Automaattilaatikon Forte-lisäaine?
Automaattilaatikon Forte-lisäaine?
Tuli käytettyä tuota 16 A:ta laatikon jarrupantojen säädössä ja siinähän niitä lootaöljyjäkin sitten samalla vaihtui. Asentaja pisti laatikkoon lisäksi tuommoisen Forte-lisäaineen joka siis jätetään sinne öljyjen sekaan muhimaan.
Olen ollut ennen vähän skeptinen noiden muiden Forte-litkujen suhteen, mutta tämä homman tehnyt asentaja (Hilvola&Salmisen jälkimmäinen) on tietääkseni Saabin automaattilaatikoiden suhteen jonkinasteinen guru eli päätin luottaa hänen asiantuntemukseensa.
Loota toimii kyllä nyt vähän aiempaa pehmeämmin eikä nyi ja rytki ihan niin pahasti vaihtaessaan. Johtuuko sitten tuoreemmista öljyistä vai lisäaineesta, kukapa tietää...?
Onkos muilla kokemuksia tuosta Forten lootatökötistä?
Olen ollut ennen vähän skeptinen noiden muiden Forte-litkujen suhteen, mutta tämä homman tehnyt asentaja (Hilvola&Salmisen jälkimmäinen) on tietääkseni Saabin automaattilaatikoiden suhteen jonkinasteinen guru eli päätin luottaa hänen asiantuntemukseensa.
Loota toimii kyllä nyt vähän aiempaa pehmeämmin eikä nyi ja rytki ihan niin pahasti vaihtaessaan. Johtuuko sitten tuoreemmista öljyistä vai lisäaineesta, kukapa tietää...?
Onkos muilla kokemuksia tuosta Forten lootatökötistä?
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Kokemusta on jenkkilaatikoista, eikä tuo toiminnaltaan kovin erilainen ole. Minä en laittaisi automaattilaatikkoon MITÄÄN muuta kuin sinne kuuluvaa öljyä OIKEAN määrän.
Ihmiset pitävät automaatteja jotenkin huonoina täällä suomessa, ehkä osin siitä syystä etteivät tajua niistä juuri mitään eivätkä osaa huoltaa ja ylläpitää niitä laatikoita.
Minä olisin käynyt kurkkuun kiinni, jos mun saabin askiin olisi kaadettu jotakin muuta kuin mitä sinne kuuluu. Ehkä sitten sen jälkeen kysellyt motiiveja ja tieteellisiä perusteluja toiminnalle
Yksi mahdollisuus on, että esim. dexron III ATF ja Forte muodostavat yhdessä "oikean öljyn", mutta en jaksa uskoa että kannattaa koska oikeaa öljyä saa purkissa halvemmalla kuin tuota yhdistelmää.
Olisi kiva kuulla asentajan suusta miksi näin...taidan ottaa puheeksi seuraavalla kerralla. Todennäköisesti lisäaine tuo lisää kitka-aineita öljyn sekaan ja kulunut laatikko toimii "paremmin" hetken aikaa.
Ja kaikille niille, joiden mielestä öljy kuin öljy sopii automaattilaatikkoon suosittelen sen väittelyn jatkamista vaikka overdriven palstalla 30 vuotta automaattilaatikoita teidän jäljiltä korjanneiden asentajien kanssa.
Ihmiset pitävät automaatteja jotenkin huonoina täällä suomessa, ehkä osin siitä syystä etteivät tajua niistä juuri mitään eivätkä osaa huoltaa ja ylläpitää niitä laatikoita.
Minä olisin käynyt kurkkuun kiinni, jos mun saabin askiin olisi kaadettu jotakin muuta kuin mitä sinne kuuluu. Ehkä sitten sen jälkeen kysellyt motiiveja ja tieteellisiä perusteluja toiminnalle

Yksi mahdollisuus on, että esim. dexron III ATF ja Forte muodostavat yhdessä "oikean öljyn", mutta en jaksa uskoa että kannattaa koska oikeaa öljyä saa purkissa halvemmalla kuin tuota yhdistelmää.
Olisi kiva kuulla asentajan suusta miksi näin...taidan ottaa puheeksi seuraavalla kerralla. Todennäköisesti lisäaine tuo lisää kitka-aineita öljyn sekaan ja kulunut laatikko toimii "paremmin" hetken aikaa.
Ja kaikille niille, joiden mielestä öljy kuin öljy sopii automaattilaatikkoon suosittelen sen väittelyn jatkamista vaikka overdriven palstalla 30 vuotta automaattilaatikoita teidän jäljiltä korjanneiden asentajien kanssa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Noiden syiden vuoksi laatikon huollon annoinkin asiantuntijan tehtäväksi. Vanhassa autossa ei koskaan tiedä mitä vuosien varrella on tehty tai jätetty tekemättä. Tai tehty väärin...
Monenlaista remonttia on itse tullut värkättyä/yritettyä, mutta juurikin tuon BW-matolaatikon puoskaroinnin päätin jättää suosiolla sikseen.
Onkos sinulla Treelta tiedossa muita asiaan perehtyneitä (Metro-Auto poisluettuna) korjaamoita, tuonne H&S:lle nimittäin kehotettiin soittelemaan kun aiemmin asiasta muilta korjaamoilta kyselin?
Monenlaista remonttia on itse tullut värkättyä/yritettyä, mutta juurikin tuon BW-matolaatikon puoskaroinnin päätin jättää suosiolla sikseen.
Onkos sinulla Treelta tiedossa muita asiaan perehtyneitä (Metro-Auto poisluettuna) korjaamoita, tuonne H&S:lle nimittäin kehotettiin soittelemaan kun aiemmin asiasta muilta korjaamoilta kyselin?
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mielenkiinnosta vain kyselen...mitkäs oli oireet, että intouduit pantoja säädättämään?
Tuo meikäläisen T8:n automatic-loota kun tykkää luistattaa kakkosvaihdetta niin että kickdownilla menee rundimittari 5500-6000rpm tienoille ennen kuin nappaa edes vähän kiinni ja ihan normaalin rauhallisen kiihdytyksenkin aikana kierrokset ryntäilee ylöspäin kunnes taas loota löytää pitoa. Samoin ykköseltä kakkoselle pykältäessä kestää "vaihtotapahtuma" about sekunnin-pari, kun muut vaihteet kytkeytyy "viiveettä".
Ykkösellä ja kolmosella ei ole mitään luisto-ongelmaa.
Eli mahtaakohan moisia oireita auttaa pantojen säätö, vai onko turhaksi tulkittavaa hommaa? Öljyjä olen n. 15 000km aikana vaihdellut melkein parikytä litraa ja aina Valvoline Type F/A. Suttari & laatikon öljypohjakin putsattu pariin otteeseen.
Tuo meikäläisen T8:n automatic-loota kun tykkää luistattaa kakkosvaihdetta niin että kickdownilla menee rundimittari 5500-6000rpm tienoille ennen kuin nappaa edes vähän kiinni ja ihan normaalin rauhallisen kiihdytyksenkin aikana kierrokset ryntäilee ylöspäin kunnes taas loota löytää pitoa. Samoin ykköseltä kakkoselle pykältäessä kestää "vaihtotapahtuma" about sekunnin-pari, kun muut vaihteet kytkeytyy "viiveettä".
Ykkösellä ja kolmosella ei ole mitään luisto-ongelmaa.
Eli mahtaakohan moisia oireita auttaa pantojen säätö, vai onko turhaksi tulkittavaa hommaa? Öljyjä olen n. 15 000km aikana vaihdellut melkein parikytä litraa ja aina Valvoline Type F/A. Suttari & laatikon öljypohjakin putsattu pariin otteeseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Onko mitään tietoa mihin tuon toiminta perustuu? En mä nyt ihan vakuuttunut siitä että se vaan toimii 
Jos se lisää kitka-aineita ja ohentaa hiukan öljyn viskositeettia, kuten epäilen, niin se ei kyllä ole laatikon kannalta paras mahdollinen ratkaisu.
Samaa BW:tä eri kuoressa on ollut aika monessakin autossa, eikä se auton valmistusmaa muuta laatikon tarpeita.
Tampereella veisin auton Ruskoon soini car partsiin.
Siellä ovat kiihdytelleet lukemattomia askeja rikki uransa aikana ja kyllä ihan oikeasti tietävät mikä tekee hyvää ja mikä tekee öljyvanan auton perään

Jos se lisää kitka-aineita ja ohentaa hiukan öljyn viskositeettia, kuten epäilen, niin se ei kyllä ole laatikon kannalta paras mahdollinen ratkaisu.
Samaa BW:tä eri kuoressa on ollut aika monessakin autossa, eikä se auton valmistusmaa muuta laatikon tarpeita.
Tampereella veisin auton Ruskoon soini car partsiin.
Siellä ovat kiihdytelleet lukemattomia askeja rikki uransa aikana ja kyllä ihan oikeasti tietävät mikä tekee hyvää ja mikä tekee öljyvanan auton perään

----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Kyllä se taitaapi olla varjeltu salaisuusHuikko kirjoitti:Onko mitään tietoa mihin tuon toiminta perustuu? En mä nyt ihan vakuuttunut siitä että se vaan toimii
Jos se lisää kitka-aineita ja ohentaa hiukan öljyn viskositeettia, kuten epäilen, niin se ei kyllä ole laatikon kannalta paras mahdollinen ratkaisu.
Samaa BW:tä eri kuoressa on ollut aika monessakin autossa, eikä se auton valmistusmaa muuta laatikon tarpeita.
Tampereella veisin auton Ruskoon soini car partsiin.
Siellä ovat kiihdytelleet lukemattomia askeja rikki uransa aikana ja kyllä ihan oikeasti tietävät mikä tekee hyvää ja mikä tekee öljyvanan auton perään

Öljyn lämmön kestävyyttä ja hapamisen kestävyyttä.. Lukee näköjään kyljessä

En tiedä mutta äänet ja vaihtaminen on huomattavasti parantunut..
Manuaaliaskeihin heitetään taas tuota Gear&Diff Gear Treatmenttiä
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Meikäläisellä ei luistamisongelmia, päinvastoin vähän turhankin voimallisesti rytki vaihteita päälle ja nykäisi vaihtaessaan. Itse asiassa pannat olivat kuulemma säädöissä, eli käytännössä tuo homma oli sitten lähinnä öljynvaihto.V.J.S kirjoitti:Mielenkiinnosta vain kyselen...mitkäs oli oireet, että intouduit pantoja säädättämään?

Päätin nuo tarkistuttaa kun ei tosiaan tarkkaan tiedä mitä laatikolle on vuosien aikana tehty.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Tähän öljyasiaan liittynee sekin, että alkuperäisten suositusten mukaisen öljyn saatavuus on nykyään heikko... olisikohan tuolla lisäaineella yritetty säätää öljyn ominaisuuksia lähemmäs suositusten mukaista? Vai mitä öljyä sinne laittoivat?
Kiinnostaisi myös tietää, mitä suuruusluokkaa pantojen säädöstä veloitettiin?
Kiinnostaisi myös tietää, mitä suuruusluokkaa pantojen säädöstä veloitettiin?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Juttelin korjaajan kanssa tuosta öljyn laadusta ja hän mainitsi kyllä mitä aikoi laatikkoon laittaa, mutta olen ikävä kyllä totaalisesti unohtanut mitä laatua öljy tarkasti oli. Mainitsi kyllä hänkin juuri tuon alkuperäisen öljyn huonon saatavuuden.
Työ oli siis pari tuntia eli satasen hintaluokassa (öljyn hinta tietysti siihen päälle). En pitänyt tuota pahana kun eräässä toisessa pajassa olisi velottu 150e pelkästä öljynvaihdosta. Eikä siellä kaveri selvästikään edes tiennyt mikä loota tuossa satkussa on, sekoitti ilmeisesti tonnarin laatikkoon. Eli ei oikein luottamusta herättävää...
Työ oli siis pari tuntia eli satasen hintaluokassa (öljyn hinta tietysti siihen päälle). En pitänyt tuota pahana kun eräässä toisessa pajassa olisi velottu 150e pelkästä öljynvaihdosta. Eikä siellä kaveri selvästikään edes tiennyt mikä loota tuossa satkussa on, sekoitti ilmeisesti tonnarin laatikkoon. Eli ei oikein luottamusta herättävää...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Pääkaupunkiseudulla saa ainakin tuota Valvoline Type F/A ainetta mm. Enkun Varaosa (tjsp) nimisestä putiikista Tuusulasta (Sulan teollisuusalue).
Mutta on kyllä harvinaisempaan suuntaan käymässä juu...
Mutta on kyllä harvinaisempaan suuntaan käymässä juu...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jenkkitietoa tuosta fortesta ja sen käytöstä, kun tuli paikallisen laatikkoasentajan kanssa jutskattua juuri:
Tavallinen ATF ja vastaava lisäaine on sielläkin käytössä. Sitä käytetään ensisijaisesti paljon ajettuihin laatikoihin ja on yksi tapa saavuttaa tietyt lämmönkesto ja kitkakriteerit helposti.
Laatikoihin jossa on "tarkempaa" laitetaan sitten mitä kuuluu, mutta saabin tehoilla ja noin iäkkäällä teknologialla varustettuun askiin käyttävät tuota.
Ei kuulemma ole ihan vastaavaa kuin suositeltu litku ja kannattaa vaihtaa silloin tällöin kokonaan uuteen, kun lisäaine menettää ominaisuuksiaan nopeammin kuin oikea öljy.
Jannulla oli myös joku lista öljyistä, jotka ovat siellä luokiteltu "vastaavaksi". Laitan listan tänne, kun saan sen. Sunocolla on ainakin sopivaa litkua ja sitä saa Suomestakin helposti.
Tavallinen ATF ja vastaava lisäaine on sielläkin käytössä. Sitä käytetään ensisijaisesti paljon ajettuihin laatikoihin ja on yksi tapa saavuttaa tietyt lämmönkesto ja kitkakriteerit helposti.
Laatikoihin jossa on "tarkempaa" laitetaan sitten mitä kuuluu, mutta saabin tehoilla ja noin iäkkäällä teknologialla varustettuun askiin käyttävät tuota.
Ei kuulemma ole ihan vastaavaa kuin suositeltu litku ja kannattaa vaihtaa silloin tällöin kokonaan uuteen, kun lisäaine menettää ominaisuuksiaan nopeammin kuin oikea öljy.
Jannulla oli myös joku lista öljyistä, jotka ovat siellä luokiteltu "vastaavaksi". Laitan listan tänne, kun saan sen. Sunocolla on ainakin sopivaa litkua ja sitä saa Suomestakin helposti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
http://www.sunocolube.com/produits/prod.php?numero=7
Tuollaista laittavat jenkkilän päässä BW37-laatikoihin ja ei kuulemma jätä tielle. Tuota saa ainakin Tampereelta Härmälän Autovaraosasta, Kannistonkatu 2.
Tuollaista laittavat jenkkilän päässä BW37-laatikoihin ja ei kuulemma jätä tielle. Tuota saa ainakin Tampereelta Härmälän Autovaraosasta, Kannistonkatu 2.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Pistin Nesteelle kyselyn Neste ATF G-öljyn saatavuudesta, pitäisi käsittääkseni olla alkuperäiset vaatimukset täyttävää tavaraa:
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt
Tuommoisen vastauksen sain:
"Hei !
Kyllä meiltä löytyy vielä ATF-G tuotevalikoimastamme.
Sitä pakataan ainoastaan 17 kg / 20 L kannuihin sekä 170 kg / 200 L tynnyreihin. Pienemmissä erissä sitä ei valitettavasti ole saatavilla.
Tuotetta voi tilata suoraan meiltä tai Neste huoltoasemien kautta."
Eli tilaamalla pitäisi saada, hintoja en tarkemmin kysellyt.
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt
Tuommoisen vastauksen sain:
"Hei !
Kyllä meiltä löytyy vielä ATF-G tuotevalikoimastamme.
Sitä pakataan ainoastaan 17 kg / 20 L kannuihin sekä 170 kg / 200 L tynnyreihin. Pienemmissä erissä sitä ei valitettavasti ole saatavilla.
Tuotetta voi tilata suoraan meiltä tai Neste huoltoasemien kautta."
Eli tilaamalla pitäisi saada, hintoja en tarkemmin kysellyt.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01