ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Eli minulla on autossa abs-järjestelmässä vikaa(yllätys yllätys) ja auto on käytetty PCS:llä vikakoodin lukemislaitteessa mutta laite näytti ettei järjestelmässä olisi mitään vikaa ja siinä samalla vikamuisti nollattiin mutta mittaristoon jäi antilock valo vielä palamaan eikä sammu laisinkaan ja eivätkä absit vieläkään toimi? Autoon on laitettu uusiksi kaikki abs-anturit ja vielä tuo ABS-pumpun sähkömoottorikin joka tästä oli alunperin hajalla. Missä vika voisi olla?
EDIT: Pro-Car Servicellä korjausmies sanoi että sen Abs-pumpun sähkömoottorin pitäisi sammua hetken päästä mutta tässä autossa se ei sammu laisinkaan vaan on kokoajan päällä Pitääkö vaihtaa koko se Abs-pumppu että saa järjestelmän toimimaan? Niin ja tuon sähkömoottorin vaihdon teki ammattimies että ei pitäisi kyllä olla siitä kiinni.... Niin ja autohan on 1992 Saab 9000CD
Apua kaivataan että saadaan järjestelmä toimimaan ja auto leimattua,jos jollain on vaikka kuvia siitä koko abs-pumpun irroitus hommasta niin ainakin auttaisi jos sen pumpun joutuu itse vaihtamaan....
Ja hakua olen kovasti yrittänyt käyttää vian selvittämiseksi mutta en ole vaan saanut oikeita vastauksia
EDIT: Pro-Car Servicellä korjausmies sanoi että sen Abs-pumpun sähkömoottorin pitäisi sammua hetken päästä mutta tässä autossa se ei sammu laisinkaan vaan on kokoajan päällä Pitääkö vaihtaa koko se Abs-pumppu että saa järjestelmän toimimaan? Niin ja tuon sähkömoottorin vaihdon teki ammattimies että ei pitäisi kyllä olla siitä kiinni.... Niin ja autohan on 1992 Saab 9000CD
Apua kaivataan että saadaan järjestelmä toimimaan ja auto leimattua,jos jollain on vaikka kuvia siitä koko abs-pumpun irroitus hommasta niin ainakin auttaisi jos sen pumpun joutuu itse vaihtamaan....
Ja hakua olen kovasti yrittänyt käyttää vian selvittämiseksi mutta en ole vaan saanut oikeita vastauksia
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Painetunnistinta epäilen myös.
Tätä tukee se asia, että moottori on jouduttu vaihtamaan. Syynä ilmeisesti se, että hiilet on loppu tai kuparit kommutaattorista.
Moottori on mitoitettu niin, että se kestää auton koko iän. Tämä on varsin helposti saavutettava vaatimus, koska moottori käy kokonaisuudessaan hyvin lyhyen ajan verrattuna auton käyttöikään.
Moottori kuluu huomattavasti enemmän, jos autossa on jonkinlainen jarrujärjestelmän hyväksikäyttöön perustuva luistonrajoitusjärjestelmä, jolloin pumppu myös jarruttelee pyöriä ja tuottaa painetta aina kun pyörä sutii.
Tätä tukee se asia, että moottori on jouduttu vaihtamaan. Syynä ilmeisesti se, että hiilet on loppu tai kuparit kommutaattorista.
Moottori on mitoitettu niin, että se kestää auton koko iän. Tämä on varsin helposti saavutettava vaatimus, koska moottori käy kokonaisuudessaan hyvin lyhyen ajan verrattuna auton käyttöikään.
Moottori kuluu huomattavasti enemmän, jos autossa on jonkinlainen jarrujärjestelmän hyväksikäyttöön perustuva luistonrajoitusjärjestelmä, jolloin pumppu myös jarruttelee pyöriä ja tuottaa painetta aina kun pyörä sutii.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Lukkiutumattomilla jarruilla ( ABS ) varustetun auton jarrujärjestelmää
ohjataan ja valvotaan elektonisesti ( ABS = Anti-lock Braking System )
Auton kussakin pyörässä olevalta tunnistimelta ohjausyksikkö saa tiedon
pyörien pyörimissnopeuksista.
Jos pyörät pyrkivät lukkiutumaan, ohjausyksikkö säätää jarrutusvoimaa,
ts painetta jarruputkikissa sähkötoimisten ohjausventtiilien avulla.
Etupyörien jarrutusvoimia voidaan säätää erikseen, kun taas takapyörien
jarrutusvoimaa säädetään yhteisesti.
Jarrupolkimeen yhdistetty jarrulaite ei käytä moottorin alipainetta tehostus
vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Sen asemesta järjestelmässä on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka
mm. saa aikaan tehostusvaikutuksen.
Paine pidetään halutulla tasolla painekatkaisijalla, joka ohjaa hydraulipumpun moottoria.
Jarrujärjestelmään on kytketty kaksi mittaristossa olevaa varoitusvaloa:
ABS-järjestelmän varoitusvalo ( ANTI LOCK ) sekä käyttöjarrujen varoitusvalo. Jälkimmäinen on myös tavallisen lukkiutuvan jarrujärjestelmän yhteydessä.
Markkina-alueilla US, CA, AU on valossa teksti BRAKE FLUID symbolin asemesta.
Joka kerta kun auto käynnistetään, syttyvät jarrujärjestelmän varoitusvalot siten, että kuljettaja voi nähdä niiden olevan kunnossa.
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon katkeaa jännite +54 pääreleelle 292, joka päästää.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.
Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.
Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.
Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar
ohjataan ja valvotaan elektonisesti ( ABS = Anti-lock Braking System )
Auton kussakin pyörässä olevalta tunnistimelta ohjausyksikkö saa tiedon
pyörien pyörimissnopeuksista.
Jos pyörät pyrkivät lukkiutumaan, ohjausyksikkö säätää jarrutusvoimaa,
ts painetta jarruputkikissa sähkötoimisten ohjausventtiilien avulla.
Etupyörien jarrutusvoimia voidaan säätää erikseen, kun taas takapyörien
jarrutusvoimaa säädetään yhteisesti.
Jarrupolkimeen yhdistetty jarrulaite ei käytä moottorin alipainetta tehostus
vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Sen asemesta järjestelmässä on sähkökäyttöinen hydraulipumppu, joka
mm. saa aikaan tehostusvaikutuksen.
Paine pidetään halutulla tasolla painekatkaisijalla, joka ohjaa hydraulipumpun moottoria.
Jarrujärjestelmään on kytketty kaksi mittaristossa olevaa varoitusvaloa:
ABS-järjestelmän varoitusvalo ( ANTI LOCK ) sekä käyttöjarrujen varoitusvalo. Jälkimmäinen on myös tavallisen lukkiutuvan jarrujärjestelmän yhteydessä.
Markkina-alueilla US, CA, AU on valossa teksti BRAKE FLUID symbolin asemesta.
Joka kerta kun auto käynnistetään, syttyvät jarrujärjestelmän varoitusvalot siten, että kuljettaja voi nähdä niiden olevan kunnossa.
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon katkeaa jännite +54 pääreleelle 292, joka päästää.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.
Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.
Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.
Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
ajn kirjoitti:Painetunnistinta epäilen myös.
Tätä tukee se asia, että moottori on jouduttu vaihtamaan. Syynä ilmeisesti se, että hiilet on loppu tai kuparit kommutaattorista.
Moottori on mitoitettu niin, että se kestää auton koko iän. Tämä on varsin helposti saavutettava vaatimus, koska moottori käy kokonaisuudessaan hyvin lyhyen ajan verrattuna auton käyttöikään.
Moottori kuluu huomattavasti enemmän, jos autossa on jonkinlainen jarrujärjestelmän hyväksikäyttöön perustuva luistonrajoitusjärjestelmä, jolloin pumppu myös jarruttelee pyöriä ja tuottaa painetta aina kun pyörä sutii.
Missäs siellä on se painetunnistin? Kun en suoraan sanoen tiedä kyseisen osan paikkaa... Ja miten sen voi todeta onko se sökönä,eli tarkoitan että miten sen mittaaminen onnistuu ja paljonkos sellainen maksaa uutena?
Entä voisiko vika myös olla siinä jarrulaitteen paineenvaraajassa? Jos se ei aukaise ollenkaan kytkintä niin eihän se silloinkaan voi toimia
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sivulta 35 löydät tämän painekytkimen/lähettimen
http://www.ate-brakes.com/generator/www ... _de_en.pdf
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... te&start=0
http://www.ate-brakes.com/generator/www ... _de_en.pdf
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... te&start=0
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mistä tuommosia toimintakuvauksia löytyy...? olisivat meinaan monasti melko hyödyllisiä...
Tuosta tekstistä saa sen käsityksen, että kyseessä olevassa järjestelmässä ei ole lainkaan alipainetehostinta, eli pumpun tai moottorin kyrvähtäessä tehostus jarruista loppuu, kun varaajan paine laskee. Ja sitte ollaan pelkän "jalan varassa"...
Nykyisissä (ja 10 vuotta sitten) boschin järjestelmissähän tehostus on alipaineella...
Tuosta tekstistä saa sen käsityksen, että kyseessä olevassa järjestelmässä ei ole lainkaan alipainetehostinta, eli pumpun tai moottorin kyrvähtäessä tehostus jarruista loppuu, kun varaajan paine laskee. Ja sitte ollaan pelkän "jalan varassa"...
Nykyisissä (ja 10 vuotta sitten) boschin järjestelmissähän tehostus on alipaineella...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Turboon tuo alipainetehostus on hiukan hankala toteutettava.ajn kirjoitti:Mistä tuommosia toimintakuvauksia löytyy...? olisivat meinaan monasti melko hyödyllisiä...
Tuosta tekstistä saa sen käsityksen, että kyseessä olevassa järjestelmässä ei ole lainkaan alipainetehostinta, eli pumpun tai moottorin kyrvähtäessä tehostus jarruista loppuu, kun varaajan paine laskee. Ja sitte ollaan pelkän "jalan varassa"...
Nykyisissä (ja 10 vuotta sitten) boschin järjestelmissähän tehostus on alipaineella...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Pumppu pyörii samalla hihnalla kuin kaikki muutkin apulaitteet.
Jo 70-luvulla (taisi olla 60-luvullakin) oli ahdettuja bensamoottorisia autoja, joissa oli alipainepumppu tehostinta varten, että ei toi nyt niin uusi asia ole.
Tosin toi mun mese on kyllä dieseli........
Nykyiset rakennemääräykset ei ilmeisesti hyväksy tuota tehostuksen häviämistä, jos vika on sähköperäinen ja auto muuten ajettavissa...
Jo 70-luvulla (taisi olla 60-luvullakin) oli ahdettuja bensamoottorisia autoja, joissa oli alipainepumppu tehostinta varten, että ei toi nyt niin uusi asia ole.
Tosin toi mun mese on kyllä dieseli........
Nykyiset rakennemääräykset ei ilmeisesti hyväksy tuota tehostuksen häviämistä, jos vika on sähköperäinen ja auto muuten ajettavissa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
88 cd tonnarissa korjasin ABS ongelman, pähkäilemällä ensin tarkaan ABS systeemin kytkistä.
Josta päädyin konetilassa olevalle ABS releboksille, Kytkistä ja johdotusta vertaamalla totesin että jos yhdistää sieltä boksin pohjasta VALKOISEN kaapelin ja sivuleikkurit niin ABS merkkivalon pitäisi korjaantua.
tuollai mää sen korjasin ja leimakin on tullut useana vuotena.
Oman tonnarin jarruthan toimii kolmessa "vaiheessa" 1. abs+tehostin 2. tehostin 3. ilman tehostinta.
Tuo 2. riittää mulle mainiosti, vaikka kolmostakin olen kokeillut, toivottavasti ikinä toista kertaa tarvitse.
Josta päädyin konetilassa olevalle ABS releboksille, Kytkistä ja johdotusta vertaamalla totesin että jos yhdistää sieltä boksin pohjasta VALKOISEN kaapelin ja sivuleikkurit niin ABS merkkivalon pitäisi korjaantua.
tuollai mää sen korjasin ja leimakin on tullut useana vuotena.
Oman tonnarin jarruthan toimii kolmessa "vaiheessa" 1. abs+tehostin 2. tehostin 3. ilman tehostinta.
Tuo 2. riittää mulle mainiosti, vaikka kolmostakin olen kokeillut, toivottavasti ikinä toista kertaa tarvitse.
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
Minulla turbotontussa alipainetehostin toimii ihan hienosti ilman mitään alipainepumppuja. Tehostimessa on takaiskuventitili imusarjalta tulevan letkun nipassa ihan niin kuin vaparissakin (ettei jarrutuksen aikana tehostus muutu, vaikka imusarjan paine sattuisi nousemaan). Ainoa ero turbollisessa tuossa on, että tehostusta ei saada ahdoilla, mutta harvemmin tarvitaankaan. Sitä paitsi jarruvalojen syttyesäs mennään aina muutenkin peruspaineille (ainakin vakio-APC:llä).ASTech kirjoitti:Tämä meni minulta ohi...siis miten niin?9000CD23T kirjoitti:Turboon tuo alipainetehostus on hiukan hankala toteutettava.
9000CD23T on tätä aihetta täällä ennenkin pähkäillyt ääneen, muttei vieläkään muistanut miten tämä menee
EDIT: mm http://www.saabclub.fi/phpBB2/mobile/vi ... hp?t=36820
Viimeksi muokannut jus, Ke Kesä 27, 2007 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toi on kysymyksenä verrattavissa elämän tarkoitukseen....
ABSien kehitys on ollu samaa luokkaa kuin autoelektroniikan yleensäkin, ja saattaa olla, että osat on vaihtuneet hyvin lyhyellä aikavälillä.
Ainakin ABSien ohjauselektroniikan softaversiot ovat olleet hyvin lyhytikäisiä.
Tuohon kysymykseen saa varmimmin vastauksen valmistajalta, jos on osanumerot käytettävissä.
Nimittäin on hyvin todennäköistä, että eri mallit ja eri myyntialueille menneet autot voi olla varustettu eri osilla. Pumppu voi olla hieman harvemmin vaihtuva osa...
Toinen vaihtoehto on että saat vastauksen tältä palstalta sellaiselta henkilöltä, joka asiaan on perehtynyt.
ABSien kehitys on ollu samaa luokkaa kuin autoelektroniikan yleensäkin, ja saattaa olla, että osat on vaihtuneet hyvin lyhyellä aikavälillä.
Ainakin ABSien ohjauselektroniikan softaversiot ovat olleet hyvin lyhytikäisiä.
Tuohon kysymykseen saa varmimmin vastauksen valmistajalta, jos on osanumerot käytettävissä.
Nimittäin on hyvin todennäköistä, että eri mallit ja eri myyntialueille menneet autot voi olla varustettu eri osilla. Pumppu voi olla hieman harvemmin vaihtuva osa...
Toinen vaihtoehto on että saat vastauksen tältä palstalta sellaiselta henkilöltä, joka asiaan on perehtynyt.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395