DI-särkymistilanteet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Passi kirjoitti:
HM kirjoitti:Sattuis olemaan Saabin omaa huoltovihkosta missä on maininta rasvan lisäämisestä? Sama operaatio sekä kasettia että tulppia vaihtaessa.
Rasvan lisääminen jälkikäteen on eri asia kuin että se on siinä valmiina tehtaalta. :)
Noh, voi olla että annoin väärän mielikuvan "saabin omasta huoltovihkosesta". Sitä ihan tavallista huoltomanuskaa tarkotin.... tai olkoot, tässä vaiheessa jo ihan sama ;)

Sinänsä "mielenkiintoinen" ongelma eikä aiheen avaaja suotta tätä availlut. Tiedän itsekin saabisteja joilla kasetti on kestänyt todella pitkään ilman ongelmia. Toisilla taas kasetti antaa savut hyvinkin nopeasti.
#2274
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

HM kirjoitti:
Passi kirjoitti:
HM kirjoitti:Sattuis olemaan Saabin omaa huoltovihkosta missä on maininta rasvan lisäämisestä? Sama operaatio sekä kasettia että tulppia vaihtaessa.
Rasvan lisääminen jälkikäteen on eri asia kuin että se on siinä valmiina tehtaalta. :)
Noh, voi olla että annoin väärän mielikuvan "saabin omasta huoltovihkosesta". Sitä ihan tavallista huoltomanuskaa tarkotin.... tai olkoot, tässä vaiheessa jo ihan sama ;)

Sinänsä "mielenkiintoinen" ongelma eikä aiheen avaaja suotta tätä availlut. Tiedän itsekin saabisteja joilla kasetti on kestänyt todella pitkään ilman ongelmia. Toisilla taas kasetti antaa savut hyvinkin nopeasti.
Rasvaahan pitäisi lisäillä jokaisessa tulppien vaihdossakin, ainakin WIS:in mukaan.
99T-museopeli
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

punainen kasetti hajos lennosta tonarissa, eikä jäänyt epäselväksi mikä meni.. haju seurasi vielä kotiinkin, vaikka kasetti jäi autotalliin. kitkerä radion haju...

4-pytyn puolan vierestä oli "hartsi" murtunut.. ja ruuvimeisselillä koittaen melko haperoa tavaraa... siellä on siis tosiaan ollut kuuma.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Mitä tuolla kasetin kaapelilla tarkalleen ottaen tarkoitetaan? Sitä liittimen johtosarjaa?
M97CSB234EFM57001 RE85
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Pitäis vaihtaa venttiilikoneiston kanteen tiiviste,mites silloin tämän DI-kasetin kanssa?
Mitä se siitä tykkää jos otetaan pois paikaltaan ja painetaan takaisin?
Siis pitäiskö ottaa akusta miinuskaapeli pois,vai eikö tarvitse tehdä mitään?
Kaikkeen sitä sortuu : )
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

tippitappi kirjoitti:Pitäis vaihtaa venttiilikoneiston kanteen tiiviste,mites silloin tämän DI-kasetin kanssa?
Mitä se siitä tykkää jos otetaan pois paikaltaan ja painetaan takaisin?
Siis pitäiskö ottaa akusta miinuskaapeli pois,vai eikö tarvitse tehdä mitään?
Ei muuta kuin DI-kasetin liitin irti ja kasetti ylös. Kasettia olisi kai hyvä pitää oikein päin pystyasennossa, ainakin jonkin aikaa ennen kuin käyttää taas.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Tää kyllä alkaa tuntumaan aika samalta kuin Linux:in kanssa silloin opetellessa :?

Foorumit ja tukijoukot kovassa käytössa.ja ekana tuntuu,että: "täähän on ihan p:eestä koko systeemi",mutta sitten helpottaa kun oppii asioita jne.
Debiania en enää vaihtais pois : )
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Tää kyllä alkaa tuntumaan aika samalta kuin Linux:in kanssa silloin opetellessa :?

Foorumit ja tukijoukot kovassa käytössa.ja ekana tuntuu,että: "täähän on ihan p:eestä koko systeemi",mutta sitten helpottaa kun oppii asioita jne.
Debiania en enää vaihtais pois : )
Kaikkeen sitä sortuu : )
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja meikäläisen ex tonnarista hajosi tuo DI suoraan lennossa. rupesi
vaan käymään kolmella pytyllä ja tämän jälkeen kahdella, ja lopuksi ei
käynyt yhdelläkään.
Auton jäähdyttyä noin kolme varttia niin taas kävi ja kukkui kaikilla pytyillä.
Ja tästä noin 20 minuutin päästä meno loppui yo..mukaisesti.
Ja taas pidettiin taukoa kolme varttia....jne...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kasetti
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ei ole vielä hajonnut, mutta pohdiskelin hankkia vähän "lomavakuutukseksi" siltävaralta.

EPC antaa -97 tonnarille kaksi vaihtoehtoa?
91 34 404
91 78 955

Onko noissa mitään eroa?
Pitääkö mennä moottorinumeroita etsimään vai käykö noista molemmat?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
JYK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 12:15

Lennosta...

Viesti Kirjoittaja JYK »

Jep lennosta se minullakin hajosi, mutta hyvin oli kestäny tähän asti. :lol: 360t km tuolla on varmaankin ajeltu, ellei sitä ole sitten vaihdettu ennen 160t km. Aluksi en edes tienny mikä tuli mutta kun auto saatiin hinattua pihaan ja seisoi siinä hetken virrat päällä alkoi DI antaan savumerkkejä.
Talvella tuli annettua käynnistysapua 5-6 kertaa, josko tuo oli sitten ottanut siitä nokkiinsa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mitäs muuten maksaa merkkiliikkeessä di-kasetin vaihto?

Ajattelin vaan kun korjasin äskön yhden tonnarin ja vaihdoin kasetin sekä tulpat ja miettisin laskutinko liikaa :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Punainen

Viesti Kirjoittaja rami191 »

kasetti simahti startin jälkeen kävi muutamansekunnin ja sen jälkeen täysin mykkä,ei mitään ennakkovaroitusta.Purin kasetin yksi puola vai mikä lie nimeltään valkoinenlieriö öljyäkö lie sisässä oli haljennut ja lyönyt oikoseen,haisi sähkökärylle.Ostin satasella käytetyn kolariautosta ajelin muutamankuukauden ja vaihdoin tuliterän ja käytetyn takakonttiin.Moottoria ei ole pesty ja aina ajettu juuri 147kw turboon tarkoitetuilla tulpilla.Eli kasetilla tuli kilometrit täyteen.Varaosamyyjä kehui Metro-Autossa,että nämä nykyään myytävät ovat pitkäikäisempiä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI-särkymistilanteet

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ostin syyskuussa käytetyn DI-kassun varalle, kun tuntui että auton alkuperäinen kasetti aiheutti aavistuksellista nykimistä.
Se olikin autossa kiinni kunnes hajosi noin kuukausi sitten.
Auto rupesi nykimään ajaessa pahasti ja kävi selvästi kolmella. Tämä kasetti oli vuodelta 1995.
Vaihdoin sitten auton alkuperäisen DI-kassun takaisin. Ja auto rupesi toimimaan ok.

Tänään iltapäivällä auto ei sitten enää startannut. Otin kasetin ylös ja palaneetahan se haisi.

Hain uuden kasetin Auto-Jaloselta ja tonnari rupesi toimimaan. Päivän hinta kasetille oli 260 EUR.

Alkuperäinen kasetti oli valmistettu vuonna 1997 ja mittarissa on 171 tkm.
Tulpat on vaihdettu noin 2 tkm sitten ja ovat NGK BCPR7ES-11.
Autossa ei ole käytetty vääriä tulppia koskaan.

Mikäs noita hajottaa? En ymmärtäny tosta maadoitushässäkästä mitään :roll:
Vai tuliko vaan sattumalta "tunnit täyteen".
Auto on tuo sigun 2.0t M1997.

Niin, tässä uudessa kasetissa on tuo "mimmin" mainitsema sähköäjohtamaton rasva noissa tulpanhatuissa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin