä lähemmäs neljä tuntia, kun ruuveja ei oltu herkistetty varmaan vuosikymmeneen.. Ja jarrunesteet siinä tulisi vaihtaa, koska jarrusatulaa joudutaan siirtämään... Alfamerin korjausopas, tms, on kullanarvoinen apuri tässä rupeamassa.
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Mulla on nyt muutaman kk sisällä menny molemman puolen takalaakerit, eikä kummassakaan pyörässä ole ollut mitenkääpäin klappia. Ulinarohinalla voisi kuvailla tuota kuluneen ääntä. Ulosvetäjää ei koskaan ole tarvinnut, suoraan nykimällä pitäisi lähteä.
Ne takajarrusatulan 10mm pruuvit voi sitten olla onkelma. Viimeksi vaikka porasin tapin pois jäi kanta silti satulaan kiinni...
Mukavasti oli ruostunut suorastaan kiinni.
Ne takajarrusatulan 10mm pruuvit voi sitten olla onkelma. Viimeksi vaikka porasin tapin pois jäi kanta silti satulaan kiinni...

VW transporter 2.5tdi vm.99
No niin, ei siellä varmaan laakereissa mitään ollut, vetari vois olla kypsä. Risteyksissä ja jos ajaa tiukkaa ympyrää kuuluu tasainen napsutus oikean puoleisen renkaan nurkilta, välyksiä ei tuntunut joten oliskohan siellä vetonivel menossa?
Takajarrusatulan saa vaihtaa, isoisä veljensä kanssa oli käyttänyt 150v kokemusta ja säätänyt käsijarrun vaijerista kohdalleen. Jarruvipu oli toisessa satulassa valmiiksi jo puolivälissä liikettään joten eihän se kiristänyt kunnolla, ja tietenkin sitten jumissa ettei palauttanut enää kunnolla. Vaijeri löysää irti ja satula jää jumiin kun sääti sen kohdilleen, no onneksi on viime kesänä vaihdettu joten se satula tuskin on älyttömän tiukassa vielä kiinni.
Rami
Takajarrusatulan saa vaihtaa, isoisä veljensä kanssa oli käyttänyt 150v kokemusta ja säätänyt käsijarrun vaijerista kohdalleen. Jarruvipu oli toisessa satulassa valmiiksi jo puolivälissä liikettään joten eihän se kiristänyt kunnolla, ja tietenkin sitten jumissa ettei palauttanut enää kunnolla. Vaijeri löysää irti ja satula jää jumiin kun sääti sen kohdilleen, no onneksi on viime kesänä vaihdettu joten se satula tuskin on älyttömän tiukassa vielä kiinni.
Rami
****
VAG
VAG