Eski kirjoitti:
Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa Cadillac, kun aivan saman auton saa Saabin merkeillä varustettuna noin 10Ke halvemmalla..? Käkkylä on vain rumempi ja kalliimpi
Eski
Ahaa, sit tuon Caddyn voi unohtaa suosiolla. En ole vielä cadillacin hintoihin tutustunut. Täytyy siis olla halvempi kuin saab. Vaihtoehtona on vielä käytetynkin etsiminen, mutta 9-5:stä ei oikein käytetyt kiinnosta. Pitäs tutustua muihin merkkeihin kun ei noita oikein tunne (melko työlästä on lukea foorumeilta tyyppivikoja eri merkeistä:)) C4 on yksi meidän perheen kriteerit läpäissyt auto uusista, mutta itseäni vähän harmittaa kuljetustilojen puute muuten täydellisessä autossa. Noh, tässä tutustuessa voi olla että kerkiää saabiltakin tulla uusi mallisto...
Pysy kaukana VAG:leiristä nimim...kokemusta omaava.
VAG:takuu on yleinen vitsi.
Lainattu VAG saitilta..
Taloudessamme on ollut 6 volkkaria, itselläni viimeksi Touran ja vaimolla Golf. Touran oli niin fiasko että se vaihtui kolmen vuoden jälkeen lähes uuteen V70;seen. Lahinna VV-Auton jatkuva "pullikointi" takuuasioissa aihetti sen että talosta lähti kaikki volkkarit.. Vaimolla nyt Mersun A-sarjalainen. Ei noista molemmatkaan viattomia ole - kaikenlaista pientä on ollut molemmissa mutta ne hoidettu todella asiallisesti kuntoon takuun piikkiin ilman mitään VV-Auton tapaista jatkuvaa pompottelua ja "pullikointia". Tossa mielestäni on suurin ero VAG-konsernin ja muiden välillä. Touranin hyvää ohjausta + muutamaan muuta ominaisuutta on kyllä hieman kaipaillut mutta eikähän V70;sen ja Mersun ohjauksiin ajanmittaan totu..
saab.fi sivuilta löytyy julkistusvideo. Odotellaas nyt sittenkin autokuumeen kanssa vielä että noi uudet 9-3:t ennättävät kaupan hyllylle ja katsellaan sitten lisää. Keula on nyt todella tyylikäs. Toivottavasti 9-5:een tulisi 6 vaihteinen laatikko M2008:iin..
9-5:n kohdalla eniten odottaisin sitä 6-vaihteista laatikkoa. Isot tehot ei oikein ole mitään ilman välitystä jolla se saadaan käyttöön. 00 Aerossa mulla oli aika pitkäntuntuiset välitykset, jolla varmaan huippunopeutta saa kerättyä kiitettävästi ja matka-ajossa toimiva, mutta kaupungissa vähän liian laiskan oloinen. 6 vaihteiset millä olen ajanut toimii pienemmällä tehollakin mukavan ajettavasti ja silti on se ylivaihde jolla ajaa matkaa.
Ehdottomasti nykyajan edustusauton perusvaruste pitäisi tuonkin jo olla. 9-3 se jo on, mutta kunpa se ilmestyisi ensi vuoden 9-5:een, niin kaupat on jo aika lähellä..
Niinhän se kuuluisi nyky-ajan autoon 6-vaihdetta ja tehokas Dieseli. Mutta kun Saab tuntuu pitävän tahallaan autoja kehityksestä jäljessä. Perusteluhan on se että suurin osa Saabeista myydään Jenkkeihin. Eli euro-markkinoille ei edes haluta yrittää??
Muistan elävästi kun 80 -luvun alussa isännät protestoivat 5 vaihteisia laatikoita suunnilleen samoin argumentein:) Vielä 90 -luvun alussa kun ekan 900:n ostin joku tuttavista purnasi että siinä 5v laatikossa se vitonen on vain sitä varten että se menee rikki:)
No, mutta kannattaa kokeilla 6 -vaihteista. Joillekin se sopii. Saa paremmin valita kierrosalueen jolla haluaa ajella kuin 5 -vaihteisella ja mun ajeluun sopi kuin nenä päähän.
Ja millähän perusteilla 6-vaihteinen manuaali olisi huono Suomeen?
Eiköhän se jo Suomenkin maantie/motari-nopeuksissa vähennä kulutusta ja optimoi moottorin kierrosluvun oikealle alueelle?
Euroopassa on myös muitakin maita kuin Suomi ja siellä toki on enemmänkin perusteita 6-vaihteiselle manuaalille, joka jo nyky-aikaisemmasta 9-3 mallista löytyy. (Volvoissahan se on ollut jo muutaman vuoden dieseleissä...)
No sanoisinko, että ihmiset jotka jättävät nelosen käyttämättä viisivaihteisessa ovat sen verran erikoisryhmää ettei autotehtaiden kannata markkinointistrategiaansa ja mallistoansa heidän varaan laskea.
Mersun C180 kopressori pikkumersulla ajelin pohjoisruotsissa pari päivää noin 500km ja pääsin 6.7 litraa sataselle melko reilulla kaasujalalla. Ajattelin että tuo on pitkälti kuudennen vaihteen ansiosta, kun sai 110km/h ajella alle 2000rpm. Silti pienitehoinen moottori oli hyvin ripeästi ajettavissa, koska kaupunkiajoon soveltui 3 ekaa tiheää vaihdetta hyvin.
Saman ilmiön huomasin 6 vaihteisessa passatissa ja seatissa, joista jälkimmäisellä tosin ajelin Las Palmaksessa ja siellä ainut pidempi ajomatka oli keskustasta lentokentälle.