Kissaa hivutetaan pöydälle.. (Verot ja paikannus)
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Heh, täällä varmaan olis sitten pienet. Paikkarit taitaa kulkea vaan kylien väliä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Monille vaikuttaa sopivan satelliittipaikannus- ja valvonta pientä "rahapalkkiota", eli käytönmukaista verotusta vastaan, mutta entäs kun otetaan huomioon järjestelmän sivutuotteet, eli reaaliaikainen kulunvalvonta, ja täysautomaattisesti langetettavat ylinopeussakot, riippumatta siitä ajaako sitten Hesassa tai vaikka Kaamasen Kievarin takana?
En kyllä uskoisi mistään GPS-paikannukseen perustuvista laitteista tulevan yhtään mitään, sen verran helppoa on laitteen saattaminen toimintakelvottomaksi esim. pimentämällä antenni tai häirintälähettimellä. Vai mentäisiinkö sitten niin pitkälle että moottori sammuu jos GPS-vastaanotto ei toimi.
Eri asia sitten olisikin jotkin tietulliportteihin perustuvat systeemit joita olisi helppo asennella ruuhka-alueille. Autoihin passiiviset tai aktiiviset tunnisteet ja jos ei tunnistetta läydy, kamera kuvaa auton portilla. Sellainen systeemi on jo käytössä esim. Tukholmassa. Nopeusvalvonta olisi helppo lisätä tuollaiseen järjestelmään, mieluiten vaikka siinä muodossa että ruuhkassa vaikka 10 % keskimääräistä nopeammin eteneville (poislukien kaksipyöräiset ja kevyet nelipyöräiset) laitettaisiin reilusti lisämaksua niin voitaisiin puuttua ruuhkissa sikailuun joka on huomattavasti pahempi ongelma kuin ylinopeudet.
Eri asia sitten olisikin jotkin tietulliportteihin perustuvat systeemit joita olisi helppo asennella ruuhka-alueille. Autoihin passiiviset tai aktiiviset tunnisteet ja jos ei tunnistetta läydy, kamera kuvaa auton portilla. Sellainen systeemi on jo käytössä esim. Tukholmassa. Nopeusvalvonta olisi helppo lisätä tuollaiseen järjestelmään, mieluiten vaikka siinä muodossa että ruuhkassa vaikka 10 % keskimääräistä nopeammin eteneville (poislukien kaksipyöräiset ja kevyet nelipyöräiset) laitettaisiin reilusti lisämaksua niin voitaisiin puuttua ruuhkissa sikailuun joka on huomattavasti pahempi ongelma kuin ylinopeudet.
Voi hyvä ihme noita GPS ajonvalvonta haaveita... (huoh).
Tulee köyhille maalais-serkuille kalliiksi vaikkapa linnanmäen reissu helsinkiin vai pitäisikö perheen jättää auto kehäkolmosen kohdille junaparkkiin ja tulla sitten illalla huvien jälkeen katsomaan kun on ikkunat rikki tai koko vehje kadonnut? Käytännössä autoilu muuttuu rikkaiden huviksi ja sitähän varmaan äänestäjät haluavatkin.
Valvonta todella hankalaa. Meikäläisen auto ainakin seisoisi koko ajan parkissa vaikkapa inarin maalaiskunnassa vaikka todellisuudessa ajelisin sillä pääkaupunkiseudulla.
Eikös vaalien alla puhuttu jostakin vaihtoehtoisista polttoaineista ja bensan rajummasta verotuksesta?
Tai jos eivät kertakaikkiaan pysty sitä autoveroa poistamaan, niin jättäisivät asiat näin kuten ovatkin. Vähävaraiset voi nykyään kuitenkin ajella edes vanhemmilla autoilla ja valtio saa kaipaamiansa verotuloja varakkaampien ostamista uusista autoista. Ei paljon naurata vähävaraisia autoveron aleneminen uusista "vähäpäästöisistä" autoista, kun niitä heillä ei sittenkään ole varaa ostaa ja vanhassakin on GPS laskemassa veroja:) Jälleen kerran nerokas varainsiirto köyhiltä meidän keskituloisten sekä niiden rikkaiden taskuihin:) Laitetaan vanhoilla autoilla ajelevat maksamaan:)
Kohta on oikeasti ruotsiin muutto edessä.
Tulee köyhille maalais-serkuille kalliiksi vaikkapa linnanmäen reissu helsinkiin vai pitäisikö perheen jättää auto kehäkolmosen kohdille junaparkkiin ja tulla sitten illalla huvien jälkeen katsomaan kun on ikkunat rikki tai koko vehje kadonnut? Käytännössä autoilu muuttuu rikkaiden huviksi ja sitähän varmaan äänestäjät haluavatkin.
Valvonta todella hankalaa. Meikäläisen auto ainakin seisoisi koko ajan parkissa vaikkapa inarin maalaiskunnassa vaikka todellisuudessa ajelisin sillä pääkaupunkiseudulla.
Eikös vaalien alla puhuttu jostakin vaihtoehtoisista polttoaineista ja bensan rajummasta verotuksesta?
Tai jos eivät kertakaikkiaan pysty sitä autoveroa poistamaan, niin jättäisivät asiat näin kuten ovatkin. Vähävaraiset voi nykyään kuitenkin ajella edes vanhemmilla autoilla ja valtio saa kaipaamiansa verotuloja varakkaampien ostamista uusista autoista. Ei paljon naurata vähävaraisia autoveron aleneminen uusista "vähäpäästöisistä" autoista, kun niitä heillä ei sittenkään ole varaa ostaa ja vanhassakin on GPS laskemassa veroja:) Jälleen kerran nerokas varainsiirto köyhiltä meidän keskituloisten sekä niiden rikkaiden taskuihin:) Laitetaan vanhoilla autoilla ajelevat maksamaan:)
Kohta on oikeasti ruotsiin muutto edessä.
Helpompi olis tehdä joku feikki signaalin lähetin, joka kertois että koko ajan ajelis jossain korvessa.wesku kirjoitti:En kyllä uskoisi mistään GPS-paikannukseen perustuvista laitteista tulevan yhtään mitään, sen verran helppoa on laitteen saattaminen toimintakelvottomaksi esim. pimentämällä antenni tai häirintälähettimellä. Vai
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Luultavasti oikein meikäläisittäin juuri näin.wesku kirjoitti: Vai mentäisiinkö sitten niin pitkälle että moottori sammuu jos GPS-vastaanotto ei toimi.
Kunpa kyseessä olisikin aprillipila tai uutisankka, mutta kaikessa hiljaisuudessa valmisteluja on tehty jo pitkään, sekä lainsäädäntöä rukattu ja pohjustettu valmiiksi:
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Nyt sitten aletaan pohtia "kokeilua" tienkäyttömaksuista, ensin tietenkin puhutaan vain raskaasta liikenteestä, mutta luultavasti tullaan jossakin vaiheessa "huomaamaan" tienkäyttömaksun soveltuvuus myös henkilöautoilijoille. Väliaikaisena kokeiluna tietenkin...
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Ja tekniikkahan on viimeistä silausta vaille valmiina:
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... annelid=55
Eli ei se Pekkarisenpätkä ihan tuulesta temmattuja juttuja sieltä tupeensa alta narise..
Ps. Voisiko joku Modeista muokata tuota aloitusviestin linkkiä lyhyemmäksi, tai neuvoa kuinka se tapahtuu. Meni turhan leviäks.
Vanhoilla autoilla ajaville olisi ehkä paikannukseen perustuva systeemi parempi.
Jos vertaa esim. Saksan malliin, siellähän esim. vanhasta kaksilitraisesta katittomasta verot on runsaat 500 euroa vuodessa. kts. http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_benziner.html
Edit: ja jopa oldtimerin verot siellä lähes 200 euroa vuodessa
http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_oldtimer.html
Jos vertaa esim. Saksan malliin, siellähän esim. vanhasta kaksilitraisesta katittomasta verot on runsaat 500 euroa vuodessa. kts. http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_benziner.html
Edit: ja jopa oldtimerin verot siellä lähes 200 euroa vuodessa
http://www.pkw-steuer.de/kfz-steuer_oldtimer.html
Ja kun havaitaan, että kaikilla ei tule määräaikaan mennessä olemaan tuota GPS-lähetintä, niin määräaikaa siirretään myöhempään. (Digi
)
Verotus on aina ollut asia, joka ei ole kenellekkään reilu...paitsi veron kerääjälle. Suomessa on perinteisesti rangaistu omistamista, vaikka omistaessasi jotain olet sen myös ostanut ja jo sitä kautta tuottanut verotuloa suorasti ja epäsuorasti. Näin ollenhan käytön verottaminen olisi reiluinta, tuolloin eniten teitä käyttävät maksaisivat niiden kunnossapidosta (jos kaikki autoilijoilta lypsettävät verot menisivät teiden ylläpitoon ja turvallisuuteen oikeasti, voisi moni maksaa mielellään). Tämä käyttöön perustuva verotus taasen sorsii niitä, jotka oikeasti joutuvat joko työn tai kodin sijainnin takia autoilemaan paljon. (tosin hehän asuvat syrjemmässä ja näin asumiskulut ovat pienemmät kuin "puuronsilmässä")
Jotenkin karsastan ajatusta siitä, että joku meitä valvoisi, oli se sitten GPS tai ruuhkaportti. Suomessa on aina saanut mennä mielensä mukaan. Kaikenmaailman ruuhkamaksut ym. tulevat sitten näkymään joka paikassa aina kaupan leipähyllystä kotiovelle asti. Jos taas mennään siihen, että verotus on riippuvainen auton käyttöalueesta (maakuntatasolla omistajan/haltijan kotipaikan mukaan) voitaisiin olla lähellä toimintamallia, jossa syrjäseudulla asuvia ei rangaistaisi, mutta tällöin nähtäisiin autojen osalta eräänlainen "Nassau-ilmiö
".
Helpointahan käytön verottaminen on polttoaineen hinnassa, mutta tuolloin kaikki postiluukusta kolahtavat ajoneuvoveroliput ja käyttövoimaveroliput saavat jäädä Itellan hyllyyn tyhjinä papereina.
Tässä kun vaihtoehtoisista energiamuodoista ja ilmastonmuutoksesta ollaa helisemässä jatkuvasti, niin pistää jännästi korvaan esimerkiksi tuo ruotsalaisten tavoite kaksinkertaistaa bensan hinta, jotta saadaan päästöt puolitettua. Kaverillani on tapana sanoa, että hän aloittaa kierrättämisen samana päivänä, kuin miljardi kiinalaistakin sen tekee. Meinaan vaan, että kaksi suurta saastuttajaa maailmassa: Jenkit ja Kiina porskuttavat eteenpäin kovaa tahtia. Kiinassakin alkaa noita autoja olemaan pian enemmän kuin TV:ssä kokkiohjelmia. Mutta täälä pohjolan harvaan asutuissa mallimaissa kaksin- tai kolminkertaistetaan bensan hintaa jotta maailma pelastuisi. Helpointa olisi vain kannustaa ihmisiä hankkimaan uusia ja vähäpäästöisiä diesel-autoja.
*Nämä nyt vaan olivat ajatuksia joita tuli mieleen kun en muuta keksinyt*

Verotus on aina ollut asia, joka ei ole kenellekkään reilu...paitsi veron kerääjälle. Suomessa on perinteisesti rangaistu omistamista, vaikka omistaessasi jotain olet sen myös ostanut ja jo sitä kautta tuottanut verotuloa suorasti ja epäsuorasti. Näin ollenhan käytön verottaminen olisi reiluinta, tuolloin eniten teitä käyttävät maksaisivat niiden kunnossapidosta (jos kaikki autoilijoilta lypsettävät verot menisivät teiden ylläpitoon ja turvallisuuteen oikeasti, voisi moni maksaa mielellään). Tämä käyttöön perustuva verotus taasen sorsii niitä, jotka oikeasti joutuvat joko työn tai kodin sijainnin takia autoilemaan paljon. (tosin hehän asuvat syrjemmässä ja näin asumiskulut ovat pienemmät kuin "puuronsilmässä")
Jotenkin karsastan ajatusta siitä, että joku meitä valvoisi, oli se sitten GPS tai ruuhkaportti. Suomessa on aina saanut mennä mielensä mukaan. Kaikenmaailman ruuhkamaksut ym. tulevat sitten näkymään joka paikassa aina kaupan leipähyllystä kotiovelle asti. Jos taas mennään siihen, että verotus on riippuvainen auton käyttöalueesta (maakuntatasolla omistajan/haltijan kotipaikan mukaan) voitaisiin olla lähellä toimintamallia, jossa syrjäseudulla asuvia ei rangaistaisi, mutta tällöin nähtäisiin autojen osalta eräänlainen "Nassau-ilmiö

Helpointahan käytön verottaminen on polttoaineen hinnassa, mutta tuolloin kaikki postiluukusta kolahtavat ajoneuvoveroliput ja käyttövoimaveroliput saavat jäädä Itellan hyllyyn tyhjinä papereina.
Tässä kun vaihtoehtoisista energiamuodoista ja ilmastonmuutoksesta ollaa helisemässä jatkuvasti, niin pistää jännästi korvaan esimerkiksi tuo ruotsalaisten tavoite kaksinkertaistaa bensan hinta, jotta saadaan päästöt puolitettua. Kaverillani on tapana sanoa, että hän aloittaa kierrättämisen samana päivänä, kuin miljardi kiinalaistakin sen tekee. Meinaan vaan, että kaksi suurta saastuttajaa maailmassa: Jenkit ja Kiina porskuttavat eteenpäin kovaa tahtia. Kiinassakin alkaa noita autoja olemaan pian enemmän kuin TV:ssä kokkiohjelmia. Mutta täälä pohjolan harvaan asutuissa mallimaissa kaksin- tai kolminkertaistetaan bensan hintaa jotta maailma pelastuisi. Helpointa olisi vain kannustaa ihmisiä hankkimaan uusia ja vähäpäästöisiä diesel-autoja.
*Nämä nyt vaan olivat ajatuksia joita tuli mieleen kun en muuta keksinyt*

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012