Kytkimen ilmaus
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
Kytkimen ilmaus
Elikkäs kyseessä on vm -71 kuuppa ja tarvisi tuo kytkin ilmata. järjestelmä on tyhjennetty ja uudet nesteet on jo säiliössä, en vain mitenkään saa työsylinteriä täyttymään? Missä vika? Kaikki toimi ennen tyhjennystä.
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä muutama neuvo suoraan Saab 96 FAQ:ista http://personal.inet.fi/koti/retki/saab96/index.html :
Kytkimen ilmaus? (Ja muita kytkin ongelmia.)
1. kytkimen työsylinterissä on nippamutteri johon tökätään vaikka pissapojan letkun palanen.
2. painetaan kytkin pohjaan
3. löysytetään nippamutteria, niin että jonkun verran
ilmaa/nestettä pääsee pois. kiristä nippamutteri kunnolla, ettei ilmaa pääse sisälle.
4. nosta kytkin
5. tarkista kytkinnesteen määrä (samaa kamaa kuin jarrunestekin), lisää tarvittaessa.
6. toista vaiheet 2-5 muutaman kerran, kunnes ilmaa ei tule enää letkusta.
Pienikin naarmu hydrauliikkaputken päässä tai sen työsylinteriin kiinnittymiskohdassa voi aiheuttaa sen, että kytkintä ei saa ikinä ilmattua kunnolla.
Kutvosen kytkin on tunnetusti hankala ilmattava. Järjestelmää ei saa kunnolla ilmattua perinteisellä polkemismenetelmällä jolla kaikki jarrujärjestelmät kyllä yleensä saa ilmattua.
A) Eräs hyvä keino ilman välttämiseksi on täyttää täysin tyhjä järjestelmä alhaalta työsylinterin ilmausruuvin kautta. Öljylle tarkoitettu tippakannu (puhdas) täytetään jarrunesteellä. Kannun suuttimen ja työsylinterin ilmauksen välille pieni letkun pätkä ja pumpataan näin tippakannulla järjestelmä säiliön ylärajalle asti täyteen. Yleensä ei tarvitse ilmata lainkaan.
B) Hankitaan sopiva kumitulppa tms. jolla saadaan polkupyörän pumppu tiiviisti kytkinnestesäiliön täyttöaukon päälle (kutvosen kytkimen työsylinterin ja kytkinkopan väliin tuleva kumisuojus sopii varsin oivallisesti tähän tarkoitukseen). Laitetaan kirkas letku työsylinterin ilmaruuviin ja avataan ilmaruuvi. Nyt vaan pumpataan pyörän pumpulla painetta kytkinnestesäiliöön jolloin nestetta alkaa virrata työsylinteriin työntäen ilman edellään pois. Kirkkaasta letkusta tarkkaillaan nestettä ja kun letkussa ei näy enää kuplia niin laitetaan ilmaruuvi kiinni. Poistetaan pyöränpumppuviritelmä ja tarkistetaan että säiliössä on riittävästi nestettä.
ä työsylinterin isku ei riitä irroittamaan.
Mainio tuo Saab 96 FAQ. Kiitokset tekijälle!
Kytkimen ilmaus? (Ja muita kytkin ongelmia.)
1. kytkimen työsylinterissä on nippamutteri johon tökätään vaikka pissapojan letkun palanen.
2. painetaan kytkin pohjaan
3. löysytetään nippamutteria, niin että jonkun verran
ilmaa/nestettä pääsee pois. kiristä nippamutteri kunnolla, ettei ilmaa pääse sisälle.
4. nosta kytkin
5. tarkista kytkinnesteen määrä (samaa kamaa kuin jarrunestekin), lisää tarvittaessa.
6. toista vaiheet 2-5 muutaman kerran, kunnes ilmaa ei tule enää letkusta.
Pienikin naarmu hydrauliikkaputken päässä tai sen työsylinteriin kiinnittymiskohdassa voi aiheuttaa sen, että kytkintä ei saa ikinä ilmattua kunnolla.
Kutvosen kytkin on tunnetusti hankala ilmattava. Järjestelmää ei saa kunnolla ilmattua perinteisellä polkemismenetelmällä jolla kaikki jarrujärjestelmät kyllä yleensä saa ilmattua.
A) Eräs hyvä keino ilman välttämiseksi on täyttää täysin tyhjä järjestelmä alhaalta työsylinterin ilmausruuvin kautta. Öljylle tarkoitettu tippakannu (puhdas) täytetään jarrunesteellä. Kannun suuttimen ja työsylinterin ilmauksen välille pieni letkun pätkä ja pumpataan näin tippakannulla järjestelmä säiliön ylärajalle asti täyteen. Yleensä ei tarvitse ilmata lainkaan.
B) Hankitaan sopiva kumitulppa tms. jolla saadaan polkupyörän pumppu tiiviisti kytkinnestesäiliön täyttöaukon päälle (kutvosen kytkimen työsylinterin ja kytkinkopan väliin tuleva kumisuojus sopii varsin oivallisesti tähän tarkoitukseen). Laitetaan kirkas letku työsylinterin ilmaruuviin ja avataan ilmaruuvi. Nyt vaan pumpataan pyörän pumpulla painetta kytkinnestesäiliöön jolloin nestetta alkaa virrata työsylinteriin työntäen ilman edellään pois. Kirkkaasta letkusta tarkkaillaan nestettä ja kun letkussa ei näy enää kuplia niin laitetaan ilmaruuvi kiinni. Poistetaan pyöränpumppuviritelmä ja tarkistetaan että säiliössä on riittävästi nestettä.
ä työsylinterin isku ei riitä irroittamaan.
Mainio tuo Saab 96 FAQ. Kiitokset tekijälle!
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 22:05
- Paikkakunta: Tampere
Pitäisi lähteä harrastekuupan elvytykseen huomenissa, kun kesäloma kerran alkoi. Kävin jo aiemmin maalla starttaamassa ja totesin kytkimen taas menettäneen tehonsa, ei irrota ei...
Onkos lisävinkkejä mitä kaikkea kannattaa ottaa maalle mukaan, tuo tippakannu ja letkunpätkä on varmaan kaivettava esiin. Mikäs nipan halkaisija on? Entäs säiliön täyttöaukon sisähalkaisija, pieni kompurakin on ja viimeksi laitoin sopivan tulpan, jossa keskellä oli läpivienti paineelle....
...ja sitten vielä pääsylinteriin olisi tiivisteet hintaan 4,4 euroa motonetissa.... Olikos tuon irrotuksessa mitään mystistä. Normihylsy/lenkkisarjalla pärjää???
Onkos lisävinkkejä mitä kaikkea kannattaa ottaa maalle mukaan, tuo tippakannu ja letkunpätkä on varmaan kaivettava esiin. Mikäs nipan halkaisija on? Entäs säiliön täyttöaukon sisähalkaisija, pieni kompurakin on ja viimeksi laitoin sopivan tulpan, jossa keskellä oli läpivienti paineelle....
...ja sitten vielä pääsylinteriin olisi tiivisteet hintaan 4,4 euroa motonetissa.... Olikos tuon irrotuksessa mitään mystistä. Normihylsy/lenkkisarjalla pärjää???
Ventta holl. Vika ei välttämättä ole nestejärjestelmässä. Voi myös olla levy tarttunut vauhtipyörään kiinni (tällöin polkimessa on normaali tuntuma, muttei silti irrota).
Aukeaa yleensä ajossa, kun pitää kytkintä pohjassa ja antaa hanaa.
Aukeaa yleensä ajossa, kun pitää kytkintä pohjassa ja antaa hanaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Tuota menetelmää ("tulpan" olen leikannut polkupyörän sisuskumista, venttiili valmiina) olen käyttänyt menestyksellä kun en ole perinteisellä menetelmällä saanut ilmausta onnistumaan. -69-74-tuplayseissä on vissiin samanlainen kytkimen työsylinteri kuin kutvosissa.Saippualaatikko kirjoitti:
B) Hankitaan sopiva kumitulppa tms. jolla saadaan polkupyörän pumppu tiiviisti kytkinnestesäiliön täyttöaukon päälle (kutvosen kytkimen työsylinterin ja kytkinkopan väliin tuleva kumisuojus sopii varsin oivallisesti tähän tarkoitukseen). Laitetaan kirkas letku työsylinterin ilmaruuviin ja avataan ilmaruuvi. Nyt vaan pumpataan pyörän pumpulla painetta kytkinnestesäiliöön jolloin nestetta alkaa virrata työsylinteriin työntäen ilman edellään pois. Kirkkaasta letkusta tarkkaillaan nestettä ja kun letkussa ei näy enää kuplia niin laitetaan ilmaruuvi kiinni. Poistetaan pyöränpumppuviritelmä ja tarkistetaan että säiliössä on riittävästi nestettä.
ä työsylinterin isku ei riitä irroittamaan.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342