9000 2.3T kansiremppa edessä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

9000 2.3T kansiremppa edessä?

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Eli, sanontansa mukaisesti perjantai 13.päivä vissiinkin tänään.

Töistä kotiin tullessani jo melkein huokasin helpotuksesta, että mitään pahempaa ei tapahtanut, mutta parkkihalliin ajaessani ikkunat auki, huomasin ihmeellisen sivuäänen koneesta.

Auto ruutuun parkkiin ja ihmettelemään, ja kovasti tuntui ääni tulevan koneen oikealta puolelta kannesta, eli siitä aivan ahtoputkien ja termarikotelon lähettyviltä.

Onkohan kyseessä menossa oleva tasapainoketju, vai jotakin muuta itse kannesta?

Samaan aikaan autossa tietenkin huusi flekti, joten yritin paikallistaa ääntä tarkemmin, mutta vaikeaahan se oli. Sen huomasin, että ääni hiljenee jos kierroksia nostaa, ja on kovimmillaan tyhjäkäynnillä. Ääni itsessään on kuin hinkkaisi kahta metallia vastakkain.

Auto on myös nykinyt jonkin verran tällä tankillisella, mutta olen otaksunut sen johtuvan huonosta bensasta (futura 98 ), koska tehnyt vastaavaa nykimistä edellisilläkin futuran tankkaus kerroilla.

Sen verran vielä faktoja autosta, että :

-ölljyt & vedet pysyy omilla puolillaan, eivätkä vähene radikaalisti
-tulpat on uudet
-ajettu 218tkm
-2.3 täyspaine vm.95, eli vissiin lyhytlohko?
-manuaali

Yksi mitä itse mietin, että voisko olla mahdollista että hydrauli painike olis mennyt jumiiin näillä helteillä, eli liian litkut öljyt koneessa eikä voitele ylhäältä tarpeeksi? En kyllä edes tiedä onko tässä koneessa hydrauliset painikkeet, mutta villi arvaus vain.

Ääni siis tulee heti siitä nokka-akselin kohdilta, venttiilikopan yläpään alueelta, ja on sellainen hankaava kautta hinkkaava.

Auttakee saabistia mäessä!
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikös tonnareissa ole aina hydrauliset painimet.

Otappa venttiilikoppa irti ja kato mitä on tapahtunut, tuo äänen paikannus viittaisi ketjuun tai kiristimeen.
Älä vielä pura koko kantta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 2.3T kansiremppa edessä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ihottuma kirjoitti: kovasti tuntui ääni tulevan koneen oikealta puolelta kannesta, eli siitä aivan ahtoputkien ja termarikotelon lähettyviltä.

Onkohan kyseessä menossa oleva tasapainoketju, vai jotakin muuta itse kannesta?
Siis mistäpäin katsoen, ilmeisesti auton edestä, termarikotelohan on normaalisti sanottuna koneen vasemmalla puolella kuskinpenkiltä katsoen, kun taas tasapainohimmelit koneen oikealla puolella.

Mutta, kun itseltä levisi hydraulikuppi niin ääni oli hakkaava/naputtava ja hiljeni kokonaan n.2000rpm, kun sai tarpeeksi öljyä. Ääntä ei missään nimessä voinut sanoa hinkkaavaksi.

Äkkiseltään tulisi mieleen tukkeentunut nokkapukin öljykanava, tai muusta syystä johtuva voiteluongelma nokka-akselissa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuolla puolella konetta kuuluu(omien kokemusten perusteella) olla sellainen imevä(tai virtaava) ääni tyhjäkäynnillä, en tiedä lähteekö itse läppäkotelosta vai tyhjäkäyntimoottorin seuduilta. Ettei kyseessä olisi tämä?
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuossa välissä juurikin tyhjäkäyntimoottori, josta kuuluu nimenomaan tyhjäkäynnillä monesti aika kova ääni. Ilma menee hyvin pienestä raosta nopeaan, josta seurauksena tuolainen jonkseenkin hankausta muistuttava ääni. Mulla ainakin kuuluu... kokeiles puristaa siitä tyhjäkäyntimoottorilta kaasulappakotelolle tuleva kummiletku kasaan, jotta mitä tapahtuu.

Nesteen futurahan se testien mukaan on ollut puhtainta, kauneinta ja parasta... ;) Ei ole ollut ongelmia ainakan mulla... tuttu kemisti, joka oli aikoinaan Nesteellä töissä ei tankkaa kuulemma koskaan muuta kuin Nesteen litkuja. 8O Aivopesty vissiin tms.. :P
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuli vielä mieleen että myös kaasuläppäkoteloissa on mallista riippuen ylimääräisissä reijissä tulppia, "proppuja", jos tällainen on irronnut niin kuuluu varmasti kohinaa ja kone nykii saadessaan väärää seosta.

Jos kahina tai kohina kuuluu jakopään puolelta niin kannattaa tarkistaa moniurahihnan rullat, kuivana pyöriessään tai muutenvaan hajoamisen partaalla pitävät myös melkoista kahinaa.

Nämä vain omasta kokemuksesta mieleentulleita tarkistuskohteita, ennen kuin kannattaa lähteä konetta avaamaan, tosin pelkkä venttiilikopan aukaisu on helppo homma ja maksaa vaivan tarkistaa yläkerta.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Ahtopaine kirjoitti:Tuossa välissä juurikin tyhjäkäyntimoottori, josta kuuluu nimenomaan tyhjäkäynnillä monesti aika kova ääni. Ilma menee hyvin pienestä raosta nopeaan, josta seurauksena tuolainen jonkseenkin hankausta muistuttava ääni. Mulla ainakin kuuluu... kokeiles puristaa siitä tyhjäkäyntimoottorilta kaasulappakotelolle tuleva kummiletku kasaan, jotta mitä tapahtuu.

Nesteen futurahan se testien mukaan on ollut puhtainta, kauneinta ja parasta... ;) Ei ole ollut ongelmia ainakan mulla... tuttu kemisti, joka oli aikoinaan Nesteellä töissä ei tankkaa kuulemma koskaan muuta kuin Nesteen litkuja. 8O Aivopesty vissiin tms.. :P
Mut eikös toi futura 98 ole jotain biolitkua jossa on alkoholia? :? Siitä olen ainakin kuullut haukkuja.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siinä venttiilikopassa ( yläreunassa ) on movinen laahain joka vastaa
nokkaketjuun, olisiko tämä laahain nyt lähtenyt irti pesästään.
( villi arvaus )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Flektin saa pysäytettyä jos laittaa ACC:n ECON-asentoon tai manuaali-ilmastoinnin pois päältä. Edellyttäen tietenkin, että autossa on ilmastointi ja ettei moottorilämmöt ole korkeat.
Helpottaa äänen paikantamista jollei flekti pyöri.
Itselläni vuotaa kansi 225000 ajetusta Aerosta. Huomaa siitä, että vasemman puolen ( kuskin paikalta katsottuna ) koneen etummaisessa nurkassa oleva 1x2cm:n lohkon taso joka on kannen ja lohkon liittymäkohdassa tulee märäksi. Taitaa olla ensi oireita kansipahvin vuodosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pevi...Hiomo Kantanen tekee tuon koneistuksen edullisesti.
Vein kannen aamulla klo 10.30 ja samana päivänä klo 17.00 kansi oli
koneistettuna minulla.

nimim..kokemusta on
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Tänään aamulla menin kylmän koneen luokse ja nykäsin käyntiin, ja ääni tosiaan tuntuikin tarkemman tarkastelun jälkeen kuuluvan nimenomaan siitä kaasuläpän kohdalta.

Halusin kuitenkin varmistaa ettei yläpäässä ole mitään hätää, joten nykäsin myös tuon venttiilikopan auki. Onnistui suht hyvin, mutta tiiviste rupesi vuotamaan, ja yhden kiinnityspultin onnistuin pudottamaan koneen syövereihin, eikä sitä löytynyt kirveelläkään vaikka kävin nosturillakin sitä ihmettelemästä alapuolelta. Yläpää itsessään oli täysin kunnossa. Kaikki oli kiinni, öljyä tulvi joka reiästä eikä nokissa ollut mitään jälkiä tms.
En löytänyt yläpäästä mitään muuta kuin nokka-akselit ja nokkapyörät ketjuineen, joten missä asti tuon tasapainoakselin kuuluisi olla?
Näkyykö siis jos venttiilikoppa on poistettu?

Noh, joka tapauksessa ääni tulee siis tuosta kaasuläpän tienoilta, ja tosiaan ääni vois olla jopa sellainen viheltävä, mutta kaikki tulpat tuntuu kyllä olevan paikallaan. Tiedä sitten, oliko ylireagointia kun oli perjantai 13.päivä, mutta omasta mielestä eilinen ääni oli paljon pahempi kuin tänään, vaikka ajoinkin sitten koneen kuumaksi ja kuuntelin vielä.

Pitäisköhän tuo kaasuläppä vielä käyttää auki ja kattoa ettei siellä majaile mitään majavaa suurempaa?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se koneen syövereihin kadonnut pultti ainakin täytyy löytää ennenkuin konetta käyttelet/pyörittelet. Menikö se jakopäähän? Jos niin hyvällä tuurilla se makaa öljypohjassa, ja huonolla tuurilla väijyy jossakin jakopäässä odotellen tilaisuutta mennä nokkaketjun ja rattaan tai laahaimen väliin , tai tasapainoketjujen väliin.

Se tasapainosysteemi sijaitsee alarattaiden ja lohkon tiivistetason välillä, ei sitä edes kunnolla näe kannen ollessa paikallaan.
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Minuteman kirjoitti:Se koneen syövereihin kadonnut pultti ainakin täytyy löytää ennenkuin konetta käyttelet/pyörittelet.

Toivottavasti se pultti putosi vaan konehuoneen syövereihin, jutusta saa sen kuvan että on jo kasattu ja käytetty kun tiivisteen vuotokin havaittu jne.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Janza kirjoitti: Toivottavasti se pultti putosi vaan konehuoneen syövereihin, jutusta saa sen kuvan että on jo kasattu ja käytetty kun tiivisteen vuotokin havaittu jne.
Toivotaan että näin on, juuriheränneillä silmillä sain vain sellaisen käsityksen kun puhuttiin koneen syövereihin pudonneesta.

Muuten, uusi tiiviste ei montaa €:tä maksa esim. Motonetissä, mutta kannattaa ottaa huomioon että uusi tiiviste on huomattavasti paksumpi eli ei kannata kiristää koppaa heti niin että on metalli metallia vasten, vaan antaa tiivisteen muotoutua ja kiristellä muutaman päivän päästä varovasti lisää.

T: Yhden venttiilikopan yli-innokkaana kiristäjänä halkaissut :oops:
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Minuteman kirjoitti:
Janza kirjoitti: Toivottavasti se pultti putosi vaan konehuoneen syövereihin, jutusta saa sen kuvan että on jo kasattu ja käytetty kun tiivisteen vuotokin havaittu jne.
Toivotaan että näin on, juuriheränneillä silmillä sain vain sellaisen käsityksen kun puhuttiin koneen syövereihin pudonneesta.

Muuten, uusi tiiviste ei montaa €:tä maksa esim. Motonetissä, mutta kannattaa ottaa huomioon että uusi tiiviste on huomattavasti paksumpi eli ei kannata kiristää koppaa heti niin että on metalli metallia vasten, vaan antaa tiivisteen muotoutua ja kiristellä muutaman päivän päästä varovasti lisää.

T: Yhden venttiilikopan yli-innokkaana kiristäjänä halkaissut :oops:
Kyllä juu tosiaan putosi tuo pultti ulkopuolelle, eli juurikin tietenkin se kiinnityspultti mikä edestä päin katsottuna siellä imusarjaa lähimpänä ja keskimmäisenä, siitä suoraan imusarjan välistä (2 ja 3 pytyn välistä) meni jonnekin makoilemaan. Aikani roplasin käsillä, ja kokeilin startin ja laturin läpi että ei löydy pultti sieltä, sekä tietenkin kaikki mahdolliset välit minne käsi vain yltti ja fikkari näytti. Ja tosiaan, tuo pultti itsessään on kyllä sen verran isokokoinen, että josse nokkapukkiin pääsisi pyörimään niin tuho on muutamassa sekunnissa valmista, eikä pultti oikeen missään tapauksessa mahdu millään pyörimään öljypohjaan asti hoonaamatta reikää mennessään.

Noh, eipä tullut pultti vastaan, mutta ilmeisesti putosi autohallista ajettaessa ulos, koska kun auto nousi hallista maan alta nokka kohti taivasta niin kuului kilinää betonilta. Pistin tietenkin pelit seis ja ulos katsomaan, mutta muija vain totesi että jotain tuonne viemäriin pyöri, joka on siis lipan alapäässä :oops:

Pikainen soitto merkkiliikkeeseen, ja pultin hinta vaivaiset 7 €, ja tilataan tietenkin ruotsista. Hienointa hommassa on se, että laitoin kaikki muut pultit kiinni, ja jätin siis laittamatta mitään juuri siihen kohtaa mistä pultti putosi koneen syövereihin, niin venakopan tiiviste vuotaa kuin solki _joka paikasta_ muualta, paitsi siitä kohti mistä pultti puuttuu. Kiristin venakopan ristiin, sormi kireyteen ja tein jälkikiristyksen varovasti räikällä, mutta näyttää vuotavan silti. Kovaa se vanha tiiviste kiinni olikin, joutui puukon kärjellä ja ruuvimeisselillä kampeamaan kulmista että tuli pois.

Noh, joka tapauksessa onni onnettomuudessa on se että kansiremppa näyttää vielä siirtyvän ainakin hetkeksi. Nokat oli - kuten jo totesin - päältä päin erittäin hyvässä kunnossa, eikä mitään kulmia tahi kulumisia löytynyt. Yläpää kirjaimellisesti ui öljyssä, mitä pidin hyvänä merkkinä.

Ketju oli pyöritellessä kireä, eikä klappia ollut mihinkään suuntaa, sekä nokkapyörien hampaat olivat kuin uudet. Itseasiassa koko pakka näytti todella hyvältä yli 200tkm ajetuksi koneeksi, joten vedin sellaisen johtopäätöksen, että joko yläpää on muuten vain pesty karstasta, tai sitten autoon on joskus tehty jo kerran kansiremppaa. Juuri tämän viimeisen vaihtoehdon takia jäi kiinnostamaan missä kohti tuo tasapainoakseli pitäisi olla, ja onkohan se mahdollisesti omasta vehkeestä purettu pois.

Mutta edelleen kiinnostaa tuo vikinä / vihellys / hankaus ääni, joka on ilmestynyt tuohon kaasuläpän tienoille. Tänään sitä vielä kuunnellessa en ollut aivan varma tuleeko ääni läpästä vai kenties jostain bensakiskon / suuttimien suunnalta. Mitään varotusvaloja ei kuitenkaan tauluun ole ilmestynyt, joten olettaisin että ruisku / suuttimet toimivat kuten pitääkin?

Voiko sillä olla vaikutusta tuohon kaasuläpän vihellykseen, että poistin alkuperäisestä ilmanputsarikotelosta vakio putsarin, ja pienellä sorvauksella asensin green filtterin tilalle?

Myös dumppi on asennettu vähän aikaa sitten, ja seon mallia 1-mäntä pate racing.

Omasta mielestäni ääni ei ole normaali, mutta tutkimusten jälkeen ei se kyllä mitenkään hengen vaarallinenkaan voi olla, joten vastauksia ja kokeilu ehdotuksia kaivataan.
Vastaa Viestiin