Tilapäinen autovero 50v
Tilapäinen autovero 50v
Jokos tämä on ollut täällä?
Tilapäinen autovero 50v
Tilapäinen autovero 50v
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Tilapäinen autovero 50v
ehdottomasta tarra ikkunaan kun tulee myyntiin 

Svc kirjoitti:Jokos tämä on ollut täällä?
Tilapäinen autovero 50v
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tuolla tarjoteltaisiin vuotta 1996
http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp ... 02_p.shtml
"Ajoneuvovero otettiin käyttöön vuonna 1996 valtion vaikean rahatilanteen parantamiseksi."
Jotenkin vaan muistelen, että olisi ollut kyllä aiemmin kuin -96
Tuokin vero sitten hivuttautunut ylöspäin aika reilusti, eikös ensimmäiset tarrat olleet 300mk ja 500mk, nyt vähintään tuo reilut 80€
http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp ... 02_p.shtml
"Ajoneuvovero otettiin käyttöön vuonna 1996 valtion vaikean rahatilanteen parantamiseksi."
Jotenkin vaan muistelen, että olisi ollut kyllä aiemmin kuin -96
Tuokin vero sitten hivuttautunut ylöspäin aika reilusti, eikös ensimmäiset tarrat olleet 300mk ja 500mk, nyt vähintään tuo reilut 80€
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Meikäläisen escortissa on vieläkin tuo vero tarra lasissa ( apukuskin-Mimmi kirjoitti:Ensimmäiset tarrat olivat (muistaakseni) vuodelta 1976 ja hintana niissä oli 50, 100 ja 150mk.
puolella ) muistaakseni se oli tuo 150.- fim.
Meni muuten kaksi viikkoa sitten laakista läpi katsastuksessa,ikinä ennen ei tällaista ole tapahtunut...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Autoverotuksen lyhyt historia Tuulilasi.fi:stä poimittuna:
1951 Hallituksen esitys eduskunnalle autoverotuksesta 17.4. Ylellisyyshyödykettä halutaa verottaa.
1958 Autovero tulee voimaan yhden vuoden määräaikaisena lakina. Henkilöautoille 30 %:n vero verotusarvosta, moottoripyörille 25 %. Tavoitteena on luopua kokonaan halvemman hintaluokan autojen verotuksesta.
1959 Autoverolaki jatkuu vuoden ajan.
1960 Autoverolakia jatketaan, nyt kahden vuoden ajan, eli vuoden 1961 loppuun.
1962 Uusi autoverolaki voimaan, jälleen yksivuotisena. Autoveron määrä vaihtelee 40-90 %:iin auton verotusarvosta. Korkein vero kalleimmista autoista. Myös pakettiautoille vero, jonka sai takaisin, kun auton rekisteröi pakettiautoksi.
1963 Autoverolaissa määrätään veron määräksi 35-80 % auton verotusarvosta. Varusteet laskettiin nyt mukaan verotusarvoon.
1965 Hallitus ehdottaa uudeksi autoveroksi 35-95 % auton verotusarvosta. Veron laskutapaa muutettiin vähentämällä verosta 1 500 mk, mutta siten, että vero on aina vähintään 35 % verotusarvosta.
1966 Autoveron kiristäminen. Nyt autovero aina verotusarvon määrä korotettuna 50 %:lla ja vähennettynä 2 250 mk:lla - kuitenkin aina vähintään 50 % verotusarvosta.
1967 Autoverotusta lievennetiin. Autoveroksi tulee auton verotusarvo korotettuna 40 %:lla ja vähennettynä 2 500 markalla. Veron määrä on aina vähintään 50 % verotusarvosta. Ensi kertaa käytettynä maahantuodut autot mukaan verotukseen. Niiden veroksi tuli 90 % vastaavasta uuden auton verosta.
1969 Suomessa valmistetun auton ja moottoripyörän verotusarvoksi määrätään ajoneuvon valmistuskustannukset valmistuspaikalla.
1971 Pakettiautojen verovapaus säilyi vai, jos tavaratila täyttää vähimmäismitat. Vain suurikokoiset pakettiautot enää vailla veroa.
1975-76 Erityismaksu autojen ja moottoripyörien maahantuonnille. Ylimääräinen vero oli 50 % autoverolain mukaisesta auto- ja mp-verosta ja tuli voimaan 18.10.1975. Vielä vuonna 1975 maksua alennettiin 30 %:iin ja sitten 20 %:iin ja lopulta 10 %:iin. Erityismaksu kumottiin vuonna 1976.
1985 Maastohenkilöautot myös autoverotuksen piiriin. Niiden vero (30 %) alempi kuin henkilöautoilla.
1987 80-luvun alkupuolella autoverotukseen hienoisia muutoksia. Vuonna 1987 autoveroksi tuli auton verotusarvon määrä korotettuna 32 %:lla ja vähennettynä 4 600 mk:lla.
1988 Katalysaattorivähennys bensiinikäyttöisille henkilöautoille, joka oli 3 500 mk verotusarvosta.
1989 Katalysaattorivähennys nostettiin 4 500 markkaan, mutta se koski edelleen vain bensiinikäyttöisiä autoja.
1990 Verokerrointa pienennettiin 5 prosenttiyksikköä, jolloin se aleni 127 %:iin syyskuun alusta alkaen. Maastohenkilöautojen vero nostettiin 50 %:iin alkaen 1.6.1990.
1991 Toukokuun 25. päivänä henkilöautojen veroprosenttia allennettiin jälleen 5 prosenttiyksikköä, nyt arvoon 122 %.
1993 Toukokuussa alennettiin autoveroprosenttia, nyt 20 prosenttiyksiköllä. Samalla luovuttiin pakettiautojen verovapaudesta. Niiden veroksi tuli 35% verotusarvosta. Maastohenkilöautojen vero nostettiin samaksi kuin henkilöautoilla.
1994 Säädettiin auton käyttömaksu. Sitä perusteltiin autoveron tuoton alentumisella laman laskettua dramaattisesti uusien autojen myyntiä.
1995 Suomesta tuli EU:n jäsen. Muuttoautot menettivät verovapauden, mutta niille määrättiin alennettu autovero - maksimialennus verosta 50 000 mk. Käytettyjen autojen verotukseeen tuli uusi verotussääntö, jossa vero laskettiin kaavamaisen ikävähennyskaavan avulla vastaavan uuden auton hinnasta.
1997 Muuttoautojen veronalennuskatto nostettiin 80 000 markkaan.
1998 30.12. alkaen käytettyjen autojen verotusta hieman muutettiin EU:n komission antaman huomautuksen vuoksi. Kaavamaista ikävähennystä jatkettiin.
1999 Tehtiin tarkennuksia käytettynä maahantuodun auton verotukseen, perusidea säilyi ennallaan.
2002 EY-tuomioistuin antoi päätöksen Suomen autoverolain syrjivyydestä 19.9.2002. Tulli siirtyi verottamaan käyttetynä tuotuja autoja markkina-arvopohjaisesti.
2002 Joulukuun lopulla hallitus antoi uuden autoverolakiesityksen. Asia siirtyi valtiovarainvaliokunnan verojaostoon valmisteltavaksi. Tulli toi sinne oman lakiesityksensä.
2003 Eduskunta päätti autoverolain uuden sisällön. Nyt auton verotusarvo laskettiin kuluttajahinnasta. Uusien bensa-autojen veroksi tuli 28 % verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla ja dieselien 30 % vähennettynä 450 eurolla. Verotusarvoon lasketaan mukaan toimituskulut 600 euroa ylittävältä osalta. Autoverosta peritään lisäksi vanhan perinteen mukaan 22 %:n "arvonlisävero". Suomessa autoon 6 kk kuluessa luovutuksesta asennettavat varusteet lasketaan mukaan verotusarvoon.
2003 Autoverolaki määrää käytettynä tuoduille autoveroksi 15.5.2003 alkaen vastaavan veroprosentin veroa, joka sisältyi samanlaisen Suomessa olevan auton vähittäismyyntihintaan, kun auto oli uusi. Veron jäljellä oleva määrän selvittämiseksi Tulli määrittelee vastaavan auton vähittäismyyntiarvon Suomesssa. Autoverosta peritään lisäksi 22 %:n "arvonlisävero". Auto määritellään käytetyksi vasta, kun sen ikä on 7 kuukautta.
1951 Hallituksen esitys eduskunnalle autoverotuksesta 17.4. Ylellisyyshyödykettä halutaa verottaa.
1958 Autovero tulee voimaan yhden vuoden määräaikaisena lakina. Henkilöautoille 30 %:n vero verotusarvosta, moottoripyörille 25 %. Tavoitteena on luopua kokonaan halvemman hintaluokan autojen verotuksesta.
1959 Autoverolaki jatkuu vuoden ajan.
1960 Autoverolakia jatketaan, nyt kahden vuoden ajan, eli vuoden 1961 loppuun.
1962 Uusi autoverolaki voimaan, jälleen yksivuotisena. Autoveron määrä vaihtelee 40-90 %:iin auton verotusarvosta. Korkein vero kalleimmista autoista. Myös pakettiautoille vero, jonka sai takaisin, kun auton rekisteröi pakettiautoksi.
1963 Autoverolaissa määrätään veron määräksi 35-80 % auton verotusarvosta. Varusteet laskettiin nyt mukaan verotusarvoon.
1965 Hallitus ehdottaa uudeksi autoveroksi 35-95 % auton verotusarvosta. Veron laskutapaa muutettiin vähentämällä verosta 1 500 mk, mutta siten, että vero on aina vähintään 35 % verotusarvosta.
1966 Autoveron kiristäminen. Nyt autovero aina verotusarvon määrä korotettuna 50 %:lla ja vähennettynä 2 250 mk:lla - kuitenkin aina vähintään 50 % verotusarvosta.
1967 Autoverotusta lievennetiin. Autoveroksi tulee auton verotusarvo korotettuna 40 %:lla ja vähennettynä 2 500 markalla. Veron määrä on aina vähintään 50 % verotusarvosta. Ensi kertaa käytettynä maahantuodut autot mukaan verotukseen. Niiden veroksi tuli 90 % vastaavasta uuden auton verosta.
1969 Suomessa valmistetun auton ja moottoripyörän verotusarvoksi määrätään ajoneuvon valmistuskustannukset valmistuspaikalla.
1971 Pakettiautojen verovapaus säilyi vai, jos tavaratila täyttää vähimmäismitat. Vain suurikokoiset pakettiautot enää vailla veroa.
1975-76 Erityismaksu autojen ja moottoripyörien maahantuonnille. Ylimääräinen vero oli 50 % autoverolain mukaisesta auto- ja mp-verosta ja tuli voimaan 18.10.1975. Vielä vuonna 1975 maksua alennettiin 30 %:iin ja sitten 20 %:iin ja lopulta 10 %:iin. Erityismaksu kumottiin vuonna 1976.
1985 Maastohenkilöautot myös autoverotuksen piiriin. Niiden vero (30 %) alempi kuin henkilöautoilla.
1987 80-luvun alkupuolella autoverotukseen hienoisia muutoksia. Vuonna 1987 autoveroksi tuli auton verotusarvon määrä korotettuna 32 %:lla ja vähennettynä 4 600 mk:lla.
1988 Katalysaattorivähennys bensiinikäyttöisille henkilöautoille, joka oli 3 500 mk verotusarvosta.
1989 Katalysaattorivähennys nostettiin 4 500 markkaan, mutta se koski edelleen vain bensiinikäyttöisiä autoja.
1990 Verokerrointa pienennettiin 5 prosenttiyksikköä, jolloin se aleni 127 %:iin syyskuun alusta alkaen. Maastohenkilöautojen vero nostettiin 50 %:iin alkaen 1.6.1990.
1991 Toukokuun 25. päivänä henkilöautojen veroprosenttia allennettiin jälleen 5 prosenttiyksikköä, nyt arvoon 122 %.
1993 Toukokuussa alennettiin autoveroprosenttia, nyt 20 prosenttiyksiköllä. Samalla luovuttiin pakettiautojen verovapaudesta. Niiden veroksi tuli 35% verotusarvosta. Maastohenkilöautojen vero nostettiin samaksi kuin henkilöautoilla.
1994 Säädettiin auton käyttömaksu. Sitä perusteltiin autoveron tuoton alentumisella laman laskettua dramaattisesti uusien autojen myyntiä.
1995 Suomesta tuli EU:n jäsen. Muuttoautot menettivät verovapauden, mutta niille määrättiin alennettu autovero - maksimialennus verosta 50 000 mk. Käytettyjen autojen verotukseeen tuli uusi verotussääntö, jossa vero laskettiin kaavamaisen ikävähennyskaavan avulla vastaavan uuden auton hinnasta.
1997 Muuttoautojen veronalennuskatto nostettiin 80 000 markkaan.
1998 30.12. alkaen käytettyjen autojen verotusta hieman muutettiin EU:n komission antaman huomautuksen vuoksi. Kaavamaista ikävähennystä jatkettiin.
1999 Tehtiin tarkennuksia käytettynä maahantuodun auton verotukseen, perusidea säilyi ennallaan.
2002 EY-tuomioistuin antoi päätöksen Suomen autoverolain syrjivyydestä 19.9.2002. Tulli siirtyi verottamaan käyttetynä tuotuja autoja markkina-arvopohjaisesti.
2002 Joulukuun lopulla hallitus antoi uuden autoverolakiesityksen. Asia siirtyi valtiovarainvaliokunnan verojaostoon valmisteltavaksi. Tulli toi sinne oman lakiesityksensä.
2003 Eduskunta päätti autoverolain uuden sisällön. Nyt auton verotusarvo laskettiin kuluttajahinnasta. Uusien bensa-autojen veroksi tuli 28 % verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla ja dieselien 30 % vähennettynä 450 eurolla. Verotusarvoon lasketaan mukaan toimituskulut 600 euroa ylittävältä osalta. Autoverosta peritään lisäksi vanhan perinteen mukaan 22 %:n "arvonlisävero". Suomessa autoon 6 kk kuluessa luovutuksesta asennettavat varusteet lasketaan mukaan verotusarvoon.
2003 Autoverolaki määrää käytettynä tuoduille autoveroksi 15.5.2003 alkaen vastaavan veroprosentin veroa, joka sisältyi samanlaisen Suomessa olevan auton vähittäismyyntihintaan, kun auto oli uusi. Veron jäljellä oleva määrän selvittämiseksi Tulli määrittelee vastaavan auton vähittäismyyntiarvon Suomesssa. Autoverosta peritään lisäksi 22 %:n "arvonlisävero". Auto määritellään käytetyksi vasta, kun sen ikä on 7 kuukautta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21