saab 2.3

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
iff566
"Tuplakaasari"

saab 2.3

Viesti Kirjoittaja iff566 »

terve saab asiantuntijat.olisin kysellyt olen suunnittelemassa vaihtaa nykyinen 9000i -90 ja vaihto 2.3-95 aj.n.270tkm.ja automaatti.onko laatikko kestävä ja miten kone onko jotain erityistä mitä kannaittaisi tutkia ennen vaihtoa?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuon verran ajettuun automaattilaatikkoon voi jo varautua remonttiin tai vaihtoon jossain vaiheessa, jos ei sellaista ole tehty. Hyvällä tuurilla ja öljynvaihdoilla 40tkm välein voi kestääkin vaikka satatuhatta vielä, mutta kuitenkin.

Moottorista kannattaa kuunnella ketjujen mahdollista rahinaa tyhjäkäynnillä. Jos ei sitä ole, ei mitään pelättävää. Ajoa vaan mutta muista öljynvaihdot aikanaan.
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Toisaalta riippuu auton huoltohistoriasta jos sellaista on saatavilla. Omassa tapauksessa auto on ollut ensimmäiset 200 000km suuren rautakauppaketjun autona ja näinollen saanut merkkiliikkeen huollot. Myös seuraava omistaja oli tunnollinen huoltaja.

Kansiremontti iski päälle 460 000 kohdalla kannen haljettua. Muuten yläkerta nokkineen ja kaikkineen oli uuttavastaavassa kunnossa, samoin tasapainoakselisto rattaineen, ainoastaan ketju oli hieman venynyt mutta ei antanut vielä aihetta remonttiin koska ajoitukset eivät kuitenkaan olleet pahasti pielessä ja kiristysvaraa riitti (Myös Metro-Auton henkilöltä kysyttynä). Historian mukaan alakerta oli koskematon, ja itse avattuna ja nähtynä pytyissä oli hoonijäljet kauttaaltaan näkyvissä eikä pykälää ollut.

Yksilöitähän nämä ovat ja koneen kunto riippuu todella siitä että onko öljynvaihdot tehty sen kymppitonnin mukaan. jos tätä on laiminlyöty niin varmasti on ongelmia kulumisen muodossa tiedossa , varsinkin Turbot ovat tarkkoja tämän suhteen mutta itse luulen että tämä on elintärkeää myös tasapainoketjuille ja rattaille.

Automaattilaatikkoa ei pidä ainakaan oman kokemuksen mukaan pelätä, edellyttäen että sitäkin on huollettu asianmukaisesti, omassa on, ja itse olen tihentänyt öljynvaihtovälin 20 000:teen, ja on toiminut kuin pitääkin. Öljy on kuitenkin halpaa vaihdettuna vaikka varmuuden vuoksi.

Ja kuitenkin näitä hajosi jo aikanaan melko uutena ja yllättäen...

Mutta, näissä alkaa "jo" näkymään huoltohistoria ja yleensäkin se, että minkälaisella pidolla ja omistajilla auto on yleensäkin ollut, että todellakin tuurilla on vaikutusta onnistuneisiin autokauppoihin.
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo, yksilöitä nuo on.
Itellä pihassa 2.3TA tonnari, johon on tehty täysi koneremontti 110 000 kohdalla. Tosin syynä taisi olla voitelun puute.
Toisena on pihassa 2.3iA Cabriolet 190 000 ajettuna ja koneen ääni on kuin uudessa :)
Kuten sanottu, turbot saa luonnollisesti vähän enemmän kenkää...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Empä tiiä tuosta saako turbot enempää kenkää, ne vain kiihtyy nopeemmin.

Broidilla 2.3 tomaattiin (120 000km ajettu) piti vaihtaa lootaan sen männän tiivisteet+rengas, että eipä nuista kovin varmoja voi olla.
VW transporter 2.5tdi vm.99
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

saabin huollossa ainakin sanottiin minulle näin, kun menin ääneen epäilemään vaihdelaatikon kestävyyttä..

-"HÄ? ei nuo automaatit sen heikompia ole kuin manuaalitkaan."

johon että jaa olisko noin, johon vastaus oli että

-"enemmän täälä ainakin noita manuaaleja on ollu.. ei ne ainakaan repimistä kestä."

korjaaja oli vakaasti sitä mieltä, että automaatti laatikko kestää siinä missä manuaalikin, kunhan vaihtelee niitä öljyjä, ja muutoinkin huollattaa viat laatikosta heti, eikä odottele lopullista porsimista. eli siis jos vaihteenvaihdot alkaa olla turhan luistavia, tai rajuja repäyksiä, niin hoitoon, eikä kenkää. ja ajotyyli tuon jokatapauksessa ratkaisee, että kestääkö laatikko. manuaali tahi automaatti.

ite en ainakaan enää manuaaliin vaihtaisi..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin