T7 ja T5 ohjelmointi BDM-portin kautta Tee Itse-virittäjälle

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

T7 ja T5 ohjelmointi BDM-portin kautta Tee Itse-virittäjälle

Viesti Kirjoittaja hasha »

Ilouutiset tee itse virittäjille!

Jos kolvi pysyy kädessä, tietokone ei ole pelottava kapistus, uskaltaa kokeilla ja osaa tarvittaessa rempata konetta/varaa rempata jos käy köpösti niin kannattaa seurata tätä foorumia:

http://jkbpower.egetforum.se/index.php

Nyt on saatavilla jo T7 boksiin ilmaiset softat imuroida vanha ohjelma boksista ja lataa toinen sisään käyttäen apuna Public Domain BDM-interface:ea jonka pystyy itse rakentamaan muutamalla kympillä. Tulee siis boksin ja koneen väliin. Ovat nyt kehittämässä ohjelmaan T5 tukea, joten T5:sta pystyy myös kohta operoida.

Ohjelmia alkaa pikkuhiljaa tippumaan foorumille joten sieltä sitten valkkaamaan.
Ja kyllä, siitä on puhuttu että hommassa piilee riskejä mm. siitä onko ohjelmat kunnolla toimivia jne.
Suorasta kopioimisesta ei ole kyse eli on laillista puuhaa, sillä ovat puhuneet siitä että ladattavissa olisi pelkästään ns. patch:i jossa on ohjelman muutokset alkuperäiseen verrattuna eli ei koko ohjelmaa ja sitten tulisi ohjelma joka yhdistää tuon vakiosoftan ja patch:in ja saadaan tehtyä virisofta jne. Saakohan tuosta nyt jotain selvää?

Foorumin kieli on tosin ruotsi mutta on siellä englannin kielen osio myös.

Sinne vaan tutustumaan puuhaan ja osallistumaan talkoisiin!!
Viimeksi muokannut hasha, Ke Kesä 06, 2007 06:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Jep, hetken aikaa seurattu palstaa jo. Tosin ihan mielenkiinnosta vaan, koska lienee parempi etten mä ala ainakaan itse kokeilemaan tuota hommaa. Mutta jos tuo se alkaa pyöriä täysillä ja hyviä kokemuksia tulee, niin ehkäpä sitä joskus sitten...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jees, ihan mukavaa, että Trionicin salat valkenevat yhä useammalle. Jaksaisinpa itsekin jatkaa joskus omaa tutkimusprojektiani.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Hieman on tullut nyt ihmeteltyä noita Trionic 7:n sisuksia. Kolvailin tuon "ilmaiskytkiksen" kasaan, ja hyvinhän se toimii - joskin en saanut Windows 2000:lla toimimaan. Softan lataus/kirjoitus kestää noin 15-20 min hitaalla vanhalla DOS-koneella. Minulla on myös käytössäni USB-liitäntäinen kunnon debuggeri, jolla softan lataus/kirjoitus menee noin minuutissa. Juotin trionicin piirilevylle piikkiriman, johon debuggeri kytkeytyy.

Kuva

Olen siis ladannut softan ulos omista kahdesta boksistani, ja muutamasta muusta. Softan osalta olen selvittänyt mm. kuinka tarkastussummat lasketaan. Ohjelmointia ymmärtävät voivat halutessaan lukea selvitykseni JKBPower-foorumilla: Trionic 7 checksum calculation. Olen myös koodannut yksinkertaisen apuohjelman, jolla pystyy lukemaan tietoja binääreistä, vaihtamaan tunnistetietoja (jos haluaa softan autoon ilman Tech2-vierailua) ja uudelleenlaskemaan tarkistussummat. Ohjelman voi ladata lähdekoodeineen kotisivuiltani: Saab Trionic 7 Engine Control Unit.

Olen myös tehnyt yhteistyötä erään ruotsalaisen henkilön kanssa, joka on vääntänyt hienon Windows-ohjelman samaa tarkoitusta varten: T7Tool. Käyttöohjeet ohjelmaa varten löytyvät täältä: Howto use T7Tool.

Ja vielä sokerina pohjalla, olen nyt päässyt tutustumaan hieman moottoriohjausväylään (P-Bus). Trionicin ollessa työpöydälläni olen päässyt monitoroimaan mitä viestejä laite lähettää väylälle. Seuraavaksi vedän piuhat kiinni autooni, jolloin pääsen katsomaan mitä väylällä tositilanteessa tapahtuu. Näin minun pitäisi päästä käsiksi esim. ahtopainemittarin lukemaan, moottorin momenttiin ja kaasupolkimen asentotietoon. Trionicin ohjelmointi onnistuu myös väylän kautta, joten siinä riittää myös selviteltävää - kunhan saan vapaaehtoisen saabistin autoineen ja PPC-bokseineen tutkittavakseni, wink wink.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tomi Liljemark kirjoitti:Hieman on tullut nyt ihmeteltyä noita Trionic 7:n sisuksia. Kolvailin tuon "ilmaiskytkiksen" kasaan, ja hyvinhän se toimii - joskin en saanut Windows 2000:lla toimimaan.
Windows NT-pohjaisissa järjestelmissä porttien suora kopaaminen on estetty, ongelman voi ratkaista Userportilla http://www.writelog.com/support/lpt_por ... ows_nt.htm joka ainakin itselle toimi Windows 2000:ssa kun piti saada wanha DOS-aikainen Impulse tracker ohjelma toimimaan äänikortin kanssa.
Tuolle täytyy siis kertoa oikea portti, jossain päin nettiä oli listattuna COM1-4 ja LPT1-3 osoitteetkin, sitten update ja start napeista estot pois.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Joo, kokeilin muutamaakin eri ohjelmaa tuon Userportin lisäksi, mutta en saanut niidenkään avulla toimimaan.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ei Windowsissa aina ihan kaikki toimi, DOSsissa kaikki toimii yleensä paremmin. Mitenköhän tuo toimii Vistassa (ultimate), vai onkohan siinäkin edelleen jokin esto?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vista on samaa NT-sukua, kuin 2k ja xpkin. Eli ei onnistu ilman userportin kaltaista ratkaisua.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Tomi Liljemark kirjoitti:Trionicin ohjelmointi onnistuu myös väylän kautta, joten siinä riittää myös selviteltävää - kunhan saan vapaaehtoisen saabistin autoineen ja PPC-bokseineen tutkittavakseni, wink wink.
Erittäin kiitollisena eräälle saabistille olen päässyt tutkimaan PPC-boksin toimintaa. Siitä myöhemmin lisää, kunhan saan hieman lisää tietoa kasaan. Olisin myös kiitollinen, jos vielä joku muukin jaksaisi lainata muutaman tunnin aikaansa ja T7 PPC -boksiansa.

Tässä valokuvia mitä PPC-boksin sisältä löytyy...
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/ppc/ppc.html
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuohan lupailee lähitulevaisuudessa t7 autojen omistajille loistavaa tapaa lukasta talteen ja päivittää virisoftat *itse* autoon irroittamatta boxia.. Jopa pelkällä läppärillä ja obd "lukijalla" ;) ...ilman kallista "kertakäyttöistä" ppc laitetta viriputkilta...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tomi Liljemark kirjoitti:luvassa kivaa lähiaikoina
Mitenkäs tämä "kiva" hyödyttäisi Trionic vitosta ? :lol:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:Tuohan lupailee lähitulevaisuudessa t7 autojen omistajille loistavaa tapaa lukasta talteen ja päivittää virisoftat *itse* autoon irroittamatta boxia.. Jopa pelkällä läppärillä ja obd "lukijalla" ;) ...ilman kallista "kertakäyttöistä" ppc laitetta viriputkilta...
Ja viriputkat vapisee :mrgreen:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kaide kirjoitti:
Tomi Liljemark kirjoitti:luvassa kivaa lähiaikoina
Mitenkäs tämä "kiva" hyödyttäisi Trionic vitosta ? :lol:
Valitettavasti ei mitenkään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin