16v nokka,8v h-kanteen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

16v nokka,8v h-kanteen?

Viesti Kirjoittaja arska79 »

onnistuiskohan tuollanen yhdistelmä? onko noissa 16v:n nokissa parempi nosto kuin 8venttiilisessä h-moottorin nokassa(ruisku).
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mieti asiaa hetki.

8v-koneessa on yksi nokka-akseli, joka käyttää sekä imu- että pakovenoja.

16v-konessa on kaksi nokka-akselia, joista toinen käyttää pelkkiä imuvenoja ja toinen pelkkiä pakovenoja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Saa sen varmasti sopimaan ''pienellä'' koneistuksella,mutta mietihän miten moottori mahtaa toimia sillä? ;)

Mikset teetä sopivaa nokkaa esim GT-motorissa?Hintaa baut 100eur ja saa sellaisen kun haluaa.
Edit.jope kerkes..
Viimeksi muokannut Suppari, Ti Heinä 03, 2007 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

joo fiksu kysymys :D menee usko löytää valmis nokka tohon 8venttiiliseen.tai saahan sen kun teettää.löytäis vaan valmiin jostain.


minkälaisia nokkia on porukka teettänyt h-moottoriin,että menee noilla omilla paininkupeilla?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

arska79 kirjoitti:
minkälaisia nokkia on porukka teettänyt h-moottoriin,että menee noilla omilla paininkupeilla?
Vakiosta hiomalla tuskin saa aikaan nokkaa joka ei menisi vakioilla paininkupeilla, paitsi jos hiotuttaa sen jo vakionakin järjettömän jyrkkäramppisen nokan vieläkin jyrkemmäksi mut siinä ei ole järkeä edes tehon etsimisen kannalta.

Olethan huomioinut, että jos vakiosta hiotaan, niin joudutaan pienentämään nokan perusympyrää ja sit vastaavasti laskemaan nokkapukkia että saadaan venttaalit säädettyä.. ja nokkapukkia kun lasketaan, niin on laskettava samanverran myöskin venttiilikoppaa sikäli mikäli käytetään edelleen virranjakajaa sytkänä(jo puolen millin nokkapukin lasku ilman venttiilikopan laskua katkoo jakajan akseleita ja yleensä pukkia joudutaan laskemaan sen 1-2mm).

Mulle tuli noppaan joku 27x asteinen vakiosta hioen, en edes muista tarkkaa lukemaa ja testaamaan en ole vieläkään päässyt(venakopan ja virranjakajan asennus enää jäljellä). Jotain kuvia saattaa vielä olla tuolla projektialueella "myrkyn sekalaiset projektit" tjsp. threadissa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

kuinka rajuja nokkia noihin on tehty ja ovat toimineet? itellä se ois tulossa kilpakäyttöön.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

290°/310° Imu / pako ja onko toinen joku 340°.,.ei muuten pelaa hyvin pikkukierroksilla mutta hieman ennen rajoitinta ( 7200 rpm ) vetoa on.

Overlappia en muista kummastakaan mutta 290/310 on paikoillaan ja hyvin pelaa. vajaa 170hp penkitetty. ( 163-167 hp ) vääntöö vajaa 200 nm. 45 Weberit jne.10,5 puristussuhteella.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:Saa sen varmasti sopimaan ''pienellä'' koneistuksella,mutta mietihän miten moottori mahtaa toimia sillä? ;)

Mikset teetä sopivaa nokkaa esim GT-motorissa?Hintaa baut 100eur ja saa sellaisen kun haluaa.
Edit.jope kerkes..
Hehheh. jos tuon edes teoriassa voisi tonne survoa, niin olispa hassu kone. jokapytyssä imu ja pakovenat aina avattais ja suljettais yhtäaikaa. Hehheh! :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

toms kirjoitti:(7200rpm)
Ei ihan vakio paininkupeilla,mistä löytää korvaavaa ja kestävempää tilalle?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Joo ei todellakaan orgis-paininkupeilla.
Kokkolasta -90 alussa sain yhteystiedot joltain merkkiluokan saabistilta ko. kupeista ja se tais sitte ne mulle tilatakkin ja oliko vielä että ne tuli ruotsista.
Paljon keveemmät ( oikeeta terästä ) ja kestää kierroksia halkematta.
Sitä ennen tuurilla aukaisin ja tarkistin muistaakseni venttilinvälyksiä ku huomasin kuppeja halki mutta ei vielä sen vakavempaa.Onneksi.

Taisin muuten nitrauttaa ne kupit kuten nokkaakselin.
paikkana boforssin karkaisimo turku tms. Liekö enään olemasakkaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
arska79
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 20:46

Viesti Kirjoittaja arska79 »

pitääpä yrittää metsästää vielä jostakin valmista nokka-akselia.oisko kenelläkään missään tiedossa että joku vois myydä valmiiksi tehdyn nokan.
Vastaa Viestiin