On on..ng900aero kirjoitti: On se uudempi airbagi ainakin niitä kahta kantikkaampaa versiota modernimman näköinen, liekö ratin koossakaan kuitenkaan eroa?
Ratti vaihtoon , mutta mihin ?
Eikös Kaide kirjoittanut että haluaa vaihtaa vain ratin ei-muoviseksi, hänellä on sigunsa perusteella -98 tonttu joten pakkohan sen bägin on olla sama koska jubihan oli -97 = eli pelkkä ruori van vaihtoon.G-mies kirjoitti:Muistutan vielä, että se tonnarin nahka-puu (jubilee)-ratti vaatii uudemman mallin bägin, joka löytyy helpoimmin 9-3 tai 9-5 malleista. -01 taisi ratin logo vaihtua SAAB-tekstilliseksi vanhan SAAB-SCANIAn sijaan.
Matti
Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Valitettavasti jubileen ratti on ihan omansa ja sen airbägi myös, eli jubileen rattiin ei sovi normaali -95 -98 airbägi sanoi muut mitä tahansa. Kokeiltu on. Nimittäin jubin bägissä on reunoilla ne muovipalat, joita ei muissa tonnareiden bägeissä ole ja kas kas, nehän löytyvätkin 9-3 ja 9-5 malleista. Joku nokkela on myös askarrellut noilla paikoilla olevat Saabin omat rattinappulat toimimaan jälkiasennusradion kaukosäätimenä.ng900aero kirjoitti:Eikös Kaide kirjoittanut että haluaa vaihtaa vain ratin ei-muoviseksi, hänellä on sigunsa perusteella -98 tonttu joten pakkohan sen bägin on olla sama koska jubihan oli -97 = eli pelkkä ruori van vaihtoon.
Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tootta molemmat ihan mettäs..Tri-Lo kirjoitti:Ihan oikeassa olet.ng900aero kirjoitti: Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.

Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Niin näköjään, pyydän omalta osaltani anteeksi ja perun väitteeni!hma kirjoitti:Tootta molemmat ihan mettäs..Tri-Lo kirjoitti:Ihan oikeassa olet.ng900aero kirjoitti: Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.

Gmies on varmasti oikeassa.
Joo, sehän näissä jubiliskeissä on ärsyttävää, että ratti on tuollainen sekasikiö. Muuten kuin alkupään 9-5:ssä, mutta nappien paikalla muoviläpyskät - silti akseli eri kuin 9-5:ssä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-3X 2.0T A -10
Jope sinulle jo vastasikin tuolla toisaalla, että ei käy ja ei se vastaus tässä ajan kuluessa mihinkään muutu. Rattiakselin booritus on erilainen, joten saat unohtaa koko homman.900i kirjoitti:Onko kukaan siis todennut että käykö og 9-3 ratti mihinkään tonnariin 95->
Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jos haluat vain muoviläpysköistä (ja/tai napeista) eroon, voisi joku kommentoida mahdollisuutta istuttaa vanhemman tonnarin bagi Jubileen rattiin. On hyvät mahdollisuudet, että onnistuu. Tuo jubin ratti ei nimittäin paljoa poikkea tonnarin normiratista; ainoastaan puolat ovat tyvestä (näkymättömiltä osin) hieman hennommat, jotta on saatu jarjestettyä tila niille napeille/niiden paikoille sinne puolien väliin. (Tai kyllähän Jubiin voi istuttaa minkä tahansa tonnarin ratin bageineen; löytyy romiksilta, Ruotsista ja eBaysta, ainakaan kahdessa viimemainitussa ei maksa paljoo!)hma kirjoitti:Joo, sehän näissä jubiliskeissä on ärsyttävää, että ratti on tuollainen sekasikiö. Muuten kuin alkupään 9-5:ssä, mutta nappien paikalla muoviläpyskät - silti akseli eri kuin 9-5:ssä.
Bagien kiinnitys on ihan sama, ja kun viime viikolla kokeilin, niin vm97 bagi istui Jubin ruoriin ihan napakasti, kuitenkin väkivaltaa käyttämättä. Kyseessä oli vain kylmä testaus, joten johdot eivätkä bagin ruuvit eivät olleet kiinni. Sen verran kuitenkin sitä keskustaa painelin siinä, että esim. tyytin painike vaikutti toimivan ihan OK. Jubi-ratin sivusta taitaa olla hiukan syvempään uurrettu sieltä "nattinappien takaa", mutta rako jää piiloon, ja on sentään tehdastekoinen reunoistaan.

Kuten G-mies sanoi, monet ovat nimenomaan halunneet tuota Jubin rattia nappulavalmiuden takia (ml. minä). Itsellä kävi kyllä mielessä, kun osia kääntelin, että sitä tonnarin normirattia (-95->) olisi voinut sieltä puolien tyvestä puukottaakin sen verran, että Jubin/9-3:n/9-5:n bagi nappuloineen sopii; paljosta ei ole kiinni. Ei olisi itsellekään tarvinnut hommata tuota jalopuista (

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Minä kokeilin myöskin asentaa normibägiä siihen jubileen rattiin. Muuten meni hienosti, mutta kun kiristin bägin ruuvit, niin töötti ei enää mahtunutkaan toimimaan. Pienestä se on kiinni, mutta kun sain klubitoverilta sopivan bägin kohtuuhintaan, niin en jaksanut alkaa asiaa sen enempää kokeilemaan.
Matti
Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ratti vaihtoon , mutta mihin ?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ratti vaihtoon , mutta mihin ?
Kannattaa tarkastaa ne -98 vuosimallin boorien koot. -98 vuosimallin tonnarissa on aika paljon erilaisia osia kuin vanhemmissa. Ovat Saabilla sovitelleet jo 9-5 osia tonnariin.
Edit. ainakin EPC:n mukaan 95-96 ja 97-98 ratit ovat eri osanumerolla.
Tähän mennessä itsellä eteen tulleita osia ovat olleet Edu polttimot, penkinlämmittimen kytkimet ja moottorin johtosarjan liittimiä. Lisäksi moottorin tasapainotus hilppeet ovat kaikkia rattaita myöten samat kuin 9-5:ssa. Vanhemmissa on ainakin yksi ratas erilainen.
Edit. ainakin EPC:n mukaan 95-96 ja 97-98 ratit ovat eri osanumerolla.
Tähän mennessä itsellä eteen tulleita osia ovat olleet Edu polttimot, penkinlämmittimen kytkimet ja moottorin johtosarjan liittimiä. Lisäksi moottorin tasapainotus hilppeet ovat kaikkia rattaita myöten samat kuin 9-5:ssa. Vanhemmissa on ainakin yksi ratas erilainen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx