Tällöinhän kait turbo alkaa olla entinen? Koitin etsiä aiheesta haulla mutta en löytänyt.
Omassani IMMua vaihdellessani olen todennut että öljyä on aina hiukan esim. immun pohjalla. Ei öljyä niin valu että sitä tulisi ulos putsarista mutta putkien pohja on öljyinen jos sitä sormella pyyhkii. Onko tämä vielä hyväksyttävä vuotoa kovassa ajossa vai onko asia niin yksioikoinen että jos öljyä yhtään näkyy imupuolella niin turbo on entinen. Tehot autossa tuntuu olevat tallella ja käy oikein nätisti, eli mitään muita oireita ei ole. Mikä osa tulisi vaihtaa tämän vian korjaamiseksi (ja kuinka pikaisesti)?
Turbo vuotaa öljyä imupuolelle
Pieni määrä öljyä ei ole vielä huolestuttavaa, todennäköisemmin sinne turbon imupuolelle öljy tulee huohottimesta koska sen isompi letku yhdistyy imuputkeen juuri vähän ennen turboa. Todennäköisemmin koneessa vaan alkaa olla jo männänrenkaat hiukan kulahtaneet jos öljyä on enemmän. Öljyä kyllä yleensä on aina pieni kerros vaikka kone olisi iskussakin, joten ei syytä huoleen. Kovassa ajossa kunnossa olevakin kone huohottaa aina jonkin verran.
Turbon hajotessa öljyä tulee joko rankasti pakoputken kautta (savuttaa valkeaa) tai sitten paineputkeen (savuttaa sinistä). Paineputkessakin pieni määrä öljyä on normaalia.
Turbon laakeroinnin kunnon voit todeta kokeilemalla imuaukosta siiven kiinnitysmutterista. Välys ylös-alas (radiaalinen) suunnassa on normaalia, niin kauan kun siivet eivät pääse ottamaan koteloon kiinni missään asennossa. Välystä sisään-ulos (aksiaalinen) ei saisi olla uudessa ahtimessa lainkaan, mutta käytetyssä pieni määrä on hyväksyttävää. Jos sitä tuntuu reilusti ääriasennoissa loksahdusten kera, on turbon päittäislaakeri aika lailla vainaa.
Jos turbo on OK, ei sitä tietenkään tarvitse vaihtaa.
Jos päittäislaakeri on huonona, niin remppaus tulee kyseeseen eikä ole kovin kallistakaan. Hiukan kätevämmältä onnistuu laakerointi itsekin, korjaussarjan hinnat n. 100€, lisäksi on hyvä käyttää jossain turbopajalla tasapainotuksessa (parikymppiä, mutta ei pakollista jos laakeroinnin tekee huolellisesti merkaten siiven asennon akseliin nähden ja kiristää takaisin samaan asentoon). Turbopuljut kaiketi veloittavat huollosta kaikkineen n. 300€.
Turbon hajotessa öljyä tulee joko rankasti pakoputken kautta (savuttaa valkeaa) tai sitten paineputkeen (savuttaa sinistä). Paineputkessakin pieni määrä öljyä on normaalia.
Turbon laakeroinnin kunnon voit todeta kokeilemalla imuaukosta siiven kiinnitysmutterista. Välys ylös-alas (radiaalinen) suunnassa on normaalia, niin kauan kun siivet eivät pääse ottamaan koteloon kiinni missään asennossa. Välystä sisään-ulos (aksiaalinen) ei saisi olla uudessa ahtimessa lainkaan, mutta käytetyssä pieni määrä on hyväksyttävää. Jos sitä tuntuu reilusti ääriasennoissa loksahdusten kera, on turbon päittäislaakeri aika lailla vainaa.
Jos turbo on OK, ei sitä tietenkään tarvitse vaihtaa.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo voi vuotaa öljyä useammasta syystä. Esim. pakopesä voi olla halki, jolloin tarvitaan ainakin uusi pakopesä. Tässä kohtaa moni vaihtaa koko turbon. Myös tiivisteet voivat olla entiset, joku on saanut ihan puhdistuksellakin asiaan parannusta, mutta jos ahtimen purkaa, kannattaa melkein ne tiivisteet vaihtaa uusiin.
Varaosat ovat ainakin Suomessa kalliita, koska jostain syystä kyseessä on jonkinlainen "erikoisala", ja virallisia toimijoita vähän. Netistä saa todella houkuttelevaan hintaan (ainakin taalan nykykurssilla) ahtimen korjaussarjoja, mutta kokemuksia niistä ei kai suuremmin ole, ainakaan täällä ei kukaan vastaillut kun kyselin. Oli miten oli, suomalaisen korjaussarjan hinnalla saa yleensä ainakin "toimivana" irrotetun purkuahtimen, joten usein turbo vaihtuu, vaikka vanhakin aihio olisi vielä elvytettävissä.
TÄRKEIN: oletko varma että kyseessä on juuri turbo? Huohotuksen kauttakin voi -ja usein tuleekin- öljyä ahtoputkiin. Mainitsit sinulla olevan IMM:n, joten kyse lienee 80-90-luvun taitteen menopelistä LH-ruiskulla? Sieltä voi löytyä monta asiaa, joka heikentää huohotuksen toimintaa ja kastelee paikkoja. Jos selaat vanhoja viestejä, kannattaa hakusanaksi koittaa turbon lisäksi myös "huohotus" tai "huoho*".
Ilmansuodatinhan kai on sinulla vakio, eikä öljyttävä vapaavirtaussuodatin?
Varaosat ovat ainakin Suomessa kalliita, koska jostain syystä kyseessä on jonkinlainen "erikoisala", ja virallisia toimijoita vähän. Netistä saa todella houkuttelevaan hintaan (ainakin taalan nykykurssilla) ahtimen korjaussarjoja, mutta kokemuksia niistä ei kai suuremmin ole, ainakaan täällä ei kukaan vastaillut kun kyselin. Oli miten oli, suomalaisen korjaussarjan hinnalla saa yleensä ainakin "toimivana" irrotetun purkuahtimen, joten usein turbo vaihtuu, vaikka vanhakin aihio olisi vielä elvytettävissä.
TÄRKEIN: oletko varma että kyseessä on juuri turbo? Huohotuksen kauttakin voi -ja usein tuleekin- öljyä ahtoputkiin. Mainitsit sinulla olevan IMM:n, joten kyse lienee 80-90-luvun taitteen menopelistä LH-ruiskulla? Sieltä voi löytyä monta asiaa, joka heikentää huohotuksen toimintaa ja kastelee paikkoja. Jos selaat vanhoja viestejä, kannattaa hakusanaksi koittaa turbon lisäksi myös "huohotus" tai "huoho*".
Ilmansuodatinhan kai on sinulla vakio, eikä öljyttävä vapaavirtaussuodatin?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)