Tankin kiinnityspannat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Tankin kiinnityspannat

Viesti Kirjoittaja Huikko »

ääh...

Kaksi tuntia temuamista ja tulos aika nolla :)

Sain tankin tyhjäksi ja klemmarit / putket takaa irti, mutta tankin kiinnityspantojen mutterit ovat niin huonossa hapessa, ettei niitä saa ehjänä irti millään.

Kysymys:

Minkälainen kiinnitys pannalla on auton etupäässä? Onko se jonkun niitin ympärillä vai ainoastaan jossakin koukkupatentissa?

Eli siis suomeksi:

Ajattelin mutterinsärkijällä rikkoa nuo vanhat mutterit ja kierrepakalla puhdistaa kierteet ja laittaa uudet mutterit ja prikat.
Onnistuuko tämä? Eli saako pannat irti autosta kokonaan?
Ainakin jenkeissä oli pannan toinen pää sellaisella hienolla ikiniitillä auton korissa kiinni, ettei onnistunut. Kuinkas Saabissa?

Pääsen tallille jatkamaan heti kun joku vastaa että uskaltaako tehdä tuon noin. Kiitos etukäteen.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suosittelen sen koukkupään irroittamista. Takakontista vaneri pois ja siellä on kaks mutteria, olikohan 17mm. Niistä rälläköimällä hitsitäpät pois ja tankin alle vaikkapa hallitunkki. Sitten vaan mutterit auki ja tankki putoaa alas. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Niitä ruostuneita pultteja ei ole ihan välttämätön pakko edes saada toimimaan. Tankin kun saa asennettua takaisin, takaperöisessä järjestyksessä avustajan kanssa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No siinä bensanhuurussa mikä tallissa vallitsee ei kyllä rälläköidä mitään.
Tai minä en ainakaan ole saman läänin alueella, kun rälläköidään :)
Eli kyllä se pitää pudottaa sieltä pois niin, että rikkoo ne mutterit sieltä takapäästä.

Eli pitääkö ne jengat putsata pakalla selällään siellä auton alla?
Eikö pantoja saa kokonaan irti vaikka tankki on irti muuten kuin rälläkällä?

Sehän on ihan normaali M8 kierre joka siinä koukussa on. Helpompaa ainakin minulle on puhdistaa se kierre ja laittaa uudet mutterit niihin.

Olisi vain ollut paljon paljon helpompaa tehdä sekin homma, jos ne pannat saisi sieltä kokonaan pois auton alta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Itte olen kietänyt mutterilla kierteet puhtaaksi (kierrepakka olis varmasti parempi, jos vain mahtuu kiertämään) ennenkuin olen ruvennut kiertämään pannan ruuvia irti.

Toi on kylläkin hidas tapa, mutta lähtevät ehjänä irti.
Entinen jäsen#2331
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaasaripelistä rälläköin tylysti ne pitkät koukun ruuvit poikki kun piti tankki irrottaa mätähommien tieltä. Uudet koukut askartelin Motonetin venetarvikehyllystä löytyneistä melkein vastaavista...

T8A:n tankkia irrottaessa myöskin mätähommien tieltä, lähti nuo pitkien koukkujen mutterit auki ihan vaan lenkkiavaimella kauniisti pyörittelemällä, kun oli ensin tarjonnu teräsharjaa ja liukastetta kierteisiin. Hiukan olin kyllä ihmeissäni tuuristani 8O :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onpas jännä juttu, itse laitoin hieman rostoffia ja aloin kiertämään pois :)

Toinen oli -88 900i8 ja toinen -90 900T16 eikä kummassakaan ollut pienintäkään ongelmaa...

Koititteko hyvää ruosteenirroitusta :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Näissä muttereissa on enemmän ruostetta kuin metallia jäljellä :)
Olisiko materiaali vaihtunut jossakin vaiheessa huonompaan?

Ja kyllä siellä muhi 24h ajan ensin ruosteenirroitusta.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Näissä muttereissa on enemmän ruostetta kuin metallia jäljellä :)
Olisiko materiaali vaihtunut jossakin vaiheessa huonompaan?

Ja kyllä siellä muhi 24h ajan ensin ruosteenirroitusta.
Sitä onkin vaikea sanoa :?

En odottanut itse kuin vartin verran
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Eli lähteekö ne pannat sieltä kokonaan pois auton alta kun tankki on irti? Eikö kukaan tiedä?

Saisi näihin teknisiin keskusteluihin saman verran intoa, kuin noihin kulutuslukemiin, niin homma toimisi paremmin :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Eli lähteekö ne pannat sieltä kokonaan pois auton alta kun tankki on irti? Eikö kukaan tiedä?

Saisi näihin teknisiin keskusteluihin saman verran intoa, kuin noihin kulutuslukemiin, niin homma toimisi paremmin :)
Itse ainakin tein niin, että pistin pienen laudan tukemaan tankkia ja sitten ihan pieni tunkkaus ylöspäin ja otin mutterit auki ja sen jälkeen pannat lähtevät irti koska niissä on semmoinen koukku toisessa päässä.

Ja tämän jälkeen laskin tunkin ja tankki tuli mukana... Muista ottaa tankin liittimet irti! :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Suurkiitos. Nyt uskallan rikkoa nuo vanhat mutterit kun pannat saa autosta pois ja pöydälle entisöitäviksi. Voi samalla käsitellä ruosteensyöjällä ja maalata nuo pannat niin kestävätkin siellä.

Ja tehdä rosterikierretangosta ne koukut, niin ei tartte miettiä lähteekö jatkossa irti vai ei.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Vähän OT:tä :oops:

Mulla taitaa olla pari sarjaa ehjiä pantoja jemmassa, jos joku tarvii :wink:
Entinen jäsen#2331
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ei ainakaan vielä tarvii :) Katsotaan mitä saan tuhottua huomenna.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie tossa yhestä autosta vetäsin ne pannan etupäät auki ilman laikkaa. Lähtihän nuo hitsitäpit kunnon työkalulla ihan vaan vääntämälläkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mertmi kirjoitti:Mie tossa yhestä autosta vetäsin ne pannan etupäät auki ilman laikkaa. Lähtihän nuo hitsitäpit kunnon työkalulla ihan vaan vääntämälläkin...
Minkä takia otit ne sieltä päästä auki ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin