Piiiiitkän harkinnan jälkeen päädyin hankkimaan kakkos autoksi taloon tuon tonnarin..nyt oliskin kyssäri,jos joku tietäis auttaa .
-Jarrupoljin on aivan sa¤%%an jäykkä.Johtuiskos paloista vai..?Nesteet oli kupissa ainaki viellä.Eli auto kyllä pysähtyy,mutta poljinta saa painaa tod kovaa.
sitten kun on se "taloudellisuusmittari ledihässäkkä mittariston alareunassa,niin ajossa näyttää suht järjissäänolevalta mutta kun esim pysähtyy valoihin tms se viiva tärähtää pohjaan.
Tyhjäkäynti heijaa 1500-2000rpm valiä paikallaanollessa myös.
Se ledihässäkkä toimii ihan oikein. Jos se mittaa kulutusta per 100 kilometri, niin paikallaan ollessa kulutushan on periaatteessa ääretön/100km, joten mittarin pitääkin tärähtää tappiin.
Ei se tonnarin jarrupoljin mikään erityisen herkkä ole kunnossa ollessaankaan, vaan jarrut ovat hyvin "tunnokkaat", juuri ainakin omaan makuun. Samat jarrut esim. og900:ssa nappaavat kiinni huomattavasti ärhäkämmin ja aiheuttavat tottumattomalle / autoja vuoron perään ajavalle töksähtäviä pysäyksiä.
Ei normaaleista tonnarin jarruista silti pitäisi mitään vikaepäilyjä herätä, joten jotain on varmaan pielessä. Palojen vaihto voi auttaa, mutta katso nyt ainakin, että tehostimen letku on imsarjassa kiini, eikä siinä ole vuotoja. Vuotava tehostimen letku sekoittaisi tehokkaasti tuon tyhjäkäynninkin, mikään tyypillinen vikapaikka tuo letku ei tosin ole. Voihan se itse tehostinkin falskata...
Ajotieturi toimii tosiaan ihan niinkuin pitääkin, mutta tyhjäkäynnin hummaamiseen voi olla todella monta syytä. Katso "Haku"-painikkeen takaa 9000-osio, ja laita hakusanaksi vaikka "tyhjäkäynti", niin johan alkaa vanhoja aiheita löytyä. Monesta tosin puuttuu "loppuraportti", eli mikä lopulta osoitautui olevan vikana, mutta tarkastamisen arvoisia kohteita/osia löydät ainakin paljon!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
OK! Missä tuo tyhjäkäyntiventtiili sijaitsee,ja miten puhdistus?
..ja jarruista,että otteessa luki muistaakseni "vaihtoehtoinen lukkiutumaton jarrujärj" mikä VAIHTOEHTOINEN??
tyhjäkäyntiventtiili sijaitsee kaasuläpän tuntumassa imusarjan puolella, haulla löytyy ohjeet tuon putsaamisesta ja kuviakin saattanee jollain sivulla muistaakseni olla..
vaihtoehtoinen jarrujärjestelmä, eli autossasi on abs jarrut tai ei ole entisessä 9000 -90 oli myös tuo samainen teksti rekisteriotteessa ja siinä ei abs jarrut kyllä ollu varustelistalla...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Ok.Eliventtiilin puhdistus,ja tehostimen letkujen tarkastus,koska kyllä sen tuntee,että tehostin on jostain syystä pudonnut pois leikistä
Jotain juttuja löysin,mutta kuvia ei osunut silmään
Minkä vuosimallin auto, turbolla vai ilman, ilmastointi, manuaalivaihteisto yms, kerro aina perustiedot autosta kysyessäsi apuja, saat paljon parempia vastauksia.
Onko jarrut simppelit alipainetehostimella varustetut, ei mitään ABS-hässäköitä tms?
Tehostimen toiminnasta saat jotain tuntumaa kun moottori sammuksissa painat jarrua kevyesti. Pidät jarrun edelleen painettuna ja käynnistät moottorin. ehjällä tehostimella poljin painuu jonkin verran syvemmälle moottorin käynnistyessä.
Rikkinäisellä tehostimella jarrua painellessa tyhjäkäynti saattaa muuttua painelun mukaan. rikkinäinen tehostinletku vuotaa painelusta riippumatta.
Mitä tarkoitat "poljin jäykkä"? Tarvitaan paljon voimaa jarrutustehon aikaansaamiseksi ja vauhdin hidastamiseksi? onko jarrupalat ja levyt OK? Onko jarrunesteet tuoreet?
Turbomallissa alipainevuotoja voi arvella ahtomittarin näyttämästä tyhjäkäynnillä. pitäisi olla alipaineen puolella esim 1/3 tai puolivälissä tyhjäkäynnillä.
Niin tietysti...SORRY 2.0i 16v ei fööniä.vm tais olla 90,manuaali,ei ilmastointia ja abs:ssästä ei tietoa kun otteessa se kumma maininta.muistaakseni kun olen painellut poljinta auton käynnissä olessaan en ole huomannut että käynti muuttuu.Jäykällä polkimella tarkoitan sitä että sitä vsaa TODELLAKIN painaa...mietin tossa just yksi päivä että kuinkahan tontsa pysähtyy ku pitäis "PYSÄHTYÄ".Eilen kun katsoin nestesäiliöön niin pinta oli ok.sitä en tiedä milloin nesteitä vaihdettu(entinen omistaja joku iäkäs nainen) ja paloja en ole katsonut...
Tuostapa tulikin mieleeni, mitenkäs noi jarrunesteet sais näppärimmin tyhjättyä kokonaan pois ja laittaa uudet tilalle siltä varalta että jostain käsittämättömästä syystä olis jotain roskia päässy sekaan?
Itellä on CC:ssä vähän "kovat" jarrut mutta poljin painuu vähän alemmas kun käynnistää/laittaa virrat päälle, samoin kuuluu konepellin alta hetken surinaa ja ilmeisesti ABS-järjestelmälle luodaan 180 barin painetta (rek.otteessa myöskin kummallinen merkintä). M89 9000i ilman turboa, käyttöönotto kuitenkin 88.
Eli knocout: mahdollisesti ABS-järjestelmän olemassaolo selviää avaamalla konepelti, ja kuulostelemalla kuuluuko n. 15s ajan surinaa kun on laittanut virrat päälle. Ja mittaristossa pitäs sen aikaa lukea ANTI LOCK.
knockout kirjoitti:Niin tietysti...SORRY 2.0i 16v ei fööniä.vm tais olla 90,manuaali,ei ilmastointia ja abs:ssästä ei tietoa kun otteessa se kumma maininta.muistaakseni kun olen painellut poljinta auton käynnissä olessaan en ole huomannut että käynti muuttuu.Jäykällä polkimella tarkoitan sitä että sitä vsaa TODELLAKIN painaa...mietin tossa just yksi päivä että kuinkahan tontsa pysähtyy ku pitäis "PYSÄHTYÄ".Eilen kun katsoin nestesäiliöön niin pinta oli ok.sitä en tiedä milloin nesteitä vaihdettu(entinen omistaja joku iäkäs nainen) ja paloja en ole katsonut...
Eli jarruteho olisi huono jos poljin ei pahasti painu?
Itse kun ostin -86:sen turbotonnarin niin tuntemukset oli vastaavat.
Ekaksi vaihdoin taakse jo kulahtaneiden levyjen tilalle uudet niin jarruteho parani huomattavasti.
Jos toi on vuosimallintaan eikä vain käyttöönotoltaan -90 niin siinä pitäis olla jo isommat jarrut mikä oli seuraava päivitys omaani jossa oli siis pienemmät kuin myös vm:n 89 vaparitonnarissa.
Jos poljintuntuma on hyvä niin tosiaan kannattaa tarkistaa että satulat toimii kuten kuuluvat(liu'ut ja männät liikkuu).
Myös palat ja levyt voi olla lasittuneet, noita on joskus saanu paremmaksi hieman hiomalla mutta vaihtamalla tulevat selkeesti parempia.
Tehostimen toiminnan saa varmimmin testattua kun sen oikeesti poistaa käytöstä irroittamalla letkun imusarjasta, tosin vaatii muutaman painalluksen ennen kuin kaikki alipaine on hävinnyt tehostajasta vrt. sammunutta autoa kun siirtelee pihalla niin ensimmäises jarrutuksessa pysähtyy hienosti, toisella saa hypätä kunnolla autoon ja repii ratista reisi suorana. Nimimerkillä mökkitiellä pudotusta joku 10metrii alle sadalla metril tjsp.