RUOSTESUOJAUS
RUOSTESUOJAUS
MITEN ON?
SAAKO vm.2002 SAABIN KÄYTTÄÄ RUOSTESUOJAUKSESSA?
SAAKO vm.2002 SAABIN KÄYTTÄÄ RUOSTESUOJAUKSESSA?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kuinka olette ruostesuojannet ng900/og9-3:sia??
WIS kertoo toki käytetyt mömmöt jostain 10v takaa mutta niistä lienee aika ajanut jo ohi eikä noita taida olla enää markkinoillakaan.
Nyt on purettuna helmamuovit ja sisälokasuojat, ja alusta on pesty ja kuurattu kolmeen kertaan ja näyttää kuin tehtaalta ulos ajetulta.
Eli mitäs aineita kannattaa laittaa täysin ruosteettoman auton pohjaan (joo myös tukivarret, jouset, jarrukilvet, jne, ovat kuin uudet eli 100% ruosteeton auto kyseessä
).
Pohjassa, helmoissa ja kaarissa on siis korinvärinen pinta kaikkialla, olisikohan sen alla jokin Saabin kiveniskusuoja-aina tms, ainakaan pinta ei näytä tasaiselta pelliltä?
Pohjan saumat erottuvat ja niiden päällä on jotain kovahkoa massaa/korikittiä, eivät nekään puske ruostetta ulos.
Olisiko tuollaisen päälle järkevintä laittaa jokin suhteellisen kovaksi kuivuessaan jämähtävä kiveniskusuoja-aine vaiko tehdä niinkuin ikivanhoissa autoissa eli vetää ensin kotelosuoja-ainetta pohjalle ja sen päälle jokin massa?
WIS kertoo toki käytetyt mömmöt jostain 10v takaa mutta niistä lienee aika ajanut jo ohi eikä noita taida olla enää markkinoillakaan.
Nyt on purettuna helmamuovit ja sisälokasuojat, ja alusta on pesty ja kuurattu kolmeen kertaan ja näyttää kuin tehtaalta ulos ajetulta.
Eli mitäs aineita kannattaa laittaa täysin ruosteettoman auton pohjaan (joo myös tukivarret, jouset, jarrukilvet, jne, ovat kuin uudet eli 100% ruosteeton auto kyseessä

Pohjassa, helmoissa ja kaarissa on siis korinvärinen pinta kaikkialla, olisikohan sen alla jokin Saabin kiveniskusuoja-aina tms, ainakaan pinta ei näytä tasaiselta pelliltä?
Pohjan saumat erottuvat ja niiden päällä on jotain kovahkoa massaa/korikittiä, eivät nekään puske ruostetta ulos.
Olisiko tuollaisen päälle järkevintä laittaa jokin suhteellisen kovaksi kuivuessaan jämähtävä kiveniskusuoja-aine vaiko tehdä niinkuin ikivanhoissa autoissa eli vetää ensin kotelosuoja-ainetta pohjalle ja sen päälle jokin massa?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Heinä 20, 2007 06:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuntemani suojaajat vetää Aina koteloaineen ennen paksumpaa ainetta ,eine muuten pysy. Ruostumiseen lienee syynä se että on vedetty epäpuhtaille ja jo ruosteessa oleville pinnoille. En oikein usko että 5-7vuotta ajossa ollut auto olis kuin uusi tämä ei koske ng900aero nyt sua... Omasta 2002 vuoden 9-3 olen löytänyt tarkalla silmällä jo monta kohtaa mistä lähtee ruostumaan.
Ovien alaosat kuplii kuten ng900 aikoina jo. Alustassa oli jokin kohta joka ei ollut pinnoitettu kuten pohjalevy jossa oli monta peltiä päällekkäin se oli keltaisena.
5d korisissa takaovi aukon takana oleva pienilistan pätkä ,sen alta lähtee ruostumaan lmeisesti koska siitä lähtee takalokari eli liitos päällekkäin, siihen tulee ensin kyhmyjä vain ja menee vuosia ennenkuin on ns ruoste pinnassa.
Ovien alaosat kuplii kuten ng900 aikoina jo. Alustassa oli jokin kohta joka ei ollut pinnoitettu kuten pohjalevy jossa oli monta peltiä päällekkäin se oli keltaisena.
5d korisissa takaovi aukon takana oleva pienilistan pätkä ,sen alta lähtee ruostumaan lmeisesti koska siitä lähtee takalokari eli liitos päällekkäin, siihen tulee ensin kyhmyjä vain ja menee vuosia ennenkuin on ns ruoste pinnassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tattis neuvoista, koetin kyllä tarkasti tutkia alustaa ja koriakin joka puolelta mutta ei tuossa mitään missään näkyisi olevan, ehkä tarttee tutkia vielä huolellisemmin. Ovissa ei ole kyllä mitään kupruamista, eikä helmakoteloiden alaosissakaan. En ole ennen ottanut noita helmamuoveja mistään Sabasta irti joten hirvitti mitä alta löytyisi, mutta puhdasta oli onneksi.900i kirjoitti:Tuntemani suojaajat vetää Aina koteloaineen ennen paksumpaa ainetta ,eine muuten pysy. Ruostumiseen lienee syynä se että on vedetty epäpuhtaille ja jo ruosteessa oleville pinnoille. En oikein usko että 5-7vuotta ajossa ollut auto olis kuin uusi tämä ei koske ng900aero nyt sua... Omasta 2002 vuoden 9-3 olen löytänyt tarkalla silmällä jo monta kohtaa mistä lähtee ruostumaan.
Ovien alaosat kuplii kuten ng900 aikoina jo. Alustassa oli jokin kohta joka ei ollut pinnoitettu kuten pohjalevy jossa oli monta peltiä päällekkäin se oli keltaisena.
5d korisissa takaovi aukon takana oleva pienilistan pätkä ,sen alta lähtee ruostumaan lmeisesti koska siitä lähtee takalokari eli liitos päällekkäin, siihen tulee ensin kyhmyjä vain ja menee vuosia ennenkuin on ns ruoste pinnassa.
Tuo meidän ng on ollut jollain italialaisella pilkunviilaajalla viime heinäkuuhun asti, on pessyt ja puunaillut sitä, säiytttänyt tallissa ja huollattanut säntillisesti, ehkä on kuurannut myös pohjankin usein kun on tuon näköinen.
(Oli kiva purkaa etujarrut kun ei ollut yksikään pultti jumissa, samoin levyt lähti navoista nätisti irti kun irrotti sen yhden levyn kiinnitysruuvin, muistan lukeneeni etä ng:n etulaikat ei lähde ruosten vuosi helposti irti navoista.)
Eli takaisin aiheeseen, siis kotelosuoja-ainettako kaikkialle, antaa sen imeytyä ja sitten vasta massaa (ajattelin käyttää tässä Dinitrol ML:ää ja CAR:ia)? Eli se kotelosuoja-aine tulisi siis lähinnä tartunnaksi pohjaan, ja varsinainen suojaus tapahtuisi massalla? Kotelosuoja-aineen varmaankin tulisi antaa kuivua sen verran ettei valu mistään ettei massa mene sitten märän päälle?
Sori monta kysymystä

Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Heinä 20, 2007 06:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eli jos porukalla olisi tarkempaa infoa noista ng900/og9-3:n tyypillisistä ruostekohdista niin olisin kiinnostunut tietämään niistä, etenkin kuvia olisi mielenkiintoista nähdä.
Nuo tyypilliset ruostepaikat olisi hyvä tietää niin osaisi suojata kyseiset alueet mahdollisimman hyvin.
Nuo tyypilliset ruostepaikat olisi hyvä tietää niin osaisi suojata kyseiset alueet mahdollisimman hyvin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Heinä 20, 2007 06:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Miksi minusta tuntuu siltä etten laittaisi yhtään mitään tuonkuntoiseen, vaan yrittäisin pitää jatkossakin vaan puhtaana..?
Oma mielipide kun on se, että tuollainen massa antaa vaan paremman tartuntapohjan lialle(=vaikeampi pitää sitä poissa). Ja se likahan sitoo kosteutta. Lopulta sen alla rupeaa muhimaan, oli siinä välissä minkälaiset massakerrokset tahansa. Eikä sitä silloin enää huomaakaan, ennen kuin on todella myöhäistä.
Pohtimista vaan..

Oma mielipide kun on se, että tuollainen massa antaa vaan paremman tartuntapohjan lialle(=vaikeampi pitää sitä poissa). Ja se likahan sitoo kosteutta. Lopulta sen alla rupeaa muhimaan, oli siinä välissä minkälaiset massakerrokset tahansa. Eikä sitä silloin enää huomaakaan, ennen kuin on todella myöhäistä.
Pohtimista vaan..
Joo pohtimista täälläkin päässä, tuo saattaa jäädä eukolle käyttöpeliksi niin pakko kait sitä olisi jotenkin suojata, esim. nuo kaaripellit ovat ihan suojaamattomia, ja etenkin takana näyttää sellaiselta että kun kivet hakkaavat maalin puhki niiin ruostetta tulee väkisinkin.Tri-Lo kirjoitti:Miksi minusta tuntuu siltä etten laittaisi yhtään mitään tuonkuntoiseen, vaan yrittäisin pitää jatkossakin vaan puhtaana..?![]()
Oma mielipide kun on se, että tuollainen massa antaa vaan paremman tartuntapohjan lialle(=vaikeampi pitää sitä poissa). Ja se likahan sitoo kosteutta. Lopulta sen alla rupeaa muhimaan, oli siinä välissä minkälaiset massakerrokset tahansa. Eikä sitä silloin enää huomaakaan, ennen kuin on todella myöhäistä.
Pohtimista vaan..
Ja muutenkin peräpää on aika huonosti suunniteltu suojauksen osalta kun on se tankin täyttöputken "rapavälikkö" jne.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Heinä 20, 2007 06:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Hieman off topic, mutta kuitenkin: mites pitkän ruostumattomuustakuun maahantuoja antaa? (Esim. 9-3 vm 2000).
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Uni.Tri-Lo kirjoitti:Miksi minusta tuntuu siltä etten laittaisi yhtään mitään tuonkuntoiseen, vaan yrittäisin pitää jatkossakin vaan puhtaana..?![]()
Tuolla Italiassa ja Saksassa tuo vielä onnistuu, kun ilmasto on erilainen.
Täällä kotosuomen suolassa ja loskassa ei autoa pysty pitämään puhtaana, joten ruostesuojaus on välttämätön.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ei onnistu Saksassa ainakaan, Italiassa kylläkin. Saksalaisissa tuontiautoissani on ollut ruosteta mm. taka-akselissa, tukivarsissa jne, kylvävät suolaa kerralla kuin hullut kun on tullut pienikin lumihippu tielleMacTurbo kirjoitti: Uni.
Tuolla Italiassa ja Saksassa tuo vielä onnistuu, kun ilmasto on erilainen.
Täällä kotosuomen suolassa ja loskassa ei autoa pysty pitämään puhtaana, joten ruostesuojaus on välttämätön.

Eli suojattava tuo sitten on, pitää kait antaa nyt eilisen pesun jälkeen kuivua pari päivää ja sitten alkaa vetelemään kotelosuojaa. Kauankohan kotelosuojan pitäisi antaa imeytyä (tai siis eihän se mihinkään imeydy kun ei ole kuin ehjä tehdassuojaus)?
Suosittelen noita italopelejä muillekin, mukava kruuvailla yli 10v. autoja joista lähtee ruuvit ja mutterit auki

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mites kun itellä oli toinen puoli kuprulla ja korjasinkin sen, niin pitäsköhän viellä alhaalta tarkistaa? Tuosta korjauksesta on aikaa useampi kuukausi enkä ole huomannut että puskisi kuprulle uudelleen, on ainakin vielä toiminut hyvin. Ja mitenköhän sinne pääsee, pitääkö jotain purkaa? Itse teetin reilu vuosi sitten ruosteenestosuojauksen.900i kirjoitti:5d korisissa takaovi aukon takana oleva pienilistan pätkä ,sen alta lähtee ruostumaan lmeisesti koska siitä lähtee takalokari eli liitos päällekkäin, siihen tulee ensin kyhmyjä vain ja menee vuosia ennenkuin on ns ruoste pinnassa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
No, näen kai unta sitten kun katson tuon oman 240tkm/13v. vanhan tonnarin alle eikä näy kuin puhdasta vihreätä väriä.MacTurbo kirjoitti:Uni.Tri-Lo kirjoitti:Miksi minusta tuntuu siltä etten laittaisi yhtään mitään tuonkuntoiseen, vaan yrittäisin pitää jatkossakin vaan puhtaana..?![]()
Tuolla Italiassa ja Saksassa tuo vielä onnistuu, kun ilmasto on erilainen.
Täällä kotosuomen suolassa ja loskassa ei autoa pysty pitämään puhtaana, joten ruostesuojaus on välttämätön.


Se on tosin ollut Uumajassa aina uudesta asti, ettei tietysti samalla tavalla "kylvätty" suolassa kuten tuolla etelämmällä.
Saabilla taisi olla Puhkiruostumattomuus takuu 6v??? Ei siis koske ulkoisia ruosteita. Ei ole tietooni tullut yhtään takuu tapausta jossa valmistaja olis jotain korvannut missää autossa . Täytyis ottaa kuva tuosta alustan kohteesta vaikka maanantaina kun saan auton ylös. Nimimerkki--> POY Mutta jos on jo suojattu niin mitäs sieltä enää näkee..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015