
9000 vs ng900 (cab)
Niinpä, mutta kukaan ei sano että pitäisi lopettaa tuohon Tonttuun.Nikke_M kirjoitti:taitaa kyllä olla järkevinta osta cs-tonnari.. vaikka cabbe kesällä siisti olis.. mut, kaikkea ei saa..
Keväällä sitten Cabbe kakkoseksi

Seuraavana syksynä 9-7... jne
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Nojoo, itselle oli selvää että Sensonic hajoaisi jossain vaiheessa mutta sellaisen halusin ostaa joka tapauksessa ja auto on nyt seissyt helmikuusta asti mutta kesähän on onneksi vasta alussa.MacTurbo kirjoitti: Eikä käytettyä autoa ostaessa voi koskaan olla varma mitä joutuu korjaamaan seuraavan 2-3 vuoden kuluessa.
nimim. kattokotelon moottorin 2-senttistä hammasratasta metsästänyt, uusi olisi maksanut 1500€. M.O.T.
(Tai siis sensonic ei hajonnut vaan kytkinlevystä lensi jousi irti rikkoen senson käyttöyksikön ja painelaakerin. Järjestelmä ei ole susi vaan sen käyttöikä on aika lyhyt, 100-200tkm, toimii jos viitsii esim. uusia kytkinnesteet joskus).
Ihmetyttää tuo kattojuttu kun omassa se ei ole kertaakaan takunnut, ei edes talvella mutta kait sekin voi hajota huonolla säkällä.
Tonnaria en kyllä suosittelisi ostamaan, siinä vasta VIKOJA riittääkin, kuluttaa etenkin automaattina järjettömän paljon, on veltto, kömpelö ja virtalukkokin tosiaan ihan väärässä paikassa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:
Tonnaria en kyllä suosittelisi ostamaan, siinä vasta VIKOJA riittääkin, kuluttaa etenkin automaattina järjettömän paljon, on veltto, kömpelö ja virtalukkokin tosiaan ihan väärässä paikassa
Tietysti jos ostaa sen halvimman sieltä Mobile.de:stä.
CS oli aikoinaan jäykin 5-ovinen auto mailmassa, mutta kehitys on ajanut ohi.
Itsellä ollut 4 turbotonnaria ja yhteen olen teettänyt vaihteisto remontin ja toiseen vaihtanut vaihteiston. Molemmat ovat olleet vanhempia tonnareita(-86 ja -90) Moottoreissa ei ole ollut mitään vikaa. Edes kansipahvia en ole vaihtanut.
Virtalukko saisi tosiaan olla oikeassa paikassa, koska avainnippu ottaa pitkällä ajajalla jalkaan kiinni.
Yli 200tkm ajetussa tonnarissa/satkussa kannattaa varautua 1000€ remontteihin. Lähinnä Boschin valmistavat osat tulevat tiensä päähän.
-bensapumppu
-lämppärin puhallin ja kenno
-vesipumppu
-alusta (yleensä vaihtokunnossa, jos ei ole tehty mitään)
2.0t automaatin keskikulutus on 10l/100km luokkaa. Kaasujalalla pystyy vaikuttamaan merkittävästi. 2.0t manuaalilla vie keskimäärin 8.5 -9.0l/100km sekalaisessa ajossa.
Kumpikaan tonnareista ei ole ajossa 0.4bar ahtopaineilla. Toisella takana 240tkm ja toiseen pitäisi tehdä 300tkm huolto.
PS. Varsinkin automaatin yhteydessä harkitsisin 2.0t piristettynä, sillä tuntuu olevan jostakin syystä 2.3t:tä kestävämpi (nyt 2.3 omistajat hyppivät silmille

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
2.3TA kuluttaa sellaiset reilut 11L sekalaisesa ajossa (80% motaria, nopeusrajoitus 100km/h) eli parisen litraa enemmän kuin gm900. Nyt ajossa cc2.0iA joka vie aika tarkaan 11l/100km. Manuaalina nuo vie varmaan 1.5-2l vähemmän ja manuaali on mukavampi ja leppoisampi ajettava kuin tuo vanhanaikainen ZF:n tomaattiloota joka ei omasta mielestäni sovellu turboon sen paremmin kuin vapariinkaan.
2.3- pitkälohkokoneita ei varmaan kannata harkita koska ei ne lyhytlohkoisetkaan sen enempää maksa
Jäykkyydessä en ole huomannut mitään eroa cc:n ja cs:n välillä, ei ainakaan ajossa tunnu. Tuo cc on niin karmean vetelä että sillä ajaessa tulee huono olo, vähän kuin kaasunestejousitetulla sitikalla ajaisi
Samoja vikoja kait noissa kaikissa Saabeissa on ja saahan ne kuntoon, tonttua en enää itse välitä ostaa.
2.3- pitkälohkokoneita ei varmaan kannata harkita koska ei ne lyhytlohkoisetkaan sen enempää maksa

Jäykkyydessä en ole huomannut mitään eroa cc:n ja cs:n välillä, ei ainakaan ajossa tunnu. Tuo cc on niin karmean vetelä että sillä ajaessa tulee huono olo, vähän kuin kaasunestejousitetulla sitikalla ajaisi

Samoja vikoja kait noissa kaikissa Saabeissa on ja saahan ne kuntoon, tonttua en enää itse välitä ostaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:vanhanaikainen ZF:n tomaattiloota joka ei omasta mielestäni sovellu turboon sen paremmin kuin vapariinkaan.
Kyllähän ainakin 9-5 automaatti toimii huomattavasti fiksummin. Bensan kulutuksen kannalta tonnarin automaatti ei ole kyllä kaikkein paras, mutta ainakin omassa tonnarissa vaihtaa huomaamattomasti ja pykältää pienempää tarvittaessa.
Ilmeisesti NG satkuissa on myös jo sähköisesti ohjattu Aisinin laatikko?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Mulla on ollut kait 4kpl automaattitonnaria ja kaikki käyttäytyvät samoin, haluavat lähteä kakkosella pienestäkin nopeudesta, painettaessa KD:tä miettii tuhottoman kauan, sitten riuhtaisee ahtojen myötä rumasti yhden pykälän alemmas, sitten taas mietitään ja sitten rykäisee vielä enemmän ja riuhtaisee yhden pykälän vielä alemmas. Ja kun vähän höllää kaasua niin tönksäyttää isommalle (1 tai kaksi pykälää jolloin taasen on väärät välitykset päällä ja sama rasittava KD-kiihdytys pitää aloittaa uudestaan).9000LPT kirjoitti:ng900aero kirjoitti:vanhanaikainen ZF:n tomaattiloota joka ei omasta mielestäni sovellu turboon sen paremmin kuin vapariinkaan.
Kyllähän ainakin 9-5 automaatti toimii huomattavasti fiksummin. Bensan kulutuksen kannalta tonnarin automaatti ei ole kyllä kaikkein paras, mutta ainakin omassa tonnarissa vaihtaa huomaamattomasti ja pykältää pienempää tarvittaessa.
Ilmeisesti NG satkuissa on myös jo sähköisesti ohjattu Aisinin laatikko?
Taajamanopeuksissa tosiaan ryömittää kakkosella tai jopa kolmosella, kun saa lootan tajuamaan ajaa ykkösellä (ajamalla kaasu lähes pohjassa) niin heti kun hetkeksikin höllää kaasua niin heittää taas isommalle, ja samoin jarrutettaessa, siis kun on jarruttanut jo jonkin aikaa niin ainavaan suurennetaan vaihdetta

Samoin lähdettäessä lähes nollavauhdista ylämäkeen ei meinaa etenemisestä tulla mitään kun vaan moomottaa ja luistattaa

Vaparissa toimii hiukan paremmin mutta aika töksäyttelemällä siltikin vaihtaa, ja vääntöä taasen ei ole tarpeeksi jotta loota osaisi vaihtaa edes sinnepäin oikein.
Tuolla vaparilla kun on kenkinyt kaiken aikaa lämä lattiassa (ei silti pysy maakaasubussin vaihdissa valoista lähtiessä) niin se on alkanut sentään tajuta kierrättää moottoria KD-asennossa johonkin 6400-6500 rpm saakka kun ennen vaihtoi isommalle jo jossain 5000rpm.
Raívostuttava kapistus tuo ZF

Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Heinä 17, 2007 12:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä se CS:ä on kuitenkin 70% vääntöjäykempi kuin CC, huomaat sitä tai et.ng900aero kirjoitti:
Jäykkyydessä en ole huomannut mitään eroa cc:n ja cs:n välillä, ei ainakaan ajossa tunnu.

Ehkei sitä kovin helposti tosiaan huomaa ajossa vakioalustalla. Lähinnä vain verrannut kun molempia tunkannut ylös ja samalla tavoin tuntuvat velttoilevan tunkan päällä (ovet ei mene kiinni, taka-ja etupyörä ei nouse yhtä aikaa ylös edestä tunkatessa, ja kun tunkkasin cs:ää ylös oikeasta etukulmasta niin meni ehjä tuulilasi keskeltä halki (ei ollut edes hiljattain vaihdettu lasi eli ei ollut jännityksessä)Tri-Lo kirjoitti:Kyllä se CS:ä on kuitenkin 70% vääntöjäykempi kuin CC, huomaat sitä tai et.ng900aero kirjoitti:
Jäykkyydessä en ole huomannut mitään eroa cc:n ja cs:n välillä, ei ainakaan ajossa tunnu.Omasta mielestäni ero on todella selkeä, CC:ssä tuntuu kuin pohjalevy tekisi puolet siitä työstä minkä jouset tekee CS:ssä. Takaluukun natinoista puhumattakaan.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Offtopic jatkuu: Onko kukaan puhunut mistään muusta alustasta..?ng900aero kirjoitti:Ehkei sitä kovin helposti tosiaan huomaa ajossa vakioalustalla.Tri-Lo kirjoitti:Kyllä se CS:ä on kuitenkin 70% vääntöjäykempi kuin CC, huomaat sitä tai et.ng900aero kirjoitti:
Jäykkyydessä en ole huomannut mitään eroa cc:n ja cs:n välillä, ei ainakaan ajossa tunnu.Omasta mielestäni ero on todella selkeä, CC:ssä tuntuu kuin pohjalevy tekisi puolet siitä työstä minkä jouset tekee CS:ssä. Takaluukun natinoista puhumattakaan.
ng900aero kirjoitti:
Mulla on ollut kait 4kpl automaattitonnaria ja kaikki käyttäytyvät samoin, haluavat lähteä kakkosella pienestäkin nopeudesta, painettaessa KD:tä miettii tuhottoman kauan, sitten riuhtaisee ahtojen myötä rumasti yhden pykälän alemmas, sitten taas mietitään ja sitten rykäisee vielä enemmän ja riuhtaisee yhden pykälän vielä alemmas. Ja kun vähän höllää kaasua niin tönksäyttää isommalle (1 tai kaksi pykälää jolloin taasen on väärät välitykset päällä ja sama rasittava KD-kiihdytys pitää aloittaa uudestaan).
Taajamanopeuksissa tosiaan ryömittää kakkosella tai jopa kolmosella, kun saa lootan tajuamaan ajaa ykkösellä (ajamalla kaasu lähes pohjassa) niin heti kun hetkeksikin höllää kaasua niin heittää taas isommalle, ja samoin jarrutettaessa, siis kun on jarruttanut jo jonkin aikaa niin ainavaan suurennetaan vaihdetta![]()
Samoin lähdettäessä lähes nollavauhdista ylämäkeen ei meinaa etenemisestä tulla mitään kun vaan moomottaa ja luistattaa![]()
Vaparissa toimii hiukan paremmin mutta aika töksäyttelemällä siltikin vaihtaa, ja vääntöä taasen ei ole tarpeeksi jotta loota osaisi vaihtaa edes sinnepäin oikein.
Tuolla vaparilla kun on kenkinyt kaiken aikaa lämä lattiassa (ei silti pysy maakaasubussin vaihdissa valoista lähtiessä) niin se on alkanut sentään tajuta kierrättää moottoria KD-asennossa johonkin 6400-6500 rpm saakka kun ennen vaihtoi isommalle jo jossain 5000rpm.
Raívostuttava kapistus tuo ZF
Mulla on varmaan laatikossa sitten jotakin vikaa, koska en ole huomannut samanlaisia omituisuuksia.
Ripeämmissä ohituksiin lähdöissä käytän pakko kakkosta tai kolmosta.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, suosittelen tonnaria ympärivuotiseen käyttöön ja tilan tarpeeseen.
Esimerkiksi lasten turvajakkarat ei sovi yhtä hyvin mihinkään muuhun Saabbiin (9-2x ja 9-7x.ään en ole kokeillut), mutta ilmeisesti alkuperäisellä kysyjällä ei ole vielä tätä tarvetta.
Mutta avoauto on aina avoauto ja ostaisin itsellekin sellaisen kesäautoksi jos rahapussin nyörit antaisivat periksi

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Riippuu varmaan paljon ajotyylistä, itsellä palaa pinna automaattilootan kanssa, jos ajelee rauhallisemmin niin varmaan pärjää ihan ok. On tonttu kieltämättä aika kätevä kun siinä on takaovet niin saa heipattua ostokset takapenkille eikä tartte aina availla hidastoimista takaovea (jonka lukkoon lyö joka kerta päänsä9000LPT kirjoitti: Mulla on varmaan laatikossa sitten jotakin vikaa, koska en ole huomannut samanlaisia omituisuuksia.
Ripeämmissä ohituksiin lähdöissä käytän pakko kakkosta tai kolmosta.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, suosittelen tonnaria ympärivuotiseen käyttöön ja tilan tarpeeseen.
Esimerkiksi lasten turvajakkarat ei sovi yhtä hyvin mihinkään muuhun Saabbiin (9-2x ja 9-7x.ään en ole kokeillut), mutta ilmeisesti alkuperäisellä kysyjällä ei ole vielä tätä tarvetta.
.

Jokin täysvarustettu 2.3T manuaalilootalla voisi olla ok peli just lapsiperheelle, kahdestaan ajaessa isosta koosta ja tarpeettoman isoista sisätiloista ei juuri ole hyötyä vaan enemmän arvostaa sitä ettei tartte vekslailla autoa tasan suoraan jotta mahtuisi parkkiruutuun jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuossa tulikin sanottua suurinpiirtein kaikki myös minun puolesta (edellisten lisäksi). Paitsi että omassano 2.3TA:ssa ei kyllä tarvitse ohituksissa pakkovaihteita9000LPT kirjoitti:ng900aero kirjoitti:
Mulla on ollut kait 4kpl automaattitonnaria ja kaikki käyttäytyvät samoin, haluavat lähteä kakkosella pienestäkin nopeudesta, painettaessa KD:tä miettii tuhottoman kauan, sitten riuhtaisee ahtojen myötä rumasti yhden pykälän alemmas, sitten taas mietitään ja sitten rykäisee vielä enemmän ja riuhtaisee yhden pykälän vielä alemmas. Ja kun vähän höllää kaasua niin tönksäyttää isommalle (1 tai kaksi pykälää jolloin taasen on väärät välitykset päällä ja sama rasittava KD-kiihdytys pitää aloittaa uudestaan).
Taajamanopeuksissa tosiaan ryömittää kakkosella tai jopa kolmosella, kun saa lootan tajuamaan ajaa ykkösellä (ajamalla kaasu lähes pohjassa) niin heti kun hetkeksikin höllää kaasua niin heittää taas isommalle, ja samoin jarrutettaessa, siis kun on jarruttanut jo jonkin aikaa niin ainavaan suurennetaan vaihdetta![]()
Samoin lähdettäessä lähes nollavauhdista ylämäkeen ei meinaa etenemisestä tulla mitään kun vaan moomottaa ja luistattaa![]()
Vaparissa toimii hiukan paremmin mutta aika töksäyttelemällä siltikin vaihtaa, ja vääntöä taasen ei ole tarpeeksi jotta loota osaisi vaihtaa edes sinnepäin oikein.
Tuolla vaparilla kun on kenkinyt kaiken aikaa lämä lattiassa (ei silti pysy maakaasubussin vaihdissa valoista lähtiessä) niin se on alkanut sentään tajuta kierrättää moottoria KD-asennossa johonkin 6400-6500 rpm saakka kun ennen vaihtoi isommalle jo jossain 5000rpm.
Raívostuttava kapistus tuo ZF
Mulla on varmaan laatikossa sitten jotakin vikaa, koska en ole huomannut samanlaisia omituisuuksia.
Ripeämmissä ohituksiin lähdöissä käytän pakko kakkosta tai kolmosta.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, suosittelen tonnaria ympärivuotiseen käyttöön ja tilan tarpeeseen.
Esimerkiksi lasten turvajakkarat ei sovi yhtä hyvin mihinkään muuhun Saabbiin (9-2x ja 9-7x.ään en ole kokeillut), mutta ilmeisesti alkuperäisellä kysyjällä ei ole vielä tätä tarvetta.
Mutta avoauto on aina avoauto ja ostaisin itsellekin sellaisen kesäautoksi jos rahapussin nyörit antaisivat periksi.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mulla on melkein, tuu kattoon.Mimmi kirjoitti:Enpä ole vielä täysvarusteltua tonttua nähnyt.
Vain kattoluukku puuttuu, siksi piti ostaa avo

No, joo. Tuo "täysvarustelu" riippuu paljolti omistajasta. Joillekkin täysvarusteluksi riittää kaiken toiminen sähköllä, joillekkin pitää olla myös takamatkustajien ilmastointi

Mutta, mitä olet Mimmi mieltä, pitääkö täysvarustelussa olla mukana lampaannahkaiset (siis Saabin merkillä tehdyt) istuinsuojat?
Jokin aika sitten sellaiset oli myynnissä eBayssä, oli aika komeet.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ti Heinä 17, 2007 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tuo on kyllä totta. Taitaa juuri rasittaa lukkoakin jossain määrin tuommoinen nippu roikkumassa...toinen on tietysti lika. Tuli itsekin tuossa muutama vuosi sitten "vieroitettua" siitä yhdestä ainoasta nipusta, ja hyvin sujuu näinkin. Ellei jopa paremmin.Mimmi kirjoitti:Montako avainta tarvitaan tonarin käynnistämiseen (ja ovien avaamiseen)? Minulla ei ole avainnippua, ainoastaan virta-avain ja kaukosäädin, 9-5:ssa ei ole kuin avain.9000LPT kirjoitti:Virtalukko saisi tosiaan olla oikeassa paikassa, koska avainnippu ottaa pitkällä ajajalla jalkaan kiinni.
Lukot eivät ole suunniteltu painonnostotangoksi.

Autojen avaimet aina erikseen.