No ei se pelkkä kannen vaihto sinällään huipputehoa tuo JOS alkuperäinen turbo on jo maksimituotossaan. Virtaus on kuitenkin sitä luokkaa parempi että samoilla ahtopaineilla samalla ahtimella voidaan puhua ainakin yli parinkymmenen hevosen lisätehoista (esim. T7 vrt. B212). STCS:n foorumilta bongasin omani, ja postikuluineenkin jäi hinta muistaakseni selvästi alle 200€.
Ahtimen vaihdon jälkeen merkittävänä etuna paremmalla kannella on se, että paremman virtauksen ansiosta ei tarvita niin tajuttomia ahtopaineita halutun tehon saavuttamiseen, eli ahdin pysyvät paremmin kartalla ja paremmalla hyötysuhteella.
Tuohon alkuperäiseen ongelmaan voisi ottaa kantaa sen verran, että se nakutusledi olisi syytä asentaa heti, koska se kertoo yksiselitteisesti onko kyse siitä että APC kuulee nakutusta ja laskee paineita. Jos kyseessä on melkolailla vakio kone ja vakio intercooler, niin ei kesäkeleillä ole lainkaan ihmeellistä jos ei meinaa kestää kovempia ahtoja enää koneen (ja surkean orggiscoolerin) lämmettyä. Tilannetta pahentaa luonnollisesti jos sytytysennakko on liian aikaisella, bensa on 95-oktaanista, seokset liian laihalla jne..
Mitä painemittarin näyttämään tulee, niin kelien lämpimyys ei siihen vaikuta muuten kuin jos APC laskee paineita nakutusvaaran vuoksi. Ilmamassasta kun APC ei tiedä tuon taivaallista, vaan pyrkii vain aina siihen ja samaan tavoitepaineseen joka muuttuu kierrosten funktiona. Jos hukkaportin kello ei ole liian löysä niin ahtopaine on se mitä pyydetään, vaikka ahtoilma sitten olisikin tulikuumaa ja pakopaineet taivaissa jolloin todellinen ilmamassa voi olla paineisiin nähden surkea.
Vielä enempi offtopic: Modernimpi T7 järjestelmä olisikin sitten eri juttu, koska se mittaa ja pyrkii tiettyyn ilmamassaan. Tosin siinä puolestaan mittari näyttää ilmamassaa, joten sen näyttämä pysyy samana keleistä huolimatta. Sen sijaan mahdollisesti jälkiasennettu painemittari näyttäisi erilailla keleistä riippuen.
