Saab 900 i 1985:n lämmöt nousee kansiremontin jälkeen!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Dog61
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 14:02
Paikkakunta: KALAJOKI

Saab 900 i 1985:n lämmöt nousee kansiremontin jälkeen!

Viesti Kirjoittaja Dog61 »

Hei. Meikäläisellä on noin 285 000 km ajettu Saab 900i vm 1985.
Teetin eräässä ns. Saabin epävirallisessa korjaamossa kansiremontin eli
kansi vaihdettiin (entinen halki 2:n kohdalta), pakosarja ja tiivisteet.
Onneksi heillä oli käytetty hyvä kansi ja pakosarja. Entisestä pakosarjasta oli pultin kohdalta pala pois. Kaikki muuten hyvin ja auto käy kylmäkin kaikilla 4:lla., mutta ajossa lämmöt nousee. Vaihdoin termostaatin, mutta sekään ei auttanut. Soitin korjaamolle ja sanoivat, että lämpötilan mittari voi olla rikki tai vesipumppu. Käskivät tuoda auton takaisin, sillä remontilla on takuu. Lämpö nousee ajossa yli puolenvälin ja lähemmäs punaista. Ei ennen tehnyt tuota. Se on ihmeellistä, kun tuulettaja ei mene päälle ajossa, vaikka lämmöt ovat korkealla.
Tuulettaja toimii, kokeilin pihalla sitä, kun annoin auton olla käynnissä.
Tv Auto Pohjanmaalta :D
Ps. nyt on käyty uudelleen korjaamolla. Ensin vaihdettiin lämpötilan anturi ja ei auttanut. Sitten huomattiin, että jäähdyttäjä on kuuma alaosasta ja kylmä alaosasta eli vesi ei kierrä jäähdyttäjässä. Laittoivat puhdistusainetta ja jos ei auta, laitetaan uusi tai käytetty jäähdyttäjä.
Soitin Kokkolaan Velj. Mäntykorvelle ja siellä on hyvä jäähdyttäjä vuoden 1993 Saab 900:sta. Käyn ostamassa sen, sillä en usko, että em. aine auttaa.
Viimeksi muokannut Dog61, Ti Heinä 10, 2007 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiehuuko jossakin? Eli siis ylikuumeneeko kone oikeasti?

Mittarivirhe tuntuisi oudolta tuohon väliin, että tulisi samaan aikaan, kuin kansiremontti. Onhan flektin anturin johto kiinni?

Ajapas lenkki paisarin säiliön korkki raollaan, mitä tapahtuu?

Pelottaa, että ovat tehneet suden sinne kansiremontin yhteydessä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

Kansi....

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Olisiko vain jäänyt huolellisesti ilmaamatta se jäähdytysjärjestelmä...?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

tai vaihdettu kansikin on halki ja aiheuttaa ilmalukkoja... sekin on nähty...mutta ei onneksi Saabissa. ( Mazda 626 )
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkäslaiset oireet olisi jos olisi jako pielessä (tai/ja) sytytys pielessä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

jus kirjoitti:Minkäslaiset oireet olisi jos olisi jako pielessä (tai/ja) sytytys pielessä?
Sytty:

Liikaa ennakkoa --> Lämpenee
Liian vähän ennakkoa --> Normaali lämpö tai alakanttiin, ja tehoa puuttuu etenkin yläpäässä.

Nokan ajoitus ei vaikuta lämpenemisen niin paljon. Koneen käyttäytymiseen kylläkin.

Jos löytyisi vaikka luotettava laserlämpömittari niin sillä olisi hyvä todentaa tuota lämpenemistä. Jos kannessa on ilmalukko niin se ei luonnollisesti aiheuta flektin pyörimistä, koska flektin anturi on sylärin päädyssä. Tämä myös puoltais hiukan sitä ettei vika ainakaan sytyssä ole, koska koko järjestelmässä kiertävä vesi ei lämpene...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Muistelen vaan että taannoin lohjalaisella Saab-Pekalla oli kovasti kuumeneva 8-venttiilinen automaattisatku, jonka lämpöongelmat tokenivat asettamalla jako kohdalleen. Nyttemmin auto lienee pohjoisemmassa toisella Pekalla, sieltä saattaisi löytyä vahvistusta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli kanssa lämpöongelma autossa. Todentamiseen meni 29€, kun vaihdoin ehjän termarin uuteen. Todellinen syy oli lämpömittarin anturissa joka maksoi 5€ ja mittarin takana olevissa 7mm muttereissa joiden kiristäminen vaati muutaman hikitipan valuttamisen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kun ei tuohon ilmaamis kysymykseen tullut vastausta niin uudestaan että oletko ilmannut järjestelmän useampaan kertaan lämppärin hana täysin auki? ilmausta epäilisin vaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mie olen laittanut nesteet koneeseen aina lämppärin hana ja ilmausruuvi auki. Eipä jää ilmaa koneeseen, kun neste valuu hiljakseen ja täyttää koneen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

dimebak kirjoitti:Mie olen laittanut nesteet koneeseen aina lämppärin hana ja ilmausruuvi auki. Eipä jää ilmaa koneeseen, kun neste valuu hiljakseen ja täyttää koneen.
Ja sitten kone käyntiin paisarin korkki auki ja annetaan käyä niin kauan että flekti lähtee pyörimään ja neste ei enää vaillu.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin