kun käynnistän kylmänä ogturbon niin pikkasen nenään haiskahtaa bensankatku jos seisoo ulkona ja joka häviää kylläkin pois. kone höräyttää sinne 1000rpm ja sitten laskee siihen viiteen-kuuteensataan. vaikka tyhjäkäyttäs autoa 10min ei kierrosluku muutu.
kun lähtee ajamaan, jo noin 3-5min ajo tekee sen että kierrokset pomppaa pysähtyessä esim risteyksessä noin 1500 korville. tämä jatkuu kunnes auton sammuttaa ja antaa olla seisoksissa muutaman minuutin.
auto ei nakuta, 98sia tankissa ja muutenkin kaikin puolin toimii. vähän oudolta vaikuttaa toi 1500.. se on jo aika raju lukema kun seisoo jossain liikennevaloissa
Tyhjäkäyntimoottori sekoilee. Lainaa jostain toinen ja kokeile miten sen kanssa pelaa. Kerää kanssa aika paljon kakkaa itseensä, joten putsauskin voi auttaa.
jep, mun toisessa satkussa oli kanssa sellanen ongelma että lämmöt ei oikeen noussu ja kone tykkäs hyytyä yllättäen, vaihdoin ton lämpöanturin ja rupes toimimaan.
tässä turpossa vaihdettiin virranjakaja pari kuukautta sitten kun auto jätti pariin otteeseen tielle. eli sammui eikä käynnistynyt hetkeen.
täytyypä kokeilla tota lämpöanturin vaihtoa. kiitti avusta
jep, mun toisessa satkussa oli kanssa sellanen ongelma että lämmöt ei oikeen noussu ja kone tykkäs hyytyä yllättäen, vaihdoin ton lämpöanturin ja rupes toimimaan.
tässä turpossa vaihdettiin virranjakaja pari kuukautta sitten kun auto jätti pariin otteeseen tielle. eli sammui eikä käynnistynyt hetkeen.
täytyypä kokeilla tota lämpöanturin vaihtoa. kiitti avusta
tuo lämpöanturi ei vaikuta mitenkään lämpöjen nousuun tai lämpömittarin lukemaan, siitä vaan ruisku saa tiedon koneen lämmöstä. sijaitsee imusarjassa.
smpp kirjoitti:
kun lähtee ajamaan, jo noin 3-5min ajo tekee sen että kierrokset pomppaa pysähtyessä esim risteyksessä noin 1500 korville. tämä jatkuu kunnes auton sammuttaa ja antaa olla seisoksissa muutaman minuutin.
Täällä on sama vika. Tosin ajoa vaaditaan niin että moottori lämpiää kunnolla. Avaimen nopea käyttäminen pysäköintiasennossa riittää kierrosten putoamiseen normaaliin tasoon, kunnes noin puolen minuutin kuluttua nousee tuonne 1500:aan.
Tähän mennessä vaihdettua:
tyhjäkäyntimoottori
lämpötila-anturi
IMM
lambda-anturi
imusarjan kumiholkit
Check Engine ei pala, eikä myös vikakoodeja ole. No tietysti 12231.
Vinkkejä? Ja potilas on edelleen siis toi i16.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Poliisiauto oli todennäköisesti elämänsä kovimmassa testissä. Taakse jäi noin 750 km Venäjän möykky/kuoppateitä. Kuormaa oli menomatkalla noin 550 kg (sis. 4 henkilöä) ja paluumatkalla noin 80 kg vähemmän. Urheasti poliisiauton erikoisjouset kantoivat kuorman. Muuten kaikki meni hyvin, mutta pakoputki kolisi taka-akselia vasten ja tietysti tuo tyhjäkäyntiongelma vaivasi edelleen. Ei ollut kivaa kun Nevan rantatien ruuhkassa tyhjäkäynti huutaa 1500-1800 rpm. Paluumatka tultiinkin sitten uutta kehätietä. Tuosta voi arvioida kulkuasentoa.
Olisikohan kellään tässä lähiseudulla lainata koeajoa varten ehjää ECUa. Kyseessä siis LH 2.4. ja Bosch numero -580? Toki muitakin ideoita saa edelleen heitellä. Imusarjassa kaasuläpän seutuvilla oli pohjalla vähän öljyä, ei sen kummempaa. Läppä sulkeutuukin kunnolla. Kaasuläpän toppariruuvi ei vastaa ollenkaan kaasuläpän varteen. Tämä tuntuu vähän ihmeelliseltä. Kai sillä ruuvilla nyt joku tarkoituskin pitäisi olla?
EDIT:
Vielä lisäinfoa samaan asiaan. Kokeilin puristaa tyhjäkäyntiventtiililtä lähtevän letkun luttuun. Kierrokset putosivat oikealle tasolle. Tk-venttiili on vaihdettu uuteen 13 tkm sitten. Jostain syystä ECU siis aukoo tk-venttiiliä turhanpäiten. Ideoita?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Nostan vanhaa ja valitettavasti edelleen ajankohtaista aihetta. Ei se vaan korjaantunut itsestään parin kuukauden seisonnankaan aikana. Tarinaa on tuossa edellä vaikka kuinka, mutta kertaan silti:
2,0 i16 LH 2.4
Täysin käyntilämpöisenä tyhjäkäynti kipuaa 1500-1800 tienoille. Joskus pysyy tasaisesti noissa lukemissa, joskus tippuu noista lukemista hetkeksi tonnin tienoille, mutta palaa takaisin ylös. Ja yllätys, yllätys: Check Engine ei edelleenkään pala.
Uutta osaa:
IMM, lambda, tk-venttiilli, moottorin lämpötila-anturi
Jos kierrosten ollessa korkealla, litistää tk-venttiilille menevän letkun luttuun, kierrokset putoavat normaaliksi. Tarkoittanee sitä, että imusarjassa ei ole ylimääräisiä ilmavuotoja? Mutta miksi ECU sitten aukoo tk-venttiiliä turhanpäiten? Tunteeko joku LH:n softaa sen verran, että osaisi sanoa, mitä muuttujia ECU käyttää kierrosluvun säätämiseen? Tapahtuuko softassa jotain muutoksia sillä hetkellä, kun kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilan? Vai mistä vikaa voisi vielä etsiä? Ja edelleen, jos jollain on tarjota koekäyttöä varten -580 loppuinen ehjä ECU, niin boksiviankin voisi sulkea pois.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Nyt näyttää uhkaavasti siltä, että tuon poliisiauton tyhjäkäyntiongelman syy selvisi. Tässä pari viikkoa sitten ajelin kotiinpäin kun meno katkesi laakista 20 km ennen määränpäätä. Ekan kerran 13 vuoden aikana omistamani Saba jätti tienpäälle. Kotipihassa ajan kanssa syytä selvitellessä huomasin, että puolan ja virranjakajan välinen piuha oli hankautunut poikki ylävesiletkun alapuolelta. Jäljistä näki, että hankaaminen oli tapahtunut pitkän ajan kuluessa. Uusi piuha tilalle ja samalla hävisi korkea tyhjäkäynti lämpöisella koneella. Johtopäätöksenä voitaneen todeta, että syynä oli heikohko kipinä.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm