ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Vahvistinpäivitys valmis ja uudet kajarit kojelaudassa (Caliber CSS-3) ja ovissa (CSC 6W). Nyt musiikkia voi jo jopa sanoa kuuluvan kuten pitää. Ovikajareiden kohdalla kuitenkin muutamia heränneitä kysymyksiä. Asensin kaiuttimet alkuperäisiin muovikoteloihin (modifioitu), mutta tuntuvat vieläkin "haittaavan" puhdasta sointia. Olisiko vanerista tehty kiinnike/koroke parempi kyseiselle midbassolle? Miten muut ovat asennelleet kajareita oviin? Lisäksi kiinnostaisi laittaa tolle kajarille oma jakosuodin jotta aivan alimmat bassot eivät pilaisi ääntä. 

#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
PFS:ltä ei enää saa ES1-4 => ES1-7 päivityspakettia. Elkpartsilla näyttäisi olevan myynnissä samanlainen paketti. Onko joku tilannut tuolta? Tuleekohan siinä mukana kaikki tarvittava? Siis myös ne valokuidut...
Löytyykö -04 ss:stä hanttimiehen penkin alta oviin menevät kaiutinjohdot valmiina? Entä muut tarvittavat tsydeemit tuota päivityspakettia varten?
Löytyisikö joltakulta asennusohjetta tuohon pakettiin niin pääsisi tutustumaan.
Toinen lähestymistapa aiheeseen: Onko joku onnistunut hankkimaan purkuosana kaikkia päivitykseen tarvittavia osia?
Löytyykö -04 ss:stä hanttimiehen penkin alta oviin menevät kaiutinjohdot valmiina? Entä muut tarvittavat tsydeemit tuota päivityspakettia varten?
Löytyisikö joltakulta asennusohjetta tuohon pakettiin niin pääsisi tutustumaan.
Toinen lähestymistapa aiheeseen: Onko joku onnistunut hankkimaan purkuosana kaikkia päivitykseen tarvittavia osia?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
No eipä ole saatavilla enää elkpartsillakaan. Kellään ideoita mistä noita vielä voisi saada? Laakkosen ryöstöhintoihin en ainakaan lähde.Hetero kirjoitti:PFS:ltä ei enää saa ES1-4 => ES1-7 päivityspakettia. Elkpartsilla näyttäisi olevan myynnissä samanlainen paketti.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
IMHO tuon ES1-7 voi unohtaa samantien ja siirtyä suoraan DIY ratkaisuihin. Omassa -08 SS:ssä on tuo 7 kajarin "premium" audio, ja suoraan sanottuna siitä on "premium" kaukana. En osaa edes kuvitella kuinka huono tuo perus ES1-4 voi olla, sillä tuota ES1-7:aa on vaikea alittaa...Hetero kirjoitti:No eipä ole saatavilla enää elkpartsillakaan. Kellään ideoita mistä noita vielä voisi saada? Laakkosen ryöstöhintoihin en ainakaan lähde.Hetero kirjoitti:PFS:ltä ei enää saa ES1-4 => ES1-7 päivityspakettia. Elkpartsilla näyttäisi olevan myynnissä samanlainen paketti.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Ainoa vaikeus on ettei ES1-4 satsista saa kunnollista signaalia mistään. Paha lähteä rakentamaan mitään, kun paskasta ei oikein ruusuja saa. Mutta kai se vaan pitää yrittää...moose kirjoitti: IMHO tuon ES1-7 voi unohtaa samantien ja siirtyä suoraan DIY ratkaisuihin.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Elähän nyt ihan maata myy. Kyllä siitä ES1-4:kin saa siedettävän. Ei tosin mitään huippuhifiä, mutta ihan kuunneltavan ja siedettävän ja bassotkin tuntuu kuljettajan selkönojassa ilman peräkontin täyttäviä sub viritelmiä.Hetero kirjoitti:Ainoa vaikeus on ettei ES1-4 satsista saa kunnollista signaalia mistään. Paha lähteä rakentamaan mitään, kun paskasta ei oikein ruusuja saa. Mutta kai se vaan pitää yrittää...moose kirjoitti: IMHO tuon ES1-7 voi unohtaa samantien ja siirtyä suoraan DIY ratkaisuihin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Onhan tämä hieman masentavaa yrittämistä.Twarrior kirjoitti: Elähän nyt ihan maata myy. Kyllä siitä ES1-4:kin saa siedettävän. Ei tosin mitään huippuhifiä, mutta ihan kuunneltavan ja siedettävän ja bassotkin tuntuu kuljettajan selkönojassa ilman peräkontin täyttäviä sub viritelmiä.
No täytyy hankkia kunnon elementit ja riittävillä säädöillä varustettu 4-kanava vahvari. Eiköhän niillä jotakin saa aikaiseksi.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Mitenkähän aktiivisubbari pelittäis ? esim Pioneerin TS-WX11A http://autoextra.fi/products/php/TS-WX11A%20Aktiivi.php Mahtunee etupenkin alle.
9-3 SS 1.8t
Lisävahvarin kytkentäkaapelit
Lisävahvarin ja pääyksikön väliin tarvitaan siis 4 kuitukaapelia ja liitinkappale niille? Mitkähän noiden osanumerot on? Liitin on wis:ssä numerolla H2-10, mutta miten pääsen kiinni varsinaiseen osanumeroon EPC:ssä? Ja mitkä ne tarvittavat kaapelit on?lamar kirjoitti:Vahvistinpäivitys valmis ja uudet kajarit kojelaudassa (Caliber CSS-3) ja ovissa (CSC 6W). Nyt musiikkia voi jo jopa sanoa kuuluvan kuten pitää.
Onko lamarilla upgradepaketin asennusohje tallella? Sille olisi tarvetta. Vai löytyykö se jostakin netistä?
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Löytyyhän se ohje vielä. Panes sähköpostiosoite, niiin laitan ohjeen tulemaan. Ohjeessa on hieman epäselvästi sanottu montako kuitukaapelia asennuksessa tarvitaan, mutta niitä on kaksi. Kaksi kuitukaapelia on valmiina asennettuna kojelaudan ja keskikonsolin "sisällä".
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Eli tarvitsit asennukseen vain ne kaksi oranssia kuitukaapelia ja niiden kumpaankin päähän liittimet?lamar kirjoitti:Löytyyhän se ohje vielä. Panes sähköpostiosoite, niiin laitan ohjeen tulemaan. Ohjeessa on hieman epäselvästi sanottu montako kuitukaapelia asennuksessa tarvitaan, mutta niitä on kaksi. Kaksi kuitukaapelia on valmiina asennettuna kojelaudan ja keskikonsolin "sisällä".
Miten ne kuidut siellä A-pilarin juuressa oli kytkettynä? Eikös niiden pidä muodostaa rengas, joten ilmeisesti ne oli kytkettynä jotenkin yhteen vai? Löytyivätkö kuidut sieltä kytkentäpaikan läheltä?
Pitänee kysellä Laakkoselta noita kaapeleita, jollei osanumeroita löydy jolla noita voisi muualta metsästää.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
ES1-4:n rinnalle on asennettu nyt Pioneerin TS-WX11 aktiivisubbari! Tukevasti alumiinista valettu 3,5 kg möykky mahtuu apukuskin penkin alle joko takajakatilaan pitkittäin tai penkin etureunan alle poikittaispalkin päälle (penkkiä ei pysty siirtämään kovin eteen). Kaiutintasoinen signaali on ryöstetty kaiutinjohdoista heti radion takaa, herätevirta ja maadoitus tupakansytyttimeltä ja jatkuva virta radion johdosta. Subbarin taso on säädetty kaakkoon, jakotaajuus 80 hz tienoille, radion bassokorostus suunnilleen kello kolmeen. Jos kääntää nupin kaakkoon on omaan makuun jopa liikaa bassoa 

9-3 SS 1.8t
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Minkälaisella budjetilla ootte laittaneet näitä stereoita autoistanne kuntoon?
Itse laskiskelin, että saadakseni SS2 kohtuulliseen kuosiin minulta meni seuraavat menoerät:
Velocityn 8l aktiivisubi 100 eur. Samanlaisia Blaupunktin on huuto.netissä! (http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=64970474) Suosittelen, en tunne myyjää..
Linjatasomuunnin postikuluineen 27 eur.
Linjavahvistin postikuluineen 65,90 eur
Halvat diskantit 20 eur/2 paria.
Summa summarun alle 250 euroa!
Tästä kulusta tulee huomioida, että Velocity palvelee minulla jo kolmannessa autossa.
Projektina helppo, n. 2h työ.
Varastin signaalin SC:n takaluukun kaiuttimilta samalla kun kolvailin sinne ne diskantit, joita Saab ei meille myy.
Virta on helppo ottaa takaluukun sulakeboksilta.. (Omani on kyllä jo yli kuukauden tullut takaluukun "tupakansytkästä", mutta voinen siihen uhrata sen kolmannen tunnin.. Joskus.)
Itse aktiivisubi on varapyörän paikalla, välikansi piti jättää matkasta, jotta basso mahtui.
Linjatasomuunnin tarvitaan, koska soitin mokoma sulkee kulmakanavat muuten, kun siltä rosvoaa signaalia. Edellinen SS teki samaa.
Niin ja ne diskantit kolvailin vaan sinne kulmiin joukon jatkoksi.
Tommonen pieni aktiivisubi antaa mukavasti lisää potkua alapäihin. Pelaa mukavasti yhteen kakkossarjan ovikajareiden kanssa. Velocitystä löytyy ainakin aktiivijako, jolla saa hieman tuunattua soundia. En ole hakenut mitään studiotasoa systeemiltä, kyse on hyvänen aika sentään autosta..
Toinen asia tässä diskanttipuolessa on se tajuttoman käsittämätön säätöpotikka soittimessa. Parhaimmillaan siitä saa diskantin lisääntymään kun sitä vääntää täysiltä poispäin. Soitin ei tunnista ollenkaan asentoa korostettu, vaan diagnostiikan mielestä se on joko normaalitasolla, tai alennettu. Kahdessa edellisessä SS:ssä oli sama hieno ominaisuus. Jokaisen kännykkäpuhelun jälkeen saa vääntää siis diskanttia pienemmälle saadakseen sitä isommalle - Kuinka loogista!
Kyseessä siis 06 SC.
Itse laskiskelin, että saadakseni SS2 kohtuulliseen kuosiin minulta meni seuraavat menoerät:
Velocityn 8l aktiivisubi 100 eur. Samanlaisia Blaupunktin on huuto.netissä! (http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=64970474) Suosittelen, en tunne myyjää..
Linjatasomuunnin postikuluineen 27 eur.
Linjavahvistin postikuluineen 65,90 eur
Halvat diskantit 20 eur/2 paria.
Summa summarun alle 250 euroa!
Tästä kulusta tulee huomioida, että Velocity palvelee minulla jo kolmannessa autossa.
Projektina helppo, n. 2h työ.
Varastin signaalin SC:n takaluukun kaiuttimilta samalla kun kolvailin sinne ne diskantit, joita Saab ei meille myy.
Virta on helppo ottaa takaluukun sulakeboksilta.. (Omani on kyllä jo yli kuukauden tullut takaluukun "tupakansytkästä", mutta voinen siihen uhrata sen kolmannen tunnin.. Joskus.)

Itse aktiivisubi on varapyörän paikalla, välikansi piti jättää matkasta, jotta basso mahtui.
Linjatasomuunnin tarvitaan, koska soitin mokoma sulkee kulmakanavat muuten, kun siltä rosvoaa signaalia. Edellinen SS teki samaa.
Niin ja ne diskantit kolvailin vaan sinne kulmiin joukon jatkoksi.
Tommonen pieni aktiivisubi antaa mukavasti lisää potkua alapäihin. Pelaa mukavasti yhteen kakkossarjan ovikajareiden kanssa. Velocitystä löytyy ainakin aktiivijako, jolla saa hieman tuunattua soundia. En ole hakenut mitään studiotasoa systeemiltä, kyse on hyvänen aika sentään autosta..
Toinen asia tässä diskanttipuolessa on se tajuttoman käsittämätön säätöpotikka soittimessa. Parhaimmillaan siitä saa diskantin lisääntymään kun sitä vääntää täysiltä poispäin. Soitin ei tunnista ollenkaan asentoa korostettu, vaan diagnostiikan mielestä se on joko normaalitasolla, tai alennettu. Kahdessa edellisessä SS:ssä oli sama hieno ominaisuus. Jokaisen kännykkäpuhelun jälkeen saa vääntää siis diskanttia pienemmälle saadakseen sitä isommalle - Kuinka loogista!
Kyseessä siis 06 SC.
Re: ES1 audion korjaaminen SS/SC:ssä
Olen itsekin ajatellut parantaa ES1:n äänentoistoa. Näin aluksi bassojen osalta.
Tarkoitus on asentaa aktiivinen subbari (ostettu on, ei asennettu). Tähän liittyykin eräs kysymys.
Joillakin oli ollut ongelmia kaiutin johdoista signaalia "ryöstettäessä".
Ongelmien ilmetessä, oliko vahvistimessa, johon signaalia tarvittiin, kaiutintasoiset (high level) tulot? Itselläni on aktiivisubbarissa molemmat tulot sekä kaiutintasoiset että linjatasoiset. Mittasin subbarista kaiutintasoiset tulot, etteivät niistä kummatkaan ole suoraan yhteydessä vahvistimen sähkönsyötön miinukseen eli runkoon. Näin ollen ES1:n vahvistimen kumpikaan kaiutinliitäntä ei joudu suoraan auton runkoon. Sen sijaan on mahdollista, että aktiivisubbarin kautta signaali kytkeytyy runkoon konkan kautta. Konkan koko voi olla sellainen, että signaalin eli vaihtosähkön kannalta se on oikosulku.
Tästä seuraakin seuraava kysymys. Onko vahvistin mykistynyt kokonaan pysyvästi "vikakytkennän" takia vai onko se toipunut itsekseen kunhan kytkennät on purettu?
Ja vielä yksi kysymys. Onko kaiutin/linjatasomuunnin aina ollut ongelmaton?
Tarkoitus on asentaa aktiivinen subbari (ostettu on, ei asennettu). Tähän liittyykin eräs kysymys.
Joillakin oli ollut ongelmia kaiutin johdoista signaalia "ryöstettäessä".
Ongelmien ilmetessä, oliko vahvistimessa, johon signaalia tarvittiin, kaiutintasoiset (high level) tulot? Itselläni on aktiivisubbarissa molemmat tulot sekä kaiutintasoiset että linjatasoiset. Mittasin subbarista kaiutintasoiset tulot, etteivät niistä kummatkaan ole suoraan yhteydessä vahvistimen sähkönsyötön miinukseen eli runkoon. Näin ollen ES1:n vahvistimen kumpikaan kaiutinliitäntä ei joudu suoraan auton runkoon. Sen sijaan on mahdollista, että aktiivisubbarin kautta signaali kytkeytyy runkoon konkan kautta. Konkan koko voi olla sellainen, että signaalin eli vaihtosähkön kannalta se on oikosulku.
Tästä seuraakin seuraava kysymys. Onko vahvistin mykistynyt kokonaan pysyvästi "vikakytkennän" takia vai onko se toipunut itsekseen kunhan kytkennät on purettu?
Ja vielä yksi kysymys. Onko kaiutin/linjatasomuunnin aina ollut ongelmaton?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)