APC-modin kokemuksia persdynolla ja mittarilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Hankala arvailla. Voisi vaikka tämmöisillä yrittää selittää:

- PV/T = vakio. http://www.exploroz.com/Vehicle/Technic ... olers.aspx Voisko vain lämpimällä moottorilla käydä niin että yrität ahtaa lämmintä ilmaa? Aika normaali ilmiö. Mulla kaikkien turbojen mittarit on näyttänyt baarin sinne tänne riippuen että onko lämmin vaiko kylmä ilma. Ei oo ainakaan minua haitannut. Paineen mittaus ottaa siis kantaa vain paineeseen eikä siitä voi ilman kaasun lämpötilan tietämistä päätellä että kuinka paljon ilmamassaa oikeasti puristetaan sylintereihin.

Kuva
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

jcarlson kirjoitti:Täyttöhitsaus on yksi tapa, toinen tapa (jolla itse asensin T7 kannen) on koneistaa kannesta jakopään kopan kohdalta hiukan materiaalia pois ja liimata T-mallinen alumiinilevy koneen ja kannen väliin. Toimii myös hienosti tiivistykseen.

Pakosarjan laippa on sama joten sopii suoraan, mutta T5/7 kansilla pakosarjan asento on hiukan eri kuin vakio joten ainakin ahtimen öljynpaluuta joutuu muokkaamaan. Lisäksi imuaukot ovat tietenkin isommat joten imusarjaakin olisi hyvä hiukan portata sopimaan siihen. 2.1 imusarja on kyllä paras lähtökohta alkaa siihen koska siinä on jo valmiiksi hiukan suuremmat kanavat, joten pienellä pirrailulla pitäisi tulla hyvä. Onnistuu kyllä 2.0 imusarjallakin, mutta ainakin T7 tapauksessa kanavat ovat sen verran korkeammat ja pulttijako eri että imusarjaan pitää täytehitsata vähän lisää materiaalia ja porata uudet kiinnitysreiät. T5 ja vielä parempana T7-kansissa virtaus on aivan eri luokkaa kuin vanhemmissa, joten virityskeinona melko halpa ja hyvin tehokas jos vain jaksaa nähdä vaivaa modauksessa.
Mitähän tuo tehoero on vakiokanteen ja imusarjaan käytännössä? Eli miten muuttuu ominaisuudet ajaessa? Mistä olet hommannut tuollaisen kannen, oliko arvokas?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No ei se pelkkä kannen vaihto sinällään huipputehoa tuo JOS alkuperäinen turbo on jo maksimituotossaan. Virtaus on kuitenkin sitä luokkaa parempi että samoilla ahtopaineilla samalla ahtimella voidaan puhua ainakin yli parinkymmenen hevosen lisätehoista (esim. T7 vrt. B212). STCS:n foorumilta bongasin omani, ja postikuluineenkin jäi hinta muistaakseni selvästi alle 200€.

Ahtimen vaihdon jälkeen merkittävänä etuna paremmalla kannella on se, että paremman virtauksen ansiosta ei tarvita niin tajuttomia ahtopaineita halutun tehon saavuttamiseen, eli ahdin pysyvät paremmin kartalla ja paremmalla hyötysuhteella.

Tuohon alkuperäiseen ongelmaan voisi ottaa kantaa sen verran, että se nakutusledi olisi syytä asentaa heti, koska se kertoo yksiselitteisesti onko kyse siitä että APC kuulee nakutusta ja laskee paineita. Jos kyseessä on melkolailla vakio kone ja vakio intercooler, niin ei kesäkeleillä ole lainkaan ihmeellistä jos ei meinaa kestää kovempia ahtoja enää koneen (ja surkean orggiscoolerin) lämmettyä. Tilannetta pahentaa luonnollisesti jos sytytysennakko on liian aikaisella, bensa on 95-oktaanista, seokset liian laihalla jne..

Mitä painemittarin näyttämään tulee, niin kelien lämpimyys ei siihen vaikuta muuten kuin jos APC laskee paineita nakutusvaaran vuoksi. Ilmamassasta kun APC ei tiedä tuon taivaallista, vaan pyrkii vain aina siihen ja samaan tavoitepaineseen joka muuttuu kierrosten funktiona. Jos hukkaportin kello ei ole liian löysä niin ahtopaine on se mitä pyydetään, vaikka ahtoilma sitten olisikin tulikuumaa ja pakopaineet taivaissa jolloin todellinen ilmamassa voi olla paineisiin nähden surkea.
Vielä enempi offtopic: Modernimpi T7 järjestelmä olisikin sitten eri juttu, koska se mittaa ja pyrkii tiettyyn ilmamassaan. Tosin siinä puolestaan mittari näyttää ilmamassaa, joten sen näyttämä pysyy samana keleistä huolimatta. Sen sijaan mahdollisesti jälkiasennettu painemittari näyttäisi erilailla keleistä riippuen. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin