Tankin kiinnityspannat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo16 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Mie tossa yhestä autosta vetäsin ne pannan etupäät auki ilman laikkaa. Lähtihän nuo hitsitäpit kunnon työkalulla ihan vaan vääntämälläkin...
Minkä takia otit ne sieltä päästä auki ?
Koska ne ei ole koskaan ruosteessa ja tankki putoaa noiden aukaisulla about parissa minsassa alas. Auto oli menossa näet paaliin ja piti saada tankki pois nopsasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2vuorokauteen vaihtaa aika monta bensapumppua ilman tankin irrotus talkoita. kerkee sammuakkin monta kertaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tarkoitatko sammumisella miestä vai autoa :D
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Huikko kirjoitti:Suurkiitos. Nyt uskallan rikkoa nuo vanhat mutterit kun pannat saa autosta pois ja pöydälle entisöitäviksi. Voi samalla käsitellä ruosteensyöjällä ja maalata nuo pannat niin kestävätkin siellä.

Ja tehdä rosterikierretangosta ne koukut, niin ei tartte miettiä lähteekö jatkossa irti vai ei.
Voi ku nannaa, rosterikeppiä kierteen kera, sellaista herkkua mun varastoissa ei vielä olekkaan.. pitäisköhän vierailla pilipalikaupan puatti- osastolla.
Miten olis, jos tekee yhden kannakkeen kerrallaan, luulis pysyvän yhdellä ylhäällä. Mutterinhalkaisijan toimintaa voi joskus parantaa kun ensin voimapihdeillä koloaa, tosin pihtien kärjet on hiottava suoriksi.
Jos ei voi/halua hitsata // rälläköidä, niin voiko tehdä jatkoksen kierteeseen pitkällä mutterilla??? Eli avaa kierteen pakalla auton alla.
Hylsyyn ( jossa riittävä pituus/ reikä) heftattu pakka on usein kätevä ahtaissa paikoissa, voi kiertää räikällä.
Jos taivuttaa kierretankoa, lienee parempi ensin laikata kierreosuus pois . Tällöin tanko kestää paremmin lohkeamatta, koska terävä kierteen lovi aiheuttaa suuren jännityspiikin ( olen kokeillut) ja ohuemman muodonmuutos/ reunajännitys muutenkin on pienempi ja taipuukin helpommin.
PS. tyhjähköllä tankilla operointi on etu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Eläkee laittako rosteritankoa! Panta häipyy ympäriltä melko joutuin koska tulee jo sähkökemiallien korroosio. Rosteri on jalompaa ja käyttää mustaa rautaa sitten luovuttavana osapuolena. Kuumasinkitty M8 kierretanko ja siitä tekee uudet koukut ja laittaa vielä kuumasinkityt mututkin ja ruostesuojavahalla käsittelee kunnon kerroksena. Tekee vaikka uudet pannat kuumasinkitystä leveestä latasta ja maalaa / suuojaa niin ei taatusti lopu ihan heti.

Saabitkin luopu rosteri-ikkunalistoista -70 luvulla ko. syystä ja siirty eloksoituun alumiiniin ja maalattuun alumiiniin. Muistelkaa miten ilmanpoistoritilän ympäristö ja ovien ikkuna reunat ruostu vaikkei ollut edes niitä maalivikaisia ja yhtä pahassa paikassa kuin alustassa tankin pannat . Mitä siellä tapahtuu kun laittaa rosteria...
Rosteria kannattaa välttää autohommissa ja varsinkin niissä mitkä tulee koriin kiinni siten että niitä ei ole eristetty toisistaan. Rupee saabi häipyyn ympäriltä .... :cry:

Kombeissa missä takaikkunan alla on se spoikka niin on spoikan kiinnitysmuttereittenkin alla sinkistä tehdyt rikat koska kiinnistysreikiä ei ole maalattu porauksen yhteydessä niin ei ruostu koska sinkiik syöpyy ennekuin teräs ja ootteko ihmetellyt esim takaroiskeläppien kiinnitusruuvien alla olevia neliskanttisia 1x1 cm 0,5 ohuita juttuja. Ne on ollut sinkkilevyjä korin ja läpän välissä ja ne on hoitanut aikansa sitä virkaa ettei ruuvin reijät ruostu. Sitte ku sinkki on loppu sen ohuen muovikalvon välistä alkaa läpän alukset maatua.

Ite oon tehnyt läppien ym. alle uudet sinkit sulattamalla venesinkkiä ja valamalla ohutta levyä mistä leikanut reilut rikat läppien ym ja korin väliin ja ei ole maatumis-ongelmia ko. paikoissa. Suosittelen kaikkiin ko. kohteisiin mihin voi konstia käyttää.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuossa rosterin reagoinnissa saattaa ollakin pointti. Mulla on myös alumiinisia hakoja tallilla joihin voisi temuta kierteet, mutta voivat olla liian pehmeää tavaraa.

Tai sitten entisöi nuo vanhat koukut ja tervaa hyvin. kunnolla tuo pitää tehdä, ettei tartte huutaa itselleen sitten myöhemmin.

Kiitos vinkeistä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

nalleolut kirjoitti:2vuorokauteen vaihtaa aika monta bensapumppua ilman tankin irrotus talkoita. kerkee sammuakkin monta kertaa!
Totta, mutta joku valopää oli tuhonnut tankista sen pumpun kodin ja kierteet ja kiristyspannan ja laittanut sinne kilometrin sikafleksiä. Tankki vuoti päälleen jos veti täyteen.
Siksi tuo tankki pois ja syyniin pöydälle.

Varatankki ja pumppu on jo hommattuna.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tankki pumppuineen vaihdettu. Samalla tuli laitettua uusi bensansuodatin ja tehtyä sille pidike jota ei enää ollut.

Hyvin kulkee taas.

Mitähän seuraavaksi? :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Huikko kirjoitti:Tankki pumppuineen vaihdettu. Samalla tuli laitettua uusi bensansuodatin ja tehtyä sille pidike jota ei enää ollut.

Hyvin kulkee taas.

Mitähän seuraavaksi? :)
Check engine- valo palaa satunnaisesti :lol:
Vastaa Viestiin